Haguppdelning

Tritla•Jessica

Trådstartare
I mitt hyrstall (islandshästar) är hagarna uppdelade, med valacker för sig, ston för sig. För kanske tio år sedan i samma stall gick alla hästar i samma hage. Just nu har alla hästarna behov av lika mycket hö och när en nu häst kommer är det självklart att ett sto ska stå med ston och tvärtom med valacker. Ett sto blev under en ridtur sparkad av en valack och var halt under ett halvår. Min granne har tänkt ställa sina hästar där, hon har en valack och ett sto som inte gått med varandra under uppväxt, men går hur bra ihop som helst. Hur ser det ut i erat hyrstall och vad finns det för åsikter om uppdelningen av könen? Och är det sant att valacker och ston leker olika? Jag menar, skulle dem det så är ju hästar byggda för att klara av det, de är ju av samma art!

Sv: Haguppdelning

Varför jag inte vill ha ston med valacker är för att vissa valacker som är hingstiga av sig betäcker stona som då kan få infektioner & skit.
Om det gäller valacker som inte betäcker ston ser jag ingen anledning att inte ha ston & valacker ihop i hagarna.

Det brukar bli stabilare flock med enbart valacker. Ston kan dock med fördel ha 1 eller eventuellt 2 valacker i hagen.

Vi har skilda hagar, men i stohagen får min gammalvalack gå och han sköter sig bra. Dom blir lite tossiga när han går ut. Nu har han boxvila och flocken var sig icke lik på flera dagar. Nu är det dock ok, men hur det ska gå när han kommer tillbaka återstår att se.

I mitt stall delar vi upp hästarna som dom passar. Testar oss fram och ser vilka som trivs med vilka. Just nu har vi övervägande ston och fördelningen har blivit att valackerna som är 2 till antalet är i varsin hage och har 3 respektive 4 ston var. De två valackerna vill inte gå tillsammans.

På vårat stall är dom uppdelade varför sig. Det är bara min dam som har en manlig hagkompis men det är för att dom har gått med varandra när vi stod ihop på ett tidigare stall och dom trivs så bra ihop. Men annars så är det för att valackerna inte ska försöka klättra på stona.

Vi har köns uppdelade hagar.
Jag tycker det är bra för att det ofta kan bli oroligt om man släpper in en valack eller framför allt två till ston, stona vill ha valacken själva och är det två valacker kan det bli bråk mellan dom.

Det är min erfarenhet och jag tycker det fungerar utmärkt. Ingen av parterna verkar misstrivas på grund av att de går i en-könade hagar.

I de stallen jag har haft min häst har vi allltid haft ston och valackari samma hage. Fungerar super bra:idea:

De leker helt klart olika. Men inte på så vis att de skulle bli extra skadade av det kan jag tycka.
Bara att valackerna verkar ha roligare ihop med varann, har knappt inte sett valack och sto leka ihop.
Sedan blir det ofta rörigt i brunsttid om de är blandade.
Vet iaf ett ställe där de har blandat och det har gått bra, men de har så stora hagar att damer och herrar liksom kan hålla sig ifrån varann om de vill.

Har alltid tyckt att de borde kunna vara blandade, men efter att här i vinter lånat hem ett vackert litet sto som sällskap, och båda valackerna blev kära och skulle jaga henne och döda varann... Ja, då fick jag inse att det nog är lugnast utan damer.
Ingen av killarna försökte bestiga henne dock, men de skulle liksom ha henne för sig själv.

Tidigare har valacker och ston gått tillsammans i en hage i vårat stall, bara hingstarna har gått för sig själva (förstås...) Det har fungerat finfint med tre valackar och tre ston i hagen.... En valack är väldigt hingstig men betäcker inte stona och är inte heller taskig mot de andra valackarna. Det fungerar oftast finfint att släppa in andra hästar, både ston och valackar till honom.

Dock kom min "nya" valack till stallet i våras och då även han är hingstig och ganska elak mot andra valackar får han inte gå tillsammans med de andra. Han har istället fått sällskap av mitt sto och de två går nu i en egen hage utan problem.

I ett annat stall där vi stått uppstallade, mitt sto och jag, gick ston med ston och valackar med valackar. Tyckte nästan det var värre i hagen med bara ston då, riktigt grinigt mellan tanterna många gånger och en hel del tjafs med småsår som följd.

Vi har oxå blandad flock med ston och valacker. Tycker det fungerar alldeles utmärkt! :bump:

Valackerna leker ändå med varandra när de känner för det, och stona bryr sig inte....:banana:

jag har ston och valacker uppdelade och tycker att jag har väldigt få skador nu jämfört med när jag hade blandat. Dels tror jag att det beror på att den mest "hingstiga" valacken vaktar sina ston mot de andra hästarna och då blir det skador. Dels har ston och valacker olika sätt i hagen. Ston är väldigt snabba att sparka åt andra hästar. Ett inbyggt beteende för att skydda sig. Men det är väldigt sällan ett annat sto blir träffat för de har också samma inbyggda beteende. Men en valack har inte det. De är lite "tröga" och hinner inte undan eller står helt enkelt kvar, med sår och andra skador som följd.
Jag väljer att ha mina särade även i framtiden, om de är många i hagen. Just nu har jag endast en valack och ett sto ihop i bantningshage och det fungerar men det är nog maxantal för mig.

Det viktigaste är nog infektionsrisken om vallacker betäcker ston som man i framtiden tänker avla på. Det är bara att läsa om alla problem som kan uppstå här på avels-forumet, så förstår man nog att stoägarna kanske inte är så hugade av att testa.

Vi har lite blandat vi...Vi har en valack som går i egen hage och ett sto som går i egen hage. Sedan har vi en valack som går i sommarhagen med tre ston och sen ett sto och en valack som går tillsammans och sen min valack som går helt själv för han får inte äta gräs.

Vi har haft stor blandflock i många år (ca 15 hästar), vilket fungerat utmärkt ända tills för något år sedan då en relativt nyligen kastrerad vallack släpptes in i flocken. Han och en annan vallack som också är lite hingstig höll på att mörda varandra... Det gjordes flera försök, men till slut delades flocken upp på två. Vi har nu en ren vallackflock och en blandflock (inte så många ston i stallet så vi kan inte köra helt könsuppdelat). Nu funkar allt bra igen, men jag hade fortfarande föredragit om alla kunde gå ihop (hade varit mer praktiskt att slippa tänka på vilka som kan gå ihop med vilka, samt att slippa stängsla av sommarhagen).

Mitt sto kan bli lite "klängig" när hon är brunstig, så jag är vaksam på hur valacker som eventuellt går med henne beter sig. Händer inget får de gärna gå ihop, och i de flesta fall går det bra.

För närvarande blandas det ganska vilt i hagarna, då många hästar passar ihop med varandra, men hålls uppdelade pga olika behov.

Min häst -som haft fång- går större delen av dagen tillsammans med en ponnyvalack i en hage som är i princip gräsbefriad, men några timmar varje dag flyttar jag över henne till det sto som hon gick med i vintras för att hon ska få äta lite gräs.
Detta sto verkar dock vara lite kinkig med sällskapet, hon är misstänkt för mordförsök på stallägarens valack i vintras... :o
Men Elvira och hon är kompisar.

Ponnyvalacken var igår tillfälligt flyttad till en annan valacks hage, eftersom han går ensam annars.

Stallägarens valack går på heltidsbete med 3 damer, vilket han säkerligen inte har något emot. :D
Han och Elvira är för övrigt de allra bästa vänner, de kan t.o.m. stå i samma box utan problem...

Så ja, så länge det funkar så kan man absolut ha blandade flockar. :)

Senast ändrad:

Det beror på. Hingstiga valacker som försöker betäcka ston vill jag INTE ha med ston öht.
Däremot kan det funka jättebra annars.
Just nu har vi 2 hästar som går själva 1 sto och en 1 valack.
Sen en hage med 4 valacker och en hage med 2 ston och 2 valacker.
I sistnämnda hage är både valackerna väldigt hingstiga och flockbundna, de hade aldrig kunnat samsas med 1 sto där inne utan att ha ihjäl varandra! Dock funkar det prima nu, de är jättebra kompisar allihopa, inga betäckningsförsök och de har roligt ihop!

I vårt stall har vi båda sorterna av haguppdelning. En med bara ston och en med bara valacker, sen har vi även två blandade hagar där de äldre och lugnare valackarna går med stona. Sen har vi även en hage med magrare bete där det också går blandat ston och valacker (mer ston) och det går bra. Men den hagen med enbart valacker finns för att de är rätt hingstiga av sig och ar vid tillfällen förrut försökt rida på ston när de har gått med dem, för att undvika skador och så som faktiskt kan uppkomma har vi valt att ha dem i en egen hage..

Vi blandar helst och har alla i samma hage. Är ju ändå så få hästar - max 9 st.

Dock började min ena valack hoppa på stona när de brunstade (visade inga tendenser alls förrän då) så då fick vi sära på dem. Sen finns det ett grymt kinkigt sto i stallet som kan vara duktig på att mobba andra hästar oavsett kön, så hon kan inte gå med vem som helst.

Just nu går 2 valacker och 2 ston ihop och min andra valack (som betäckte) ensam i sjukhage. Snart kommer det 2 unghingstar som kommer få gå med min friska valack tills de är kastrerade, samt det arga stoet som är på betäckning. Hon får gå med flickorna. Sen får vi se om vi måste fortsätta ha pojk- och flickhage, men helst vill jag ha alla ihop.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag har efter mycken oro och tankar beslutat mig för att min älskade häst ska gå ensam. Han har en kontakt med fem ston på andra sidan...
Svar
11
· Visningar
1 674
Senast: SkogsToka
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·
Träning Är påväg att köpa mig en häst, ska provrida några nu i veckan. Platsen där jag kommer ha min häst på finns det redan 2 valacker och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 353
Senast: Listan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar