Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

:bump:ETENTION ETENTION ETENTION:bump:

Öppet hus och Öppet stall hos ELDFUXEN

Lördagen den 24 Maj från kl, 12.00

Vi tittar på haflinger, haflingerfilmer, och pratar haflingersnack!:love:

Eftersom eldfuxen e så snäll så bjuder hon på lunch och kaffe och därför vill hon veta hur många gäster hon får.

Så tala om, om du tänker komma senast den 18 maj

(Jag kommer komma iaf, hoppas många av er andra oxå gör det)
//Kraaaamar Jessica

Ja ska nog bli eldfuxens privata sekreterare och döpa om mej till Ulla-Bella:rofl:
Ne men ja kunde inte hålla mej;)

Va tråkigt att jag inte visste om Eldfuxen när jag praktiserade på Hargs Bruk utanför Östhammar, då hade det inte varit så långt att åka. Nu har jag tyvärr inte möjlighet att komma:(

åke är redan här.... Jag tar vanlig bakjäst som fins i kyldisken och ger mellan ½-1 paket per dag i max 10 dagar, sedan uppehåll. Funkar kanon.

:idea:Man kanske skulle testa. Men det är lite svårt just nu, när han är på foder. Smular du det ner i fodret bara? Inga biverkningar? Ser man på så kort tid (10 dagar) att taglet börjar växa?

hejsan allihopa!
efter ett vääldigt långt uppehåll från gamla haflingertråden, då jag tyckte det var jobbigt när den var så lång, och efter ett litet buke uppehåll, så finner jag mig tillbaka!
för er som kanske har glömt så har jag under mina två år som hästägare hunnit ha tre söta haflingers, varav en har jag kvar o kommer alltid att stanna!
så här kommer mitt egna sto
Kansas
e.Armani e.e afghan II | u.koris u.e wintersturm liz.

har ägt henne sedan maj 2006, och kommer vara min tills hon kommer att beta på de eviga gröna ängarnas ängar!

sommaren 2007 blev hon tyvärr halt, och efter ett antal veterinär besök fick hon åka in till helsingborgs djusjukhus för operation, hon blev långsamt bättre och bättre, och är nu helt återställd :> men en halv sommar med en skadad häst som man inte kan rida på när solen skiner o det är varmt och skönt, är långt ifrån vad alla ryttare önskar sig, så då tog vi en haflinger valack på foder

Avokado

tyvärr kunde vil inte ha honnom speciellt länge, endast några månader då ägaren ville släja honnom, men vi han ändå göra massa skoj tilsammans, både långa uteritter, hoppträningar och en tävling!

Senast ändrad:

sen var vi ett tag utan "extra ponny" o är ju så fräst vid haflinger, så vi tog oss utmaningen att ha en liten c-ponny med mycket vlija o muskler, utan någon uppfostring, det slutade mindre bra, han fick "flipp" bara knäpp i huvudet o sprang ut i trafiken, o ingen i värden klarar av o stoppa han när han e igång ^^
lyckligt vis klarade vi av att fånga in honnom de gångerna han sprang iväg, med han blev oxå såld efter ett tag, då vi insåg att det var en så gått som omöjigt uppgift att få rätt på honnom, vad jag vet nu går han på ridskola :smirk:

Nimbus

och nu har Kansas blivit bra i benet igen, och är under igång sättning, har provat hoppa och rider dressyr, vilket funkar bra och ingen hälta längre, men nu när hon äntligen är frisk så har vi bestämt att betäcka henne, ser fram imot en fölis i början av nästa år om allt med betäckning osv går enligt planerna !

Japp jag bara ger det i maten. Visst kan du ge längre period. Men håll upp 4-5 dagar innan du börjar på ny kur så att säga. Jag har märkt stor skillnad på mina. Det är lite samma sak som att ge B-vitamin. Men billigare....

GUD vilken historia!! Vilka fina flingor:love:
Å va bra att ditt sto frisknat till! Har du funderat på hingst ännu???????? *nyfiken*

:bow:VÄLKOMMEN TILLBAKA IALLAFALL:bow:

Och vilken härlig färg ditt sto hade!

Jo men akademiskt har jag hört talas om, brukar ju stå i hästfocus och så. För det är väl då de brukar kunna ha typ en Shire oså har de en stor sadel och sitter med rak sits och har massa *bling-bling* på tränset typ och hästen går samlat och går i Piaff typ.

Men du har ju inte ridit så jag har inte kopplat ihop det med det...

Ja du fick ju svar från lakrits tror ja det var va, om bogbladet..
De inbitna ridhästarna brukar ha ett mer liggande bogblad, och körhästarna ett stående.
Det är det du känner om du står på sidan om hästen och stryker den på halsen och sen kommer det ett hårt och sluttande ben längre ner på halsen, det är bogbladet.
Kolla på en skellet bild på en häst:idea: Nån kanske har en och kan sätta in??
Undra om det har nå att göra med sadel-läget oxå (???)

Å va bra att ditt sto frisknat till! Har du funderat på hingst ännu???????? *nyfiken*

japp :)
Liz Alpkogel blire det och är bestämt :D pratat med Pia på vässingarp och vi är välkomna upp dit :D ska bli så kul med föölis :D

*KL*

Hallå allihop ett litet samlingsinlägg från mig.

Persikan: Tack för tipset om haflingerforum. Jag hade redan fått lite smygreklam via PM så en prenumeration är beställd. Nu ser jag fram emot att läsa din haflingerberättelse!

Kansi bansi: Roligt att höra lite om dina hästar igen. Vad skönt att Kansas är tilbaka igen. Hon är väldigt vacker :love:.

Iser: Jag kan som sagt mycket lite om hästens exteriör men jag är inte ett dugg förvånad över att Eldfuxen bedömde Wincent som en klass I haflinger. Han är jättefin!

Det har verkligen varit roligt, intressant och lärorikt att läsa era kommentarer om Wincent. Hoppas att ni har tid att svara på Isers följdfrågor. Jag vill också lära mig mer :bump:.

Nu tänkte jag kasta mig ut i avgrunden och ödmjukt be er kommentera Romeo. Ser han ut som en typisk haflinger? Finns det något positivt i hans exteriör? Jag är väl medveten om hängematterygg och taxben men kom igen och "dissekera" honom ordentligt. Det är kul at lära sig om fel också.

Jag lägger in två dagsfärska bilder från morgonens långpromenad. De är väl inte optimala med ganska mycket skuggor och blöta ben osv men det vore kul om ni hade några minuter över i påsk och göra ett litet försök till bedömning.

Romeobedmning2.jpg

Romeobedmning1.jpg

Klarar inte av att göra en bedömning men jag tycker att han är fin!

Håller på att polera kvasten och till er som jag inte träffar på Blåkulla vill jag bara önska en Glad Påsk! Vore trevligt med lite fint ridväder men enl SMHI ser det inte så troligt ut.Ha en trevlig helg iaf! /Lisa

He He, kan inte säga annat än att jag tycker han e fin..
Kanske liiiite brett ansatt hals på den ena bilden och liiite toppigt kors på den ena bilden men det är ju rastypiskt så :D

Blir sugen på att låna pappas rakapparat till kossorna och prova bara lite under manen på shone och se hur hon reagerar.. Vill ju att hon ska va van vid det mesta innan fölisen kommer...

Hejsan Arna hoppas allt e bra med dej, vi önskar även dej en Glad Påsk :d

Håller med här. Va fin hon är och välkommen tillbaka.

Tycker om Alpkogel, så det ska bli väldigt spänande att se den kombinationen.

Jo men akademiskt har jag hört talas om, brukar ju stå i hästfocus och så. För det är väl då de brukar kunna ha typ en Shire oså har de en stor sadel och sitter med rak sits och har massa *bling-bling* på tränset typ och hästen går samlat och går i Piaff typ.

Men du har ju inte ridit så jag har inte kopplat ihop det med det...

Ja du fick ju svar från lakrits tror ja det var va, om bogbladet..
De inbitna ridhästarna brukar ha ett mer liggande bogblad, och körhästarna ett stående.
Det är det du känner om du står på sidan om hästen och stryker den på halsen och sen kommer det ett hårt och sluttande ben längre ner på halsen, det är bogbladet.
Kolla på en skellet bild på en häst:idea: Nån kanske har en och kan sätta in??
Undra om det har nå att göra med sadel-läget oxå (???)

Ja, det stämmer att det är det du har läst om i hästfocus. Men på den nivån är vi ju inte riktigt. AR kännetecknas av att bygga upp allting noggrant från början efter en logisk "trappa". Vi är ju helt nya och har börjat från marken, för att hästen ska lära sig att gå rätt utan ryttare och bära sig själv innan man sätter sig upp på den.

Jag vet inte om jag någonsin blir så inbiten, att du får se mig med all bling-bling och göra piaff. Men jag tycker det verkar som en god grundträning för hästen och det ska ge en hållbar bra musklad häst, som man kan rida med få hjälpar och det tilltalar mig.

Nu ska vi se om jag har fattat det rätt:
För mig ser det ut som att Romeos bog är mer liggande än Wincents och därmed har bättre ridbarhet?

Va mycket det har skrivits här. Jag får helt stress om ni kommer att skriva lika mycket i påsk och jag inte har möjligheten att hänga med:D

Utte Jag håller fortfarande på att suga åt mig lärdom, så jag väntar spännt på bedömningen av Romeo, och väntar med att uttala mig innan jag känner att jag har mer koll.

Men tycker han är väldigt fin i färgen. Hade velat se en bild mer på ansiktet. Hur hög är han?

Glad påsk på er allihoppa. Hoppas det blir härligt ridväder alla dagar...
Ska förresten ha NH lektion igen på fredag:bump:

Va mycket det har skrivits här. Jag får helt stress om ni kommer att skriva lika mycket i påsk och jag inte har möjligheten att hänga med:D

Utte Jag håller fortfarande på att suga åt mig lärdom, så jag väntar spännt på bedömningen av Romeo, och väntar med att uttala mig innan jag känner att jag har mer koll.

Men tycker han är väldigt fin i färgen. Hade velat se en bild mer på ansiktet. Hur hög är han?

Glad påsk på er allihoppa. Hoppas det blir härligt ridväder alla dagar...
Ska förresten ha NH lektion igen på fredag:bump:

Ha, ha, ja visst är det lite stressande när man inte riktigt hinner hänga med i vad som skrivs här.

Vad avundsjuk jag blir på dina NH-lektioner. Än har inget konkret hänt på den fronten för oss.

Romeo är ca 138-139 cm så det är ingen jätte precis. Klart du ska få en ansiktsbild, också den tagen i dag.

Romeobedmning3.jpg

Ha, ha, ja visst är det lite stressande när man inte riktigt hinner hänga med i vad som skrivs här.

Vad avundsjuk jag blir på dina NH-lektioner. Än har inget konkret hänt på den fronten för oss.

Romeo är ca 138-139 cm så det är ingen jätte precis. Klart du ska få en ansiktsbild, också den tagen i dag.

Romeobedmning3.jpg

ÅÅÅHH!! Så fin!! Han ser så känslig och omtänksam ut:love::love:
Man kan ju drunkna i hans ögon!!!

Tycker huvudet är fint och som sagt gillar jag när dom inte har så mycket tecken. Men ska bli roligt att höra dom kunniga...

Senast ändrad:

ÅÅ han är ju verkligen jättevacker:love:
Extremt rastypisk tycker JAG:)
Jättefin & Söt

Å med riktiga haflinger-björn öron!
Och så uttrycksfulla ögon!
Men han har snopp va? Asså på mulen=)

Förresten vad lik din bild var min avatar, fast spegelvänd hihi!

Senast ändrad:

Aha, ok trodde bara det handlade om ridning för det har stått akademisk ridkonst. Men då har det bara varit om ridning.

Men det låter verkligen skitbra att den lär sig bära sig själv först och att man rider med små hjälper sen!
Men det verkar svårt! I´m impressed:bow:
Kul att se era framsteg..

Ja romeo har en mer liggande bog men vet inte om han har bättre ridbarhet för det, bara det att på kör hästar VILL man ha ett stående bogblad för att få ett bra sel-läge (med lokorna)
Så på nordsvenskarna på premieringarna kan de säga att "har en välliggande bog med utmärkt selläge"
För de är de utpräglade körhästarna så då vill de fortsätta avla på sånt.

Om du har senaste haflingerbladet så ser man Nilton 25 på baksidan och han har ett väldigt sluttande bogblad

Förresten det är ingen här inne som råkar ha en dalmatiner??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka