hage med strandkant

suberdoo

Trådstartare
Jag ska slå upp en hage vid min sommarstuga så jag kan få vakna på morgonen och dra upp rullgardinen och det första jag ser är min underbara häst!:love:

MEN:

hur ska jag göra? hagen kommer ha en hel långsida med sjöstrand och vass och min tanke är att jag inte ska stängsla den biten, men frågan är hur långt måste/bör jag stängsla ut i vattnet?

hur skulle du ha gjort?

här är en liten skiss på hagen:
hage.jpg

Sv: hage med strandkant

Hagen till mina hästar har nu en strand/geggkant mot en 3-5 m å, som är ostängslad en hel långsida. Har haft många olika hästar i den hagen långa tider och det har bara hänt en gång att en häst försökt hoppa över när det var torka och det var ca 1-2 m till andra sidan. Sen dess är den smalaste biten stängslad. Men en stor del går bara ut mot havet och det har funkat utmärkt för alla hästar som gått i den hagen.
Tror att det kommer gå bra med ditt förslag om att inte stängsla.
Berättar rörigt,jag vet..:smirk:

skönt, det känns så onödigt att stängsla hela den biten, men hur långt ut ska jag stängsla ut i vattnet?

i ena änden är berg som sluttar sakta utåt i sjön, och ändra är gegga i vass, som också sluttar sakta ut i sjön..

Vrf inte stängsla en bit ut i vattnet som en lång sida+så att du har en hage,då slipper du oroa dej för att dom rymmer och du får vatten:D

tyvärr så är det inte vår mark, och för markägaren får jag sätta upp staket OM jag tar ner det efter jag har använt det, och då känns det onödigt att stängsla i tid och otid..

ingen mer som har någon åsikt eller tips?

hur långt ska jag stolpa i vattnet? hur har ni andra det som har liknande hage?

Vi har en "sjöhage" med fin sand/grusbotten. Hästarna älskar att bada och beta vass. För tio år sedan var hela viken full med vass, men den har hästarna ätit upp, så nu har vi värsta playan i den hagen. En gång gick hästarna så långt ut i vattnet att de gick runt staketet. Efter det så förlängde vi staketsnutten rakt ut i vattnet till ungefär 10 meter och där är vattnet ungefär 150 centimeter djupt. Våra flodhästar har inte rymt sedan dess.

Du måste stängsla. Många hästar är glada i att simma, min stod på bete en gång där dom inte stängslat ner mot ån och han rymde!

Är det djupt vatten finns ju dessutom risk att dom drunknar. :crazy:

Och hala våta bergnabbar är livsfarliga, det vet väl alla som har någon som helst erfarenhet av vatten...

Jag har stängslat. Mina går gärna ner till hamnen och står där och betar men det är lerbotten så jag har stängslat på stranden så de inte alls skall få för sig att gå nedför slänten ner i vattnet. Drickvatten rent och friskt blir serverat på annat ställe.'

Hade jag haft sandbotten och vass att äta inom räckhåll hade jag stängslat i vattnet där det varit lämpligt för att de skulle kunna äta vassen om de ville. Men till våra glada hästar hade jag inte lämnat öppet - de skulle nog glatt kunna få för sig att simma iväg och kolla omgivningarna.

okej, då får det bli till att stängsla så långt då! :P min häst är ju inte vattenglad, men har ett jäkla upptäckarsinne.. så man vet ju aldrig med honom..

ja, det är ju sånt här som jag är lite rädd för, men vi får se hur jag gör. jag har pratat med min faster som äger marken och jag måste ta ner tråden efter sommarn, så det känns lite som om det blir väldigt mycket jobb för någon vecka bara..

Vi har våra sommar hagar mot en å och vi har staketet en meter ut på sidorna men sedan öppet och det har vi haft i 40 år ingen häst har badat.
Vi har heller aldrig badat våra hästar jag vet inte men det kanske gör skillnad.

okej, det lär iaf postitivt för mig! badar inte heller med min häst (hur skulle det gå till när han stanar 10 m från strandkanten.. :smirk: )

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag planerar att hyra en häst från ett ridläger om ungefär ett år och då skriver man kontrakt i början på sommaren för att sen få hem...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve