Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Jättefina pållar!
Gud va folk det flockas hit till världens bästa tråd!=) Jätteroligt:)

Igår fick Shone sitt chipp!

Shoshone058.jpg

Titta hur hon vart o se ut:p

Shoshone059.jpg

Men ja missa det, ja jobbade..

Oså sa mamma att vi skulle skicka in papprena till registratorn och då FNÖS jag högt:mad: Vilken registrator?????

Ner´å Ja eínt BITTER

Jag bara älskar att se hela "flingflockar" :love:, speciellt på en vacker sommaräng...

Ja visst är det underbart..........

Men HJÄLP........... Liva är på G med fölningen och jag är helt tom på namn.
Ett stoföl på L och ett hingstföl på A snälla söta ni här i tråden hjälp mig jag har fått "namntorka"!!!:bump:
Ska susa ner i stallet och kolla läget............:rofl:

Jag förstår inte, vad var detta för hingstar?

Det är alla godkända haflingerhingstar i de "Bundesländer" (delstater) som tillhör paraplyorganisationen ARGE, d.v.s. alla delstater utom Tyrolen (samt Vorarlberg och Osttirol) som gick ur ARGE 1992 tror jag att det var.

Lägger upp några av dom jag föll för.

Biusto (lite roligt, för jag minns inga andra b-hingstar, som jag har fastnat för)

Visst är han fin?! :love: Han är uppfödd och står i Steiermark, och vann ARGE:s hingstpremiering 2001. Hans 3/4-bror (samma pappa och mormor) Barikal vann året därpå ... Jag såg deras pappa Bergbaron sommaren 2001, han var så vacker ... Gammal men stolt och vacker där han stod på sitt alpbete i kvällsdimman ... *Eldfuxen drömmer sig bort ...*

Han är e. Nabucco u. Lareina, alltså toppstam ... Han har några avkommor i Sverige, men jag har inga detaljer om dem, minns bara namnet på hingsten och lade det på minnet med tanke på stammen.

Amethist diskuterade vi i den "gamla" tråden! Om ni minns den danska hingsten som Trygg länkade till, som var till salu? Han är född i Holland men står nu i Österrike och har avkommor lite här och där i Europa! :)

Han är från Oberösterreich! Själv tycker jag att huvudbilden på hemsidan är :love:

Åh, han är så fin! Och duktig. Kördes i par med sin pappa Stuntman vid senaste världsutställningen. Stuntman tävlas i körning (och hoppning och fälttävlan) och det lär även Stecher II göra, men jag har inga detaljer. Tror att de gått med 2 andra hästar (haflinger) i fyrspann också.

Ett stoföl på L och ett hingstföl på A snälla söta ni här i tråden hjälp mig jag har fått "namntorka"!!!:bump:

Apfelstrudel och Liljekonvalj! :p Kunde inte låta bli ...

Förresten tror jag att det här måste vara en av Bukes "snacksaligaste" trådar ... :o Vi haflingerfolk är visst lika pratglada som våra hästar! Nåja, jag kan ju skylla på att jag sitter hemma på min kammare och jobbar och behöver "prata av mig" ... :D

Åh, vad spännande :banana:. Du måste ta bilder och rapportera så fort det händer något!

Jag vet ju inte alls vilken typ av namn du gillar men här kommer några förslag:

Liane/Leane
Lovis
Lisel
Lycka/Lycke

Alve
Asker

Kul med namn men svårt , jag ska tänka vidare.

Apfelstrudel, bra förslag Eldfuxen :rofl::rofl:.

Apfelstrudel och Liljekonvalj! :p Kunde inte låta bli ...

Förresten tror jag att det här måste vara en av Bukes "snacksaligaste" trådar ... :o Vi haflingerfolk är visst lika pratglada som våra hästar! Nåja, jag kan ju skylla på att jag sitter hemma på min kammare och jobbar och behöver "prata av mig" ... :D

Apfelstrudel ha, ha..........Tur det inte är hingstlinjen B för då blev väl förslaget "Bondlurk".:D

Inget nytt men det måste bli i kväll/natt alla tecken är där och vet som vaccinerade gänget hade samma uppfattning. Men jag har blivit lurad förr.......:confused:
Jag lovar att skriva direkt, oavsett när det blir men det blir nog en lång natt med vak!

Utte Lisel gillar jag!

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag tror att min lilla film om Nikita :love: och Luis Kompatscher kom bort litegrann i földiskussionerna så jag skickar länken igen:

http://s192.photobucket.com/albums/z248/eldfuxen/?action=view&current=444d03b7.pbr

Och lite ungersk post till Persikan! http://87.230.1.230/ImagesAll/Sindy/hengstparademoritzburg2007/kaltblutpyramide.jpg

Hittade en fin westernbild också, men den kunde jag inte länka till. Hm, trodde att det var OK att länka till bilder, men denna var så skyddad att den vägrar visa sig ...

Senast ändrad:

Persikomänniska! Det där var den bästa film jag sett på länge! Så rolig! ("Jag kryper tätt intill" :rofl: ) Och så vacker ... Jättejättefin! :bow: :bow: :bow:

Ja visst är det underbart..........

Ååå vad kul!:) Hoppas allt går bra!

här kommer några tips på fölnamn
Laja
Lia
Lalla
Larina
Lavendel
Lisette
Lioma
La Magnolie
Lava
La Belle, en blå blomma
Livera

Apendix (he he, blindtarm);)
Alpenwind
Alpprinz
Alpenprinz
Amaranth :) fin blomma

Namn är roligt!:)

Hingstnamn på A:
Adrian
Aga-Khan
Agamemnon
Agaton
Alfred
Ankarström
Apollo
Archimedes
Aron
Arthur
Ask (inte låda utan som i Ask och Embla)
Asterix
Attila
August

Stonamn på L
Lady Chatterley
La Scala
Lilja
Liljekonvalj
Lingon
Loka
Luktärt
Luna
Lupin
Lysistrate

Ett stoföl på L och ett hingstföl på A snälla söta ni här i tråden hjälp mig jag har fått "namntorka"!!!

OK, Apfelstrudel dög inte ... :rofl: Nåja, Eldfuxen har ju sett en del haflingernamn i sin dag, och som (f.d.) registrator kan man ju bli lite trött på alla fantasilösa namn, så jag gör ett nytt försök att hitta på lite fina OCH originella namn. Dessutom har jag ju inga egna föl att namnge i år.

Allerliebster (Allrakäraste ... :love:)
Afton
Alleskönner (tusenkonstnär)

Liebchen :love:
Liebe
Lila
Lilie
Lilja
Lavendel (redan sagt av flera, men det finns bara en Lavendel hittills i Sverige - Midgårds Lavendel! Dessutom har ni ju haft "blomtema" på era namn tidigare)

Hoppas nu att fölningen går bra!

HELT UNDERBAR FILM!!!

Ja, själv går jag då in på Dag 3 av totalt heltokig knäppgök till häst :eek:. Kom hem idag och tänkte att nu jäklar ska jag i allafall ta ut pållan på gårdsplanen och gå lite med henne, träna lite halter och ryggningar från marken, osv. Jag FLÖG ut hängades vid sidan av pållan (ja, nästan i allafall ;)!). Har aldrig varit med om, på två år, att hon inte gått hyfsat i grimma... Jag ville inte tappa henne (bor väldigt nära stor väg med mycket tung trafik :crazy:) så jag gick tillbaks in igen.

Ropade på maken så han kunde komma och ta ut shettisen som stod och ropade, och sprang runt, i hagen. Döm om vår förvåning när hon OCKSÅ är halvknäpp...:crazy: Hon tog ett sidvärtes jämfotasprång, med alla fyra hovar i luften, brevid maken som såg lite halvchockad ut. Passade på att påpeka att han faktiskt höll i hästen som endast är 90 cm i mankhöjd, så han hade faktiskt inte så mycket att klaga över. Själv stod jag och höll i flera-hundra-kilo-ångvält, kändes det som.

De fick sedan beta lite vårgräs i några minuter, och det tyckte de självklart var helsuveränt.

Fick i allafall lite revansch på slutet, kändes det som. Jag ledde pållan in i hagen, med henne smånaffsandes :eek: brevid mig (sa väl att jag INTE känner igen henne!). Sedan gav jag mig inte förrän hon kunde gå fint brevid, göra halt, samt rygga när jag bad om det. Trots det utmanade jag inte ödet för mycket, utan släppte henne rättså snart. Såg inifrån hur de busade runt, sparkade bakut, hoppade och galopperade. Pållan låtsades bli helt skräckslagen när en bil körde förbi (skulle hon aldrig reagera på i vanliga fall) och for iväg ivrigt bockandes och skuttandes. Ja ja, det var bara skönt att jag inte satt på :crazy:...

Vad tror ni? Är det våren? Det LUKTADE till och med vår idag :D! Så härligt!!!

Namnförslagen strömmar in ser jag :).

Jag tycker också Lavendel är jättefint. Det föddes ett föl på granngården förra sommaren som fick namnet Lavendel. Ingen haflinger dock. Stoet hette Lupin.

Det måste vara svårt att hitta på nya fräscha hingstnamn. Det är ju så begränsande med de där linje-bokstäverna. Afton tycker jag var fint.

Jag försöker med några A-namn till.

Från växtvärlden:

Acanthus
Ardisior

Från min jobbvärld :D.

Adrenalin
Agmatin
Agonist

Hugaligen, det där låter inte alls kul. Jag har ingen direkt erfarenhet av unghästar men jag har hört talas om det så kallade "5-årstrotset". Hästen blir lite som en tonåring och ska testa och ha sig.

Jag kan i allafall berätta att Romeo betedde sig alldeles normalt tillsammans med mig och maken igår och idag när stallägaren red en sväng så var han också som vanligt. Vad som var orsaken till hans beteende lär jag väl aldrig få veta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka