Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Hugaligen, det där låter inte alls kul. Jag har ingen direkt erfarenhet av unghästar men jag har hört talas om det så kallade "5-årstrotset". Hästen blir lite som en tonåring och ska testa och ha sig.

Blä! Det får vi verkligen hoppas att det inte är :crazy:. Men, men jag får väl "ta tag" i det. Ibland undrar jag om man vid sådana tidpunkter ska låta hästen vara ifred så mycket som möjligt, eller om man ska "köra på" så mycket som möjligt?

*kl*

hej hej =) min kära mor var i danmark i helgen och fottade en del
så fort bilderna laddats upp på pixbox så lovar jag att länka :D

*kl*

Finns det någon vänlig själ som orkar förklara vad IMEX och ARGE är förnågot?
Jag tror IMEX diskuterats/förklarats förut i den gamla tråden men ska jag sitta och leta igenom den så har jag att göra ett helt sekel framöver :D

Välkommen till tråden du och Doris.
Ser fram emot bilder och att få höra vad ni pysslar med :)

*kl*

Finns det någon vänlig själ som orkar förklara vad IMEX och ARGE är förnågot?
Jag tror IMEX diskuterats/förklarats förut i den gamla tråden men ska jag sitta och leta igenom den så har jag att göra ett helt sekel framöver :D

Eldfuxen är en vänlig själ! :D

IMEX är kort för "Haflinger ImEx" vilket i sin tur är kort för "Haflinger Im- und Export". IMEX köper in de (sto-)föl som som inte ropas in vid stofölauktionen i Ebbs varje höst. Alltså, kommer inga bud så säljs fölet till IMEX. Sen hamnar alla IMEX-föl i en stor box (de andra fölen hamnar i andra boxar tillsammans med andra föl som sålts till samma land - alltså en box för Tysklan, en för USA/Canada o.s.v.).

ARGE är kort för ARbeitsGEmeinschaft der Haflingerpferdezüchter Österreichs. Som jag skrev i mitt "hingstinlägg" så är det en paraplyorganisation för de österrikiska haflingeravelsförbunden utom Haflinger Pferdezuchtverband Tirol. HPT = Tyrolen, Vorarlberg och Osttirol. ARGE = Steiermark, Kärnten, Salzburg, Oberösterreich, Niederösterreich och Burgenland.

Hoppas det klarnat lite! :)

Visst är det roligt att kolla på hingstar?

Utav de som du visade så är Amethist den jag tycker om..skulle dock vilja se en uppställd bild av honom utan ryttare och från sidan.
Jag får snoka lite och se om jag hittar någon.

Lite andra hingstar:

* Stuntman tycker jag är väldigt snygg...lite för "låg" men det kanske bara är bildens fel.
162-1194-92_1.jpg

Nando
Nando.jpg

Noble Prize APF
NobelPrizeAPF.jpg

Notable NTF OCH Notable WBF.....bara för att nämna några ;)

Den här måste jag ju också lägga in My Mighty Magic RCO men undrar om hans tydliga strumpor i bak är önskvärda?
MyMightyMagicRCO.jpg

Senast ändrad:

Vad tror ni förresten om REPGRIMMA, i stället för vanlig grimma, när man tar ut en häst som för tillfället inte lyssnar som den ska?

Knapplån

Linnea Pea Hur har det gått? Håller alla tummar jag har!:)

Gillade namnet Afton som Utte skrev!! Vackert.:love:

Bettys Matte! Kan berätta att även min haflinger har haft ett par vilda dagar. Tror på vårkänslor! Igår försökte han för första gången på sex år skena hem till stallet när vi var ute och promenerade (fortfarande halt) vilket matte naturligtvis vägrade gå med på. Hellre blåmärken på matte än haltare häst:smirk:.Blev en riktig kraftmätning! Puh….. Men det är skönt med vår! Kan dock varna att jag igår såg årets förstamyggor! Uöhhh :eek:

Fler hästnamn:
Alfons (Har dock för mig att det är slang för hallick på tyska så kanske lite olämpligt:angel:)
Amadeus
Arrogant
Arn

Labolina
Ljuva
Lobelia
Lorelai
Lärka

*kl*

hej hej =) min kära mor var i danmark i helgen och fottade en del
så fort bilderna laddats upp på pixbox så lovar jag att länka :D

Oh vad bra för jag har väldigt få bra foton, är gift med världens dåligaste fotograf och då det bara var min man som var i Danmark till kåringen så får jag ge mig ut och tigga foton som vanligt:D

Inget föl ännu har varit uppe ett par gånger i natt, allt lugnt i stallet men det märks på de övriga hästarna att något är på G, alla liksom "håller andan", men Liva är bra på att dölja vad som försigår. Förra gången hon fölade (Lupin av Vässingarp) hade Gratitude precis fölat (Grace av Vässingarp) och Liva var med som sällskap, stod och åt hö lungt och inga tecken på något som helst. Medan vi pysslade med den nyfödda hörde vi hur Liva la sig ner i sin box bredvid och fölade! Tio minuter senare stod Lupin där glatt gnäggande.... hallo världen här är jag!!! Så fortsatte hon att vara "Hallo vad händer här".
Två underbara stoföl på mindre än en timma, kan det vara bättre och så var den fölsässongen klar!:bump:
Hoppas det går lika smidigt detta året!:D
Tusen tack för alla namnförslag, jag kommer att välja något av dem till årets föl.
A efter hingsten, kan ju få behov av hela tre namn.......... AFTON är spikat om det blir en hingstunge...... så vackert! Ville vara roligt om Liva fick en hingst och Eldfuxen som tycker så mycket om henne får lov att döpa fölet till Afton.
L har vi behov av till två stoföl (Liva och Linéa)
G ett stonamn (Gratitude)
Så förslag mottages!

Persika Vilken underbar film, jag blev så rörd och kände samtidigt att det du beskriver är precis så vi alla känner......... älskade underbara Flingor!:love:
Bettysmatte Det är nog en kombination av tonåring och vårkänslor. Jag tycker du kan prova med repgrimma och så låta henne tjura färdigt utan att ställa några krav. "Ställ av henne" ett tag eller gör något annat än ridning, något nytt för er.

Senast ändrad:

Inget föl ännu har varit uppe ett par gånger i natt, allt lugnt i stallet men det märks på de övriga hästarna att något är på G, alla liksom "håller andan", men Liva är bra på att dölja vad som försigår. Förra gången hon fölade (Lupin av Vässingarp) hade Gratitude precis fölat (Grace av Vässingarp) och Liva var med som sällskap, stod och åt hö lungt och inga tecken på något som helst. Medan vi pysslade med den nyfödda hörde vi hur Liva la sig ner i sin box bredvid och fölade! Tio minuter senare stod Lupin där glatt gnäggande.... hallo världen här är jag!!! Så fortsatte hon att vara "Hallo vad händer här".
Två underbara stoföl på mindre än en timma, kan det vara bättre och så var den fölsässongen klar!:bump:
Hoppas det går lika smidigt detta året!:D
Tusen tack för alla namnförslag, jag kommer att välja något av dem till årets föl.
A efter hingsten, kan ju få behov av hela tre namn.......... AFTON är spikat om det blir en hingstunge...... så vackert! Ville vara roligt om Liva fick en hingst och Eldfuxen som tycker så mycket om henne får lov att döpa fölet till Afton.
L har vi behov av till två stoföl (Liva och Linéa)
G ett stonamn (Gratitude)
Så förslag mottages!

Ah, detta väntande, så spännande! Hoppas det blir en liten Afton :bump:.

Men chansen finns alltså att det ploppar ut tre små hingstungar. Jag fortsätter med fler förslag. (Märks det att jag har tråkigt här hemma med mina kryckor eller :)!)

Atom
Ampere
Akvarell

Sonen föreslog Aragorn och Anakin, ni kan ju gissa vad våra fyra katter heter :D.

Stonamn på G var svårt.

Gry och Geisha var de enda jag kunde komma på just nu.

Vad tror ni förresten om REPGRIMMA, i stället för vanlig grimma, när man tar ut en häst som för tillfället inte lyssnar som den ska?

Repgrimma är jättebra, tycker gott du kan använda dig av det.

Jag tror också att det är vårkänslor era hästar har fått. Inget ovanligt alls ;).
Min tok lekte arab/älg eller dyl. häromdagen. Jag hade precis hoppat av efter ett ridpass då han plötsligt svängde helt om, piafferade på stället, svansen rätt ut och frustade så det hördes ner till byn.
Jag tänkte att nu har han blivit skogstokig och ser i syne...för det fanns ingenting annorlunda i närheten...men....hästar ser ju saker vi inte ser.
Vi vände tillbaka igen och skulle gå mot stallet...då gjorde han samma sak. Vi gick då åt det håll han tittade och när vi kommer så vi kan kika över stenmuren så ser jag att det är stalltjejerna med deras hästar som kommer gående.....:rofl:.

Jag tror att han bara såg eller hörde något i ögon/öronvrån. Hästarna är båda nästintill svarta och han trodde nog det var älg eller nåt rovdjur :rofl:.

Ja...jösses! Men han lugnade ner sig snabbt när han såg att det var hästar. Det ska bli intressant och se vad han hittar på idag nu när det är riktigt härligt vårväder här ;)

Oj vad ni skriver.... Jag blir helt andfådd av att försöka att hänga med.

Jag sitter hemma i dag och är sjuk:mad: Så jag orkar tyvärr inte kommentera allt ni har skrivit. Jag tycker om namnen Lovis och Lupin, men Lupin har ni ju redan.

Men oavsett vad ni väljer kan det ju aldrig bli värre än alla U-namn som jag skrev om tidigare.

Jag skulle gärna bidra med några förslag, men just nu orkar jag inte.
Lycka till med folningarna:)

Lakrits, jag tyckte med Stuntman var fin, men de andra du satte in kort på var väl inte från samma sida va? Jag såg inte dom:confused:
Håller med om att det hade varit roligt med uppställda kortpå alla, det är lite lättare att jämföra då. Men Amethist var nog min favorit också.

Bettysmatte, jag hoppas för dig att det handlar om vårkänslor. Själv tror jag att jag skulle vara likadan om jag inte var sjuk. Jag har verkligen längtat efter våren och nu när den äntligen är här kan jag inte njuta av den ordentlig pga att jag är sjuk:cry: Hoppas det håller i sig.

Vi hörs...

IMEX är kort för "Haflinger ImEx" vilket i sin tur är kort för "Haflinger Im- und Export". IMEX köper in de (sto-)föl som som inte ropas in vid stofölauktionen i Ebbs varje höst. Alltså, kommer inga bud så säljs fölet till IMEX. Sen hamnar alla IMEX-föl i en stor box (de andra fölen hamnar i andra boxar tillsammans med andra föl som sålts till samma land - alltså en box för Tyskland, en för USA/Canada o.s.v.).

Alltså, jag inser att jag missade något i min förklaring: Efter auktionen kan hugade spekulanter köpa "IMEX-föl" till ett fast pris. Fast då vill det förstås till att ingen annan har hunnit före ... :)

Ett första resultat från STH/DTH:s kåring i Danmark i dag.
.

Hej!

Jag är en haflingerägare, ny här på Bukefalos men gammal haflingeruppfödare. Jag har smygläst den här trevliga och roliga haflingertråden så länge att jag tycker jag borde gå in och hälsa.
Just nu har jag bara en haflinger, men en pärla! Hon är två år och heter Knappekullas Cassiopeia efter Eldfuxens Adelante undan Calzone 469. Jag SKA lägga in ett foto av henne när jag lärt mig hur man gör det. Det kan nog ta sin tid ... :idea:

Ville också tala om att jag/vi var i Danmark i lördags och tittade på den dansk-svenska premieringen som Lineá pea skriver om. Mycket spännande - och vilka tappra små ettåringar som rest så där 70 mil och sen visade upp sig så duktigt.

Dailan Kifki

Hej!

Jag är en haflingerägare, ny här på Bukefalos men gammal haflingeruppfödare. Jag har smygläst den här trevliga och roliga haflingertråden så länge att jag tycker jag borde gå in och hälsa.
Just nu har jag bara en haflinger, men en pärla! Hon är två år och heter Knappekullas Cassiopeia efter Eldfuxens Adelante undan Calzone 469. Jag SKA lägga in ett foto av henne när jag lärt mig hur man gör det. Det kan nog ta sin tid ... :idea:

Ville också tala om att jag/vi var i Danmark i lördags och tittade på den dansk-svenska premieringen som Lineá pea skriver om. Mycket spännande - och vilka tappra små ettåringar som rest så där 70 mil och sen visade upp sig så duktigt.

Dailan Kifki

Nej men vad roligt. Välkommen :banana:!

Jag har lusläst tidningar och bok här under min sjukskrivning. Mycket trevlig läsning!

Hej!

Dailan Kifki

Ha...ha... då slipper jag att vara ålderspresidenten........ Välkommen!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka