Håll oss Uppdaterade - Igen!

Vad har ni för planer och träningsupplägg under hösten och vintern? :)

Laukur:
Hitta det där perfekta stödet på bettet som gör ridningen så mycket enklare! Han försvinner så lätt, oftast över hand men också bakom eller så blir han svinstark. Vi har fått bra verktyg från min tränare och kämpar på med detta i alla gångarter. Rakriktning och bomträning försöker jag lägga fokus på också. Han behöver bakbensgymnastisera och bli starkare så bomträningen är ett bra komplement till den vanliga dressyrträningen. Stärka traven och tempoväxla både på volt och rakt spår. Galoppfattningar och fina nedtagningar från galopp. Här hjälper bomträningen till massa! Han ska få vila 3-4 veckor i november.
Ska troligen vara med på en Firmakeppni i januari. Annars tränar vi på och rider för tränare i alla fall en gång i månaden.

Ljómi:
Han ska bli mer ridbar, inte bara springa rakt fram i valfri gångart. Men fokus kommer fortfarande ligga på att öka framåtbjudningen. Vi har börjat nosa på halvhalter och sidoförflyttningar så där ska vi fortsätta. Om det känns bra tänkte jag låta honom springa runt i ridhuset på Firmakeppnin också som miljöträning och enda fokus på att han ska sköta sig.
Just nu vilar han igen. Ska sätta igång honom i början av november.

Mig själv:

Få en bättre sits och bli jämnstark i kroppen. Jag viker mig så lätt i sidan och lägger över mycket på vänster sida när jag rider. Lita på mina ytterhjälper och att jag inte behöver hänga mig fast i yttertygeln (framförallt vänster). Jag har ransakat mig själv rejält och har massa brister. Känner mig som den enda ryttaren som har sådan problem. Men mest troligt är det väl att andra inte analyserar sig själv på samma sätt som jag :angel: Laukur har problem med vänster höft och får lätt låsningar där. Största anledningen verkar vara jag så för att inte slita på och förstöra min egen häst så måste jag ta tag i mig själv också. Jag styrketränar två dagar i veckan och försöker stretcha för att få bättre rörlighet.

Frenja, min älskade Frenja :(
Jobbigt och se henne skadad och inte alls Nöjd.
Hon är sur, grinig och allmänt less på allt.
Stackars Otto får stå ut med mycket just nu :(

Igår vek sej hennes bakben, helt orimligt, för en liten ojämnhet i hagen. Hon har galet dålig koll på bakbenen. Hon satte sig typ ner på dem, och trasslade runt en stund innan hon kom sej upp igen.

Hon har orimligt svårt att backa. Märktes tydligt när jag lasttränade henne igår och skulle backa ut ur transporten, de va svårt.

Asså vad är det här.... hon blir sämre av att stå i alla fall :(

Igår vek sej hennes bakben, helt orimligt, för en liten ojämnhet i hagen. Hon har galet dålig koll på bakbenen. Hon satte sig typ ner på dem, och trasslade runt en stund innan hon kom sej upp igen.

Hon har orimligt svårt att backa. Märktes tydligt när jag lasttränade henne igår och skulle backa ut ur transporten, de va svårt.

Hade du tid på klinik snart?

Så himla tråkigt :(

Vad har ni för planer och träningsupplägg under hösten och vintern? :)
Du är duktig som styrketränar!

KARL: ska få vintervila första skoperioden, dvs från dess att det fryser tills början av februari, blir väl - beroende på väder - 1-2 månader.
För övrigt fortsätta med det jobb vi håller på med: noggrannhet med rakriktning, noggrannhet med övergångarna där särskilt galopp från trav behöver förbättras eftersom han är lite för ivrig. Jobba mer mot samling i traven för att sedan kunna länga ut korrekt och få bättre stegkvalitet och en mer korrekt mellantrav. Tölten ska fortsätta tempoväxlas och styrketränas.

ALDAR: eventuellt vintervila beroende på hur han känns, i så fall från februari tills underlaget är OK oskott igen. Han fick ju en månad ungefär efter kastreringen så han har fått paus. Han har ju heller ingen skadehistorik.
Fortsätta med travarbetet ute, tänja gränserna med tempot där och försöka få honom att jobba i stadig form med tygelkontakt utan att tappa takten.
Fortsätta tempoväxla tölten, försöka hitta pass.
Galopperna behöver kunna göras med lite större steg.
Skritten behöver förbättras så att han skrittar igenom kroppen utan att bli passtaktig.

JAG SJÄLV borde träna kondition men det lär aldrig hända...

Kan det vara PSSM?

Jag har ransakat mig själv rejält och har massa brister. Känner mig som den enda ryttaren som har sådan problem. Men mest troligt är det väl att andra inte analyserar sig själv på samma sätt som jag :angel: Laukur har problem med vänster höft och får lätt låsningar där. Största anledningen verkar vara jag så för att inte slita på och förstöra min egen häst så måste jag ta tag i mig själv också. Jag styrketränar två dagar i veckan och försöker stretcha för att få bättre rörlighet.

Du är knappast den enda. ;) Det är ju sällan det är hästens fel när det inte går som ryttaren tänkt sig. Jag har tusen brister och när jag kommit en bit på vägen med en av dem så dyker det oftast upp en ny. Att rida är ett riktigt Sisyfosarbete, tur att det är roligt också. :D

Så trist :(
håller tummarna för att vet kan hitta och göra något.

Zeke ska flytta hem till mig nu över vintern till att börja med sedan får vi se hur det slutar om han får stanna på heltid eller ej :laugh:
Kommer inte bli någon vintervila för hans del då han har vilat så gott som de senaste åren :angel: Men tänkte köra en hel del markarbete för att försöka få han att mjukna upp och aktivera kroppen mer. Han är fet med över 100 kg i övervikt, stel som en pinne, ingen driv alls och går bara i grisepass så ska bli spännande hur detta ska sluta :D
IMG_20161016_161542_zpsowpcukpz.jpg

Silvia hon töltar på bättre och bättre för varje ridpass. Måste nog försöka få någon att ta kort på oss så jag fattar att det är sant:). Känns att hon lätt blir lite travtaktig, men försöker hålla ner tempot så hon ska hinna med och gör massvis med halvhalter. Hon har ju ingen styrka/kondis alls eftersom hon nyss är igångsatt efter fång i maj, men vi jobbar på i korta sekvenser.
Frenja har börjat komma till ro efter att hon fått en ny sadel och idag lyckades jag få henne att länga ut sin överlinje hyfsat. Där har jag pausat töltsättningen eftersom hon varit så spänd och tog det hela helt fel när vi försökte på några lektioner i somras. Hon frustade på och jobbade på finfint.

Igår vi varit hos Florian Lachner med Frenja.
Vet inte riktigt vad jah ska säga eller tänka, allt känns väldigt förvirrat får jag säga.

Frenja är JÄTTE halt i vänster fram, men även i höger. Jätte svag i höger bakben, men även i vänster. Hon belastar tokigt, är väldigt svag i bakbenen, hon överkompenserar i alla gångarter när hon försöker röra sig, är stel och ojämn i hela kroppen, massor av låsningar, ömhet...

De hittar ingen direkt orsak till hennes hälta, mer en att hon har ont i typ hela kroppen på ett eller annat sätt. Väldigt spänd, låst och sne i hela kroppen, och har en rejäl skada, men nu har det gått så lång tid så de tror de är permanent. Men vad för skada vet dem inte riktigt - de är lite överallt i hela hästen. :(

De har röntga alla ben, knän, armbågar å bogled, nada. De har bedövat benen - nada. Lika halt. Inget fel på SI lederna. Så... de sista han tyckte vi kunde göra var att besöka en fysioterapeut hos dem om 1 månad som kommer dit för att se vad hon kan göra/se och kanske lösa upp spänningar/låsningar osv men de kan oxå görs henne ännu sämre. Men ja, sämre kan de ju knappt bli.

Så Hon är typ utdömd.....Går inte å göra så mycket mer för henne. Som veterinär/veterinärer kan de inte längre hjälpa Frenja sa han. Efter alla undersökningar, behandlingar och det återkommande hältorna, stelheterna, snedheterna och att det gått så lång tid nu (1,5 år).

Hon har bevisligen ont, återkommande problem konstant som inte blir bra. När ska man stoppa? När är det nog?

Ska hon bara gå i hagen å lulla runt?
Ta ett föl på henne?
Kostar lika mycket att ha en häst som inte funkar som en som faktiskt funkar..... så mycket tankar.

Som ridhäst är hon helt körd i alla fall.....

Asså.....kul :(

Idag kommer våran veterinär ut för att titta på en häst i stallet, så ska bolla lite med henne idag oxå....

Vet inte riktigt vad jah ska säga eller tänka, allt känns väldigt förvirrat får jag säga.

Frenja är JÄTTE halt i vänster fram, men även i höger. Jätte svag i höger bakben, men även i vänster. Hon belastar tokigt, är väldigt svag i bakbenen, hon överkompenserar i alla gångarter när hon försöker röra sig, är stel och ojämn i hela kroppen, massor av låsningar, ömhet...

De hittar ingen direkt orsak till hennes hälta, mer en att hon har ont i typ hela kroppen på ett eller annat sätt. Väldigt spänd, låst och sne i hela kroppen, och har en rejäl skada, men nu har det gått så lång tid så de tror de är permanent. Men vad för skada vet dem inte riktigt - de är lite överallt i hela hästen. :(

De har röntga alla ben, knän, armbågar å bogled, nada. De har bedövat benen - nada. Lika halt. Inget fel på SI lederna. Så... de sista han tyckte vi kunde göra var att besöka en fysioterapeut hos dem om 1 månad som kommer dit för att se vad hon kan göra/se och kanske lösa upp spänningar/låsningar osv men de kan oxå görs henne ännu sämre. Men ja, sämre kan de ju knappt bli.

Så Hon är typ utdömd.....Går inte å göra så mycket mer för henne. Som veterinär/veterinärer kan de inte längre hjälpa Frenja sa han. Efter alla undersökningar, behandlingar och det återkommande hältorna, stelheterna, snedheterna och att det gått så lång tid nu (1,5 år).

Hon har bevisligen ont, återkommande problem konstant som inte blir bra. När ska man stoppa? När är det nog?

Ta ett föl på henne?
Kostar lika mycket att ha en häst som inte funkar som en som faktiskt funkar..... så mycket tankar.

Idag kommer våran veterinär ut för att titta på en häst i stallet, så ska bolla lite med henne idag oxå....

Fy så himla tråkigt! :(

Ta ett föl på henne?

Otroligt jobbigt, vilken otur du har. :cry: Som du beskrivit det så verkar det ju vara så illa att hon inte ens skulle må bra i hagen, och att gå med föl skulle ju vara ytterligare en belastning. Livet är inte rättvist. :(

@Alfakrulls
jättetråkig och jobbig situation.
Men om hästen de facto är halt i hagen och har varit det återkommande under mer än ett år - ja då borde tyvärr svaret vara att låta hästen somna.
Om det "bara" handlat om hältor i samband med ordentlig träning så kan sällskapshäst vara ett bra liv. Men halt i hagen?
Nej.

Ta ett föl på henne?

Var bedövade de benen? "Överallt", dvs så högt det går på alla benen?
Min var också halt på alla 4, tror 3-gradigt bf och lite lägre bak efter böjprov. För oss tog det ett år innan senskadan på djupa böjsenan hb upptäcktes och sen ytterligare ett år innan karpaltunnelsyndrom bf upptäcktes. Han var också i princip utdömd (flera gånger) och jag hade det där avlivningssamtalet med veterinären.

Att röntga "allt" tycker jag känns konstigt, varför gör man det? Det är ändå så svårt att se allt, bara att röntga knäet kräver ju jättemånga bilder, och dessutom så lär man väl hitta fynd som inte gör varken till eller från.

Vad är det för rejäl skada hon har?
Att hon har ont överallt och har låsningar i mängder är inte konstigt om hon gått och avlastat länge.

Var bedövade de benen? "Överallt", dvs så högt det går på alla benen?
Min var också halt på alla 4, tror 3-gradigt bf och lite lägre bak efter böjprov. För oss tog det ett år innan senskadan på djupa böjsenan hb upptäcktes och sen ytterligare ett år innan karpaltunnelsyndrom bf upptäcktes. Han var också i princip utdömd (flera gånger) och jag hade det där avlivningssamtalet med veterinären.

Att röntga "allt" tycker jag känns konstigt, varför gör man det? Det är ändå så svårt att se allt, bara att röntga knäet kräver ju jättemånga bilder, och dessutom så lär man väl hitta fynd som inte gör varken till eller från.

Vad är det för rejäl skada hon har?
Att hon har ont överallt och har låsningar i mängder är inte konstigt om hon gått och avlastat länge.

Rättelse, carpus, inte knäet. Knän har jag som tur är ingen erfarenhet av att ha röntgat!

Med "allt" menar jag typ allt är kollat nu på 1,5 års tid som vi har varit på utredning med henne. Allt kollades ju inte på en gång - jag var kanske lite otydlig med det.

Senorna har vi kollar tidigare. Ultraljudat alla ben.
Reagerar inte på böjprov, rakt fram är hon ren/inte synbart halt. Men i longering & uppsuttet jätte halt.

Ryggen röntgad.

Men dessa spänningar/låsningar återkommer konstant. Svagheten i bakbenen är ologiskt svaga när hon nu varit igång i 5 månader och vi mestadels bara pysslat med att bygga upp henne.

Blir snabbt svag av att inte ridas alls.

Denna enorma spänning/hälta kom väldigt plötsligt dagen efter ett pass i paddoxken där hon fick jobba mycket lång & låg med mycket stretchade/mjukgörande rörelser. :/

Som hästägare vill man ju bara göra de bästa för sin häst och man blir villerådig av alla veterinärer å råd.

Med "allt" menar jag typ allt är kollat nu på 1,5 års tid som vi har varit på utredning med henne. Allt kollades ju inte på en gång - jag var kanske lite otydlig med det.

Senorna har vi kollar tidigare. Ultraljudat alla ben.
Reagerar inte på böjprov, rakt fram är hon ren/inte synbart halt. Men i longering & uppsuttet jätte halt.

Ryggen röntgad.

Men dessa spänningar/låsningar återkommer konstant. Svagheten i bakbenen är ologiskt svaga när hon nu varit igång i 5 månader och vi mestadels bara pysslat med att bygga upp henne.

Blir snabbt svag av att inte ridas alls.

Denna enorma spänning/hälta kom väldigt plötsligt dagen efter ett pass i paddoxken där hon fick jobba mycket lång & låg med mycket stretchade/mjukgörande rörelser. :/

Som hästägare vill man ju bara göra de bästa för sin häst och man blir villerådig av alla veterinärer å råd.

Ah, det var en hel del som jag missat.

Gud vilka konstiga symptom, det låter ju nästan som någon muskelsjukdom? Men att hältan inte skulle bli värre av provokation känns jättekonstigt då. All form av avlastningshälta borde väl bli värre efter stress/böj?

Usch, jag förstår verkligen att det är jobbigt. Har hon ont av att bara gå och skrota i hagen så har hon förmodligen ännu mer ont av att vara dräktig. Dessutom vet du inte ärftligheten hos hennes eventuella sjukdom. Det här är verkligen baksidan med att ha (och älska) sin häst :(

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 515
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama