Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Nu har även jag sett filmerna, vilken charmig gosse han är din hingst!:)

Du som har superkoll, vad vet du om föräldrarna till Standing Ovation e. Standard ee. Steinadler eu.Menuett
u. Nativa ue. Amadeus uu. Nelisa
:love:

Gud vilken lyster han har! Är han insmord i olja som de mänskliga kroppsbyggarna :D eller vad har de för tricks vid visningarna för att de ska bli så otroligt blanka?

Du som har superkoll, vad vet du om föräldrarna till Standing Ovation e. Standard ee. Steinadler eu.Menuett
u. Nativa ue. Amadeus uu. Nelisa
:love:[/url]

Jag har inte totalkoll :eek: ;) men kan berätta följande (inga garantier alls att uppgifterna är aktuella eller fullständiga!)

Standing Ovation är född 2004 och godkändes i München hösten 2006. Han är 152 cm i mankhöjd.

Pappan Standard är själv tävlad, men jag vet inte i vilken gren! Men med tanke på att ägaren har vunnit Tyska Mästerskapen i parkörning så gissar jag på körning! Han har åtminstone fyra godkända söner och 6 stambokförda döttrar (antagligen fler).

Standards pappa Steinadler (född 1989) vann bruksprovet (50-dagarstestet) i Münster-Handorf 1993 med 142 indexpoäng (100=medel). Han vann även den öppna europeiska utställningen i Aachen 1997 och Bundeshengstschau i Alsfeld 1998. Steinadler tävlas i dressyr och han låg på 2:a plats bland de tyska haflingerhingstarna när det gällde avkommornas tävlingsframgångar 2007. Så här såg han ut i Aachen 1997 (han står lite konstigt med ena bakbenet, men ändå: :love: )
Steinadler97.jpg

Standards mamma Menuett är ett tyskt Staatsprämienstute (motsvarar ungefär svenskt diplom) e. topphingsten Mithras u. Anja. Menuett stammar ur den väldigt framgångsrika stostammen från Westfalen (tysk delstat) som grundades av stoet Nelli. Ur samma stostam kommer exempelvis Hofmarschall :love:, Herzdame och Merlin (från lite olika grenar, men samma stamsto).

Standing Ovations mamma Nativa är också ett Staatsprämienstute.

Morfar Amadeus känner du ju till! :) och mormor Nelisa vet jag tyvärr inget om, utom att hon är e. Winterstein :love:

Vad duktiga ni är!:) är inte så jätte AR insatt men det ser i mina ögon bra ut!
Rider du AR eller är det nåt nytt för er?

Tack tack! Det är helt nytt för oss båda två. Men jätte roligt. Jag har aldrig varit så intresserat av att tävla, så det passar mig bra me AR där det handlar mer om den personliga utvecklingen.

Vet ni förresten vad hon sa läraren????
Jo nu ska ni höra:
"Alltså haflingers är jättebra. Dom har så lätt för sig att trampa under sig och använda kroppen rätt!":bow:

SJÄLVKLART!!!!:banana:

puttar lite.....
Jag gillar hingstarna fr St-linjen, kan det bero på att Faffies Flinga är efter Straden:angel: /L

Tack!:bow:
En riktigt bra stam med andra ord!:)
Och den bästa trav jag sett på en haflinger!:d

Ja, den såg verkligen ut att kunna trava:love:

Tänkte om inte ni kunna tänka er att kommentera Wincents utseende. Jag är själv ganska dålig på att beskriva en hästs exteriör. Skulle ni kunna hjälpa mig? Hur skulle ni säga han är byggd? Vad är typisk flinga, vad är inte? vad är önskvärd och vad är mindre önskvärd? Hur är han musklad? etc.

DSC02065.jpg

Tyvärr lite suddig, men just nu den bästa jag har. Ska försöka ta en bättre i sommar när han är fin (och tjock:angel:)

Tänkte om inte ni kunna tänka er att kommentera Wincents utseende. Jag är själv ganska dålig på att beskriva en hästs exteriör. Skulle ni kunna hjälpa mig? Hur skulle ni säga han är byggd? Vad är typisk flinga, vad är inte? vad är önskvärd och vad är mindre önskvärd? Hur är han musklad? etc.

Åh, hoppas du får många svar!

Jag är också dålig på hästens exteriör så här ser jag med stor spänning fram emot kommentarer från dem som kan. Vill lära mig massor om hur en korrekt flinga ska se ut.

Det skulle vara kul att få papperslösa Romeo kommenterad också om ni orkar. Han kanske inte ens är en haflinger :crazy:.

Men först Wincent :).

Du har ingen bild där han har den öppna sidan mot fotografen?
Det blir inte riktigt rättvist annars...

Men..*harkel*...jag kan ju göra ett försök, jag som är absolut nybörjare men om inte annat kan det ju vara kul och se hur mycket fel jag har :rofl:
Och jag hoppas innerligt att kommentarerna inte misstolkas på något vis.

Jag skulle kanske vilja haft en mer markerad rumpa/kors. Wincents rumpa är rund och fin :D men ett mer markerat kors. Det kan ju också ha att göra med att sidan han visar är stängd.
Han ser ut att ha fina ben men lite mystisk hovvinkel, kan återigen ha med hur han står att göra/vinkeln på fotot.
Bra bog, lite längre hals kanske men än en gång..kan ha med fotot att göra.

Jag tycker att din Wincent är väldigt fin :love:

Nej jag har tyvärr inget sånt kort. Men tack för kommentarerna. Får försöka knäppa lite kort i påsk kanske...

Vore kul med flera kommentarer:angel:

Nej jag ska inte misstolka något. Jag älskar min häst, men vet också att han inte direkt är någon Weltwind:crazy:

Vi var ju på kåring med honom som ettårig... Lilla stackan han var så klen och underutvecklad jämfört med dom andra. Han såg ju ut som ett litet föl fortfarande. Han hade dålig mage, så det bara sprutade ur honom pga nervositet och när vi väl kom in och skulle visa hans "starka sida" - traven - för Sweisgut, tog han inte ett enda travsteg utan han bara hoppade runt i grimskaftet. Så vi blev sjua av sju:( (Minns inte poängen)
Men men... det var ju redan beslutat att han skulle bli valack, så fort det bara gick.

Så jag vet vad jag kan vänta mig - kom ni bara med kommentarer.

Dock tycker jag det var lite orättvist att skulle visa honom så tidigt. Jag vet inte om han var född så pass senare än alla andra eller varför han var så klen. Men har svårt att tänka mig att man kunde bedöma så mycket om hur han skulle se ut i framtiden. Men det kanske man kan ändå???:confused:

Senast ändrad:

Hur har det förresten gått för er som hade klippt manarna på era flingor. Växer dom? Blir dom fina?

Jag funderar fortfarande på om jag ska testa att klippa Wincents, men den verkar ju inte växa någonting... Va om den inte växer ut igen??:eek:

Du får verkligen se till att jag inte har så stor koll på exteriören :rofl: men som jag sa, Wincent är jättefin och är min typ av haflinger.

Vad synd att det blev som det blev på kåringen. Får man bara en chans eller kan man visa dom när dom är 2 också?

Jag tänker inte ens be om bedömning på min kille för han är inte snygg i kroppen :D

Jag berättade för en vän till mig att Rambo fäller som attan. Hon sa att man kan ge vanligt jäst vid fällning, funkar som B-vitamin fast bättre.
Hon sa också att taglet växer som attan av jästen också, kanske kan vara nåt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka