Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

hehe ja en hel gård vore inte fel faktiskt (:

haha små runda köttbullar som min ebba ser ut som :angel:

Vi provade vår nya ridkapson

Var har du fått tag på denna? Hur ser den ut? Skulle du kunna ta ett kort på den och visa. Jag letar efter en kapson till när vi tränar AR. Det blir så träligt att låna varje gång.

Tråkigt att hon inte verkade gilla den. Prova igen óm några månader och se om det går bättre.

Spännnande diskussion detta med auktionerna, även om jag måste erkänna att jag inte hänger med i allt.

Som Utte (eller någon annan) skrev, så är det ju konstigt att producera mat med dyra avelshingstar?

Vad är skillnaden på slaktauktionerna och fölauktionerna. Finns det auktioner, som har för syfte att sälja slaktdjur? Det är väl ett kneppigt sätt att gra det på. Om det redan är bestämd att dom ska slaktas, varför då hasa dit dom till en auktion?

Vad har allt detta med turisterna att göra.

Hoppas någon kan förklara lite (och gärna opartiskt) hur det hela går till.

Spännnande diskussion detta med auktionerna, även om jag måste erkänna att jag inte hänger med i allt.

Som Utte (eller någon annan) skrev, så är det ju konstigt att producera mat med dyra avelshingstar?

Vad är skillnaden på slaktauktionerna och fölauktionerna. Finns det auktioner, som har för syfte att sälja slaktdjur? Det är väl ett kneppigt sätt att gra det på. Om det redan är bestämd att dom ska slaktas, varför då hasa dit dom till en auktion?

Vad har allt detta med turisterna att göra.

Hoppas någon kan förklara lite (och gärna opartiskt) hur det hela går till.

”Urlaub auf dem Bauernhof”, alltså semester på bondgård är riktigt stort. Jag kan tänka mig att det smäller riktigt högt att ha ett gäng söta haflingerföl i hagen som turisterna kan gulla med.

Sedan går fölen till slakt. För gårdsägarna är det säkert inte konstigare än om de hade haft söta kalvar i hagen. De kan nog skilja på djur som ska gå till mat och djur som man umgås med.

Funderar också över varför man tar vägen över auktion med slaktdjuren. Någon som vet?

Har PM:at dig! Kan även lägga in en bild när jag kommer hem, för jag hann faktiskt ta en innan kapsonen åkte av igen ;).

Hej alla haflinger - älskare
Tänkte jag skulle presentera mig och Doris lite närmare.
Jag heter Maria och bor med min familj i en by utanför Burräsk, Västrbotten. Det var väl ungefär en månad sedan som min flinga kom hem till mig. och jag är superkär i henne. :love: :love: :love:

Hon heter Doris och är 8 år, utan stam och är importerad från Holland. Hon har varit i Sverige i några år. Hon har haft 3 föl och det senaste är född i Sverige enl. uppgift. Hon ska vara grundriden, men jag tror inte hon egentligen är så mycket riden alls. Det gör dock inget, vi jobbar enbart från marken nu och jag har backat i hennes utbildning och ser henne som oinriden. Tids nog kommer vi ut på ridturer.:banana:

Ny här på forumet, hur får man in en bild ??

Vill ni se min prinsessa så finns fler bilder på våran blogg ( gå in på min profil och klicka på länken.

Ulli har visst betäckts med Abbas flera gånger, dom hade i alla fall en avkomma efter dom i stallet i Danmark, som hette Unna (tror hon kom efter Unni - har nämligen hört namnet omtalat innan).
Unna betäcktes med Wildkogel samma år som Ulli (altså när Wincent blev till) och fick Ulva, som står kvar i Danmark. Tyvärr har jag inga kort på henne - jag tror ni skulle gilla hennes typ. Men har bara gamla vanliga kort...

Vad kul att äntligen höra hur det hela hänger i hop. Tänk att det finns fler efter go'a gamla Ulli härinne.

Finns/fanns Unni och Uline i Sverige eller Danmark?

Uline ska finnas i Sverige. Jag registrerade Melson en gång i tiden och bytte Uline Budahls registreringsbevis till pass. Ett sånt namn glömmer man heller inte i första taget! Inte jag i alla fall. Fast bästa namnet hittills är TVEKLÖST Sten-Uno! :love:

Du kan inte skanna korten av Ulva?

Hej Maria och Doris och välkomna till haflingertråden!

För att lägga in bilder klickar man på den lilla ikonen som ser ut som ett vykort med en alptopp. Sen lägger man in länkadressen till bilden. Länkadress kan man t.ex. skaffa genom att skapa sig ett konto på Photobucket eller Pixbox! Om du tycker denna beskrivning inte var så bra så finns det säkert mer förklaringar i forumet Bukefaloshjälp!

Nu är ni flera som jobbar med AR här i tråden. Spännande!

Jag vet att det avelsförbund som jag tillhör BETALAR mer än slaktpris till sin medlemmar för att de ska behålla sina föl, så att avelsarbetet kan fortsätta sin utveckling.

Men det gäller väl bara stofölen väl? Eller har praxis ändrats vad gäller hingstfölen? Förr var det i alla fall så att alla utom "de 20 utvalda" (d.v.s. runt 580 hingstföl/år) blev salami.

Välkommen till tråden!! Jag ser fram emot bilder på Doris. Coolt namn förresten!

Du, det är jag också! :D Jag har ju bara fem (5) ännu ... Hafloholiker som jag är skulle jag vilja ha ungefär denna utsikt från mitt hem: http://www.haflinger.eu/image.asp?IMG=http://www.haflinger.eu/upload/getfile/uploadfiles/images/big/willkommen-04.jpg

:love: :love: :love:

Vilken ljuvlig bild :love:.

Jag har bott i München ett antal år. Det var i och för sig innan jag blev invigd i tjusningen med den underbara Haflingern. Många mil med bil i alla hörn av alperna blev det under dessa år men jag har inget minne av att jag stötte på några vackra haffisar i dalgångarna! Var jag bara blind som oinvigd eller var höll de hus :D.

Jag har desto fler bilder på typiska alpkor :crazy:.

På den här sidan finns alla haflingerhingstar i "övriga Österrike": http://www.pferdezucht-austria.at/main.asp?VID=1&kat1=13&kat2=142&kat3=265&Text=&ChangeHView=1 med bild på många! Jag ser inte Arcadian där, så kanske är han såld utanför Österrike? Jag vet inte!

Jag förstår inte, vad var detta för hingstar?

Lägger upp några av dom jag föll för.

Biusto (lite roligt, för jag minns inga andra b-hingstar, som jag har fastnat för)
biusto.png

Wonderboy
Wonderboy.jpg

Amethist
Amethist.jpg

Nathan
Nathan1.jpg

StecherII
StecherII1.jpg

Hej och välkomna Doris med ägare:bump:Kul med flera som håller på med AR? Har du sysslat med det innan? Hur långt har ni kommit? Själv är jag väldigt grön fortfarande.

Jag var förresten på NH-clinic i helgen. Roligt som vanligt:banana:

Linea Pea har du inga bilder från helgen vi kan få se? Hade Inge Nobel med sig några hästar på kåringen?

Kan du förresten förklara lite om poängsätningen. Jag minns inte hur det var. Har för mig att Ulli hade 80-någonting kan det stämma?

åh.. den utsikten hade jag gett vad som helst för!!!! :O

Jag får ju nöja mig med endast en guldklimp änsåläng. med betoning på "klimp"!!! :D

Men det gäller väl bara stofölen väl? Eller har praxis ändrats vad gäller hingstfölen? Förr var det i alla fall så att alla utom "de 20 utvalda" (d.v.s. runt 580 hingstföl/år) blev salami.
Dumt av mig att jag inte preciserade för mig en självklar sak.......... nåja, naturligtvis gäller det endast stofölen men jag har hört att det finns några flockar av kommande valacker också om det stämmer vet jag inte.;) och så "de 20 utvalda" som stoltserar på almen som kommande hingstkandidater!
Men visst vill man vara kritisk så kan man ju tycka att det inte är något att vara stolt över ett speciellt avelsförbunds agerande, jag är dock det.:D

Precis som 'Eldfuxen' skriver så är det inte alls så att fölen där inte är fina. Utan ett par ston vi fick hem är det bra stam på. Ayla är en mycket fin häst, nett modell, vilket jag gillar enormt. Så hon är mycket fin, det är de andra med, men hon är speciell :)

Stämmer det du säger att dom är både brännmärka och har pass kan jag hålla med om att det låter konstigt!:crazy:

Frågan är varför det produceras fler än det efterfrågas!

Jag kan säga, det stämmer, iallfall på de sex vi fick hem. Alla hade brännmärkningar av dom alla fall :confused: konstigt

Jag lägger in några bilder jag med :)
19401303.jpg

Ayla

19401298.jpg

Nemo

19401368.jpg

Winnie och Ayla

19401366.jpg

Sommarhagen

Hästarna är jättefina, och jag hoppas du inte tog illa upp av diskussionen! Vi har en tendens att diskutera allt möjligt här inne och det vrids och vänds till det oändliga!;)
Där både bra och dåliga saker kommer fram!

Vet du om det köpts in några fler hästar sen det året ni fick era?
jag fick uppfattningen att det var nåt som skulle fortsätta nästkommande år, men sen har det vart helt tyst!:confused:

Hästarna är jättefina, och jag hoppas du inte tog illa upp av diskussionen! Vi har en tendens att diskutera allt möjligt här inne och det vrids och vänds till det oändliga!;)
Där både bra och dåliga saker kommer fram!

Vet du om det köpts in några fler hästar sen det året ni fick era?
jag fick uppfattningen att det var nåt som skulle fortsätta nästkommande år, men sen har det vart helt tyst!:confused:

Nej det är klart att jag inte gjorde, jag tycker det är jätteintressant att läsa era diksussioner och tankar :)!

Nej jag har inte heller hört något alls, vi trode också att det skulle fortsätta. Och "mannen" som hämtade och köpte hästarna åt oss sa att vi skulle fortsätta att hålla kontakten med honom för att säga hur det gick osv och även höra av oss om vi ville ha fler. Men de har inte äns svarart på våra melj :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka