Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Apropå bilden på tjejen som hoppar utan sadel och träns, så blev det tydligen ett himla liv borta i usa när den fanns på första på en haflinger tidning, gamlingarna i gänget påstod att den kunde påverka unga tjer att göra likadant!:eek:;)

Nja, det var nog inte så många som upprördes över bilden. Desto fler däremot som blev upprörda över att några (två eller tre?) överhuvud taget kunde uppröras ... ;)

Chesna rider ju faktiskt med hjälm! Till skillnad från rätt många "over there" ...

Vilken helt underbar bild :love::love: Undrar vilka hyss som syrran viskar i lillebrors öra.:)

Å va fin Hannie har blivit! Alldeles vuxen:)

Har ni läst artikeln i senaste nr av hästfocus?

Stomjölk en ädel dryck från ett ädelt djur.

Ett stuteri där de föder upp hästar till mjölkning .
Problemet var vart de skulle göra av alla hingstar som föddes.
Så står det: Flocken bestod enbart av haflinger och efterfrågan var inte så stor på den typen av hästar:mad:

Va e d för ett ställe?? Håller de på ännu?
Tänkte på det ni diskuterade förut om slaktfölen..

Det finns flera stomjölksgårdar med haflinger, jag vet några både i Holland och Tyskland. De som är seriösa har inga problem att "bli av med" fölen. De avlar seriöst och inte bara för att få en fölunge! Meura t.ex., där Shoshones mamma Saffi kommer från, mjölkar sina ston när fölungarna blivit äldre (mer än 2 månader enligt deras information).

Haflinger är väldigt populära just som "mjölkkossor" eftersom de ger mycket mjölk, fölen är robusta och tåliga (de går med mammorna men skiljs ifrån någon/några gånger per dag innan stona mjölkas) och så är de ju lättfödda ...

Stomjölken används både till kosmetika (krämer och tvålar och så) och till olika "stärkande kurer", där man alltså dricker mjölken eller äter kapslar.

Sådär, det blev en liten uppsats igen ... :crazy: Hoppas ni står ut! ;)

Jisses vad jag känner mig korkad :o :D. Ja, så går det när man inte läser ordentligt, utan bara stirrar sig blind på en vacker bild! För mig såg det PRECIS ut som en mamma med sitt föl...

När jag rider så är hon mer vild än tam men när Stina rider är hon from som ett lamm.Hon går på tygeln och travar snällt på i volter på ridbanan. Om jag ens närmar mig banan så stutsar hon runt o skakar på huvudet-bannade kuse!
Det är visst ingen Lisa-häst utan en Stina-pålla!:rofl:/L

Hejhej !

Nu närmar sig hopptävlingen :)
Spännande som attans !
Måste få fråga någon som vet ?
På clear round dressyr får man rida med pullarnosgrimma då?
*för pucko som inte vet*

Arna, vad kul med lite bilder på Hanni! Det var längesedan. Jag känner knappt igen henne. Hon har minsann vuxit och mognat rejält tror jag.

Hur var det nu, har Stina egen ponny också?

Än så länge iaf... vet inte hur länge hon ska ha henne kvar.Det är minst sagt kärvt att ha 2 hästar o vara ensamstående även om min exman står för stallhyran åt Fylla så är det försäkring o hovslagare.
Troligtvis försöker vi sälja eller få ut henne på foder till hösten. Stina börjar på högstadiet i musikklass så hon får nog svårt att hinna med en pålla.
Men Hannie blir kvar om jag så ska leva på havregrynsgröt
5 dgr/vecka!:D
Fylla o Stina

Hannie får vara med på ett hörn.

Vilken sötiis ! :)

Ja det är tråkigt o sälja hästar :( Usch gick inge bra för mig sist :( han blev slaktad fast han var fullt frisk :(
men men ! sånt är livet (:

nervös nu , tävlingen närmar sig med stormsteg . och Ebba är bra tjurig , hon ska väl brunsta snart :/ Men men !

Ledsamt att behöva sälja men det är som du säger, dyrt att ha häst. Då är det ju ändå tur att ni har en häst som Hannie som ni båda kan använda och ha glädje av! Det enda tråkiga med det är att man inte kan rida tillsammans som ju är bland det mysigaste som finns.

Lycka till Mandiiz! Håller alla tummar vi äger o har för dig!! Se till att någon plåtar er./L

Det är det som är kruxet men vi står i ett stall med fler hästar så jag har en goding jag kan få låna ibland. Faffies gamla pojkvän "Virre":love:, så vi kan ta någon tur tillsammans iaf.:)

Ha, ha han ser ut att ha en sådan där huva med papiljotter under :D.

Det är ju perfekt att stå i ett stall där det finns vettiga hästar man kan låna ibland.

lånar knapp här..
..Och säger hej! Hoppas vi får vara med och vädra oss här :)

Fia heter jag.. Är på gång att ta över denna lilla snäcka på foder till att börja med.. :love: Tänker återkomma med info när allt är klart. (bara formaliteter kvar)

En fyraårig flicka som mest har gått och skrotat i sin flock. Nu ska hon fodras upp, ryktas så hon ser ut som en häst ska och fortsätta ridas in..

Återkommer som sagt var när hon är "min" på papper.:D
Men lite bilder måste jag lägga in förstås.. Hon är lite tunn nu men det ska vi ändra på.

http://bp1.blogger.com/_9zKxsYT43II/R_SmeTjq3bI/AAAAAAAAAY8/pij27Be7edU/s1600-h/Juzette3.jpg

http://bp2.blogger.com/_9zKxsYT43II/R_SmJjjq3aI/AAAAAAAAAY0/TViwPE6tWU8/s1600-h/Juzette2.jpg

Kunde inte plocka in bilderna från min blogg.. De blev bara kryssade så ni får länkar till bilderna istället.

Tråkig bakgrund med all lera vid insläppet men så ser det väl ut lite här och var nu antar jag..

Hej hopp! :bump:

Välkommen till bukes bästa tråd Fian! Vilken söt liten flicka! Vi vill som alltid veta allt om den "lilla" och ju fler bilder desto bättre! /L

Hej och välkommen till Bukes bästa och trevligaste tråd!

Eftersom jag inte kunnat släppa registratorsvanan att leka detektiv :cool: så har jag ju koll på varifrån din häst kommer (Google är min bästa vän ... :angel: ) och kan i alla fall konstatera att det är ju inte konstigt att hon är så söt! :love: Mina hästar kommer från 3 olika länder (med stammar från ytterligare några länder) så jag avslöjar ingenting alls genom att säga detta. Men det var kul att se! :D

Hoppas som arna på fler detaljer vad det lider! Och som sagt, VÄLKOMMEN!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka