Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

*knapplån*

Hej alla! Vi har ett haflingersto som var tänkt som tävlingsponny i körning, men som tyvärr blev skadad förra året (spark) och nu funderar vi på att sätta henne i avel i stället...

Jag vet inte så mycket om haflingeravel, är det någon som kan säga om hennes stam är bra eller inte? Hon är importerad från Danmark som föl.
f: Hof-Junge (dk) ff: Hofgard (de) fmf: Angriff (de)
mf: Klodskovgårds Anjin (dk) mff: Abbas (dk) mmf: Novalis (at)

Har tyvärr inga exteriörbilder uppladdad, men här ser ni iaf lite hur hon ser ut. :D

79_804971938.jpg

79_-526588598.jpg

Jag tycker absolut du ska köpa dig en haflinger.
Jag har bara varit haflingerägare sedan september -07 och har redan planer på fler ;).

Haflingern är en otrolig allroundhäst(ponny) som ger tillbaka 100 gånger mer kärlek än vad man ger till dom.
De är tillgivna sin ägare, nästan äktenskapligt :D, lättlärda. Kan ha små rävar bakom öronen men det är mer charmfullt än galet.
Har dom väl fått förtroende för sin ryttare/ägare så släpper dom det inte i första taget.
Matvrak...att inte förglömma....underbara att rida och pyssla med.

Bättre kan det väl inte bli ;)

Dom låter ju helt underbara och dom ser ju så fina ut! :love:
Finns de nån bra sida om rasen på nätet?

www.svenskahaflinger.se är svenska haflinger föreningens hemsida, där det står endel basic grejer, som vad du ska tänka på vid köp, rasstandard mm!
Där finns även endel saluhästar!
Från den sidan finns även mängder med länkar till olika haflinger föreningar mm.

http://www.hrkk.org/
är Haflinger rid och körklubbs hemsida, där kan du hitta länkar till olika uppfödare!

är det nåt du undrar är det bara att fråga här, det är alltid nån som kan svara!:D

www.svenskahaflinger.se är svenska haflinger föreningens hemsida, där det står endel basic grejer, som vad du ska tänka på vid köp, rasstandard mm!
Där finns även endel saluhästar!
Från den sidan finns även mängder med länkar till olika haflinger föreningar mm.

http://www.hrkk.org/
är Haflinger rid och körklubbs hemsida, där kan du hitta länkar till olika uppfödare!

är det nåt du undrar är det bara att fråga här, det är alltid nån som kan svara!:D

www.haflingertyroler.com Svensk Tyroler-Haflingeravels hemsida
glömdes visst bort så där i farten!:D

Det funkade inte i alla fall jue.....
Nu ligger den på photobucket istället så nu ska det väl funka!
Det är alltså Lilly tv. och Lingon th.
LillyLingon.jpg

Hej och välkommen. Söta hästar! Kul att se några av Linea Peas "uppfödingar". Har du och haffisarna någon speciell inriktning?

Vi har ju klurat på nya L-namn åt Linea Pea här i tråden. Jag måste säga att Lingon var ett väldigt sött namn.

Hej och välkommen. Söta hästar! Kul att se några av Linea Peas "uppfödingar". Har du och haffisarna någon speciell inriktning?

Vi har ju klurat på nya L-namn åt Linea Pea här i tråden. Jag måste säga att Lingon var ett väldigt sött namn.

Jamen, det är ju Lilly och Lingon tänk att jag missade det!!
Kul att se er här på Buke!
Jag är bara inne på snabbvisit måste ju kolla vad som skrivs............. inget Liva föl ännu!:D
Ha en fortsatt fin söndag.

man är ju lite snurrig så här på söndags em...:angel:
Nämen nu får du allt ta och muta henne med lite goa morötter eller nåt, så att det blir föl..:)
Dom där Liva avkommorna ser ju inte helt fel ut! Hoppas hon blir kvar läänge i avel, så jag kan köpa mig en!:D

*kl*

Jag bara måste berätta att jag har rotat igenom alla "papper" jag fick med när jag köpte Romeo för fyra år sedan. Där hittade jag ett vaccinationshäfte för en Romeo född 1985 som jag inte har sett förut :crazy:! Jag fick ju honom åldersbestämd när jag skaffade passet då faktiskt tre olika vetrinärer sa att han var född ca 1990. Men 1985 kanske är ca 1990 :confused:. Kan de ta så fel? I sådana fall skulle han ju vara 23 år!

Om det nu är hans vaccinationshäfte har han i allafall blivit regelbundet vaccinerad mellan 1988-2000 av samme veterinär i Spittal. Det står till och med ett namn och en adress till ägaren i Spittal men det är en otroligt svårtydbar handstil. Från och med 2001 är det en svensk veterinärs namn som står där.

Är Spittal känt på något sätt i haflingersammanhang? Finns det några uppfödare där som ni känner till? Nu är det Uttes tur att leka detektiv. Här ska googlas :).

Inte expert ALLS, men jag tror att det är mycket möjligt att en häst som sägs vara född -90 lika gärna kan vara född -85. Tror inte att det går att säga jätteexakt...?

Har hört innan att det visat sig att veterinärers åldergissande kan skilja flera år från den verkliga åldern!
kul iaf att du hittat lite info, hoppas du lyckas luska fram nåt!:)

Jag hoppade en Pay n Ride med min flinga idag, ska försöka lägga upp film, så ni får se min hoppglada pålle :D

Får du bra på ett bra exemplar, komemr du aldrig ångra dig, ungefär 99% av alla flngor är väll underbara:D så chansen är stor att du hitatr en;D..

HAr själv en som vi haft sedan föl, underbarare häst får man leta efter.. Hästen kan allt, och är udnrbar i sitt psyke..

Lycka till med ditt köpande;D

Nu blir det bildbomb på Ebba :angel:

P.S ignorera skitiga ben =P Hade inte hunnit duscha av henne dem då !

19651922.jpg

19651923.jpg

19651925.jpg

19651927.jpg

Så där :D titta o njuuut ;)

Jag vet inte så mycket om haflingeravel, är det någon som kan säga om hennes stam är bra eller inte? Hon är importerad från Danmark som föl.
f: Hof-Junge (dk) ff: Hofgard (de) fmf: Angriff (de)
mf: Klodskovgårds Anjin (dk) mff: Abbas (dk) mmf: Novalis (at)

Trådens mesta stamtavlenörd känner sig förstås manad att säga något ... Fast helst skulle jag velat ha mamma, mormor och mormorsmor. Ett bra möderne är det viktigaste enligt mig. Hingstar är ju alltid bättre än genomsnittet s.a.s. Det ställs ju högre krav på dem än på stona!

Jag kan säga följande om dessa hingstar: Hof-Junge är född 1986, gick trea vid premieringen i Münster-Handorf 1988 och såldes sedan till Danmark. Hofgard föddes 1978 och fick 60 stambokförda döttrar (varav 13 med Staatsprämie) samt 3 godkända söner - förutom Hof-Junge även Holstein och Hit. Hit har tävlats i körning i medelsvår klass. Hofgard gjorde 30-dagarstestet i Münster-Handorf med 6,65 poäng och placerades på delad sista plats (9 deltagare). Angriff föddes 1966, godkändes för avel 1974 i Münster-Handorf och fick 24 stambokförda döttrar (varav 2 Staatsprämie) och 5 godkända söner.

Klodskovgaards Anjin föddes 1983. Jag vet inte om han lever än, men han står inte med på HAD:s hingstlista i alla fall. Honom har jag ridit, minsann! :D Jag minns inte 100 % säkert, och hittar inga gamla tidningar heller :mad: men har för mig att han stambokfördes i II klass A. Abbas var en av de första haflingerhingstarna som godkändes i Danmark. Född 1978 e. liz. Afghan u. Karola och därmed ur samma stofamilj som Golden_tinkas favorithaflinger ... ;) Med tanke på de övriga hästarnas födelseår gissar jag (utan att veta hans nummer) att Novalis är den tyske (inte (at) alltså) Novalis, född 1972 e. Nabob u. Bianka. Han har 10 stambokförda döttrar i Tyskland.

Jag PM:ar dig e-postadressen till HAD:s ordförande, hon är suverän på danska hästar och kan säkert berätta mer om de danska hästarna i stammen och även STONA som är så viktiga! :)

Generellt sett kan man väl säga att alla hingstarna i din hästs stam är rättså gamla. På gott och ont! :) Jag tycker hon ser fin ut i alla fall, även om det alltid är svårt att säga något enbart utifrån ett (eller två) kort. Körbilden är jättefin! :love:

Lycka till!

Kom på att jag borde göra ett tillägg till mitt tidigare instämmande i lakrits lovsång till haflingern: Det finns såklart olika individer även inom denna ras! ;) Så prova och välj med omsorg. En fling-pärla är guld värd. :) Och lycka till med ditt hästköp!

Tack så mycket! :D
Det kanske inte är så konstigt at hingstarna är gamla, våran häst är nemligen född i 1995... Men flingor lever ju ganska länge, eller hur? :angel:
Ang. Novalis står det 227 AT på honom, men jag har inte stamen längre bak, tyvärr.
Våran hästs mamma het Mette, tror inte hon har flera avkommor. Mormor: Mona, mmm: Contra.

Vilka egenskaper räknas som viktiga i haflingeravel?
Rastyp? Storlek? Gångarter? Temperament?

tack för svaren! Nu är jag lite visare! Då kanske jag inte behöver känna någon press än så länge ialf! kanske blir en liten fölis om något år då! :D

Är det någon på denna tråd som väntar föl i år? I så fall MÅSTE ni bara lägga in bilder sen! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka