Haguppdelning

Sv: Haguppdelning

Det viktigaste är nog infektionsrisken om vallacker betäcker ston som man i framtiden tänker avla på. Det är bara att läsa om alla problem som kan uppstå här på avels-forumet, så förstår man nog att stoägarna kanske inte är så hugade av att testa.

Det är nästan ännu större risk att stona sparkar valacken en hel del under kurtisen, min nykastrerade valack fick ta BRA mycket stryk av stoet innan han hade charmat in sig tillräckligt för att få kliva på...

Så, som ägare till en valack som kan tänkas betäcka, är jag heller inge sugen att ha honom ihop med ston...

Jag anser att det är självklart att hästar i största möjliga mån ska gå med både ston och valacker. Vi har endast blandhagar, och försöker att ha alla hästar i en och samma flock utan några som helst uppdelningar alls.

Vi har åtskilda hagar, just nu har vi inga ston i vårat stall men tidigare. På mitt gamla stall hade man för avsikt att blanda upp hela flocken till blandflock (ston, vallack). Detta fick mig att flytta per omgående, resultatet lät inte vänta på sig. Flera av valackerna började slåss, vilket slutade med att en häst fick sitt ben avsparkat och flera av stona tvångsbetäckta av envisa valacker som förorsakade såväl anala skador som bit och sparkskador på dessa ston. Då var det ändå inget hastig ihopsläpp, utan mycket nogrannt planerat. Jag förstod iofs att något i skadeväg skulle ske, därav min avflytt. Men detta var mer än vad som man ens kunde tro, och mycket tragiskt också.

Nu var inte mitt sto kvar i hagen när detta begav sig, tur var väl det. Jag är rätt säker på att denna ranghöga madame som är väl medveten om vad som är hingst och vad som är valack, hade gjort.:eek:

Som stoägare skulle jag nobba blandflock, som ägare till valack skulle jag nobba blandflock.

I ett stall jag stod i för många år sedan hade dom ston/valacker skilda åt. Min häst var då 2 år och fick gå med 2 äldre ston som INTE var vidare snälla med henne. I en annan hage gick 2 valacker, 1 och 3 år gamla. Jag sa till stallägaren att: min häst borde gå med valackerna pga att dom är i samma ålder. gör som du vill sa hon, men skyll inte på mig om det inte går. Och det gick ju hur bra som helst. Så jag tror INTE man enbart ska stirra sig blind på könet, utan ha i åtanke vilken ålderkategori det är. För vad hade egentligen min 2 åring gemensamt med en typ 12 åring och en 15 åring egentligen ?

När mitt sto kom in i valackgruppen så blev det en jätteharmonisk liten grupp.

Vi har alltid haft blandade flockar, men om vi haft ngn valack med hingstbeteende så har han tagits ur flocken när stona brunstat.
Däremot har vi ju inte haft unghingstarna tillsammans med stona, av förklarliga anledningar :angel:

Jag har som sagt alltid blandat och det har alltid fungerat bra. Däremot har jag kompisar som har sina hästar i ett stall där det är uppdelat mellan ston och valacker. Där har de en hel del problem med röriga flockar, hästar som får skador av varandra i hagen titt som tätt. Det är ingen harmoni i hagarna och då fungerar det inte bra.
Jag skulle säga nej till delade flockar och ja till blandade om jag hade hästen inhyrd.

Jag hade ett hblsto på foder ett halvår och stallade in henne i ett stall med två valacker, ett hbl och ett vbl. Det blev att hbl höll ihop och vbl blev utmobbat, killarna var tidigare väldigt bra kompisar.

En kväll när jag skulle ta in hästarna var det väldigt oroligt i hagen och alla sprang rundor. Jag fick tillsist in alla och när jag skulle ut och tömma ur vattnet såg jag blodspår i snön!

Kunde följa blodet in. Stoet var helt nedblodat på bakbenen och såg sen att det kom från ändalyktan.

Vet kom ut och sa att han trodde att en av valackerna hade försökt att betäcka. Det hade slitits upp hål innanför slidan och utanför. Riktigt otäckt. Vår teori var att vbl-valacken var den skyldiga för han var kastrerad som äldst.. De gick tillsammans resten av tiden jag hade henne på foder men hbl-valacken var mer beskyddande av henne. När hon sen åkt hem igen blev killarna kompisar igen..

Vill inte dra någon slutsats, det får ni göra själv..

där jag har min häst uppstallad är det även ett connemara stuteri ( www.angaskog.se )
där har de uppdelat stohage vallack hage och bantningshage (+hingsthage) nu går ett sto (fång) och en vallack i bantningshagen och de har två nykastrerade unghingstar (numera vallacker) p ågården som de nyss släppte in i vallack hagen

en del av vallackerna är ganska hingstiga av sig men samtidigt som de släppte in de nykastrerade hingstarna i vallackhagen plockade de ut min häst och en till och ställde dem i stohagen varför? joo båda är ranglåga och spec. min häst springer hellre iväg än slåss så helt enkelt för att de inte skulle bli jagade av de nya

i stohagen går 2 ston med nya föl en 25årigt avelssto och en del ungston alla går hos ena av stona med föl som är en äkta bitch hon kör iväg min häst och den andra vallacken men min häst och den andra har nu blivit bästa polare 8)

allt är frid och fröjd :) förutom att det låter som en flock skrikande grisar från vallackhagen ibland hehe :banana: men inte värre än att dom skriker och bits lite o viftar med frambenen

har i varenda stall jag vart i, alltid haft blandat..
har aldrig varit några problem med att ston o valacker går ihop.

sedan finns det individer som funkar sämre med vissa hästar...
dom individerna provar man att placera om och funkar det fortfarande inte så får dom gå i egen hage.

Har träffat på EN enda valack som försökt betäcka.

har i varenda stall jag vart i, alltid haft blandat..
har aldrig varit några problem med att ston o valacker går ihop.

sedan finns det individer som funkar sämre med vissa hästar...
dom individerna provar man att placera om och funkar det fortfarande inte så får dom gå i egen hage.

Har träffat på EN enda valack som försökt betäcka.

precis samma här!

jag har ston och valacker uppdelade och tycker att jag har väldigt få skador nu jämfört med när jag hade blandat. Dels tror jag att det beror på att den mest "hingstiga" valacken vaktar sina ston mot de andra hästarna och då blir det skador. Dels har ston och valacker olika sätt i hagen. Ston är väldigt snabba att sparka åt andra hästar. Ett inbyggt beteende för att skydda sig. Men det är väldigt sällan ett annat sto blir träffat för de har också samma inbyggda beteende. Men en valack har inte det. De är lite "tröga" och hinner inte undan eller står helt enkelt kvar, med sår och andra skador som följd.
Jag väljer att ha mina särade även i framtiden, om de är många i hagen. Just nu har jag endast en valack och ett sto ihop i bantningshage och det fungerar men det är nog maxantal för mig.

Hej! Vi har som jag skrev haguppdelning. Valackerna går i en mycket stor hage, 3 stycken är dem, likaså stona. Min Tritla går med Gjöf, de har blivit jättebra kompisar. Gjöf är endast där på semester. Frenja, det tredje stoet, kommer Tritla gå med i vinter. Just nu har Frenja dock fång och går i en sjukhage i Gjöfs och Tritlas hage. Gjöf åkte iväg en vecka på ridläger där hon annars bor. Då fick Frenja gå med Tritla en timme under förmiddagen. Efter några gånger började de sparka vilt mot varandra med bak mot bak. Frenja blev öm och halt en stund då hon varken hade skor eller var stark i bakbenen pågrund av fången. Tritla blev inte halt eller stel, men jag tog endast en promenad dagen efter. Varför de bråkade såhär vet jag inte. Kanske för att Frenja var så understimulerad, jag menar de gör ju inget med hästen, hon står bara i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag har efter mycken oro och tankar beslutat mig för att min älskade häst ska gå ensam. Han har en kontakt med fem ston på andra sidan...
Svar
11
· Visningar
1 674
Senast: SkogsToka
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·
Träning Är påväg att köpa mig en häst, ska provrida några nu i veckan. Platsen där jag kommer ha min häst på finns det redan 2 valacker och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 353
Senast: Listan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar