Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Ja det är ju det här med att producera ett stort överskott med föl bara för att turisterna ska ha något att titta på som är helt sjukt i mina ögon. Varför kan inte avelsvolym och faktisk efterfrågan på föl mötas?

Men här tänker jag nog fel för som Golden Tinka skriver så finns det ju en efterfrågan på fölen till köttproduktion och det tjänas alltså pengar på "överskottet" också.

Det är ju helt omöjligt att rädda/köpa alla föl, så vill man engagera sig så är det nog just den vidriga hanteringen när det är dags för slaktbilen man ska ta tag i.

Vilken urmysig ridväg!!! Jag saknar skogen så mycket och när man får se en sådan här film blir man ju helt sjuk!

Var det Mimba som var på tur? Härliga öron!

Japp det var jag och mimba, tänkte inte rida in på den vägen först men när jag såg den orörda snön kunde jag inte låta bli!:D

Idag blev det bara en skogspromenad med tjockis Tinka som upptäck vår gräset som börjat spira, och jag kan ju inte låta bli att skämma bort henne så hon fick nöjt käka det gräs hon hittade!;)

Ett första resultat från STH/DTH:s kåring i Danmark i dag.
Bästa svenska treåriga-sto med 72p Goldflieder efter liz.264/T Steinfeder. Högsta placering gick till ett danskt sto med 75p. Båda svenska treårs ston avelsgodkändes och fick sin "Edelweiss" i rumpan!
Men det som var helt fatastiskt var de ettåriga stona!!!!!!!
Vinnare blev ett svensktavlat sto Champange efter liz.334/T Naseweis(som vi förhoppningsvist ser mer av i Sverige nästa år) och även andra platsen knep STH genom "Ebbs fölet" Alyssa efter
liz.234/TAnselazio ett föl inköpt på Fohlenhof under fölauktionen 2007, 73p. Gratulerar, STH är jätte stolta.
Nu väntar vi spänt på morgondagens resultater från Jylland.
Där deltar flera avkommor efter den svenska hingsten liz.301/T Alpkogel.

Senast ändrad:

:rofl: nej min pålla heter ebba !
De enda vi vet om henne är att hon är en tyrolerhaflinger mer finns inte i henne få papper som finns kvar .

Persikan första maj är de dressyr som gäller om du får en stund över så kom förbi ;) Haflinger busan är där & jag sj så klart :angel:

hehe red ebba idag på nya tränset en HELT annan häst med en annan nosgrimma :O det är helt sjuk , ingen dragkamp eller nått lugnt travande och skrittande utan problem längtar tills man får prova galoppen men de får bli när hon får skor nästa vecka !

hovslagarn ( pappa ) har inte haft tid med de jobbar alldels för mkt pustpust , sen är de så dåligt väder med sucksuck .. Men vi ligger i hårdträning :D i morgon blir de lite fotande så då blir de nya bildeR :)
så håll er lugna ;) :angel:

Tror det är helt fel ände att börja i genom att köpa fölen, produktionen kommer ju fortsätta!

Det är trist att det är så, men samtidigt tycker jag att det är bra att det sämsta gallras bort, på så sätt sparas dom bästa hästarna!

Uppmärksamheten runt dessa slaktföl som togs in i sverige var enorm, framförallt om man jämför med importen av riktigt bra fölston från stofölauktionen!

När vi var på en premiering för några år sedan med 5 importer från Ebbs som alla fick mkt bra poäng samtliga klass 1, strömmade gratulationerna in efteråt, över hur lyckade dessa slaktföl hade visat sig va!:eek::mad:

Så länge det finns en efterfrågan på hästkött kommer auktionerna fortsätta, då är det bättre att se till att auktionerna skötts bra och att hästarna inte far illa på väg till slakteriet.

Hästarna som köps på auktionen kan säkert bli jättetrevliga ridhästar, men det blir även dom svenskuppfödda hästarna!:)

Nu har jag funderat på det här ett bra tag (och lär väl fortsätta ett tag till ...)

Jag tror precis som du att det inte hjälper att köpa fölen. De där "uppfödarna" kommer ju att fortsätta, precis som du säger. Felet ligger väl egentligen hos de avelsförbund som uppmuntrar sån här verksamhet. Morr.

En del annat är jag dock inte enig med dig om! ;)

Jag tycker inte alls att det är bra att "det sämsta gallras bort". Alltså, man ska naturligtvis inte avla på de sämsta hästarna, men måste de slaktas för det? Näe ...

Sen tycker jag det är synd att så många tycks tro att dessa "slaktföl" är av så dålig kvalitet. Det är jag inte alls säker på faktiskt. De blir bara över för att efterfrågan inte är lika stor som tillgången. Jämför med "Imex-fölen" i Ebbs, det var ingen som bjöd på dem på auktionen, men de kan vara jättefina för det! Det finns flera exempel på "Imex-föl" som blivit både BIS och diplomston i Sverige, så bara för att tillgången är större än efterfrågan och ingen bjuder på just det fölet måste inte detta betyda att kvaliteten är låg. Det KAN vara så i vissa fall, men absolut inte med någon automatik!

Många av de här "slaktfölen" registrerades i Svenska Haflingerföreningen. Jag inte minns så många detaljer om dem (de kom i ungefär samma veva som några hundra haflingerägare kom på att "Hjälp! Nu är det bara några månader kvar tills min häst MÅSTE ha pass!" :crazy: så jag drunknade formligen i pass- och registreringsansökningar och minns inte hästarna från denna tid lika bra som övriga!). Men även om jag inte minns alla detaljer så minns jag att jag kollade härstamningarna på just dessa föl med visst intresse. De skulle ju vara "kassa" liksom ... Men det var de INTE! Några av "MalinNemos" hästar var som sagt e. Arcadian, en son till Afghan II och med det fantastiska stoet Caouru :love: som mormor! Inget jag skulle tacka nej till! Faktum är att just Caouru är mormorsmor till min lille Waradero. Jag minns också att någon annan hade importerat ett föl e. liz. Wonderboy (Winterstein x Lareina - kan det bli mycket bättre?) jag kollade såklart även fölens möderne, och det var helt OK, i flera fall riktigt bra. Det var bara något enstaka föl som hade en medioker stam. Så jag ser inte skillnaden mot att köpa föl från auktionen i Ebbs faktiskt. Men det är jag det. :devil:

Så att säga att "Hästarna som köps på auktionen kan säkert bli jättetrevliga ridhästar, men det blir även dom svenskuppfödda hästarna" känns lite konstigt för mig. Det är ju inte så att det är BARA i Ebbs som det finns kvalitetshaflinger. De finns över hela världen, bara man vet vad man ska leta efter. :)

:rofl: nej min pålla heter ebba !
De enda vi vet om henne är att hon är en tyrolerhaflinger mer finns inte i henne få papper som finns kvar .

Nu kanske du redan har kollat upp allt, MEN hur gammal är din häst? Det KAN hända att hon är chipmärkt om hon är från Nordtyrolen och inte "lastgammal". Vissa svenska chipläsare klarar inte att läsa de äldre nordtyrolska chipen, men hittar du någon som har en chipläsare som kan läsa många olika sorters chip så kolla om hon har något! I så fall kan du eventuellt få papper på henne! Bara ett tips såhär mitt i natten! :)

Jo funderat på de med ..
men förut när de sökte chip så hittade de inget .. suck nu har hon ett svenskt chip med men de tror att hennes österrikiska chip har vandrat i kroppen , kanske borde kolla en gång till .
de skulle vara kul ska ju betäcka henne antingen nu & eller nästa år beror på hur bra de går med ridningen !
funderar på att betäcka henne o skaffa en stor häst med !

Tror du missuppfattade mig lite, jag tror och vet att inte alla föl på slaktauktionerna är skräp, men jag tror inte det kommer gynna svensk avel om det blir en våg av köpare till dessa hästar från sverige, köpare finns det inte till en oändlighet och om då många väljer att köpa dessa föl står svenska uppfödare kvar med svårsålda uppfödningar!
Vet man inte säket att man har köpare till sina föl, varför avla fram fler!:crazy:

Kan ju tillägga att jag inte kan tyska och har därför inte läst dom tyska artiklarna, nån får gärna förklara det med att dom föds upp för turismen för det har jag inte hört om innan!

kanske kan man tänka samma sak angående fölen från ebbs, men dom köps ju i första hand in för att verka i avel, och stammässigt är det svårt att få tag i ett lika bra ungsto för dom summorna man kan få dom för i ebbs!
och för hoppningsvis har vi med hjälp av dom och svensuppfödda hästar snart fått fram en stark och bra svensk stam!;)

KL

Nyss var jag ute på en icke-så-trevlig ridtur :(. Komplett galen, istadig häst! Vi provade vår nya ridkapson, och jag TROR att det var det som gjorde att hon uppförde sig som en tok, hoppas jag i allafall. Vi brukar ju använda ponnyhack, men tänkte prova hur hon gick på ridkapson eftersom jag har läst att den fungerar mer som ett "tydligare" sidepull. Min pålla gillade den INTE. Hon skakade på huvudet så att tyglarna for över och satt på nosen på henne, vilket hon verkligen hatade. Skakade på huvudet och for som en tok - har aldrig sett henne uppträda så märkligt. Vi kom inte långt förrän jag gav upp och satt av och gick hem med henne. Jag vågade helt enkelt inte fortsätta. Även när jag gick med henne uppträdde hon väldigt obalanserat - helt olikt hennes karaktär :confused:. Taktade brevid mig, hade munnen öppen - såg ut som om hon helst ville bita mig...

Nu är jag verkligen INTE glad för att avsluta dåligt så jag sprang in och hämtade hacket och bytte. Red sedan en liten bit längs vägen och det gick mycket bättre, tack och lov. Inga huvudskakningar. Men lite grann sur och istadig var hon dock, och ville helst försöka vända på ett par ställen. VAD är detta???? Hon visade sur min mot mig i boxen igår kväll också, när hon stod och åt. Det brukar hon aldrig göra. Vi hade hämtat hö igår, och staplat en stor stapel utanför hennes box. Hon sträckte sig för att nå höet, men det låg för långt bort, och då såg hon ut som en surgurka för det.

Är det unghästfasoner, början på brunst, pälsfällning, eller varför är min häst helt plöstligt ett surkart?

Som uppfödare av haflinger i Sverige kan jag inte påstå att det oroar mig om några slaktföl importeras till Sverige. Det finns säkert några pärlor bland dem men, de är en gång utdömda och det är en orsak till det, oavsett om de har aldrig så fina papper och stammar!
Det jag däremot tycker är trist är att dessa säljs vidare i ett ekonomiskt vinst syfte. Man "surfar" med på den reklam som seriösa uppfödare och importörer byggt upp omkring haflinger vilket i förlängning ger negativ effekt för rasen. Jag uppfattar inte alltid dessa behjärtansvärda handlingar som helt så idealistiska alltid! Speciellt inte efter tre år då dessa föl ska säljas, tyvärr!
För det är mer undantaget än regel att dessa "underbara djuräddare" behåller sina små telingar. Det är fler än en köpare av haflinger som blivit besviken...........

Vad gäller fölauktionen i Ebbs är det ingen slaktauktion, så blanda inte ihop dessa begrepp!:devil: Alla fölen är redan utvalda till auktionen och beräknade på försäljning till köpare från hela världen, sådana auktioner är vanliga i utlandet även bland andra djurraser.
I dag säljs i stort sett alla Ebbsfölen antingen direkt vid auktionen eller via IMEX, många uppfödare väljer att ta med sig sitt föl hem igen om de inte blir sålda eller betingar det pris de förväntade. Som Eldfuxen beskriver ovan är IMEX fölen inte slaktföl utan av andra anledningar bara mindre intressanta för de uppköpare som bjuder på auktionen, ofta är det uppfödare som letar efter något speciellt
.
Vi har genom åren fått in fantastiskt fina ston till Sverige vid köp på IMEX till ett rimmlig pris.

Vill man göra något för ALLA slakt djur så ta tag i auktionsplatser, transporter, hantering, slakterier etc och se till att dessa djur blir värdigt och respektfullt behandlade innan de hamnar som mat på våra bord........... och/eller betala vad det kostar för närodlade och svensk upfödda produkter!
Sen tycker jag att man måste, oavsett hur det än bär emot rent känslomässigt, skilja på mat och djur vi ska umgås med.
Även ut ur säkerhetsynspunkt!!

Beklagar den feta texten.............

Senast ändrad:

Det låter ju troligt att det var den nya kapsonen som utlöste det hela. Men det är "lustigt" det här med att du skriver att hon plötsligt blivit en surkart. Jag hade nämligen precis tänkt göra ett liknande inlägg angående Romeo.

Jag kan ju som bekant inte alls rida just nu och har nu den första veckan löst det med att maken har promenerat och löshoppat Romeo och min medryttare har som vanligt ridit en gång. Men igår ringde en av tjejjerna i stallet och frågade om hon fick låna Romeo till sin brorsdotter, en 12-årig tjej som ridit flera år. Så klart hon fick det, hon är själv är i 25-årsåldern och en duktig ryttare.

Det hade inte gått bra. De red i paddocken och det första som hände var att han försökte rulla sig med ryttare på! Efter det hade han bockat omkring med tjejjen. Då hade hon själv suttit upp men då började han bocka och resa sig!!!!! Efter det hade hon longerat en stund och sedan gett upp.

Jag blir precis som du Bettysmatte väldigt konfunderad. Vad är detta :confused:. Ok att han kan ta några skutt om han har överskottsenergi men resa sig :eek:. Det har aldrig någonsin hänt under de fyra år jag har haft honom. Jag förstår ingenting. Kan något av utrustningen ha suttit helt åt helv.... fel? Men det var hans vanliga träns och sadel och det är verkligen inga komplicerade grejjer. Har han ont någonstans? Pälsfällnings- och vårhumör? Testar han bara?

Jag ska så klart ta mig till stallet och gå igenom honom ordentligt idag. Det är såå typiskt att detta ska hända när jag inte kan rida själv.

Vad har det tagit åt våra hästar :confused:.

Ett första resultat från STH/DTH:s kåring i Danmark i dag.
Bästa svenska treåriga-sto med 72p Goldflieder efter liz.264/T Steinfeder. Högsta placering gick till ett danskt sto med 75p. Båda svenska treårs ston avelsgodkändes och fick sin "Edelweiss" i rumpan!
Men det som var helt fatastiskt var de ettåriga stona!!!!!!!
Vinnare blev ett svensktavlat sto Champange efter liz.334/T Naseweis(som vi förhoppningsvist ser mer av i Sverige nästa år) och även andra platsen knep STH genom "Ebbs fölet" Alyssa efter
liz.234/TAnselazio ett föl inköpt på Fohlenhof under fölauktionen 2007, 73p. Gratulerar, STH är jätte stolta.
Nu väntar vi spänt på morgondagens resultater från Jylland.
Där deltar flera avkommor efter den svenska hingsten liz.301/T Alpkogel.

Vad roligt att det går bra för de svenska hästarna!! Ser fram emot rapportering från dagens bedömningar.

Jag är lite kluven till vad jag tycker om att "rädda" dom här fölen.
Min Trygg var antagligen ett sådant föl (Norikerna är med på dessa autioner med och ligger nog mer illa till än vad haflingerfölen gör tack vare sin "massa") och en inte alltför seriös hästhandlare köpte in ett par Noriker och krängde dom på en hästauktion i Skåne.

Det jag har lyckats att nysta upp är det absurda i att en av hans transportkompisar fick antagligen åka den långa vägen tilbaka på sin resa till Italien..

Bara en liten parantes det här inlägget...

Jag är inte glad för att din häst uppför sig illa, men samtidigt känns det lite betryggande att jag inte har den enda "knäppgöken" just nu... Nej, jag vet inte vad som står på. Jag har ju vanligtvis den mest positiva, gulliga häst. Denna surkärring känner jag då verkligen inte igen någonstans :confused:. Jag tror, som du, att mina problem antagligen utlöstes av ridkapsonen, men samtidigt tror jag inte att hon reagerat så starkt på den som hon gjorde om det inte hade varit något annat på tok också. Hon brukar verkligen inte vara känslig för saker och ting...

Hoppsan! Dem glömde jag! Ajajaj, ska inte upprepas! ;) Alltså, Katinka, Wincent, Wessel Klodskovgaard och ev om Harris familj har kvar Wildgrat. Det var nog de Wildkogelavkommor vars ägare håller till här. Har jag glömt nån mer? :D

Nej, vi har inte kvar Wildgrat (Bomben)! Han skadade sig allvarligt i hagen och dog troligtvis på en gång. Han hittades död i hagen:cry:

de är med slakt fölen ni snackar om .
visst är man en stamm galning :P ( för mig är de inte så viktigt , de viktigaste för mig att hästen som individ är bra ) , men visst jag har väldigt hårda regler när de gäller stammar på travare !
dock ridhästar är jag inte så insatta i ! tkr bara att de ska vara harmoniska !

slaktföl ska få gå till slakt , de finns en anledning till varför .

KL

Nyss var jag ute på en icke-så-trevlig ridtur :(. Komplett galen, istadig häst! Vi provade vår nya ridkapson, och jag TROR att det var det som gjorde att hon uppförde sig som en tok, hoppas jag i allafall. Vi brukar ju använda ponnyhack, men tänkte prova hur hon gick på ridkapson eftersom jag har läst att den fungerar mer som ett "tydligare" sidepull. Min pålla gillade den INTE. Hon skakade på huvudet så att tyglarna for över och satt på nosen på henne, vilket hon verkligen hatade. Skakade på huvudet och for som en tok - har aldrig sett henne uppträda så märkligt. Vi kom inte långt förrän jag gav upp och satt av och gick hem med henne. Jag vågade helt enkelt inte fortsätta. Även när jag gick med henne uppträdde hon väldigt obalanserat - helt olikt hennes karaktär :confused:. Taktade brevid mig, hade munnen öppen - såg ut som om hon helst ville bita mig...

Nu är jag verkligen INTE glad för att avsluta dåligt så jag sprang in och hämtade hacket och bytte. Red sedan en liten bit längs vägen och det gick mycket bättre, tack och lov. Inga huvudskakningar. Men lite grann sur och istadig var hon dock, och ville helst försöka vända på ett par ställen. VAD är detta???? Hon visade sur min mot mig i boxen igår kväll också, när hon stod och åt. Det brukar hon aldrig göra. Vi hade hämtat hö igår, och staplat en stor stapel utanför hennes box. Hon sträckte sig för att nå höet, men det låg för långt bort, och då såg hon ut som en surgurka för det.

Är det unghästfasoner, början på brunst, pälsfällning, eller varför är min häst helt plöstligt ett surkart?

mitt sto har också vart grinig tror de har o göra med pälsfällningen för hon fäller hur mkt som helst just nu plus att de är snart dax för brunst . det roliga är att hon är sen o brunsta iår ! hon brukar brunsta i februari .

Ja, min pållas fällning har VERKLIGEN kommit igång de senaste dagarna! Det bara rasar hår av henne... Shettisen har det rasat om ett rätt bra tag nu. Får väl vara snäll ikväll och ge henne en omgång med gummimassageborsten. Kanske blir hon lite mer välvilligt inställd till mig då ;)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka