Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Du får verkligen se till att jag inte har så stor koll på exteriören :rofl: men som jag sa, Wincent är jättefin och är min typ av haflinger.

Vad synd att det blev som det blev på kåringen. Får man bara en chans eller kan man visa dom när dom är 2 också?

Jag tänker inte ens be om bedömning på min kille för han är inte snygg i kroppen :D

Tack så mycket jag kan inte höra det för många gånger:rofl:

Jag vet inte om man kan det. Han var ju inte min då. Vad jag förstod var man tvungen att visa som ettåring (vet inte varför, kanske för att få stambok eller något sånt...) Man kanske kunde åkt dit med honom som 2-,3- eller 4-åring också om man verkligen hade velat ha honom som hingst, men som sagt hade ägaren redan bestämd att han inte ville ha en hingst (han kanske redan såg att det inte var någon mening).

Kanske någon kan förklara bättre hur allt detta går till?

Men först: Kommentarer på Wincent tack!!:bump:

Jag berättade för en vän till mig att Rambo fäller som attan. Hon sa att man kan ge vanligt jäst vid fällning, funkar som B-vitamin fast bättre.
Hon sa också att taglet växer som attan av jästen också, kanske kan vara nåt?

Det kanske man kunde testa. Hur mycket ska man ge och hur?uppblött i vatten eller i fast form???

Men ojsan va ni håller på här då, hänger inte med!

Men golden tinka du måste ju skriva va hingsten heter, ja vet ni pratat om han förut men ja kommer inte ihåg:crazy:

iser vad är AR? can you tell me? jag har väntat på att det ska komma nån förklaring för att någon ska fråga men ingen frågar ju så alla vet väl (utom jag):cry:

utte haflingerforum gör eldfuxens mamma, den är jätteintressant:) www.haflingerforum.nu nu gör jag lite smygreklam så hon får fler prenumeranter:p

iser ja får väl försöka ja me, fast ja e usel.
Men vad jag ser är att han har en grovt ansatt hals (lite kort) och detta låter kanske konstigt men väldigt raka ben, om man säger liten vinkel på bakbenet... Men det kan ju helt och hållet ha med bilden att göra och halsen med.

Men en välliggande bog va?? Tror ja, den är inte liggande som på vissa ridhästar. Utan mer stående, Han har ett utmärkt sel-läge:banana:;) Nerå ingen pik! (liiiite för kort svans tycker jag), 7 cm längre, önskvärt haha skoja bara min konstiga åsikt.
Kanske lite överbyggd bak, att han är mkt högre på sin högsta punkt på korset emot manken, men det handlar ju helt enkelt om att flingor inte har några mankar:rofl:
Ne nu har jag bara klagat, men det är det ända jag lärt mej att hitta allt negativt. Ska till grevagården nästa helg och kolla på nordsvenska hingstarna igen!

Men han har ett fint huvud tycker jag.
Det ända önskvärda jag vet är att de ska vara som en liggande rektangel och det är han ju!=)
Men nu har vi ju bara poängat de två första kategorierna nu måste vi få se ett kort framifrån så att vi kan dömma extrimiteterna och sedan två filmer i skritt och trav så är vi klara sen hihi, det här var kul!

Min klasskompis har gått en exteriörkurs som fjordföreningen annordnat, skulle inte våran föreningen kunde ordna något liknande????? Det är jätteintressant tycker jag=)

Den där jästen lät klurig men intressant, tell us more..

Vilken sötnos det där! Jag kan absolut inte mycket om hur exteriören ska se ut. Har ju läst en del när man tittar efter hingstar och så där men önskar att jag kunde mer! Får börja läsa på! Ska bli intressant att höra från de som kan mer.

Linnea: Vilken pudding den där Wessel Klodskovgaard!

Någon som väntar haflingerbebisar förästen? Är svältfödd på bilder på haflingerföl:)!

Slänger in lite bilder jag med. Glad Påsk allesammans!
19197298.jpg

18957347.jpg

Förresten såhär såg haflingern mamma mia ut som jag hittade.

Hon låg och sov..

Bild001.jpg

Bild002.jpg

Hon hade det där "moderna" huvudet som jag kallar det.
mer långsmalt

Då tänkte även Eldfuxen försöka sig på en exteriörbedömning av Wincent ... :crazy: Usch, det är svårt att bedöma, alldeles speciellt från foton, men OK:

En stor, rastypisk valack av god bruksmodell. Något långt men väl modellerat huvud. Vackra ögon. Huvudet väl ansatt på halsen. Lagom lång hals med tendens till underhals. Välliggande bog, omarkerad manke, gott djup, kort men välvinklat kors. Relativt välbenad från sidan fram med bra ledgångar. Bruten tåaxel. Något rakhasig.

Storleken vet jag ju inte, du kanske är väldigt kort! Halsen skulle kanske någon annan tycka är för kort, men Eldfuxen är inte så kinkig på den punkten! Underhalsen går säkerligen att leva med ;) och hasvinkeln KAN bero på hur han står. Samma med tåaxeln. Det ser lite ut som om tårna "sjunker ner" i underlaget.

Sen smygkikade jag lite på bilderna från AR-kursen och vågar mig på en bedömning av rörelserna också. :cool:

Avspänd, vägvinnande skritt och bra bakbensaktivitet i trav.

Poängen han får av mig idag: 8-7-7-8-8=38 poäng, klass I! :)

Med reservation som sagt för att det är MYCKET svårt att bedöma hästar på kort!

Men golden tinka du måste ju skriva va hingsten heter, ja vet ni pratat om han förut men ja kommer inte ihåg:crazy:

Han heter Standing Ovation, om du menar han som nästan ser ut som om han tänker trava rakt in i kameran! :)

iser vad är AR? can you tell me? jag har väntat på att det ska komma nån förklaring för att någon ska fråga men ingen frågar ju så alla vet väl (utom jag):cry:

AR = Akademisk Ridkonst (väl?)

Min klasskompis har gått en exteriörkurs som fjordföreningen annordnat, skulle inte våran föreningen kunde ordna något liknande????? Det är jätteintressant tycker jag=)

SHF ordnade exteriörbedömnings-/domarkurser 1999 och 2000 (om jag inte minns fel, var i och för sig med på båda och hjälpte till att arrangera, men minnet är så kort! :angel: ). Bl.a. Eldfuxen och Harris pappa blev uttagna till SH:s kallblodsdomarkurs (då hörde SHF till AK kallblod) där Eldfuxen blev antagen som domaraspirant (skryt, skryt). Sen "trillade jag bort" när SHF först blev medlem i SPAF och sen blev "egen". Men tids nog ska väl även Eldfuxen kunna få ett "papper" på sina kunskaper. Tålamod ... :devil:

Men du, vi kanske kan ordna en kurs! Jag vet flera som säkert är intresserade. Det är som sagt jätteintressant, men tar man med sin egen häst som "studieobjekt" så får man vara beredd på att den "dissekeras" rejält! :cool: Hingstar brukar vara bannlysta av just detta skäl.

:bump:ETENTION ETENTION ETENTION:bump:

Öppet hus och Öppet stall hos ELDFUXEN

Lördagen den 24 Maj från kl, 12.00

Vi tittar på haflinger, haflingerfilmer, och pratar haflingersnack!:love:

Eftersom eldfuxen e så snäll så bjuder hon på lunch och kaffe och därför vill hon veta hur många gäster hon får.

Så tala om, om du tänker komma senast den 18 maj

(Jag kommer komma iaf, hoppas många av er andra oxå gör det)
//Kraaaamar Jessica

Ja ska nog bli eldfuxens privata sekreterare och döpa om mej till Ulla-Bella:rofl:
Ne men ja kunde inte hålla mej;)

Det kanske man kunde testa. Hur mycket ska man ge och hur?uppblött i vatten eller i fast form???

Jag ska höra mig för igen men vad jag förstod så ger man det i fodret, ett halv paket om dagen i 5 dagar, uppehåll på ett par dagar och sen återigen.

Det är förresten "Åke" som kom med tipset, kan be henne titta in här och skriva mer om det.

Eftersom eldfuxen e så snäll så bjuder hon på lunch och kaffe och därför vill hon veta hur många gäster hon får.

//Kraaaamar Jessica

Ja ska nog bli eldfuxens privata sekreterare och döpa om mej till Ulla-Bella:rofl:

Är det sant????? :bump::bump::bump:
Helt säkert?

Åh, fy sjutton vad jag vill komma. Var bor du Eldfuxen?

Jag ska höra mig för igen men vad jag förstod så ger man det i fodret, ett halv paket om dagen i 5 dagar, uppehåll på ett par dagar och sen återigen.

Det är förresten "Åke" som kom med tipset, kan be henne titta in här och skriva mer om det.

åke är redan här.... Jag tar vanlig bakjäst som fins i kyldisken och ger mellan ½-1 paket per dag i max 10 dagar, sedan uppehåll. Funkar kanon.

Slänger in bilden igen, så att man slipper bläddra tillbaka, när man ska ta åt sig era synpunkter. Vad kul det var att höra, men jag får väl ta ett mer seriöst kort, där han står rätt, så att det kan bli rättvist.

Persikan OT AR är akademisk ridkonst (går att läsa lite om på dressyrforumet, fast det fattas lite om grundtankarna där tycker jag)

Nu till din kommentar. Bakbenen tror jag kan bero på bilden, så som han står på vänstra bakben gör ju även att rumpan liksom skjuts upp lite och ser lite stor ut (men visst den är ju ganska fyllig:angel:). Är det bra eller dåligt med raka ben?

Nu när flera har kommenterat på halsen ser jag vad ni menar. Har inte funderat på det innan.

Men en välliggande bog va?? Tror ja, den är inte liggande som på vissa ridhästar. Utan mer stående, Han har ett utmärkt sel-läge Nerå ingen pik! (liiiite för kort svans tycker jag), 7 cm längre, önskvärt haha skoja bara min konstiga åsikt.
Jag har aldrig riktigt förstått detta med liggande/stående bog - kan du förklara annorlunda.

Svansen är kort - jag vet, men den var väldigt sliten och lång för en månade sen. Så jag klippte den lite extra kort, för att den skulle bli jämn och för att deni nte skulle hänga nere i leran jämt. Den ser lite renare ut på det viset.

Eldfuxen

En stor, rastypisk valack av god bruksmodell. Något långt men väl modellerat huvud. Vackra ögon. Huvudet väl ansatt på halsen. Lagom lång hals med tendens till underhals. Välliggande bog, omarkerad manke, gott djup, kort men välvinklat kors. Relativt välbenad från sidan fram med bra ledgångar. Bruten tåaxel. Något rakhasig.
Här var en del sånna där uttryck igen, som jag inte fattar, men jag bad ju om detta för att lära mig. Vad menas med att huvudet är väl ansatt?

Har själv tänkt lite på hans underhals på sistone. Kul att det kom upp, för det är ju bevis på att jag kan se någonting själv i alla fall. Just nu hoppas jag att det beror på fel träning och att det ska bli bättre när vi kommer längre med AR:n, där man jobbar mycket med att hästen ska bära upp sig med bakdelen.

Här kom den med bogen igen - jag förstår inte:confused:

Gott djup - var?:confused:
Välvinklat kors?? Välbenad med bra ledgånger??Bruten tåaxel?:confused::crazy:

Avspänd, vägvinnande skritt och bra bakbensaktivitet i trav.
Det är bl.a. det vi försöker jobba på inom AR också! Han mamma hade också bra gångarter.

Poängen han får av mig idag: 8-7-7-8-8=38 poäng, klass I!
Wauv!!! Tack tack:bow:
Han ser nog större ut än han är på bilden. Jag står ju liksom lite tillbaka. Jag är ca 170cm. Sist jag mätte honom (kanske 7 år sen:angel:) var han visst ca 145. Men jag tycker själv han verkar större och speciellt på senaste tiden känns det som han har vuxit:confused:

GT Vad menar du med välansatt hals?

Tack allihoppa för att ni orkade. Det var roligt att höra!
Detta blev vist ett långt inlägg hoppas ni orkar svara på det också.

Tack tack (ni får så klart gärna fortsätta:))!!!!

//Kraaaamar Jessica

:cry::cry::cry::cry

Åh,,,nu när jag spanat in var Eldfuxen bor så ser jag att det är uteslutet för mig att åka.

Persikan OT AR är akademisk ridkonst (går att läsa lite om på dressyrforumet, fast det fattas lite om grundtankarna där tycker jag)

Nu till din kommentar. Bakbenen tror jag kan bero på bilden, så som han står på vänstra bakben gör ju även att rumpan liksom skjuts upp lite och ser lite stor ut (men visst den är ju ganska fyllig:angel:). Är det bra eller dåligt med raka ben?

Nu när flera har kommenterat på halsen ser jag vad ni menar. Har inte funderat på det innan.

Jag har aldrig riktigt förstått detta med liggande/stående bog - kan du förklara annorlunda.

Svansen är kort - jag vet, men den var väldigt sliten och lång för en månade sen. Så jag klippte den lite extra kort, för att den skulle bli jämn och för att deni nte skulle hänga nere i leran jämt. Den ser lite renare ut på det viset.

Angående liggande eller stående bog, det handlar om bogens vinkling, bogbladet. Om du tittar på bilden så ser du en linje, där man också kan se halsens ansättning.
Vinklingen kan bli mera liggande, alltså bogbladet ligger ner mera mot manken eller så kan den bli upprätt, mer stående.

Menar du där halsen går över i bogen?
Vad är bra eller dåligt med detta och varför?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka