Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Eldfuxen
Här var en del sånna där uttryck igen, som jag inte fattar, men jag bad ju om detta för att lära mig. Vad menas med att huvudet är väl ansatt?

He he, jag använde de där fackuttrycken med vilje, det är ju så det brukar låta på premieringar och utställningar så lika bra att prata på domarvis så får man förklara allt eftersom! :)

Med huvudets ansättning på halsen menas hur huvudet "fäster mot" halsen. Om det förklarar saken? :crazy: Svårt att förklara så här på distans, men det ser ut på bilden som om själva övergången mellan huvud och hals inte är alltför grov. Huvudets ansättning på halsen kommenteras inte alltid så mycket, men den är väldigt viktig för hur hästen är att rida eller köra. Är övergången grov blir hästen stark och har dessutom ofta svårt att ge efter i nacken. Wincent ser också ut att ha bra med plats "mellan ganascherna", vilket också gör att han får lättare när han ska ge efter i nacken. Nu kan ju hästen i och för sig jobba helt rätt med resten av kroppen, utan att ge efter i nacken, men vi strävar väl efter perfektion, eller?! :D

Har själv tänkt lite på hans underhals på sistone. Kul att det kom upp, för det är ju bevis på att jag kan se någonting själv i alla fall. Just nu hoppas jag att det beror på fel träning och att det ska bli bättre när vi kommer längre med AR:n, där man jobbar mycket med att hästen ska bära upp sig med bakdelen.

Det kan säkert delvis bero på träningen, men man kan även se att halsen "fäster in" mot bogen ganska långt ner. Det är väl det enda som jag och G_T inte är riktigt eniga om. G_T tycker att han har en väl ansatt hals. Jag skulle gärna se att "infästningen" mot bogen satt liiite högre - inte upptill, det går ju inte, men nertill. Det är det jag menar med med underhals framför allt. "I sidled" är halsen däremot väl ansatt (inte för grovt, utan man ser en övergång från hals till bog).

Här kom den med bogen igen - jag förstår inte

På de flesta allroundhästar vill man att bogen ska ha en vinkel på ungefär 45 grader. Om bogen är mer "upprätt" så kallas den "stupande", om den är mer horisontell kallas den "liggande". Jag tycker, utifrån vad jag kan se på bilden, att Wincents bog verkar vara rättså "mitt emellan" och alltså ungefär som man vill att den ska se ut på en häst som ska kunna både ridas och köras. Bogens vinkel påverkar även hur hästen kan röra frambenen. En häst med väldigt stupande bog kan ofta ha lite svårt att få fram frambenen. Motsatsen är hästar med väldigt liggande bog som ofta får "spektakulära" frambensrörelser.

Gott djup - var?

Med ett gott djup menas att hästen är djup i bålen. Om du mäter från manken till bröstkorgens undersida får du det mått som mäter "djupet". En gammal regel säger att detta mått bör vara minst halva mankhöjden. Med ett gott djup anses det att det finns rejält med plats för hjärta och lungor (jag vet inte om detta stämmer, men det "känns" ändå så!) vilket är bra.

Välvinklat kors??

Korset ska vara format som en liksidig triangel och ha en vinkel på 45 grader (om jag minns rätt?). Jag skulle gärna sett att Wincents kors var lite längre (en gammal regel säger att bogen, ryggen/bålen och korset ska ha samma längd) men vinklarna är bra!

Välbenad med bra ledgånger??

Han har starka och bra ben utan några konstiga krokar! :D Kort sagt "korrekt, sett från sidan". Ledgångarna ska vara markerade och inte för "spinkiga". Rejäla ledgångar anses generellt vara hållbarare än "spinkiga".

Bruten tåaxel?

Hoven ska ha samma vinkel som kotan. Det har inte Wincents som han står på bilden. Men jag är osäker på om det kan ha med underlaget att göra? Den första hingst jag visade fick just detta omdöme, och hans tår "borrar ner sig" i underlaget på precis samma sätt som Wincents tår. Dock kan jag tillägga att min (dåvarande) hingst (han blev valack sen) hade helt normala vinklar hemma!

Wauv!!! Tack tack:bow:
Han ser nog större ut än han är på bilden. Jag står ju liksom lite tillbaka. Jag är ca 170cm. Sist jag mätte honom (kanske 7 år sen:angel:) var han visst ca 145. Men jag tycker själv han verkar större och speciellt på senaste tiden känns det som han har vuxit:confused:

Det var lite det jag funderade på! :D

Sådär! Hoppas jag har lyckats förklara lite "fikonspråk" och att jag inte gjort alltför många fel i mina förklaringar!

Va tråkigt att jag inte visste om Eldfuxen när jag praktiserade på Hargs Bruk utanför Östhammar, då hade det inte varit så långt att åka. Nu har jag tyvärr inte möjlighet att komma:(

:cry: :cry: :cry: Men har du vägarna förbi nån annan gång så hojta till! :)

Hinner inte svara på fler inlägg just nu! MEN jag måste ju bara säga att den där huvudbilden på Romeo är ju bara :love::love::love: ! Vilket enormt vackert ansikte, vilka ögon, och vilka öron! :love:

Arna: Glad Påsk själv, vi kanske ses i Blåkulla! :cool:

För övrigt håller jag med er alla, så många nya inlägg! Jag hänger inte med!

tackar tackar allihopa :D
har väll inga nyheter att raportera om, mer än att kansas fick ett nytt fleece täcke och en ny sadel idag :D haft jätte problem med att hitta passande sadel till henne, men Det har tillslut blivit en super skön o vällpassande hopp globus ezperansa!
o fleecee täcket var en kanel brunt med blåa kanter som kansas bara blev såå tjusig i :D

Det här med underhals....

Hästen kan skaffa sig underhals om den inte jobbar rätt med bakdelen under sig utan går mer på bogarna.
Det är ett fenomen som jag har haft på mitt travsto. Även om hästen går i form och arbetar med ryggen så kan detta alltså framkomma.
Belastningen hamnar i fram på hästen och likaså muskler utvecklas.

Nu tränar du AR och antar att du rider för tränare så du kommer väl så småningom dit då hästen går korrekt och får då bukt med underhalsen.
När en häst lär sig att hitta sin form så "måste" den hamna på bogarna för att få under sig bakdelen. Däremot ska man sedan "föra" över vikten/styrkan till bak...och det är här hästen väl börjar arbeta men även ryttaren. "Överföringen" är den som kan ta tid och hittar man inte rätt så är det inte alltid som det blir någon "överföring".

Tåg går mellan Stockholm och Göteborg. Stannade i Falköping sist jag åkte den sträckan! Sen byter du i Stockholm, åker vidare till Uppsala och därifrån går det LOKALTÅG till världsmetropolen SKYTTORP. Därifrån åker man buss till Österbybruk där man hämtas av mig! :D Går det ingen buss från Skyttorp kan jag åka dit och hämta också. Eller så kan säkert Persikan och hennes mamma plocka upp dig. :banana:

*kl*

Idag har jag tagit lite nya kort...älskar att fota. Ska nog ta fram den gamla "vanliga" kameran med riktigt bra objektiv (2 olika) och fota någon dag.

PICT0578.jpg

PICT0572.jpg

PICT0565.jpg

PICT0569.jpg

PICT0577.jpg

Tåg går mellan Stockholm och Göteborg. Stannade i Falköping sist jag åkte den sträckan! Sen byter du i Stockholm, åker vidare till Uppsala och därifrån går det LOKALTÅG till världsmetropolen SKYTTORP. Därifrån åker man buss till Österbybruk där man hämtas av mig! :D Går det ingen buss från Skyttorp kan jag åka dit och hämta också. Eller så kan säkert Persikan och hennes mamma plocka upp dig. :banana:

Hörrudu....det här ska jag ta och undersöka närmare :bump:

Tack Arna, Iser, Persikan och Eldfuxen! Vad gulliga ni är! Det är så roligt att ni tycker Romeo är fin. Den där huvudbilden blev riktigt lyckad det tycker jag själv också .

Jag hade förstås hoppats på några fler exteriörkommentarer men de hinner väl komma än (kom igen nu :)), påsken är lång.

Intressant i alla fall att du Persikan tycker att han är rastypisk. Det är förstås extra kul att höra eftersom jag inte vet något om hans bakgrund.

Lakrits: Fina bilder. Nu har jag kommit på det :idea:! Romeo och Rambo kommer förstås från den bortglömda R-linjen. Eldfuxen skrev väl om några italienska R-hingstar....:D.

vadå var det standing ....... på båda bilderna?
Både karln me blåa jeans och tanten me ljusa byxor?
Han var ju så mkt mörkare på visningen

Va menas me GT, vem tyckte han hade välansatt hals?
Äre typ föregående talare lr nå sånt?

Snart ska ja åka och kolla på dressyrtävling=))))

Senast ändrad:

Dem mörka är Weltwind den ljusa standing ovation!:)

jo jag tycker han har välansatt hals, som eldfuxen säger den kunde vart bättre, jag har sett många haflinger med riktigt dåligt ansatta halsar, så för mig är den bra!:)

Helt ot men såg att flingorna Tim och Tom vart med i haflingermästerskapet i körning -99!;)

Laktris fina bilder med med snö! här har vi värsta snöstormen, tänkte försöka ta mig till stallet i em och rida i snön och ta lite kort!:D

Utte huvudbilden var super fin!:love:

Kansi bansi välkommen tillbaka, kul att kansas ska betäckas, extra kul när hon och tinka kommer ur samma stofamilj, ser fram emot att se vad det blir av den kombinationen!;)

Här är värsta snöstormen också *suck*.

Måste ge mig ut i den sedan för att ta mig till jobbet, det ska bli intressant :crazy:

Här har det också snöat rejält, flera decimeter :crazy:. Bildbevis på haflinger i sitt rätta(?) element:

P3210002.jpg

Vem kunde tro att den största snömängden på hela vintern skulle komma vid påsk? Kan vi fira jul istället kanske:D? Gran istället för påskris?

Här har det också snöat rejält, flera decimeter :crazy:. Bildbevis på haflinger i sitt rätta(?) element:

P3210002.jpg

Vem kunde tro att den största snömängden på hela vintern skulle komma vid påsk? Kan vi fira jul istället kanske:D? Gran istället för påskris?

jag förutspådde redan i januari att snön skulle komma i slutet av mars:D så jag var förberedd!
Däremot är frågan om man kan ta sig till stallet 1 mil bort, lr om man kommer fastna i en snödriva...

P3210002.jpg

Åh,,det såg faktiskt härligt ut...trots busväder :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka