Harbor
Trådstartare
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken
Han har gått ihop med en av hästarna i ett år, utan en skråma (slitage) på sina täcken. Nu när de är tre hästar så har det plötsligt uppstått massor hål och riv. Och de andras täcken har minsann inte ett f-ing hål eller slitage i! Så det är inte alls en naturlig situation från tidigare. Det är nåt som har hänt i flocken sen den tredje kom med. Den nya hästen tror jag är rang-låg, eller antar det åtminstone eftersom han genast springer bort och ställer sig i en knut om de andra kommer nära. Den andra hästen är den som bestämmer. Har fått intrycket att vår häst står mitt emellan. Men kanske det kan ändras? Kanske han plötsligt har blivit lägst i rang? Är det möjligt?
Men alltså..... enligt din beskrivning har du små små hål lite här och där i dina täcken efter tänder.
det är normalt slitage.
att hästar har en rangordning och att de biter efter varandra hör till vardagen.
eftersom du behövt smyga eller bevaka hästarna för att ö.h.t se om ngn gör ngt, så tyder det ju på att det som sagt sker ngn gång då och då - dvs normalt beteende och normalt slitage.
vad gör din häst för att framkalla såna beteenden? din häst har antagligen lika stor roll i spelet som de övriga - de är en flock.
kom igen när det är konstant bitande eller oro i flocken rent allmänt, då har du ett problem. Det du beskriver talar för rätt normalt slitage.
Han har gått ihop med en av hästarna i ett år, utan en skråma (slitage) på sina täcken. Nu när de är tre hästar så har det plötsligt uppstått massor hål och riv. Och de andras täcken har minsann inte ett f-ing hål eller slitage i! Så det är inte alls en naturlig situation från tidigare. Det är nåt som har hänt i flocken sen den tredje kom med. Den nya hästen tror jag är rang-låg, eller antar det åtminstone eftersom han genast springer bort och ställer sig i en knut om de andra kommer nära. Den andra hästen är den som bestämmer. Har fått intrycket att vår häst står mitt emellan. Men kanske det kan ändras? Kanske han plötsligt har blivit lägst i rang? Är det möjligt?