Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Jasså det är i Thailand du gömmer dig!

Jag tycker Maxi är riktigt, riktigt fin men jag känner mig inte mogen för att uttala mig om hans exteriör. Det överlåter jag åt de kunniga :).

Knappekullas Waquero
e. Knappekullas Winterson (Winterson) 6
u. Marquesa 334
ue. 1223/liz. Wintersturm - 1259/liz. Ankhan

Stormwind
e. Stradivari 411470496
u. Steffi (Fuchsie) 432
e. 1318 Strumer - 1051 Wotan

Corvette
e. Eldfuxens Wacker (Wacker) 11
u. Cronette 476
e. liz. Klodskovgaards Steinbock 5 - 1514 Nabucco

Tack för det! :D Jag tänkte att det stod i den gamla tråden, så jag skrev inte upp det.

Det där Briar-fölet ser ju bara för kul ut, så ful-söt :love:.

Fulsöt är precis vad han är. :D Nu har han så mycket päls så han har fått smeknamnet "ardennerkorsningen". :angel:
Han och Stormwind har sett ut som Nallebjörnar i vinter.

ni skriver så mkt att ja inte hinner med :P
Har vart lite smått sjuk :O

Hostar & hackar plus ont i magen :(

Men men , har iaf köpt nytt träns plus brösta med martingal , och sen ett fleece täcke o en grimma :D
Får ta kort på de när ja kommer hem i morgon från sthlm :D

delvis knapplån, spanar runt och tittar efter saluhästar och hittade denna hemsida, kolla in filmen!:) Vilket helylle ställe!
och när ni ändå är inne på sidan kolla in hingsten Belarex på Deckhengste sidan, där kan vi snacka om guldskimmrande!:d

tycker mig känna igen stället, nån som är bättre på tyska och förstår var det ligger?;)

Oh....slurp :d, Amsterdam och St.Moritz var riktigt läckra :love:

Jag håller med! om att det skrivs så mycket att man inte hinner med, menar jag (och fyller på med ännu fler inlägg , sorry! ;))

Så roligt med nya saker till hästen. :) När vi var iväg just till Stockholm tog vi oss en tur med t-banan ut till en hästaffär medan sällskapet stannade och tittade i kläd-och övrigt-affärerna inne i stan. Vad ska man med kläder och sånt till när hästarna behöver både det ena och det andra? :rofl:
Och krya på dej!

Fina hästar! Du får gärna berätta lite mer, hur många hästar har ni? Vad har ni dom till?
namn och stam?:)

Jag antar att detta var till mig :)?
Vi har 6 stycken haflinger som vi köpte ifrån Tyrolen 2005 då de var åringar. Vintern 2005 anlände det fyra ston och två hingstar (som nu är valacker) till oss.

Vad vi har dom till, just nu har dom lite vila, men innan det har jag mest pysslat med dom, som tömkörning, longering lite NH träning. Ja allmän träning ifrån marken. Nu 2008 ska jag försöka att ta mig i kragen och börja rida i dom.

Namn, det är vi i familjen som döpt dom, Nemo, Ayla, Winnie, Ronja, Lovis och Pontus.
Stamen har jag inte alls i huvudet utan har den i deras pass. Någon hingst som har fastnat i mitt huvud är Afghan som flera av dom har i sig.

KL
Stormpil: Jättefina hästar! Blev lite kär i Corvette. Vackert huvud!
En liten konstig fråga bara. Halvbloden som växer upp i haflingerfamiljer smittas de något av haflingrarnas personlighet? Som Rosa beskrivit det i tråden : … en perfekt blandning mellan storhäst, ponny, stridsvagn och nallebjörn. Waquero = Jeans va? Mina spanska lektioner ligger lite tillbaka i tiden:smirk:
Ja, vi tycker i alla fall att hästarna smittas av varandra. Men vi har oberoende av detta tre stridsvagnar, 1 av dem haflinger, 2 nallebjörnar, 1 av dem haflinger.
Vad Waquero betyder har ni ju redan klurat ut :D

*kl*

Har det inte varit en haflinger till salu i en viss tidning som heter Melson..?

(Ja, jag brukar va här inne och snoka..)

//Camilla

delvis knapplån, spanar runt och tittar efter saluhästar och hittade denna hemsida, kolla in filmen! Vilket helylle ställe!
och när ni ändå är inne på sidan kolla in hingsten Belarex på Deckhengste sidan, där kan vi snacka om guldskimmrande!

tycker mig känna igen stället, nån som är bättre på tyska och förstår var det ligger?

Utte har ju redan berättat att Kastelruth ligger i Sydtyrolen (norra Italien). Men Golden_tinka, kallar du Norbert Rier helylle?! :eek: ;) Du får inte säga så ... han är Sydtyrolens (kanske hela Alpregionens?) mest berömda haflingerägare ju! Sångare i den berömda umpa-bumpa-gruppen Kastelruther Spatzen! Vilket nog till och med slår Armin Zöggeler. AZ har ju bara vunnit två olympiska guld och några VM guld och så (i rodel) - vad är det mot en umpa-bumpa-sångare? ;) Sen tycker jag att de där blå förklädena som de har är så gulliga!

ON topic igen: fantastiskt vackra hästar och vilken miljö :love:, och som vanligt håller Eldfuxen med lakrits - Amsterdam och St Moritz :love: (nu är det inget större fel på Belarex och Sommernacht heller ska sägas ...) - och jag som inte ens brukar gilla Amadeus-ättlingar! :eek: :eek:

MEN det sötaste på hela sidan var ju utan tvekan det lilla rådjurskidet! :love: http://www.norbert-rier.com/fotos/bg76.htm

*KL*

Nu tänkte jag presentera makens exmedryttarhäst som kanske, kanske blir hans medryttar häst igen :banana::bump:!

Alpenstern heter han. Han är född 91 eller 92, jag är inte helt säker. Han är e. Achensee 1159, u. Makaba 324 och u.e. Anil 1341. Någon som vet något om de hästarna? Jag tror aldrig någon av hingstarna har kommit upp här i tråden. De kanske är för gamla.

Det är en riktigt kraftig kille men så otroligt snäll! Han passar så bra till min man. Ok han kanske ser liite stor ut på honom men han är ändå 1,87 (och sitter som en räka gör han på bilden :D). Det är inte han som rider på den övre bilden.

Acke4.jpg

Acke3.jpg

Välkommen till haflingertråden du också, MalinNemo!

Jag minns era hästar! Alltså, jag har aldrig sett dem, men det var jag som registrerade dem när det begav sig. Jag pratade med din farfar (?) också, he he, det minns jag så väl. De kommer inte från Tyrolen utan från Salzburg (det är noga i haflingervärlden var hästarna kommer ifrån ... inte för att JAG bryr mig, men ...). Om jag inte minns fel var flera av dem e. liz. Arcadian, e. Afghan II och med samma möderne som "vår" (ja hon är inte min på pappret, bara i hjärtat ...) Cassiopeia. Vad kul att du ska börja rida in dem nu!

*KL*

Nu tänkte jag presentera makens exmedryttarhäst som kanske, kanske blir hans medryttar häst igen :banana::bump:!

Alpenstern heter han. Han är född 91 eller 92, jag är inte helt säker. Han är e. Achensee 1159, u. Makaba 324 och u.e. Anil 1341. Någon som vet något om de hästarna? Jag tror aldrig någon av hingstarna har kommit upp här i tråden. De kanske är för gamla.

Oh! Jag undrade just när du skrev om Alpenstern förut, om det var den Alpenstern!

Jag känner hans uppfödare!! :D Jätterar man, kommer ursprungligen från Österrike och bor numera utanför Göteborg. Alpenstern är en moderlivsimport från Österrike (Niederösterreich, viktigt med delstaterna som sagt! :D), och han föddes 1991, det kommer jag ihåg, för det året fick vi 3 stoföl!

Achensee föddes 1973, så han är (eller var, vet inte om han lever än, men det känns väl inte så troligt kanske) ingen ungdom precis. Han finns på bild i boken Haflinger in Europa - Liebe ohne Grenzen. I den boken kan man också läsa att han gick tvåa vid den centrala hingstutställningen 1978 och att han vann klassen för äldre hingstar och gick tvåa totalt vid den andra centrala hingstutställningen 1984. Han hade 1988, då boken gavs ut 90 stambokförda döttrar och två godkända söner. I Schweisguts senaste bok har han 6 godkända söner - fyra i Österrike, en i Slovenien och en i Schweiz.

Makaba är samma Makaba som är mamma till "Mimba" som Golden_tinka brukar visa bilder på! Oj, det här börjar utveckla sig till rena släktträffen! Mimba och Alpenstern har samma mamma, Knappekullas Waquero har samma pappa som Eldfuxens Wacker (som i sin tur är pappa till Corvette) och Wincent och Melson tror jag kan vara släkt på mödernet. Och så MalinNemos hästar då, vars pappa (pappa till några i alla fall) har samma möderne som min mammas Knappekullas Cassiopeia. Ja, och så var det Sonja som har samma möderne som Sindy (som är mamma till Eldfuxens Wacker).Hoppas ni blev riktigt snurriga nu allihopa, det var meningen! :p :rofl:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka