Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Visst är det?! :D

Katinkas (Tinkas) mamma hette Karina. Karina var undan Kora som var undan Kumba som var undan Kubis som var undan Kalterer-Modi som var undan Kreuzwegerin-Fanny. Karola var undan en annan Karola, som var undan (en annan) Karina som var undanKlobenstein som var undan Kalterer-Moid som alltså var undan Kreuzwegerin-Fanny.

Förresten, nu när ni har gått igenom Livas släktskap med Winterstein :love: så inser jag ju varför jag gillar henne ... Allt som är släkt med Winterstein är :love: ju! Dessutom får jag lite vatten på min kvarn. Jag antydde ju på den där domarkursen för typ 10 år sen att jag tyckte Liva var lik Wacker och nu har jag ju förklaringen! De är släkt! :D De har dessutom samma mormorsmorfar: Starost 46! Hur mycket släkt som helst ju! :D

Ska jag nu försöka vara lite seriös så här mitt i natten så kan jag ju konstatera att Liva faktiskt är mycket närmare släkt med Mimba! Livas farfars far och Mimbas farfar är nämligen samma häst - 1218 Waldprinz! :)

Ha..ha.... visst är det underbart med vår stora haflingerfamilj!!!!!!!:D
Alla är släkt med alla mer eller mindre, långt ut visserligen men ändå, renavlen går ju tillbaka till 1874 och 249 Folie!

Iser:
Det var inte meningen att retas! Men du har rätt Liva och Gratia liknar varandra och inte så lite heller, det hade jag inte tänkt på.

Eldfuxen: Är det verkligen så länge sedan vi var på dommarkurs? Oj vad tiden går.

Inget föl ännu, jag tror Liva väntar på Gratitude och det är i så fall inte första gången. :crazy:
Jag skriver så fort det lilla livet kommit till världen.
Sköt om er och var snälla mot varandra! Godmorgon.

Senast ändrad:

Men hon har fortfarande kvar sitt mycket märkliga problem att hon ogillar att släppa bettet. Jag försöker att vara så mjuk och följsam som möjligt, men ändå slänger hon upp huvudet, kniper ihop tänderna och bara vägrar att släppa ut bettet. Har aldrig haft en häst som gjort så, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det... Någon som har ett förslag eller två?

Min "Antina" gjorde precis så första året här hemma, det hände tom att hon slängde sig bakåt med bettet kvar i munnen och jag förstod ingenting!:confused:
Jag fick vara jätteförsiktig varje gång jag tränsade av och hela tiden hålla en hand över nosryggen och med andra handen "pilla in" fingrarna i mungipan och in och störa/pilla på tungan för att hon skulle "tryck ut" bettet självt!
Senare fick jag veta att hennes uppfödare varit väldigt brysk och hårdhänt.... När hon inte släppte bettet "som liten" så hade han helt enkelt RYCKT:eek: ut bettet ur munnen på henne, så då fick jag ju förklaring på varför hon gjorde så!:mad:

Annars kanske hon bara är som min förra haflinger.... ibland stod han och sov i skötspiltan efter ridturen och då orkade han inte öppna munnen!:smirk:
Vi knäppte ibland på skoj loss bettet från sidodtyckena också, och så han stod där och sov med bara bettet kvar i munnen!:D

Skämt åsido... Kan hon kanske ha råkat ut för något likanande som Antina!?

Senast ändrad:

Inget föl ännu, jag tror Liva väntar på Gratitude och det är i så fall inte första gången. :crazy:
Jag skriver så fort det lilla livet kommit till världen.
Sköt om er och var snälla mot varandra! Godmorgon.

Godmorgon själv!
Hoppas Liva tar och "klämmer ut" den lilla fölisen snart så vi får se lite bilder!

PS. Något OT Men.... Jag har fö. ett brev liggandes här hemma som ska till dig Linéa Pea.... Gissa vad det innehåller!? Skrev ut pappret så fort jag fick det men sen hände liksom inget mer! Nej, inte är jag velig inte!:angel:

Visst är det?! :D

Katinkas (Tinkas) mamma hette Karina. Karina var undan Kora som var undan Kumba som var undan Kubis som var undan Kalterer-Modi som var undan Kreuzwegerin-Fanny. Karola var undan en annan Karola, som var undan (en annan) Karina som var undanKlobenstein som var undan Kalterer-Moid som alltså var undan Kreuzwegerin-Fanny.

Förresten, nu när ni har gått igenom Livas släktskap med Winterstein :love: så inser jag ju varför jag gillar henne ... Allt som är släkt med Winterstein är :love: ju! Dessutom får jag lite vatten på min kvarn. Jag antydde ju på den där domarkursen för typ 10 år sen att jag tyckte Liva var lik Wacker och nu har jag ju förklaringen! De är släkt! :D De har dessutom samma mormorsmorfar: Starost 46! Hur mycket släkt som helst ju! :D

Ska jag nu försöka vara lite seriös så här mitt i natten så kan jag ju konstatera att Liva faktiskt är mycket närmare släkt med Mimba! Livas farfars far och Mimbas farfar är nämligen samma häst - 1218 Waldprinz! :)

:crazy:Alltså jag blir helt snurrig av att försöka hänga med i detta, när du sätter i gång på det viset Eldfuxen. Jag är ju glad om jag kommer i håg tillbaka till någons farfar eller farmor:p

Kan det verkligen stämma att man tycker sig se likheter mellan hästar som är i släkt så långt ute????

Nu har jag äntligen lyckats lägga upp filmen från min och flingans Pay n Ride i söndags :p För er som vill se finns den här: http://media.putfile.com/Pay-n-Ride-060408

Det här var inte en av de bästa gångerna, om man säger så ^^ Och vi brukar hoppa högre :D
Men kommentera gärna! :angel:

Jag är medveten om att min eftergift var lika med noll, vet inte varför :confused: Jag var väl nervös eller nåt :crazy:

Min "Antina" gjorde precis så första året här hemma, det hände tom att hon slängde sig bakåt med bettet kvar i munnen och jag förstod ingenting!:confused:
Jag fick vara jätteförsiktig varje gång jag tränsade av och hela tiden hålla en hand över nosryggen och med andra handen "pilla in" fingrarna i mungipan och in och störa/pilla på tungan för att hon skulle "tryck ut" bettet självt!
Senare fick jag veta att hennes uppfödare varit väldigt brysk och hårdhänt.... När hon inte släppte bettet "som liten" så hade han helt enkelt RYCKT:eek: ut bettet ur munnen på henne, så då fick jag ju förklaring på varför hon gjorde så!:mad:

Det är på pricken så som min pålla gör :eek::crazy:! Hon är "seg" att få in bettet på, men visar ingen panik eller liknande. Det går sedan bra när hon har bettet i munnen. Hon gick, t. ex., jättelugnt och fint på gummibettet igår. Men så fort jag ska ta av tränset åker huvudet upp i luften, munnen hålls stängd och i ögonen tycker jag mig faktiskt se panik/rädsla (och detta är en häst som är rädd för väldigt få saker...). Ska försöka, som du gjort, att ta ett tag om nosryggen och samtidigt "lirka ut" bettet på henne. Hoppas att det hjälper!

Har förresten inhandlat ett smalt, rakt och något böjt bett idag. Ska bli spännade att testa vad hon tycker om det.

*Bildbomb* :angel:

IMG_2932.jpg

IMG_0001.jpg

IMG_0014.jpg

Vilken kaxig uppsyn på bilden i mitten :D! Jättesöt. Fina ridbilder också - tänk om det kunde gå så bra för pållan och mig...

Haha, det tänkte jag oxå på, han liksom bara: "Ey, vad vill du?" eller nåt :p Tack :love:

Fina bilder alla lägger upp ! :)

Ska försöka få någon & film när jag och busen ska ut o tävla den 20 april i hoppning (:

usch skit väder ute blir galen !

Ja, du det här vädret gör ingen glad men lite bilder kanske piggar upp!:D

De är tagna med mobilen,därav de lite konstiga vinklarna!:crazy:/L

Vad fin hon är! härlig nacke!:)

fyller på med lite bilder som kan pigga upp!:D
Gamla och med kass skärpa men ändå...;)

Mimba

och några på tinkisen så klart!
3 år!

Med baby Kira

Här är en bildbevis på den korta manen :eek:

smaken är som baken, men jag är glad att den ser ut såhär nu!

Sen måste jag ju visa vem som ledde in mig på min hästkarriär, ingen haflinger utan en kritvit hingst vid namn Milton!:love:

Det är jag där vid tömmarna!

Decibell_Lover Det verkar vara härligt mycket "power" i din kille, det riktigt syndes hur han letade hinder och sedan tog tag framåt!
Han såg verkligen ut att vara riktigt skoj att hoppa med!:love:

Fina bilder... Lille Milton var ju hur söt som helst, förstår om du blev förälskad!:love:

Eldfuxen: Är det verkligen så länge sedan vi var på dommarkurs? Oj vad tiden går.

Jag räknade just ut att det måste vara 9 år sen, alltså 1999, för det var efter den kursen ni blev inspirerade och lånade in Wildkogel. Och han godkändes samma år som vi var uppe i Sundsvall med Wacker! Och DET året minns jag PRECIS vilket det var!

Alltså jag blir helt snurrig av att försöka hänga med i detta, när du sätter i gång på det viset Eldfuxen. Jag är ju glad om jag kommer i håg tillbaka till någons farfar eller farmor

Kan det verkligen stämma att man tycker sig se likheter mellan hästar som är i släkt så långt ute????

Nu vill jag "avmystifiera" mig lite ... :) Det är ju inte så att jag minns PRECIS varenda stam som jag nämner här. Grunden minns jag, annars går det ju liksom inte att "koppla ihop" rätt hästar med varandra, men detaljerna kan man alltid slå upp ... Jag har ett rejält tilltaget "haflingerbibliotek" (inklusive tidningar, utställnings- och premieringskataloger o.s.v.) som jag samlat på mig de senaste 23 åren så det finns lite att "falla tillbaka på". Men det gäller som sagt att associera rätt!

Sen tror jag att man kan se släktskap även om den är några generationer bort. Men det varierar nog väldigt från fall till fall! Och så finns det ju vissa saker som kanske inte syns för vem som helst som tittar, men som man själv ser för att man känner en släkting. Som det sätt Winterson skuttade på när han lekte i hagen, som även Wacker och Waradero gör. PRECIS samma släng med ena foten!

Nu har jag äntligen lyckats lägga upp filmen från min och flingans Pay n Ride i söndags

Vad GLAD han var! :D

Ja, du det här vädret gör ingen glad men lite bilder kanske piggar upp!

Jisses så fin hon är! :love:

fyller på med lite bilder som kan pigga upp!
Gamla och med kass skärpa men ändå...
Mimba

Åh vilken underbar "springbild"! Den fick mig att minnas att jag måste anropa Sanjo/Stormpil: Hallå, hallå! Du måste säga till din syster att hon måste klona sig så att det finns många J som kan rida Firas och Wackers små snabba avkommor! :rofl:

Alltså, jag är ju lite mallig över att Firas mormor har vunnit galopplöp i Italien (då är man ruskigt snabb!) och tänkte att det blir en intressant kombination med Wacker, som ju är Sindys son. Sindy har ett fantastiskt "löphuvud" och det tycks gå i arv i generation efter generation. Så för några dagar sedan (innan det började SNÖA :eek: här och blev halt och otäckt igen) så lekte jag lite med mina bushästar, och det syntes så tydligt vilka som har kapplöpningsgener ... Fira och Flicka kan accelerera, så mycket kan jag ju avslöja ... Och de vill vara FÖRST! Så om inte Sanjo/Stormpil kan klona sin syster så vet jag inte vad jag ska göra med dessa små gula streck som jag tänker föda upp! :crazy: :D

*kl*

Måste få dela med mig av dagens ridpass, bara i ord inga bilder tyvärr.

Poletten har trillat ner på pojken och det flöt på grymt bra i dag. Han kunde neckreiningen klockrent, ingen vikt eller skänkelhjälp utan bara med tygel :bump:
Vid första "frågan" om samling fick jag direkt gensvar och det höll genom hela ridpasset.
Väldigt bra framåtbjudning i traven och där jobbade han mycket bra med bakben och rygg.
Och vet ni vad? Vi har idag tagit våra första ordentliga galoppsteg tillsammans. Trodde inte han förstod galoppskänkel men huj vad fel jag hade....lovely var det :love:.

Love my flingpojk

I616800W718H539V20071004T203902Z.jpg

Decibell_Lover, Arna och golden_tinka vad fina bilder ni har lagt in. Den här tråden är som ett enda stort haflingerfotoalbum! Arna är Hannies man så där lockig alldeles av sig själv?

Decibell_Lover: Dunder verkligen älskar att hoppa va :D? Vilken buse han verkar vara! Typiskt att jag missade er hoppning men du kommer väl igen på nästa tävling i Kolböra?

Lakrits:Underbart att det går så bra. Nu vill vi se en film snart på era framsteg :bump:!

Decibell_Lover Det verkar vara härligt mycket "power" i din kille, det riktigt syndes hur han letade hinder och sedan tog tag framåt!
Han såg verkligen ut att vara riktigt skoj att hoppa med!:love:

Ja det är det verkligen, han älskar att hoppa :) Då såg du rätt, för det är han :p :love:

Decibell_Lover: Dunder verkligen älskar att hoppa va :D? Vilken buse han verkar vara! Typiskt att jag missade er hoppning men du kommer väl igen på nästa tävling i Kolböra?

Ja det gör han verkligen :D Han var dessutom lite extra busig och riktigt pigg då :p Så klart att vi kommer och tävlar, det är ju "gamla hemmklubben" ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på