Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

hehe två veckor kvar sen tävling *spänd*

:rofl: pigg pålla idag när man longerade ;)

*kl*

Jag bara måste berätta att jag har rotat igenom alla "papper" jag fick med när jag köpte Romeo för fyra år sedan. Där hittade jag ett vaccinationshäfte för en Romeo född 1985 som jag inte har sett förut :crazy:! Jag fick ju honom åldersbestämd när jag skaffade passet då faktiskt tre olika vetrinärer sa att han var född ca 1990. Men 1985 kanske är ca 1990 :confused:. Kan de ta så fel? I sådana fall skulle han ju vara 23 år!

Om det nu är hans vaccinationshäfte har han i allafall blivit regelbundet vaccinerad mellan 1988-2000 av samme veterinär i Spittal. Det står till och med ett namn och en adress till ägaren i Spittal men det är en otroligt svårtydbar handstil. Från och med 2001 är det en svensk veterinärs namn som står där.

Är Spittal känt på något sätt i haflingersammanhang? Finns det några uppfödare där som ni känner till? Nu är det Uttes tur att leka detektiv. Här ska googlas :).

Tyvärr är det ganska vanligt att det blir fel då man kollar tänderna. 5 år är ganska vanligt. Vi hade tre olika vet. som kollade vårat sto. (bara för skojs skull) Alla sa att hon var mellan 15-17 år. Ponnyn var då 25 år.

Jag hade nog litat mer på vaccinationskortet än på vet. i detta fallet. Det kortet verkar ju ändå ha följt Romeo.

Senast ändrad:

Hej och välkommen. Söta hästar! Kul att se några av Linea Peas "uppfödingar". Har du och haffisarna någon speciell inriktning?

Vi har ju klurat på nya L-namn åt Linea Pea här i tråden. Jag måste säga att Lingon var ett väldigt sött namn.

Jo, Lingon är rätt sött... när jag berättar för folk vad hon heter brukar det dras lite på smilbanden! :D

Jag har ingen "speciell" inriktning, men det har länge varit planen att de ska bli avelston i mer eller mindre utsträckning. Kom igång rätt bra med träningar och bedömningar men sedan kom det lite grejor ivägen... typ några flytter och två barn!
MEN nu är vi på G igen och planen nu är att visa och stambokföra dom till hösten (SHF's arrangemang i Gisalved blir det nog då) och sedan visa dom igen på STH's kåring i vår (för jag hoppas det blir en i Sverige då). När det är gjort blir det en resa till hingsten och sen är det bara att vänta och se!

*kl*

Jag fick ju honom åldersbestämd när jag skaffade passet då faktiskt tre olika vetrinärer sa att han var född ca 1990. Men 1985 kanske är ca 1990 :confused:. Kan de ta så fel? I sådana fall skulle han ju vara 23 år!
Det är nog rätt vanligt att det blir ett par år fel, det är ju trots allt en uppskattning av ålder.
Själv har jag två hästar som har åldersbestämts av veterinär och i ena fallet ville veterinären ha det till att hästen var flera år yngre än vad hon egentligen var. Han ville sätta födelseår till -95, saken var bara den att jag provred och köpte henne -93!:crazy:
Den andra hästen blev det rätt ok! på dock!

Spännande att se om du kan få fram mer info. om honom nu...
Sedan får du väl vara lite glad att han i sådana fall ter sig 5år yngre än vad han egentligen är!;)

Usch det är dåligt väder här just nu ! bara regn och lera i hagarna :/ uschusch .. :(

*kl*

Tack för alla svar om åldersbestämning på häst!

Jaha, uppenbarligen är det så att det kan slå ganska många år fel så troligen har jag en 23-åring i stallet då. Det känns ju onekligen som en ganska gammal häst men det är väl bara att köra på som vanligt antar jag. Han är ju redan nu mer eller mindre en promenadhäst på grund av sin artros. Fast ärligt talat har hans beteende den sista tiden mer liknat en unghästs :).

Detektivarbetet går framåt! Vi har med gemensamma krafter lyckats tyda ägarnamnet på vaccinationshäftet till Schuster och på nätet hittat ett haflingerturridningsställe vid Millstätter See strax utanför Spittal som ägs av en Familie Schuster. Enligt de knapphändiga uppgifter jag har så köptes Romeo från ett turridningsställe i Österrike så det verkar ju kunna stämma :bump:! Hemsidan är tyvärr inte igång längre men sagde Familie Schuster håller på med en massa andra turistaktiviteter vid Millstätter See så jag har hittat en e-mail adress! Nu ska jag bara knåpa ihop ett e-mail. Frågan är om jag ska försöka med min ringrostiga tyska som legat i träda i tio år eller om jag ska chansa på att de kan engelska?

Veterinären har jag också hittat på nätet men jag är tveksam till om det är någon idé att kontakta honom. Han får väl ändå inte lämna ut några uppgifter om sina ”patienter”.

Nej nu får jag sluta babbla! Jag tar ju över hela tråden snart :o:D.

Det som jag blir lite förvånad över är hans namn. Romeo. Mig veterligen så finns det ingen ''R'' linje. Är han en ren flinga tro?

Det som jag blir lite förvånad över är hans namn. Romeo. Mig veterligen så finns det ingen ''R'' linje. Är han en ren flinga tro?

Nej helt säker på att han är ren flinga kan jag ju aldrig bli utan papper men det finns ju många flingor i Sverige utan papper med alla möjliga namn. En sak som diskuterats här i tråden alldeles nyss är ju de föl utan papper och namn som köps från slaktauktionerna. Haflinger är de ju även om de inte kan registreras som det.

Som sagt 100% säker på att Romeo är ren flinga kan jag inte vara men han ser då ut som och beter sig som en. Det står förresten Haflinger på rasraden i det upphittade vaccinationshäftet också. Så med Eldfuxens exteriörbedömning i ryggen fortsätter jag ”låtsas” att han är en Haflinger. Annars får jag ju inte vara kvar här i tråden jue :cry::D.

Går det att ta reda på vad som har hänt flingan innan den kom till sverige. Alltså om den har haft föl eller blivit utställd?

det är ju alltid kul att veta

Nej helt säker på att han är ren flinga kan jag ju aldrig bli utan papper men det finns ju många flingor i Sverige utan papper med alla möjliga namn. En sak som diskuterats här i tråden alldeles nyss är ju de föl utan papper och namn som köps från slaktauktionerna. Haflinger är de ju även om de inte kan registreras som det.

Som sagt 100% säker på att Romeo är ren flinga kan jag inte vara men han ser då ut som och beter sig som en. Det står förresten Haflinger på rasraden i det upphittade vaccinationshäftet också. Så med Eldfuxens exteriörbedömning i ryggen fortsätter jag ”låtsas” att han är en Haflinger. Annars får jag ju inte vara kvar här i tråden jue :cry::D.

Att han heter Romeo har inget alls att göra med om han är renrasig eller inte. Det finns ingen lag som säger att haflinger måste få namn enligt namngivningstraditionen. ;) Och det finns högvis med registrerade, renrasiga haflinger som har namn som börjar på "fel" bokstav. När jag var registrator brukade jag upplysa hästägarna om vilka traditioner som finns ang. namngivning inom rasen, men när det kommer till kritan är det ändå hästägaren och ingen annan som bestämmer vad hästen heter.

Att det blir några år fel vid åldersbestämning med hjälp av tänderna är inte heller så ovanligt, precis som många har sagt. Det är ju en uppskattning av åldern och alla hästar utvecklas olika, även i munnen, är min erfarenhet. Min lille hingst t.ex. tappade framtänderna när han var över tre år gammal. "Enligt regelboken" ska de tappas vid 2½ års ålder. Det är svårare att åldersbestämma en äldre häst än en yngre. Enligt vad jag har hört så är det svårare efter 8-årsåldern.

Lycka till i dina efterforskningar! Och kolla lite extra noga på halsens sidor och på vänster bog. Kommer Romeo från Spittal i Kärnten så borde han ha några siffror på halsens sida (troligen vänster sida) och ett H med ett K över på vänster bog!

Går det att ta reda på vad som har hänt flingan innan den kom till sverige. Alltså om den har haft föl eller blivit utställd?

det är ju alltid kul att veta

Du kan alltid skriva till det holländska avelsförbundet, KVTH, och fråga om din holländska haflinger! De förstår och skriver engelska bra, och ger du dem bara hennes namn och nummer (gärna fler uppgifter också, som uppfödare, mor, far och kanske morfar - alla med nummer!) så blir det lättare för dem att söka och hitta eventuella resultat och avkommor.

Kontaktuppgifter till KVTH hittar du här: http://www.kvth.nl/adressen.html

Lycka till!

Är det någon som vet hur man kan få reda på flingans bakgrund? Han är från Danmark. Han har stam och sånt, och är brännmärkt på vänster "lår". Tacksam för svar :D

Utte: Hörde av S. att du ville se min flinga hoppa :angel: Lägger snart ut filmen från i söndags (Den ska bara ladda klart) :)

Att han heter Romeo har inget alls att göra med om han är renrasig eller inte. Det finns ingen lag som säger att haflinger måste få namn enligt namngivningstraditionen. ;) Och det finns högvis med registrerade, renrasiga haflinger som har namn som börjar på "fel" bokstav. När jag var registrator brukade jag upplysa hästägarna om vilka traditioner som finns ang. namngivning inom rasen, men när det kommer till kritan är det ändå hästägaren och ingen annan som bestämmer vad hästen heter.

Att det blir några år fel vid åldersbestämning med hjälp av tänderna är inte heller så ovanligt, precis som många har sagt. Det är ju en uppskattning av åldern och alla hästar utvecklas olika, även i munnen, är min erfarenhet. Min lille hingst t.ex. tappade framtänderna när han var över tre år gammal. "Enligt regelboken" ska de tappas vid 2½ års ålder. Det är svårare att åldersbestämma en äldre häst än en yngre. Enligt vad jag har hört så är det svårare efter 8-årsåldern.

Lycka till i dina efterforskningar! Och kolla lite extra noga på halsens sidor och på vänster bog. Kommer Romeo från Spittal i Kärnten så borde han ha några siffror på halsens sida (troligen vänster sida) och ett H med ett K över på vänster bog!
OJ, då har jag fattat våra grannar helt fel. Jag fattade det som att det var mer eller mindre en regel att döpa fölisarna efter mamman eller pappans bokstav. Trodde man gjorde det utomlands.

Är det någon som vet hur man kan få reda på flingans bakgrund? Han är från Danmark. Han har stam och sånt, och är brännmärkt på vänster "lår". Tacksam för svar :D

Jag PM:ar dig e-postadressen till HAD:s ordförande. Hon har koll på mycket, förhoppningsvis även din hästs bakgrund! :)

OJ, då har jag fattat våra grannar helt fel. Jag fattade det som att det var mer eller mindre en regel att döpa fölisarna efter mamman eller pappans bokstav. Trodde man gjorde det utomlands.

Det är det normala, helt klart. Men vill hästägaren absolut att hästen ska heta t.ex. Solstråle fast den borde ha ett namn på A så kan inte registratorn göra annat än registrera den med namnet Solstråle, för det är hästägaren som bestämmer. Alltid. Fråga Jordbruksverket. Sen gjorde jag så att jag upplyste ägaren om att traditionen säger att hingstföl ska ha ett namn som börjar på samma bokstav som pappans namn och stoföl samma som mammans. Då var det ju en del som ändrade namnet eller la till ett extranamn före eller så, för att få det rätt.

Sen har jag skrivit tidigare (minns inte om det är i den här tråden eller den förra) att namngivningstraditionen skiljer sig åt mellan olika länder. Det jag beskrev här är det absolut vanligaste sättet att namnge haflingerföl, men i vissa tyska delstater får ALLA föl namn som börjar på första bokstaven i pappans namn. I Italien har varje år "sin" bokstav, så att alla ston får ett namn som börjar på en viss bokstav ett visst år. Min Fira föddes t.ex. 2002, som var ett "F-år". Hennes mamma heter Tina (född 1993) och mormor heter Olita (född 1988). Mormors mor heter Imada och mormors mormor heter Kathi. Hennes helsyster heter f.ö. Blitze! :)

Ja det är roligt att de finns så många haflingers här :D

Hehe , Persikan hur går det med körningen ? :)
Går de framåt eller ?

Hmpft haft en dispyt idag med min far om vart man ska rida , det är sååå kuul när de är lera överallt & de finns ingen paddock :/ SuckSuck , väntar på att Busen ska in & äta lite så hon håller sig lugn när man rider sen (: Kanske blir fler bilder idag (A) Haha , la ju in några igår ;) På en skitig haffis :rofl:

nja, typ åt helvete:smirk:
Har lagt ner det där ett tag, ja vill rida WESTERN:d

Hörni jag tänkte på det här me åldersbestämningen, eftersom en haffi kan bli så gammal så kanske den är "fräschare" längre (???) Förstår ni vad jag menar

Om vi säger att ett varmblod blir 20 år t.ex och en flinga 35 så kanske varmblodet har likadana tänder när den är 15 som haffisen har när den är 25!

Kan det inte va lite så?
Att de blir gamla senare...

Måste bara skryta om min möbelrenovering! En av mina favoritsysselsättningar:)

Shoshone055.jpg

efter slipningen

Shoshone056.jpg

TaTaaaa:D

jessica119.jpg

Fin va?

ja ville ha en sån där Hemnes byrå från ikea men hade inte råd, så ja gjorde en liknande av en gammal skrutt ja hittade uppe på magasinet!
Lite likt vart d allt

Jättesnyggt verkligen! Tycker att det är underbart när man återanvänder gammalt - miljövänligt till och med :)! Har själv ett hus som är en härlig blandning av gammalt och nytt. Gillar inte stilen där det ser ut som om någon bor i en möbelkatalog. Nej, lite personlighet måste ju till för att det ska bli mysigt...!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka