Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Och ett par bilder på din makes exmedryttar hästs mamma!
-95

-95

Världens goaste -98 tror jag!

-2000 och högdräktig.

Och en lilla Matilda e. Harras, som sedan blev Gotlands första Haflinger! dvs en halvsyster till persikans Shone!;)

Ja, mamman passade på precis efter att hon blev utsläppt! som tur var var det i början på juni och ganska varmt!;)

Du är inte helt ut och cyklar vad gäller Liva och släktskapet till Winterstein.;) Roligt att du menar dig kunna se det så tydligt!:D Har själv varit inne på den tanken även om det är några generationer tillbaka!

Liva är efter HA 37 Linda (Inge Nobels "gammla" Linda)
Livas far K1132(D) Wälder har som far 1317 Wälder, altså Livas farfar och via den linjen möter vi Wintersteins genom hans farfars far 855 Wirbel son till 122 Wardein.
855 Wirbel är farmors far till 1317 Wälder och då är 122 Wardein farmors fars mor...........:crazy: Eldfuxen rätta mig om jag har tappat bort mig i generationerna men fakta kvarstår någon form av Wintersteinsläktskap finns! Hepp!

Okej här har ni nya "stamexperten":cool: - såg ni det???? JAG kännde igen en del av Livas släktskap:D

Hmmm... eller inte...Med tanke på hur långt ute det var, var det visst mer tur än skicklighet att jag träffade rätt där:angel: Men du gör mig stolt när du säger att du har haft samma tanke;)

Tyckte bara att det fanns lite likheter med Inge Nobels Gratia, som jag inbillar mig har lite "Wnterstein-look" utan att känna mig så hemma i de olika stammarna. Inges gamla Linda har jag tyvärr aldrig sett det måste ha varit innnan min tid.... Hon hade inga L-ston när jag härjade i hennes stall... Bara G, någon S och gamla gamla Fernanda...

Senast ändrad:

Gud vilken sötnos!:)

Fyller på med lite gamla bilder till släkt härvan vi har här!:angel:
Karina, mamma till tinka och ett av Harrys familjs hästar!

Tinka bara några timmar!:love:

Är det samma sto på dom två bildena??? Tycker hon påminner lite om Unna, som var i stallet som Wincent kom ifrån. e: Abbas u: Ulli ue och ee: Liz. Afghan.

Är det samma sto på dom två bildena??? Tycker hon påminner lite om Unna, som var i stallet som Wincent kom ifrån. e: Abbas u: Ulli ue och ee: Liz. Afghan.
Det är samma häst
Sa inte eldfuxen nåt om Abbas och nåt sto från samma stolinje för ett par sidor sen?
ska ta en titt!

hittade det, kopierat frå eldfuxens tidigare inlägg!

Abbas var en av de första haflingerhingstarna som godkändes i Danmark. Född 1978 e. liz. Afghan u. Karola och därmed ur samma stofamilj som Golden_tinkas favorithaflinger ...

och karina är i sin tur e. Afghan II

Vad duktig du är, två hästar i rad du känt igen släkt till! :)

Senast ändrad:

Ackes (Alpensterns) och Mimbas mamma är Makaba e. Anil.

Ja det ser allt ut som ett brännmärke. Kan det vara ett H?

Det är makaba, på boken har hon ett N med ett H under, hon är från Nieder Österreiche, vilken stavning vi tar det på svenska istället nedre österrike!:)

Ackes (Alpensterns) och Mimbas mamma är Makaba e. Anil.

Ja det ser allt ut som ett brännmärke. Kan det vara ett H?

Jaah så var det. Det är lättare att komma i håg namn på dom, som på något vis är "inblandat" i dom hästarna, som man har träffat "live". Fattar inte vad det är för gen Eldfuxen har, som fattas mig:confused:

Prova med ett rakt bett.Gärna ett som är lite svagt böjt. Ja, det låt ju den.....Dom där gamla gummibetten är ofta väldigt tjocka får inte riktigt plats i munnen på dom. Eller prova ett så smalt du kan hitta. Tex. ett checkbett.

Nu vill jag lägga in lite bilder från helgen. Wincent var en stjärna:love: Så motsatt alla andra flingor, verkar han ha bestämd sig för att vara snäll nu under våren... Både jag och fodervärden och min NH-tränare var positivt överraskade över honom i helgen. Jag fick till och med lov att ta kort på honom och han gjorde så gott han kunde för att se bra ut på dom:angel:

Min omtalade NH-tränares man/sambo är nyutbildat inom natural balance horseshoeing and trimming (långt nam som jag inte är säker på att jag minns rätt). Han verkade Wincents hovar i helgen också -spännande!:bump:

Det är så skönt att ha sånt folk i stallet, så man kan lära sig nytt av folk man har förtroende till.

Det känns så tryggt också att ha en hovslagare, som själv dessutom är utbildat inom NH. Det blir ju "enhetlig uppfostran" och jag vet att det är viktigt för honom att inte jäkta med jobbet, för att göra det bäst för hästen.

GET READY FOR BILDBOMB!!! Där ni bland annat får möjlighet att studera hans Wildkogelhuvud, som det var lite snack om ett tag;)

Bild020-1-1.jpg
Bild011-1-1.jpg

Bild027-1-1.jpg
Bild010-1-1.jpg

Tyckte bara att det fanns lite likheter med Inge Nobels Gratia, som jag inbillar mig har lite "Wnterstein-look" utan att känna mig så hemma i de olika stammarna. Inges gamla Linda har jag tyvärr aldrig sett det måste ha varit innnan min tid.... Hon hade inga L-ston när jag härjade i hennes stall... Bara G, någon S och gamla gamla Fernanda...[/QUOTE]
Iser:
"Lite Winterstein look" he..he... 1406 Winterstein är Gratias "farsa"!!!
Winterstein är Gratitudes morfar, fast "Gratti" är mycket mer lik sin far, 1338 Afghan ll.
Vi hoppas naturligtvis att Gratitudes föl i år får lite mer efter sin mormors far, Winterstein.:D

Åh, vad Wincent är duktig och så liknar han mina W-killar!!!:love:

G-T Vilka härliga foton.

Fölvakt i natt också men det är knappast något på G.

Det är samma häst
Sa inte eldfuxen nåt om Abbas och nåt sto från samma stolinje för ett par sidor sen?
ska ta en titt!

hittade det, kopierat frå eldfuxens tidigare inlägg!

Abbas var en av de första haflingerhingstarna som godkändes i Danmark. Född 1978 e. liz. Afghan u. Karola och därmed ur samma stofamilj som Golden_tinkas favorithaflinger ...

och karina är i sin tur e. Afghan II

Vad duktig du är, två hästar i rad du känt igen släkt till! :)

TUFFT!!!:rofl: Vad kul det är:bump:

Men vad hette Tinkas mamma då? Hur var hon och Karola i släkt?

Abbas kom ju från samma uppfödare som Wincent (Ulli, Unna och hela gänget) nämlige Gunnar V. Rasmussen, men tyvärr var inte Abbas i livet längre när jag kom till stallet, så jag har aldrig sett honom. Men hhar hört många historier om honom. Han tävlades visst en del.

"Lite Winterstein look" he..he... 1406 Winterstein är Gratias "farsa"!!!
.:D

Jo jag vet, men visste inte riktigt hur jag skulle beskriva likheten mellan Liva och Gratia annat än att det är något "Winterstein-aktigt" över dom båda två. Det är ju inte så konstigt med Gratia, men jag tyckte även att Liva hade lite av det. Men sen har jag ju bara sett henne på ett kort, där man inte ser så mycket av henne, så det kan ju vara inbillning också:angel:

Förstår ni hur jag menar???

Nu vill jag lägga in lite bilder från helgen. Wincent var en stjärna:love: Så motsatt alla andra flingor, verkar han ha bestämd sig för att vara snäll nu under våren... Både jag och fodervärden och min NH-tränare var positivt överraskade över honom i helgen. Jag fick till och med lov att ta kort på honom och han gjorde så gott han kunde för att se bra ut på dom:angel:

Usch du får inte skriva mer om era NH-helger, jag blir så avundsjuk ;)!

Trevligt med en vårsnäll haflinger. Han har en väldigt snäll uppsyn på bilderna också :). Han är söt :love:.

TUFFT!!! Vad kul det är:bump:

Men vad hette Tinkas mamma då? Hur var hon och Karola i släkt?

Abbas kom ju från samma uppfödare som Wincent (Ulli, Unna och hela gänget) nämlige Gunnar V. Rasmussen, men tyvärr var inte Abbas i livet längre när jag kom till stallet, så jag har aldrig sett honom. Men hhar hört många historier om honom. Han tävlades visst en del.

Visst är det?! :D

Katinkas (Tinkas) mamma hette Karina. Karina var undan Kora som var undan Kumba som var undan Kubis som var undan Kalterer-Modi som var undan Kreuzwegerin-Fanny. Karola var undan en annan Karola, som var undan (en annan) Karina som var undanKlobenstein som var undan Kalterer-Moid som alltså var undan Kreuzwegerin-Fanny.

Förresten, nu när ni har gått igenom Livas släktskap med Winterstein :love: så inser jag ju varför jag gillar henne ... Allt som är släkt med Winterstein är :love: ju! Dessutom får jag lite vatten på min kvarn. Jag antydde ju på den där domarkursen för typ 10 år sen att jag tyckte Liva var lik Wacker och nu har jag ju förklaringen! De är släkt! :D De har dessutom samma mormorsmorfar: Starost 46! Hur mycket släkt som helst ju! :D

Ska jag nu försöka vara lite seriös så här mitt i natten så kan jag ju konstatera att Liva faktiskt är mycket närmare släkt med Mimba! Livas farfars far och Mimbas farfar är nämligen samma häst - 1218 Waldprinz! :)

Tack för ditt svar. Då vet jag. Innom ARAB så får man inte döpa en häst till ett namn som redan finns. Inte med samma stavning. Om man tar tex Arne så kan man döpa den andra till Areneh. Jag fick inte döpa min arab till Miranda så hon fick heta Lady miranda.

Du överklagade inte det beslutet till Jordbruksverket, eller hur? :devil:

*kl*
Måste bara berätta att jag har ingen Flinga-jag har en huggorm!! Hannie har börjat med att försöka hugga den som rider i fötterna när hon tycker att hon fått nog o inte vill bli riden längre:eek: Det gäller att ha stålhätta nu för tiden!:rofl:
Typiskt Flinga-hyss, eller....?/L

Sindy biter mig i benet om jag försöker kravla mig upp på henne när hon går i hagen ... Där går liksom gränsen. :cool: Annars har hon inte bitit någon de senaste 23 åren ungefär.

Prova med ett rakt bett.Gärna ett som är lite svagt böjt. Ja, det låt ju den.....Dom där gamla gummibetten är ofta väldigt tjocka får inte riktigt plats i munnen på dom. Eller prova ett så smalt du kan hitta. Tex. ett checkbett.

Jo, mitt gamla bett ÄR jättetjockt. Har dock provat ett smalare gummibett, ett tvådelat bett (inte särskilt tjockt) och ett relativt tunt tredelat bett förut. Hon har gjort likadant med ALLA :confused:! Det ser ut som om hon inte förstår att man måste öppna munnen för att bettet ska kunna komma ut :crazy:... Men jag ska prova att skaffa ett smalt, rakt bett och se vad som händer. Tack för tipset :)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka