Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

hmpft måste bara få fråga er andra haflinger ägare !

det är så att jag ibland rider ebba i låg form i trav för hon har lite svårt ibland att samla ihop sig och gå i form ( händer bara ibland ) o då har ja fått jätte mkt kritik för att ja rider henne i låg form? annars springer hon med huvudet i rymden om ni fattaR ;)
Så ja .. :mad::confused:

Det är inte fel att rida i en låg form. Jag tycker snarare många rider i för hög form när man rider hemmavid. Vid den låga formen så sträcker dom ju ut ryggen och arbetar mera, gymnastiserar, och får då även med sig bakdelen lättare.
Om hon dyker för mycket så driv på henne lite och du kanske också behöver ta en förhållning, rätt upp med handen.
Dyker hon för mycket så hamnar hon på bogarna och där vill vi ju inte ha dom ;), men...det är också så att för att hästen ska få in bakdelen under sig så hamnar den på bogen till en början.

*kl*
Måste bara berätta att jag har ingen Flinga-jag har en huggorm!! Hannie har börjat med att försöka hugga den som rider i fötterna när hon tycker att hon fått nog o inte vill bli riden längre:eek: Det gäller att ha stålhätta nu för tiden!:rofl:
Typiskt Flinga-hyss, eller....?/L

Ja,,,de är lite roliga. Min kille har nu också börjat visa vårkänslor.
Igår vid sadling så blev han jättesur och tom. vände bakdelen åt sidan där jag stod. En rejäl dask fick han....sen stod han som ett ljus. "-Vadå, har jag gjort nåt? Nä..inte jag inte".

Givetvis kollade jag igenom honom om han hade ont någonstans men så var inte fallet ;)

4 år senare ringer Gunnar upp mig igen och frågar om jag vill HA en häst.... WINCENT:love:

Då hade tjejen som köpte honom tröttnat på honom och Gunnar köpte tillbaka honom och gav honom till mig:rofl:
...och nu ska han aldrig lämna mig mer:bump::):love:

Underbar historia :love:

Det som jag blir lite förvånad över är hans namn. Romeo. Mig veterligen så finns det ingen ''R'' linje. Är han en ren flinga tro?

R verkar vara en populär bokstav att använda på flingor utan papper :confused:.

Vi har ju Romeo här på tråden, min Rambo sedan vet jag ytterliggare en valack från Holland som heter Romeo.

nja, typ åt helvete:smirk:
Har lagt ner det där ett tag, ja vill rida WESTERN:d

Hörni jag tänkte på det här me åldersbestämningen, eftersom en haffi kan bli så gammal så kanske den är "fräschare" längre (???) Förstår ni vad jag menar

Om vi säger att ett varmblod blir 20 år t.ex och en flinga 35 så kanske varmblodet har likadana tänder när den är 15 som haffisen har när den är 25!

Kan det inte va lite så?
Att de blir gamla senare...

Tycker du gör helt rätt som vill rida western ;):D

Jo .. de är sant !

Ebba ( eller busan som vi säger ) går bättre i låg form en hög form , hon arbetar mera med bakdelen då !
usch blir så sur när folk klagar på min pålla !
suck , haflingers ska vara små runda & goa ;)

haha ja de tkr om o äta på fötterna på en (;
de gör även min dam ibland ;)

Hej alla!
Steinbach, tycker jag att jag har hört talas om innan i danska sammanhang, vet du var han stod i Danmark eller har han används i avel innan?

Jag vet att han är född i Kolding, och hos vem, men jag vet inte om man får skriva namn här..? Kan PM:a dig om du vill veta ;)
Men han kan mycket väl ha används till avel, för många har sagt att de tror att han blev kastrerad ganska sent.

Det är inte fel att rida i en låg form. Jag tycker snarare många rider i för hög form när man rider hemmavid. Vid den låga formen så sträcker dom ju ut ryggen och arbetar mera, gymnastiserar, och får då även med sig bakdelen lättare.
Om hon dyker för mycket så driv på henne lite och du kanske också behöver ta en förhållning, rätt upp med handen.
Dyker hon för mycket så hamnar hon på bogarna och där vill vi ju inte ha dom ;), men...det är också så att för att hästen ska få in bakdelen under sig så hamnar den på bogen till en början.

:bow::bow: Håller helt med!

Lineá Pea nu har jag letat igenom hela din hemsida, för att se en bild på Liva, men jag hittar ingen - är jag blind:confused::o

Iser:Vilken underbar historia!!!

Det bör finnas bilder på henne men nu lägger jag en från förra sommaren. Jag håller på att ändra på vår hemsida så det kan vara det som gör att du inte hittar något foto!
Liva är här tillsammans med sitt ettårs föl Lupin av Vässingarp vilken numera bor i Finland...... jag saknar henne fortfarande.
Hoppas att den lilla "skitunge" som låter vänta på sig blir en lika stor personlighet som Lupin.
De är i alla fall helsyskon, båda efter liz.301/TAlpkogel.

Åh tack!

Va fin hon är, fast skulle önsk att hon syntes lite bättre:p

Lupin ser också väldigt fin ut:love: Vore kul att se fler bilder på dom två...

Jag vet att han är född i Kolding, och hos vem, men jag vet inte om man får skriva namn här..? Kan PM:a dig om du vill veta ;)
Men han kan mycket väl ha används till avel, för många har sagt att de tror att han blev kastrerad ganska sent.

Nja... Jag känner nog inga haflingeruppfödare i Kolding. Fast det är väl inga problem att skriva namn härinne va??:confused:

Men jag kanske har sett namnet på någon stamtavla eller kanske påminner det om något annat hingstnamn jag har sett någonstanns...:cool::crazy:

Åh tack!

Va fin hon är, fast skulle önsk att hon syntes lite bättre:p

Lupin ser också väldigt fin ut:love: Vore kul att se fler bilder på dom två...

Hur är hennes stam? Alltså Liva. Jag är ju absolut ingen hejare på stammar (som vissa andra härinne:smirk:) Men jag tycker hon har något som påminner om några Winterstein avkommor jag har sett - är jag ute och cyklar nu:crazy::D

Okej, jag var inte säker :crazy:
Helle Nicolaisen heter hon :D

Okej, jag var inte säker :crazy:
Helle Nicolaisen heter hon :D

Först vill jag sända detta foto på din haflingers mormor Ondula 22 år gammal. Fölet är Steinbach´s moster, Ondulein av Vässingarp efter en dansk hingst som heter liz.334/T Naseweis. Fotot är från förra sommaren.

Jag såg genast likhet mellan Ondula och Steinbach innan jag fick veta att Olga var efter våran Ondula!
Till helgen ska jag till Jylland/Danmark och träffar där en del haflingerfolk, vill du kan jag "forska lite".
liz.Stromboli och Olga är Tyrolerhaflinger så din Steinbach är 100% renavlad haflinger med obruten stam tillbaka till haflingerrasens stamfader 249 Folie. (1874)

Senast ändrad:

Först vill jag sända detta foto på din haflingers mormor Ondula 22 år gammal. Fölet är Steinbach´s moster, Ondulein av Vässingarp efter en dansk hingst som heter liz.334/T Naseweis. Fotot är från förra sommaren.

Jag såg genast likhet mellan Ondula och Steinbach innan jag fick veta att Olga var efter våran Ondula!
Till helgen ska jag till Jylland/Danmark och träffar där en del haflingerfolk, vill du kan jag "forska lite".
liz.Stromboli och Olga är Tyrolerhaflinger så din Steinbach är 100% renavlad haflinger med obruten stam tillbaka till haflingerrasens stamfader 249 Folie. (1874)

Jag visste att du hade Ondula, men hade aldrig sett henne! Tack :)

Det skulle vara jättesnällt om du ville det, jag är väldigt nyfiken :D
Tack på förhand, eller vad man säger ;)

Men jisses vad vi har mycket busflingor här nu - det MÅSTE bara vara vårens antågande :D. Bara för det tänkte jag bjuda på ett mycket säkert vårtecken, nämligen att pållan har fällt såpass mycket päls att hennes brännmärkning börjar framträda! Det ni, det slår allt vitsippor, fågelkvitter och allt annat tjafs ;):D!

P4080003.jpg

Förresten var min dam mycket snäll, trevlig, lyhörd och väluppfostrad idag. Man kan inte förstå att detta är samma häst som bar sig åt som en sjövild knäppgök för bara några dagar sedan...

Hon fick äran att prova ett gammat rakt, tjockt gummibett som min fd d-ponny tyckte mycket om på 80-talet:eek:. Ja, jag bände och drog i det flera gånger, för att förvissa sig mig om att det verkligen var funktionsdugligt fortfarande.

Pållan verkade älska det - förvånad blev jag, minst sagt! Men hon har fortfarande kvar sitt mycket märkliga problem att hon ogillar att släppa bettet. Jag försöker att vara så mjuk och följsam som möjligt, men ändå slänger hon upp huvudet, kniper ihop tänderna och bara vägrar att släppa ut bettet. Har aldrig haft en häst som gjort så, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det... Någon som har ett förslag eller två?

Hur är hennes stam? Alltså Liva. Jag är ju absolut ingen hejare på stammar (som vissa andra härinne:smirk:) Men jag tycker hon har något som påminner om några Winterstein avkommor jag har sett - är jag ute och cyklar nu:crazy::D

Du är inte helt ut och cyklar vad gäller Liva och släktskapet till Winterstein.;) Roligt att du menar dig kunna se det så tydligt!:D Har själv varit inne på den tanken även om det är några generationer tillbaka!

Liva är efter HA 37 Linda (Inge Nobels "gammla" Linda)
Livas far K1132(D) Wälder har som far 1317 Wälder, altså Livas farfar och via den linjen möter vi Wintersteins genom hans farfars far 855 Wirbel son till 122 Wardein.
855 Wirbel är farmors far till 1317 Wälder och då är 122 Wardein farmors fars mor...........:crazy: Eldfuxen rätta mig om jag har tappat bort mig i generationerna men fakta kvarstår någon form av Wintersteinsläktskap finns! Hepp!

Men jag måste bara få visa min labbe också, Mille(döpt efter IN´s labbe!!). Nu är hon lite över ett år och urbusig!
Undrar ibland om Haflinger, Labradorer och Highland Cattle är speciella raser som passar in på haflingerfolk, känner fler än en familj med den kombinationen av husdjur!:D
Njut av kvällen det ska Mille och jag också göra!

Gud vilken sötnos!:)

Fyller på med lite gamla bilder till släkt härvan vi har här!:angel:
Karina, mamma till tinka och ett av Harrys familjs hästar!

Tinka bara några timmar!:love:

Suddig bild, men figuren i röda short är jag!:D

Men jisses vad vi har mycket busflingor här nu - det MÅSTE bara vara vårens antågande :D. Bara för det tänkte jag bjuda på ett mycket säkert vårtecken, nämligen att pållan har fällt såpass mycket päls att hennes brännmärkning börjar framträda! Det ni, det slår allt vitsippor, fågelkvitter och allt annat tjafs ;):D!

Kul att få se en bild på en brännmärkning! Jag har tidigare sökt på nätet och stirrat på alla haflingerbilder jag har kunnat hitta inklusive alla bilder här i tråden men inte hittat några bilder där man verkligen kunnat se brännmärkningen tydligt.

Skönt att hon har lugnat ner sig. Men vad lustigt att hon inte vill släppa bettet! Hon tycker väl inte att du har ridit länge nog :D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 149
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka