Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Hej alla!

Nu är jag frisk igen:bump:

Välkomna alla nya!!! Va kul med så många här, men det blir definitivt inte lättare att hänga med. Det var väldans många nya fina flingor, som har kommit till. Dom två Liva-avkommorna såg fina ut finns det inga fler bilder på dom? Och LineaPea, nu får du snart säga till henne på skarpen:mad:, så att vi kan få se den lilla nya:banana:

Steinbach, tycker jag att jag har hört talas om innan i danska sammanhang, vet du var han stod i Danmark eller har han används i avel innan? Tyvärr minns jag inte alla nu, så jag kan inte kommentera alla nytillkomna, men det var många väldigt fina. Det var någon efter Almiro va? Det tycker jag med jag känner igen, men minns inte varifrån - har han stått i Danmark?

Jag testade att ta kort, på ett gammalt kort, för att se om det kanske går att visa gamla kort på det viset. Det gick ju hyfsat tycker jag - om bara det gamla kortet är av hyfsat kvalitet.

Bild030-1.jpg

Detta kortet togs tidigt på morgonen när han såldes 2002 till Köpenhamn (varifrån jag sedan fick tillbaka honom).

Dagen innan han skulle hämtas, ringde Gunnar (förre ägaren) och berättade att i morgon skulle Wincent säljas:eek: (han hade då varit en del av min vardag sen han föddes i 1996). Jag stod och skulle i väg på balen och hade precis sminkat mig klart och skulle bara fotas lite innan jag skulle iväg:cry: - gissa hur dom bilderna blev när jag precis hade fått den nyheten:cry::crazy: Och gissa hur sminken såg ut sen:smirk:

Men det fanns ju inget annat att göra än att dra i väg till balen och försöka få en god kväll ändå. När kvällen var slut - sådär framemot klockan 5-6 på morgonen - kom jag äntligen hem. Drog av mig balklänningen och på med stallkläderna och cyklade till stallet för att säga adjö till min älsklingshäst:love::cry:

Därav det speciella morgonljuset på bilden.

4 år senare ringer Gunnar upp mig igen och frågar om jag vill HA en häst.... WINCENT:love:

Då hade tjejen som köpte honom tröttnat på honom och Gunnar köpte tillbaka honom och gav honom till mig:rofl:
...och nu ska han aldrig lämna mig mer:bump::):love:

Jättesnyggt verkligen! Tycker att det är underbart när man återanvänder gammalt - miljövänligt till och med :)! Har själv ett hus som är en härlig blandning av gammalt och nytt. Gillar inte stilen där det ser ut som om någon bor i en möbelkatalog. Nej, lite personlighet måste ju till för att det ska bli mysigt...!

Håller helt med! Kul att blanda gammalt med nytt!!!

Lineá Pea nu har jag letat igenom hela din hemsida, för att se en bild på Liva, men jag hittar ingen - är jag blind:confused::o

Persikan, ja gissa om jag var ledsen när jag var på väg till balen. Helt utan förvarning ringer gubben och berättar att i morgon ska hästen säljas...

Jag visste inte äns att han var till salu:eek:

Men han fick visst också lite dåligt samvete sen, så när han sen köpte tillbaka honom, fanns det ingen tvivel om vem som skulle ha honom:D

Senast ändrad:

Psst! Våran databas här inne fyller år på onsdag:idea:

Alla kommer ihåg att sjunga:banana:

(Eldfuxen behöver inte läsa detta):rofl:

Men jag fattar fortfarande inte! Är det mig du menar med "databasen"? För jag fyller inte år på onsdag ... Inte förrän i maj! Men jag kanske missförstår dig? Känner mig lite egotrippad som genast tror att du pratar om mig, men vem annars skulle du kalla "databas" liksom? :rofl:

Iser, vad smart du är! har några gamla bilder jag vill visa, men förstår mig inte på scannern, ska genast ta kort på mina kort!:D Att jag inte tänkt på det tidigare!

åhh visst är det sorgligt när hästar säljs! men tur att han senare blev din!:)

Utte: Hörde av S. att du ville se min flinga hoppa :angel: Lägger snart ut filmen från i söndags (Den ska bara ladda klart) :)

Ja det var ju typiskt att jag kom för sent. Det hade varit roligt att få se er live, men jag fick ju i allafall klappa Dunder :). Jag ser fram emot filmen!

Iser: Vilken underbar historia med ett lyckligt slut. Tänk att du fick honom!!!

Persikan: Du är otrolig :D:bow:.
Ett nytt inlägg från Persikan,
med bilder,
åh nya bilder på fina Shone.....nej en byrå!!!!:rofl::rofl:.
Men den blev väldigt snygg!

Senast ändrad:

Lineá Pea nu har jag letat igenom hela din hemsida, för att se en bild på Liva, men jag hittar ingen - är jag blind:confused::o

Iser:Vilken underbar historia!!!

Det bör finnas bilder på henne men nu lägger jag en från förra sommaren. Jag håller på att ändra på vår hemsida så det kan vara det som gör att du inte hittar något foto!
Liva är här tillsammans med sitt ettårs föl Lupin av Vässingarp vilken numera bor i Finland...... jag saknar henne fortfarande.
Hoppas att den lilla "skitunge" som låter vänta på sig blir en lika stor personlighet som Lupin.
De är i alla fall helsyskon, båda efter liz.301/TAlpkogel.

Jag känner mig helt "knäckt". trodde att jag i det minsta hade lite koll på fölningar:D men nej, nu har jag inte en susning om när det blir. Att fölet lever och mår bra ser vi, full av sprall och bus men ut vill den inte! Mina nattliga vandringar till stallet roar både Liva och de övriga stona i stostallet. Nja, Ondula tittar yrvaket på mig och med spån ända upp till örona tycks hon från sitt bekvämt liggande läge tänka... gå och lägg dig det blir inga föl här ännu!:D
Ha en trevlig kväll, själv ska jag och labben Mille ge oss ut på en joggingrunda i kvällsskymmningen.:bump:

Aha Persikan så du är westen intresserad nu! :D
De verkar kul , hehe , sj håller man sig till allround ridning som dressyr o hopp !

Så spänd tävlingsdax om två veckor :D

19676610.jpg

Jag PM:ar dig e-postadressen till HAD:s ordförande. Hon har koll på mycket, förhoppningsvis även din hästs bakgrund! :)

Det är det normala, helt klart. Men vill hästägaren absolut att hästen ska heta t.ex. Solstråle fast den borde ha ett namn på A så kan inte registratorn göra annat än registrera den med namnet Solstråle, för det är hästägaren som bestämmer. Alltid. Fråga Jordbruksverket. Sen gjorde jag så att jag upplyste ägaren om att traditionen säger att hingstföl ska ha ett namn som börjar på samma bokstav som pappans namn och stoföl samma som mammans. Då var det ju en del som ändrade namnet eller la till ett extranamn före eller så, för att få det rätt.

Sen har jag skrivit tidigare (minns inte om det är i den här tråden eller den förra) att namngivningstraditionen skiljer sig åt mellan olika länder. Det jag beskrev här är det absolut vanligaste sättet att namnge haflingerföl, men i vissa tyska delstater får ALLA föl namn som börjar på första bokstaven i pappans namn. I Italien har varje år "sin" bokstav, så att alla ston får ett namn som börjar på en viss bokstav ett visst år. Min Fira föddes t.ex. 2002, som var ett "F-år". Hennes mamma heter Tina (född 1993) och mormor heter Olita (född 1988). Mormors mor heter Imada och mormors mormor heter Kathi. Hennes helsyster heter f.ö. Blitze! :)
Tack för ditt svar. Då vet jag. Innom ARAB så får man inte döpa en häst till ett namn som redan finns. Inte med samma stavning. Om man tar tex Arne så kan man döpa den andra till Areneh. Jag fick inte döpa min arab till Miranda så hon fick heta Lady miranda.

hmpft måste bara få fråga er andra haflinger ägare !

det är så att jag ibland rider ebba i låg form i trav för hon har lite svårt ibland att samla ihop sig och gå i form ( händer bara ibland ) o då har ja fått jätte mkt kritik för att ja rider henne i låg form? annars springer hon med huvudet i rymden om ni fattaR ;)
Så ja .. :mad::confused:

*kl*
Måste bara berätta att jag har ingen Flinga-jag har en huggorm!! Hannie har börjat med att försöka hugga den som rider i fötterna när hon tycker att hon fått nog o inte vill bli riden längre:eek: Det gäller att ha stålhätta nu för tiden!:rofl:
Typiskt Flinga-hyss, eller....?/L

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 149
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka