Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Utte, jag får ändra lite i min bedömning. Den där traven kan väl knappast vara en 7:a? :o 8:a tycker jag nog att den kan vara värd! :) Och KRYA PÅ DIG!

Ha, ha vad rar du är! Men faktiskt är hans trav inte så dum, i allafall när han är på humör.

Stallet kan vara en mycket farlig plats även vid helt oskyldiga aktiviteter såsom mockning och utfodring ... Eldfuxen vet, för Eldfuxen trillade raklång på det hårda cementgolvet (med tre kilo lucernpellets i famnen) tidigare i vintras och slog knäna så det svartnade för ögonen och slog blixtar! Har faktiskt lite ont än i ena knä't ...

Aj, aj det måste ha gjort riktigt ont :crazy:. Ja stallet är tydligen en riktigt farlig plats.

Jag har idag slussats från vårdcentralen till ortopedakuten i Lund och där konstaterades att muskeln delvis är av. Nu väntar kryckhoppning i ca 6 veckor!!!! Jag höll på att svimma när läkaren sa det och det första jag tänkte på var förstås Romeo. Vem ska rida honom? Han kan ju inte bli stående i 6 veckor bara för att inte jag kan rida :crazy:. Jag får ta mig en rejäl funderare på hur jag ska lösa detta.

Fy vad dumt det där med att det inte är lämpligt att visa sina hingstar här i tråden. Han är ju liksom inte bara din hingst utan din häst som du ju så klart gör allt möjligt med.

Du slapp vara den skyldige den här gången Persikan

Senast ändrad:

Här kommer en ny presentation.
Tillsammans med min syster har jag tre haflinger. Knappekullas Waquero f.94 som har varit med oss sedan 1999.
Året innan köpte vi Almvogel som inte han uppleva sin 6årsdag. :cry:
603a.jpg

Waquero kallar vi för Queso eller lilla Q, och har varit med om det mesta, men körning vill han inte veta av.
2154.jpg

Waquero lånade vi ut till en ponnyryttare när syster blev för gammal, men i höstas kom han äntligen hem igen. Nu har han en ny liten ryttare som rider och tävlar.

Stormwind f.03 köpte vi som unghingst när det blev alldeles för tomt efter Queso, nu är han valack eftersom han hade problem med tänderna. Så här hingstig var han. :angel:
676fre2.jpg

Sist men inte minst så har vi också Corvette, även hon en 03a, har vi haft sedan i höstas och tanken är att hon ska bli avelssto.
14969733.jpg

I familjen finns också fem halvblod + två ofödda föl varav ett skall bli vårat e. Tsarevitj :love:
Här är Briar-fölet som nu är åring.

Usch, stackars dig!
Det är så trååkigt att hoppa på kryckor!
Och skada sig kan man göra trots att man inte fyllt 25 ens, och det på platta marken. :angel: men det talar vi inte om. :D

Jag kan ta hem åt dig :) Jag importerar giggar bla från Polen men giggen på bilden är en äkta Bennington från England. Har haft den i 15 år nu och bara älskar den....

Satt och funderade på det här med de olika haflinger-linjerna. Är det nån som har bra koll på vad som är karaktäristiskt för de olika linjerna? Är det stor skillnad på en med mycket W-linje och en med mkt A-linje exempelvis? Tänkte att någon av er säkert har bra koll. Ni verkar kunna mycket om haflingern som ras och avelsmässigt:).

Goliath är ungefär hälften St-linje och hälften N-linje. Vad är era?

Jag som nybörjare kan ju ge min synvinkel lite grann och då har jag ju bara kollat på hingstar från olika linjer, sen har jag än så länge inte gå in på de olika hingstlinjerna i sig.

Rent spontant, och det har jag sagt förut, så är W-linjen min absolut favorit. Det är där jag hittat flest hingstar i min smak. Rent generellt tycker jag W-linjen har mer massa och att de är lika fram som bak. De är inte överbyggda bak och har inte den här "lilla" sportmodellsrumpan. De har "lika" kroppshydda på framdel och bakdel, om du förstår vad jag menar ;).

M och till viss del N-linjen har också hingstar åt detta håll men där har jag sett att det finns måååånga olika modeller och utformningar:D

A-linjen, speciellt Afghan, faller mig också i smaken. Sportig men ändå inte fullt ut som en del andra.

Observera nu att detta är en nybörjares ögon men en spontan synvikel kanske är bra också ;).

Vill också gratulera att det gått bra med pållen. Jag håller tummarna för att han kommer blir helt återställd.

JA Stacey Westfall!!:love:
och hästen piskar så roligt med svansen när den backar, som att den inte vill trampa på den..

Fan va orättvist eldfuxen det är ju din HÄST ju!!
Man kan väl rida en sån också! Han är ju inte BARA en avelsmaskin!

Hoppas muskeln läker ihop:)

och att goliath blir bra igen

Shone äter jäst hahaaaaa:devil:

Herregud hinner ju inte med att läsa allt som skrivs här!:eek:;)

Usch, vet precis hur det känns med en skadat muskel, :o Tinka var snäll och kraschlanda med mig i ett dike en gång, därefter sprang hon över mig och gled med en av hovarna över min vad som ja, blev helt krossad!:crazy:
Men nu är den faktiskt bra:)

Himla tur att du uppsökte läkare med en gång iaf!

Tyvärr så anses piskandet med svansen som en fulhet och många "over there" gör alltså ingrepp (skadar nerver eller dyl.) för att hästen inte ska kunna piska. Inte alltid man använder sig av vet. heller :smirk:.

Hur utbrett det är vet jag inte men det handlar väl mest om de som tävlar lite högre nivåer inom westernridningen. Om du tittar på filmer eller dyl från tävlingar så ha lite koll så ser du snart att många hästar inte piskar med sin svans.

jamen piskar de inte för att de ogillar det på nå sätt eller är de bara fokuserade och taggade?

Jag tror det kan vara både ock. En del hästar piskar ju när de ogillar något men det finns också hästar som piskar vid tex. olika moment som galoppombyten, piruetter m.m.
Nu gör man inte piruetter kanske men väl spin i westernridning men tror de kan piska även om det är lite ansträngande.

Yesss! Nu har jag äntligen fått igång datorn!(bugar o tackar äldsta sonen:bow:)
Så nu måste jag bara försöka hitta sladdarna till kameran så jag kan lägga in lite bilder på Hannie/ Lisa -som river desperat runt i alla ouppackade kartonger o svär:devil:

Tyvärr så anses piskandet med svansen som en fulhet och många "over there" gör alltså ingrepp (skadar nerver eller dyl.) för att hästen inte ska kunna piska. Inte alltid man använder sig av vet. heller :smirk:.

Hur utbrett det är vet jag inte men det handlar väl mest om de som tävlar lite högre nivåer inom westernridningen. Om du tittar på filmer eller dyl från tävlingar så ha lite koll så ser du snart att många hästar inte piskar med sin svans.

Usch! Men varför gör dom så med svansen då? Såg att den flingan (Just a hafi), som Eldfuxen la in film på gjorde likadant, men varför?

Wincent kan göra så med svansen, som ett "dominans-tecken" (typ: "NEJ! Jag VILL inte göra det du frågar om - men jag gör det ändå...."). Men det såg inte ut på samma sätt när Just a Hafi gjorde det. Hon gjorde ju så vid bl.a. spin och galoppombyten. Men det var ju mer en rytmisk svängning/rotering med svansen. Det som Wincent gör är mer så att "slå ett slag i luften" med svansen och kanske stampa i backen med ena bakhoven samtidigt.

Senast ändrad:

Jag tror som du att en del hästar piskar när de "säger ifrån" och det kan ju vara så att en del hästar inte vill göra vissa rörelser tex. och piskar för samma orsak.
Sen piskar nog en del som en omedvetenhet när de gör tex. spin osv. Att det sker naturligt liksom....är du med?

Men det ska väl se så prydligt ut som möjligt antar jag så därför "skadar" man nerver (eller vad det är) för att de inte ska piska.

Vad fina hästar du har! Det där Briar-fölet ser ju bara för kul ut, så ful-söt :love:.

Yesss! Nu har jag äntligen fått igång datorn!(bugar o tackar äldsta sonen:bow:)
Så nu måste jag bara försöka hitta sladdarna till kameran så jag kan lägga in lite bilder på Hannie/ Lisa -som river desperat runt i alla ouppackade kartonger o svär:devil:

arna! :bump: Härligt att du är tillbaka!

Fick en liten "inbjudan" på gnägg så pallrade mig hit, trots att jag inte har någon egen haflinger (för tillfället ;)). Nästa gång jag köper en häst så lär det vara en flinga, de är ju bara för ljuvliga!

Nåja, här är i alla fall "min" gamla älskling Andros, c-ponny från Danmark, f.92.
15993287.jpg

15993282.jpg

13135113.jpg

18928266.jpg

Andros7.jpg

andros11.jpg

Andros4.jpg

(Inte jag som rider).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?