Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

SHIT det var fan det bästa och svåraste någonsin!!

Nu vet jag ju vad jag har för mål i sikte:idea:
Måste avla fram nåra fler haflingers bara;)
Shone får göra tvillingar på en gång, d går för sakta annars!

Till er andra, jättefina bilder och hjärtligt välkomna:)

Fick en liten "inbjudan" på gnägg så pallrade mig hit, trots att jag inte har någon egen haflinger (för tillfället ;)). Nästa gång jag köper en häst så lär det vara en flinga, de är ju bara för ljuvliga!

Nåja, här är i alla fall "min" gamla älskling Andros, c-ponny från Danmark, f.92.
15993287.jpg

15993282.jpg

13135113.jpg

18928266.jpg

Andros7.jpg

andros11.jpg

Andros4.jpg

(Inte jag som rider).

ååh, guud vilken härlig färg!

*kl*

Jag gick igenom bilderna på min mobiltelefon och det visade sig att jag hade ett gäng på flingpojken :).

Från promenaden vi hade förra helgen
DSC00593.jpg

DSC00592-1.jpg

DSC00591.jpg

DSC00590.jpg

DSC00588.jpg

Min gammeltant och pojken har funnit varandra, trots att det finns 7 andra hästar att välja på ;). De är numera som ler och långhalm.
DSC00564.jpg

.....fortsättning följer :D

Lite blandat

DSC00437.jpg

DSC00552.jpg

DSC00553.jpg

DSC00555.jpg

Sorry för bildbomb men kan ju aldrig få nog av dessa underbara hästar :love:

väldans mysig häst du har:) hur härligt uttryck som helst o vilken fin man :love:

En till fråga Eldfuxen :o. Vet du om Alpenstern visades någon gång eller blev han kastrerad bums? Eller förresten, han kan ju ha visats som valack också förstås.

Du kan ju hälsa din goda vän uppfödaren att han är en riktig toppenhäst på alla sätt och vis :)! Otroligt stabilt temperament. Jag tror inte något kan få honom ur balans. Pigg och framåt att rida och alltid villig till arbete.

Jag har för mig att Alpenstern visades (som valack) men jag minns inte vilket år i så fall. Det borde gå att få fram från Svenska Hästavelsförbundet dock. Jag har inte pratat med uppfödaren på ett bra tag nu, men självklart ska jag hälsa honom att hans Alpenstern är en toppenhäst! Vem blir inte glad av att höra sånt? :D

Hej.
såh din inbjudan till Sipuli på gnägg så tänkte att jag kasnke oxå fick leta mig hit :)
Vilken rolig tråd med så många fina bilder:)

har inte hämtat hem min haflinger än men han kommer hem om kanske två veckor... *längtar*

En valack på 6 år.
Melson
korvenliten.jpg
korven2kopiera.jpg

Men jösses vilken härlig bläs :love:

Ja det kan nog stämma :) Jaha va kul! Vet du något om dessa hingstar? skulle vara kul om du kunde berätta lite :bump:

Eftersom jag inte längre är registrator så har jag inte uppgifterna om dessa hästar längre, bara det jag har i mitt lilla minne! :angel: Men om du tittar i passet så står det ganska mycket, fast det är "kodat" :cool: T.ex. vilken klass pappan och mamman är bedömda i, hur höga de var när de stambokfördes och ibland står även färgen (alltså vilken fuxnyans de har).

På den här sidan finns alla haflingerhingstar i "övriga Österrike": http://www.pferdezucht-austria.at/main.asp?VID=1&kat1=13&kat2=142&kat3=265&Text=&ChangeHView=1 med bild på många! Jag ser inte Arcadian där, så kanske är han såld utanför Österrike? Jag vet inte!

Tänkte bara visa Persikan hur ungersk post ska se ut (ursäkta att det inte är flingor)

http://canecorso.com/lorenzo.htm

Och med detta vill jag säga trevlig helg till alla:banana:

Trevlig helg själv, Iser! (Du ser nog inte detta förrän på måndag, men ändå!)

Lorenzo och hans hästar är heeelt underbara ju! :love: Jag såg dem "live" i Globen julen 1998.

Jag har även sett en tokig tjej från Meura (där bl.a. Shoshones mamma Saffi kommer ifrån) som red ungersk post med haflinger och hoppade (fast inte baklänges ... och inte utan tyglar/träns ... men ändå!) Tyvärr hittar jag inga bilder eller filmer på Internet av henne! :mad:

Eldfuxen efterlyser:

1. Bilder eller ännu hellre filmer av Leo Geelen som kör ett sexspann med haflinger utan att hålla i tömmarna eller ens sitta på kuskbocken - styr ekipaget enbart med rösthjälper! Man vill bara gråta när man ser det, så underbart! :love:

2. Bilder eller ännu hellre filmer av Luis Kompatscher som rider sin Nikita utan träns med bara halsring, går i sidepass (Nikita alltså! Inte Luis ... :rofl:) över levande människor, sitter, ligger m.m.

3. Bilder eller ännu hellre filmer av Bettina Winkler (tror jag hon heter) som rider ungersk post på haflinger från Meura. Hon har bl.a. hoppat stående på ryggen av två haflinger, och så har hon ridit ungersk post med 10, 12 eller om det var ännu fler (?!) haflinger.

Men jag hittar inget av ovanstående! :cry: :mad:

Eldfuxen det börjar verkligen likna en släktträff det här!:angel:
Du får inte glömma drösen med wildkogel ungar!:D

Hoppsan! Dem glömde jag! Ajajaj, ska inte upprepas! ;) Alltså, Katinka, Wincent, Wessel Klodskovgaard och ev om Harris familj har kvar Wildgrat. Det var nog de Wildkogelavkommor vars ägare håller till här. Har jag glömt nån mer? :D

Ingen som vill bedöma Maxi????

Jag väntar fortfarande spännt på lite mer info om Melsons släkt....

Får bedöma Maxi i morgon ... Det börjar bli sent!

Alltså, Ulli fick en avkomma med Abbas (båda e. liz. Afghan!) vid namn Unni. Unni i sin tur har en avkomma e. liz. Aros HAH 9 (Aros är e. Afghan II som är e. liz. Afghan, så det är väldigt mycket Afghan där!). Denna avkomma är Melsons mamma, Uline Budahl. Om jag har fattat rätt och om minnet är så bra som det brukar när det gäller Mycket Viktiga Saker (=haflingerstammar). :D

Spännnande. Så du menar att det är sånna, som inte godkändes på kåringen och därför skickades på slakt? Finns det papper på dom då?

Det kan vara som du säger att Pontus har blivit illa behandlad, men det behöver väl inte vara så. Ni får ju rätta mig om ni tycker jag har fel. Men kan det inte helt enkelt vara så att han inte var van vid människor när han kom? Jag vet ju inte hur dom håller häst därnere, men har intryck av att det på vissa ställen kan vara så att dom växer upp i stora "vilda" flockar, som inte har så mycket kontakt med människor om den då är reserverat redan från början då kanske det blir svårare att vänja den vid människor ju äldre den blir.

Det fanns två haflingerföl i stallet det året då Wincent föddes. Wincent var från början väldigt tillgiven och glad i folk. Han nafsade också mycket och var ganska "hingstig" (en sak som jag senlärde att jag skulle dämpat lite mer när han var yngre... Men men det är en annan historia) och hade stort förtroende till människor.

Den andra, ett sto, var däremot från naturen mer reserverad. Till en början gick det inte att komma i närheten av henne. Sen efter ett tag kunde man röra henne på mulen över hennes mammas rygg och efterhand kunde ju umgås med henne på vanligt vis.

Båda dessa föl vart hanterade väldigt mycket från första början, men jag kan ju ha funderingar på hur Ulva, som stoet hette, hade blivit om hon först hade hunnit bli ett år innan hon träffade på människor, som då tog henne från den trygga ramen i flocken.

Jag vet ju inte det är bara en fundering. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Hursomhelst var det en rolig historia. Hoppas du stannar kavr här i tråden, så vi andra också kan hänga med i deras utveckling;)

Jo så kan det mycket väl vara! Men det vet vi ju inget om.
Ja, det handlar ju om att hantera dom mycket så att de blir vana vid människor så att de kan lita på oss.
Ja självklart är jag det :):banana:

Lite KL!

När jag läste att det var Rebecca Ammers räddande av två slaktföl i Österrike som inspirerade er (Malin Nemo) bestämde jag mig för att läsa på lite om dessa slaktfölsauktioner.

Efter att ha läst en hel del mår jag väldigt dåligt. Trodde inte djur tilläts behandlas så illa längre.

Just den haflingerauktionen Ammer varit på är i Maishofen utanför Salzburg. Flera gånger om året hålls auktioner där. I Oktober säljs "avfallet":mad: dvs de haflinger och noriker föl som blivit kvar efter säsongen. De har fötts vanligen för användning av modersmjölken eller för turistnäringens räkning. 95 % går till slakt och forslas i lastbil till Italien för att användas i mat, vanligen salami.

Djurrättsaktivister har i många år protesterat utan framgång mot dessa auktioner där fölen enligt deras uppgifter skiljs från sina mödrar vid för ung ålder (så unga som 4 månader förekommer) och utan succesiv avvänjning. Skiljes göres de vanligen med elektriska stavar eller fysiskt våld:cry:. En del avlivas på plats. Beroende på fölets vikt inbringar dem olika pris. Vanligen mellan 600-1200 Euro. Privatpersoner och djurrättsföreningar brukar samla pengar för att köpa loss så många de kan.

Jag ha varit på hästauktion en gång, här i Sverige, och sett shetlandsponnyer köpas och bäras direkt till vågen vilket väcker en sådan avsky och här handlar det om föl. Friska föl som inte ges en chans.

Ska ägna dagen åt att undersöka om informationen jag fått är riktig. Måste ju vara lite kritisk ändå. Stämmer den tänker jag göra det till mitt livsprojekt (låter dramatiskt jag vet:smirk:) till att göra allt i min makt åt att stoppa detta. Så mycket man nu kan göra från Sverige.

Tänkte höra med er om ni varit där nere. Går det till så här?
Länkar till information:
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=23125
http://www.eco-world.de/scripts/basics/econews/basics.prg?a_no=9378
http://www.sos-pferdehilfe.de/html/maishofen_2007.html
http://www.salzburger-fenster.at/rubrik/lokales/3607/tierschuetzer-und-wieder-24-fohlen-frei_7134.html

Senast ändrad av en moderator:

Tror det är helt fel ände att börja i genom att köpa fölen, produktionen kommer ju fortsätta!

Det är trist att det är så, men samtidigt tycker jag att det är bra att det sämsta gallras bort, på så sätt sparas dom bästa hästarna!

Uppmärksamheten runt dessa slaktföl som togs in i sverige var enorm, framförallt om man jämför med importen av riktigt bra fölston från stofölauktionen!

När vi var på en premiering för några år sedan med 5 importer från Ebbs som alla fick mkt bra poäng samtliga klass 1, strömmade gratulationerna in efteråt, över hur lyckade dessa slaktföl hade visat sig va!:eek::mad:

Så länge det finns en efterfrågan på hästkött kommer auktionerna fortsätta, då är det bättre att se till att auktionerna skötts bra och att hästarna inte far illa på väg till slakteriet.

Hästarna som köps på auktionen kan säkert bli jättetrevliga ridhästar, men det blir även dom svenskuppfödda hästarna!:)

Sen kan man ju fråga sig var många ardenner och nordsvenska hingstföl tar vägen!:angel:

Hmm youtube ville inte ladda upp min film men nu har jag fått upp den på photobucket istället!:)
En liten galopp snutt från påskafton, när det skumpar är det trav!:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka