Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Tack hörni :D
Jag tycker också att hon är vansinnigt söt, men är ju dock lite partisk :angel:

Har mest hållt på med trav de senaste åren men längtade tillbaka till den "normala" ridningen och hästhållningen så mycket nu så.. Jag har alltid älskat åsynen av dessa små blonda varelser och de sista åren har jag sagt att en dag ska jag ha en haflinger.. :love:

Däremot så är jag gräsligt dåligt påläst om just rasen i sig och min lilla tjej vet jag inte så mycket om än :o *skäms*

Men snälla berätta gärna vad du har hittat!!

Åh, jag bara googlade lite, och kom till din blogg. Och då såg jag ett gårdsnamn som fick en liten klocka att ringa - så jag antar att din lilla tös kommer från Holland! :)

Min "gammeltant" kommer från Holland, och hon är :love: :love: :love:. Fyller 32 (!) om några veckor, så då blir det stort kalas! :D Mamma till fyra föl, varav en godkänd hingst och ett diplomsto. Barnbarn och barnbarns barn har hon också, ja till och med barnbarns barnbarn!

Jag tror inte att våra hästar är särskilt nära släkt men det är kul med en till "holländare" i tråden. :banana:

Om du avslöjar lite detaljer om hennes stam så kan jag säkert berätta mer. Haflingerstammar är mitt stora intresse!

Tack :) Kan jag bara få upp hullet lite på henne så hon har något att bygga på så kommer hon att bli jätteläcker tror jag.
Och jo nog är hon holländare.. Ägaren bor i Holland och har sommarnöjet här i byn.. Han har sina haflinger och en frieser här.

Vi har försökt klura ut hennes stam i stallet nu men lyckas dåligt.. Ägaren kommer hem till helgen och då ska vi skriva papper så ska väl hennes uppgifter komma fram.. Jag är supernyfiken själv ju :D

Kommer det fram något innan så skriver jag det här direkt *S*

Senast ändrad av en moderator:

Hej och välkommen Fian. Supersöt liten flinga! Henne ser jag fram emot att se mer av.

Åh, jag bara googlade lite, och kom till din blogg. Och då såg jag ett gårdsnamn som fick en liten klocka att ringa - så jag antar att din lilla tös kommer från Holland! :)

Min "gammeltant" kommer från Holland, och hon är :love: :love: :love:. Fyller 32 (!) om några veckor, så då blir det stort kalas! :D Mamma till fyra föl, varav en godkänd hingst och ett diplomsto. Barnbarn och barnbarns barn har hon också, ja till och med barnbarns barnbarn!

Jag tror inte att våra hästar är särskilt nära släkt men det är kul med en till "holländare" i tråden. :banana:

Om du avslöjar lite detaljer om hennes stam så kan jag säkert berätta mer. Haflingerstammar är mitt stora intresse!

En granne och god vän till mig tog in ett haflingersto förra året (hon är såld nu) från Holland. Hon hette något i stil med Misty van Het ..... någonting och var efter Argentan. Är det någon som "stamtokan" känner till ;)? Lite för nätt för min smak men väldigt vacker.

Hej och välkommen Fian. Supersöt liten flinga! Henne ser jag fram emot att se mer av.

Tack! :)
Som jag sa så är jag ganska grön på rasen än men jag räknar med att lära mig massor från er här ;)

Ni kommer att få se mer av henne, räkna med det :D

Aha, jo jag stog ut me uppsattsen den var mkt intressant:)

Men detta Meura, i vilket land ligger d då? E hon uppfödd på ett stuteri där alltså? Tycker det är bra gjort av dem att forsla hit en invandrare och ha papper och stam på henne. det va seriöst.
Eftersom det var så länge sen oxå..
Har märkt i denna tråd att det finns många papperslösa flingor annars.
Så jag hade tur..

Imorrn åker jag o mor ner till Vrigstad typ 60 mil t.o retur
På stoföreläsning. Från betäckning till avand fölunge.
Det vart inställt förut så de sköt fram det.

Välkommen till tråden fian ser framemot att höra mer:)

glömde ju bort att skriva att jag red barbacka igår i skritt trav o galopp och jag satt som ett smäck!:banana:
Tror det är den bomlösa sadeln som gjort det, att ja fått vana och balans alltså, det kändes hur bra som helst, inge vingligt alls!=)
Oså kröp ja under magen på hästen:o
ja skulle spänna täckesgjorden runt filten ja skulle ha o sitta på och orkade inte ställa mig upp och gå runt så ja slank under men hon brydde sej inte så jag slank tillbaka igen.:angel: (busigt)
hoppas inga barn läser detta.

Oså kan ja tempa henne lös i boxen oxå!
Gud ja e livsfarlig:p
Oså får ja numera pilla på juvret och sära på pullan lite, förberedning för fölning haha.
Gäller att börja i tid=)
Förut fick ja inte ens röra ljumskarna utan att hon börja vifta.

*knapplån*

Kan bidra med lite nya bilder på min vacka lilla flinga!
Hon har blivit en hejare på att hoppa och tycker det är superkul! Så i sommar blir det att komma ut på några plutt tävlingar häromkring + att jag ska vara med i dressyrlaget div 3 oxå! Spännande!

(nosgrimman sitter lite cp, men men!)

Har en liten fråga också! Jag har ju tänkt att ta föl på min nån gång, hon är 6 år i år. Jag undrar lite när sista "utgångsdatumet" går, hon har ju inte haft föl innan, och då ska man väl inte ta för sent? eller? Vad tycker ni, kan jag vänta nått år utan problem, eller ska det i så fall vara ganska snart?

En granne och god vän till mig tog in ett haflingersto förra året (hon är såld nu) från Holland. Hon hette något i stil med Misty van Het ..... någonting och var efter Argentan. Är det någon som "stamtokan" känner till ;)? Lite för nätt för min smak men väldigt vacker.

Misty van Het ... någonting känner jag inte igen sådär spontant. Men det finns ganska många "van het någonting" i Holland! :D Argentan borde vara den belgiske (född i Tyskland om jag minns rätt) Argentan född 1998 e. Alpenstern - Mithras. Kan tänka mig att hon var vacker ...

Men detta Meura, i vilket land ligger d då? E hon uppfödd på ett stuteri där alltså? Tycker det är bra gjort av dem att forsla hit en invandrare och ha papper och stam på henne. det va seriöst.
Eftersom det var så länge sen oxå..
Har märkt i denna tråd att det finns många papperslösa flingor annars.
Så jag hade tur.

Meura ligger i Tyskland, i f.d. DDR (Östtyskland). Här är en länk till deras hemsida: http://www.haflinger-in-meura.de/ Allt text är på tyska, men bilderna är ju "språkoberoende"! Här står det t.ex. om Shones morfar Albertus (med bild och allt): http://www.haflinger-in-meura.de/hengstkatalog/albertus.php Han blir 26 år i år, är Elit-premierad i Tyskland och används fortfarande i avel - men bara till speciellt utvalda ston.

Det kom jättemånga haflinger från f.d. DDR till Sverige i slutet av 80- och början av 90-talet, 80 stycken eller så. ALLA hade papper. Det verkar vara nu på senare tid som det kommit in fler papperslösa haflinger tycker jag.

Kan bidra med lite nya bilder på min vacka lilla flinga! Hon har blivit en hejare på att hoppa och tycker det är superkul! Så i sommar blir det att komma ut på några plutt tävlingar häromkring + att jag ska vara med i dressyrlaget div 3 oxå! Spännande!

Lycka till!

Har en liten fråga också! Jag har ju tänkt att ta föl på min nån gång, hon är 6 år i år. Jag undrar lite när sista "utgångsdatumet" går, hon har ju inte haft föl innan, och då ska man väl inte ta för sent? eller? Vad tycker ni, kan jag vänta nått år utan problem, eller ska det i så fall vara ganska snart?

Nåt år borde du kunna vänta utan problem. Visst, man ska inte vänta FÖR länge, men 6 år är inte så gammalt tycker jag. Av de ston jag avlat på betäcktes Sindy första gången som 11-åring, Samba som 5-åring, Mara som 3-åring (flera år innan vi köpte henne) och Fira som 4-åring.

Å va roligt!=) Tack!
Shit va lik han var Saffi! Man ser henne i honom, huvet tror ja, exakt samma ögon! Tack de va skoj
Han ser ju nästan ut som ett sto! haha, men han hade inte mkt till tagel, måste vart hennes mor som hade d då..

Hallå Persikan! Är det dags för Shone att betäckas nu alltså? Blir det till Nachtman hon åker på kärlekssemester?

Jag betäckte mitt sto, ej haflinger, när hon var 15 och hon fick sitt första föl när hon var 16 år.

Är hästen frisk, bra kondition och inga problem allmänt så går det att betäcka första gången när de är ganska gamla ;).

*kl*

Jag vill hälsa alla nya välkommna till "vår" flingtråd, har inte varit här på ett tag så jag har inte kunnat göra det tidigare.
Ska bli jättekul och se era flingor framöver så massor av bilder, oavsett om ni rider eller om de bara står i hagen :D.

Här går det ganska bra. Vi travar mer och mer för varje ridpass och han ser nu helt annorlunda ut över ryggen, mer muskler :d.....men tyvärr också mer mage...suck.
Stallet har blivit överbefolkat...eller behästat kanske man ska säga och det har inneburit att min pojk gått på lösdriften de senaste veckorna...där de alltså har fri tillgång på hösilage....inte bra.
Förhoppningsvis kommer trycket lätta snart och då är det bantning som gäller.
Han började bli fin precis innan.....ja..ja.
Hur det blir med tävlingen 1 maj vet jag alltså inte.
Tänker inte åka med en tjocksmock som flåsar och det lutar åt att vi blir hemma.

Hoppas ni har det bra allihopa och att ni får en trevlig helg!

*snor en knapp*

Inridningen är ju påbörjad.. Passade på att ta ett par kort med mobilkameran idag.. Inge vidare bra bild men ändå..

Hon var superduktig idag.. Bockade och tramsade bara lite :devil:

Jag har lejt bort grundinridningen till en av tjejerna i stallet, själv är jag lite för feg efter en otäck olycka som jag var med om.. Men rackarns så sugen jag blev på att rida henne idag! Det dröjer nog inte så länge innan jag måste känner jag :angel:

SP_A0678.jpeg

Hoppar in här för en stund, hoppas de går bra!
Har stora funderingar om att köpa en haflinger i sommar/höst och undrar nu hur dom är och så i psyket? (säger man så?)
Har bara erfarenhet av varmblod om man jämför så, så att säga..
Vad har ni att säga om haflingern? Vill veta allt! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Livskristråden
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vilken vagn?

Hund, Katt, Andra Djur