Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Ha, ha, ja lite snurrigt blev det allt :D.

Men vad roligt att du känner till honom så bra! Och halvbror till GTs Mimba, vad kul!

Du är verkligen en outsinlig källa av haflingerkunskap Eldfuxen :bow:.

Vilken tur att det är fler som har samma smak som jag för då vet jag att jag inte är ute och cyklar ;):D

En till fråga Eldfuxen :o. Vet du om Alpenstern visades någon gång eller blev han kastrerad bums? Eller förresten, han kan ju ha visats som valack också förstås.

Du kan ju hälsa din goda vän uppfödaren att han är en riktig toppenhäst på alla sätt och vis :)! Otroligt stabilt temperament. Jag tror inte något kan få honom ur balans. Pigg och framåt att rida och alltid villig till arbete.

*delvis kl*

Tack alla som skrivit så positivt om melson:)
haha men shit vad ni skriver i denna tråden-- o massa stam osm jag inte kan något om alls:o

men jo han har varit till salu i en viss tidning ganska nyligen:idea: har juh som sagt inte hämtat hem honom ännu;)
och jo han är e. Martin... sen vat jag inte mer:D kan inget om haflingerstammar men det var roligt att ni redan räknat ut hela hans stamtavla-- någon kanske vill sammanfatta den åt mig? eldfuxen?:angel:

Golden-tinka--> ja jag har kvar min bruna nf-ponny och är fodervärd på en svart pojke oxå...så nu har jag snart aldeless för många hästar;) TAck för komentaren om fotona... vad glad jag blir! så jag ska försöka hinna med i denna snbba tråden o lägga ut bilder på dom sen när dom släpps ihop då melson kommer hem.

Tack alla:bow:

Jag försökte få pappa att ta lite kort på Wincent under påsk, så att jag kunde få ett där han stod rätt. Men Wincent är helt hopplös att ta kort på - han har aldrig uppmärksamheten där han ska ha den och sen är det väl inte bäst att be farsan om att ta kort på hästen, när jga håller i den, för han fokuserar ju mest på att jga ska vara med på bilden och glömmer bort att få en bra bild på flingan:smirk:

Tycker aldrig mina bilder på Wincent blir som jag vill ha dom, men nu får ni några bilder i alla fall.

Bild017-1.jpg

Bild007-1.jpg

Bild016-1.jpg

Snart börjar jag lägga ut bilder på hunden i stället - hon gör sig alltid mycket bättre på kort...

DSC01555-2.jpg
DSC01611-2.jpg
DSC01610-2.jpg

Senast ändrad:

oj vad roligt!
tycker att dom ser ut att passa jättebra ihop din man o hästen:)

Välkommen till haflingertråden du också, MalinNemo!

Jag minns era hästar! Alltså, jag har aldrig sett dem, men det var jag som registrerade dem när det begav sig. Jag pratade med din farfar (?) också, he he, det minns jag så väl. De kommer inte från Tyrolen utan från Salzburg (det är noga i haflingervärlden var hästarna kommer ifrån ... inte för att JAG bryr mig, men ...). Om jag inte minns fel var flera av dem e. liz. Arcadian, e. Afghan II och med samma möderne som "vår" (ja hon är inte min på pappret, bara i hjärtat ...) Cassiopeia. Vad kul att du ska börja rida in dem nu!

Ja det kan nog stämma :) Jaha va kul! Vet du något om dessa hingstar? skulle vara kul om du kunde berätta lite :bump:

Ha..ha... så typiskt sin far!!! liz.135/T Wildkogel var lika hopplös, fulade sig alltid!:D Fast vår nuvarande hingst liz.301/T Alpkogel är inte ett dugg bättre.:bump::devil: Försökte ta några nya foton till hans danska hingstannons men nej, mulen rakt in i kameran hela tiden!!:rofl:
Håller med dig det är lättare att fota hunden, vår gula labbe Mille är också en riktig linslus.

Men oj, vad ni skriver och så många nya haflinger med ägare som dycker upp hela tiden... Välkommna till Bukes bästa tråd!;)
Här hos oss väntar vi på årets första föl. Detta är sista veckan i Livas dräktighet ........
Men en "djurbebis" fick vi i natt, en söt highland cattle kalv!
Ha en riktigt skön helg det lär bli vår nu så ut och rid i skog och mark!:banana:

Kul! Det där med mulen in i kameran känner jag igen - antingen det eller uppmärksamheten på annat håll, eller hänga på mig - det är dom variationerna av bilder jag har på Wincent.;)

Min gula labbe heter förresten Liva:D Alla i stallet tycker det är så roligt att båda mina djur har nästan samma färg (fast Liva är ju mycket ljusare)
Ser framemot bilder på DIN Livas fölis - det lär ju bli väldigt snart:bump:

Mina föräldrar har redan fått 3 highland cattle kalvar i år.:o
Den ena föddes under snöstorm måndag den17 :eek:och kallas nu "Snövita". Det är helt otroligt vad dom små kalvarna klarar av.

MalinNemo - vill inte du berätta lite mer om hästarna och hur ni kom på att importera en sån flock flingor, om ni inte har haft flingor innan. Verkar som en spännade historia tycker jag.

Senast ändrad:

Ingen som vill bedöma Maxi????

Jag väntar fortfarande spännt på lite mer info om Melsons släkt....

Kul! Det där med mulen in i kameran känner jag igen - antingen det eller uppmärksamheten på annat håll, eller hänga på mig - det är dom variationerna av bilder jag har på Wincent.;)

Min gula labbe heter förresten Liva:D Alla i stallet tycker det är så roligt att båda mina djur har nästan samma färg (fast Liva är ju mycket ljusare)
Ser framemot bilder på DIN Livas fölis - det lär ju bli väldigt snart:bump:

Mina föräldrar har redan fått 3 highland cattle kalvar i år.:o
Den ena föddes under snöstorm måndag den17 :eek:och kallas nu "Snövita". Det är helt otroligt vad dom små kalvarna klarar av.

MalinNemo - vill inte du berätta lite mer om hästarna och hur ni kom på att importera en sån flock flingor, om ni inte har haft flingor innan. Verkar som en spännade historia tycker jag.

Jo vist, historien är inte så krånglig utan det är såhär..
Min farmor och farfar äger en gård och har haft kor i alla år. 2004 sålde de alla kor som de hade och det resulterade i att det inte fanns några djur kvar på gården. De tyckte väl att det blev tråkigt att inte ha något att pyssla med på dagarna och en dag såg de en artikel i tidningen Land om ett par som "räddat" 4 Haflinger från att bli slaktade. Min farfar pratade med mig en dag när jag var där om jag skulle vilja ha hästar. Självklart tände jag på idèn och de föredetta ladugården byggdes om till stall.

Vintern 2005 kom de hem till min farmor och farfar, skakiga efter den långa resan. Men de var så mysiga och trevliga :)
Nu tre år senare har de börjat tuffat till sig och alla har olika personligheter.

Nemo - En liten kille som är tuff så länge han har dom andra farmför sig, eller brevid sig men innerst inne är hur feg som helst. Han tycker om att bita och naffsa på allt som kommer i hans närhet. När jag går in i hagen kommer han galopperande mot mig och förljer mig sedan vart jag än går i hagen. Vi har fått ett väldigt starkt band!

Pontus - När han precis hade kommit till oss var han väldigt försiktig och rädd. Till en börja kunde man inte komma mer än 20 meter nära honom innan han drog sig undan. Men nu har han börjat lita på oss och han kommer gärna fram i hagen och vill nosa och vara med, men är ändå något reserverad fortfarande. Vi antar att han har varit illa behandlat eller något liknande.

Det var två exempel på hur olika de är. Om jag skulle berätta om alla våra hästar skulle det nog bli en hel bok :):)

Spännnande. Så du menar att det är sånna, som inte godkändes på kåringen och därför skickades på slakt? Finns det papper på dom då?

Det kan vara som du säger att Pontus har blivit illa behandlad, men det behöver väl inte vara så. Ni får ju rätta mig om ni tycker jag har fel. Men kan det inte helt enkelt vara så att han inte var van vid människor när han kom? Jag vet ju inte hur dom håller häst därnere, men har intryck av att det på vissa ställen kan vara så att dom växer upp i stora "vilda" flockar, som inte har så mycket kontakt med människor om den då är reserverat redan från början då kanske det blir svårare att vänja den vid människor ju äldre den blir.

Det fanns två haflingerföl i stallet det året då Wincent föddes. Wincent var från början väldigt tillgiven och glad i folk. Han nafsade också mycket och var ganska "hingstig" (en sak som jag senlärde att jag skulle dämpat lite mer när han var yngre... Men men det är en annan historia) och hade stort förtroende till människor.

Den andra, ett sto, var däremot från naturen mer reserverad. Till en början gick det inte att komma i närheten av henne. Sen efter ett tag kunde man röra henne på mulen över hennes mammas rygg och efterhand kunde ju umgås med henne på vanligt vis.

Båda dessa föl vart hanterade väldigt mycket från första början, men jag kan ju ha funderingar på hur Ulva, som stoet hette, hade blivit om hon först hade hunnit bli ett år innan hon träffade på människor, som då tog henne från den trygga ramen i flocken.

Jag vet ju inte det är bara en fundering. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Hursomhelst var det en rolig historia. Hoppas du stannar kavr här i tråden, så vi andra också kan hänga med i deras utveckling;)

Men vad kul! och visst har du visat bilder på honom tidigare!:)

Ska jag vara ärlig så kan jag inte påstå att han är så lik nån av sina sykon jag sett! ev ett sto u. Harras! inte heller sin mamma som var ganska grov och "ful" men helt underbar!
Men han ser jättefin ut! Hur är han i tepramentet?

Vad jag vet har han iaf 5 syskon i sverige, 2 valacker e. Wildhuter 1 sto e. Wildhuter, 1 sto e. Harras och 1 sto e. liz.Wildkogel

Till höger är det jag och makaba till vänster mimba med dotter e. Wirbelsturm!;)

MarimbaochMackie.jpg

Brukar kolla på bilder och filmer på hans hemsida, helt underbara!:)
Fina bilder på wincent, han är nog en av dom ljusaste flingor jag sett!;)
kul med färgvariation!

utte
kan väl tillägga att ägaren till Wildhy (numera curry) u. makaba e. wildhuter finns på forumet, fast det var länge sen hon var aktiv finns under användarnamnet wildhy lr wildty!:)

Eldfuxen det börjar verkligen likna en släktträff det här!:angel:
Du får inte glömma drösen med wildkogel ungar!:D

Ja men dig minns jag, tror jag läste om era hästar i detta eller ett annat forum för nåt år sedan! kan det stämma!
Mycket jobb framöver nu då med så många som ska ridas in!:)

Brukar kolla på bilder och filmer på hans hemsida, helt underbara!:)
Fina bilder på wincent, han är nog en av dom ljusaste flingor jag sett!;)
kul med färgvariation!

Faktisk tycker jag själv bäst om mörka haflingers (men man väljer ju inte efter färgen), men Wincent verkar byta färg som vi andra byter underkläder - konstig är han:love:

P_ske_2006_003-1-1.jpg
IMG_43811-1.jpg
DSC01776-2.jpg
Sommer2006Flytning127-1-1.jpg

Verkar som att den ljusaste färgen uppstår när han håller på att byta från vinter- till sommarpäls. Som på påskbilderna och den första bilden här (som visst också var runt påsk om jag inte minns fel).

Men vad kul! och visst har du visat bilder på honom tidigare!:)

Ska jag vara ärlig så kan jag inte påstå att han är så lik nån av sina sykon jag sett! ev ett sto u. Harras! inte heller sin mamma som var ganska grov och "ful" men helt underbar!
Men han ser jättefin ut! Hur är han i tepramentet?

Vad jag vet har han iaf 5 syskon i sverige, 2 valacker e. Wildhuter 1 sto e. Wildhuter, 1 sto e. Harras och 1 sto e. liz.Wildkogel

Till höger är det jag och makaba till vänster mimba med dotter e. Wirbelsturm!;)

MarimbaochMackie.jpg

Jo den bilden med maken som "räkryttare" har jag nog lagt ut någon gång när det varit diskussioner om ryttarstorlek.

Acke, som Alpenstern kallas är ju också riktigt grov (fast jag tycker nog inte hans mamma Makaba ser särkilt grov ut på bilden du la in). Han har ett fantastiskt temperament. Så lugn och cool utan att på något sätt vara trög eller tråkig. Han älskar att jobba hårt till och med på ridbanan. När man rider ut kommer det gärna några glädjesprång i galoppen. Han är heller inte så bufflig som jag är van vid att flingor kan vara. En mycket trevlig häst helt enkelt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka