Sv: ston + valacker i samma hage?
Jag har haft häst både i blandflockar och könsindelade flockar.
Stall 1, häst 1 Blandad flock (ston/valacker) med en trygg ledarvalack som redde upp saker lugnt men med järnhand. Lugn, harmonisk flock. Underbart. Aldrig några problem öht.
Stall 2, häst 1 Blandad flock (ston/valacker). Inga större problem, förutom att mitt sto kunde spöa upp den valack som var dum nog att besvara hennes brunst-raggande med att försöka flirta tillbaka.
Stall 1, häst 2 Separerad flock (valacker för sig, ston för sig). En av valackerna i hagen betedde sig inte sällan illa mot min, men det berodde nog snarare på den individen (rang-tvåa i hagen som var överdrivet kaxig mot de i lägre rang än han själv..). Lugnt och fint i övriga flockar i stallet.
Stall 2, häst 2 Blandad flock (ston/valacker). Lugnt och fint i hagen, alltid. Min valack har dock inte gått med ston tidigare i livet, innan vi flyttade hit för ett år sedan, och betäcker. Inte ofta eller regelbundet, men en dag i höstas förvandlades han till hingst deluxe och var fullständigt oregerlig (dagen efter var det lugnt igen..) och idag kom jag på honom igen på samma sto. Ungstoet (4år) i samma hage är inte intressant, det är samma sto som gäller och hon är väldigt med på noterna. Säger hon ifrån så backar han direkt och uppför sig - det är just när hon skvätter och "ber" om det..
Jag är dock av tron att så gott som alla valacker betäcker. Hormonerna sitter inte enbart i kulorna. Det är inte alla man kommer på, och de betäcker knappast alla ston, men jag är rätt övertygad om att de flesta gör det någon gång. Det tycker jag att både valack- och stoägare bör vara medvetna om. Båda mina hästar har trivts bra och funkat bra i blandflock.