Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Nu får hom allt se till att klämma ut fölungen så vi kan få nåt riktigt sött att se på!:)

bettys matte jag tror också på vårkänslor och med det överskottsenergi!
Har sett många hästar totalt byta skepnad under mars - april!:angel:

prova du med repgrimma så du känner att du har kontroll över henne, för oavsett hur pigg och galen hon är ska hon lyssna!

Sen kan du ju prova att rida i ridkapsonen när du känner att hon lugnat sig igen!;)
Är hon lika stollig i hagen?

Vad tror ni förresten om REPGRIMMA, i stället för vanlig grimma, när man tar ut en häst som för tillfället inte lyssnar som den ska?

En självklarhet för mej:idea:
Men kom ihåg eftergiften!
(Så fort hon gör som du vill så lätta på trycket.)
Det är ingen grimma man står och "håller i"

Har sett folk som står och kramphåller sina hästar fastän de står alldeles stilla, det kanske är i förebyggande syfte:rofl:

Välkommen hit eldfuxmamman ja, jag funderade just på hur länge du skulle kunna hålla dej innan du skrev nått;)

Kram i vårvädret
nu ska jag byta till sommardäck:banana:

*delvis knapplån*

Nån mer som hört nåt om den nya hingsten vi ska få in till sverige?
B-hingst från österrike!:)

golden_tinka och Eldfuxen (mfl :D):

Jag har varit iväg och skaffat en repgrimma idag, och också ett längre grimskaft (2,4 m - det längsta de hade på Börjes). Repgrimman är tvåfärgad - svart och mörkbeige och grimskaftet helsvart. Pållan var så tjusig så :D, fast det var ju egentligen inte det viktigaste ;).

Vi gick ut utanför hagen idag och lät pållarna beta nytt gräs i ca 10 min. Undrar om det smakar lika gott för dem som nypotatis gör för oss? De åt som små maskiner. Pållan ÄR stark, men jag kände ändå att ett litet "knyck" med repgrimman fick respons. Hade ju läst på lite om att dessa grimmor är ganska skarpa, så jag försökte verkligen hantera med försiktighet... Kan väl tycka att det gick bra idag, faktiskt. Inga vansinnesryck, tack och lov.

Jo, golden_tinka, hon ÄR galen i hagen också så det är inte bara när vi "går ut". Hon hoppar och skuttar, låtsas vara livrädd för vanliga bilar som kör förbi (det rör henne inte i ryggen annars) och rullar sig MYCKET. Helt lerig är hela hästen idag, och hon är vanligtvis så renlig av sig. Det börjar ändå torka upp en hel del i hagen nu, och shettisen låg och gottade sig i solen idag :D!

*delvis knapplån*

Va?! Vem? Var finns info?

Bettysmatte: Heja dig! Det löser sig ska du se. Mina hästar rullar sig också massor just nu - inte så konstigt kanske när vårsolen skiner och vinterpälsen lossnar.

Vet inte om det finns nån info på internet, har hört det ryktesvägen!:angel:
Tydligen en österrikiskt gubbe som fött upp haflinger i österrike som flyttat hit! Trodde att nån mer kanske hört talas om det!:)

Dessa tossiga hästar, antagligen en rejäl mix av pälsfällning, hormoner och vår glädje!;)
Dte är nog till att härda ut, men samtidigt visa att det är du som bestämmer!
Släpper ju så småningom...:D

Du lurade mig med din lilla iller!:rofl:

Linea pea Stonamn på "G"- Gretschen ;)(stavas det så?) Inget föl än????

Dailan Kifki Välkommen!Kul att se att du inte kunde hålla dig borta! Vi vill gärna se bilder på Cassiopeia!

Hannie är också vild o vacker just nu,hon är rädd för stenar o buskar som vi har sett 100 ggr men det är nog fällning,brunst o vårkänslorna som ställer till det. Vi har fått en supersnygg svart 4-årig vallak till stallet,halvblod,som Hannie är vansinnigt kär i, vi kan knappt få henne att passera hans hage när vi ska iväg. Har inte hittat sladdarna än men bilder på "Fet-MärtaII" kommer!/L

*delvis knapplån*

Jag.........fick nästan hjärtslag :D

Du lyckades också lura mig........började redan planera betäckning
"FY Skäms" G_T man skojar inte om sådana allvarliga saker ha...ha.........:rofl:

Nej, inget föl, tror nog att det som såg ut som en början till fölning var förvärkar och fölet som vände sig i rätt possition inför fölningen.
Hon är beräknad till 31/3 - 4/4 och brukar följa den rytmen.
Mjuk i bäcknet och "sladdrig" svans, fyllt på i juvert men inga rejäla vaxproppar, fast det brukar hon inte ha. Lugn och sanasad men tung och allmänt besvärad med långsam gång. Alla väntar till och med pappa Alpkogel som nog hinner se sin förstfödda här på gården innan han reser till Danmark för betäckningsässongen 08.:banana:
Ha en trevlig vårdag!:rofl:
Arna Tack för det förslaget. Fick ett bra förslag på A namn från "Eldfuxmamman", Astrakan....

Senast ändrad:

Ett av de bästa aprilskämt jag hört i mitt långa ålderspresidentsliv :rofl:

Som den Eldfuxmamma jag är var jag just på väg att lugna er med att den hingsten ju inte fick betäcka i Sverige eftersom han inte var visad här :devil:

Tack för alla VÄLKOMSTHÄLSNINGAR!

Som den Eldfuxmamma jag är var jag just på väg att lugna er med att den hingsten ju inte fick betäcka i Sverige eftersom han inte var visad här :devil:

Och jag satt och funderade på interimistisk gårdsbesiktning, om det var någon av mina favoriter (Biusto, Barikal) eller vad han kunde ha för stam ... :cool:

Och jag satt och funderade på interimistisk gårdsbesiktning, om det var någon av mina favoriter (Biusto, Barikal) eller vad han kunde ha för stam ... :cool:

Jag satt och funderade på om det var en tyrolare som smitit in utan att vi visste det.......:D

eller

Rent av ett Edelblut:devil:..........:D

Altså slut skojat om denna B hingst som vi alla vill ha men inte fick!

Ha ha... GT där fick du oss allt!!!!:rofl:

Jag är fortfarande hemma, men mår lite bättre i dag.

Tänkte komma med lite namnförslag:

Botaniska: Lotus, Lobélia, Gullviva, Gul Fettknopp:D

L
Lopez, Lady, Ladybird, Lullaby, Lakrits;), Lagoon,Luna, Lucky
G
Ginza, Ginger, Goldie, Gipsy, Glamour, Grace.
A
Acorn (ekollon), Agent, Alfa/Alpha, Amor, Arrow, August

Fantasin är fortfarande inte på topp, men får hoppas den blir bättre sen.

Tydligen får man inte säga att man lämnar tråden för några månader utan att det ska tas bort!
Så är det i alla fall........ Ha en skön sommar och så hörs vi framåt höstkanten!

Nä tydligen inte... Men det är ju för att du inte får lämna oss:idea:

Hoppas det går bra nu med alla fölungarna ich nya betäckningar.

Ha en härlig sommar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka