Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Ja det är lite skumt eftersom man själv bor i "norrland" :rofl:
Men vi fick snö men den försvann lika fort som den kom.

Ja vet inte men hon såg så mkt tunnare och smäckrare ut på hagbilderna.. Hon ser mer robust ut på ridturen.

Förresten igår var jag iväg och köpte blå färskjäst och så gav jag Shone 1/3 paket igår kväll och hon åt och glufsade som vanligt!
Men sen vart jag så orolig senare att hon kanske låg i krämpor så då var jag tvungen att springa ut och kolla att hon levde och det gjorde hon såklart.

Ja vågade inte ge henne 1/2 paket för det lät så mkt, hon får ju inte så mkt i krubban:cool:
Lite mineraler och liiite Hippo havrefri men 3 baotamorötter:)
Så då skulle hon fått ätit bara jäst, om man gett henne mer.

Men hur länge ska ja ge henne d nu då?
5 kvällar eller?? 7 lr 8??

Det kan kanske ha med fällningen att göra. Hon har fällt jättemycket de senaste veckorna. Hon ser kanske mindre ut nu pga att pälsen har blivit så mycket tunnare?

nja det där var precis i början så det va inte så trevligt men senare sänkte hon sig och korsade t.o.m bakbenen i svängarna:banana:

I´m impressed

bettysmatte: ja det är möjligt, det brukar faktist vara så!
Halva hästen försvinner ju

Nämen….nu tappade jag hakan en stund. Klass I! Tjoho vad glad jag blir. Tack Eldfuxen för att du tog dig tid :bow:.

Det var så lite så! :D Och nej, inte gjorde jag den bedömningen bara för att vara snäll. Tänk nu på att både Wincent och Romeo är valacker och ska alltså bedömas som bruksdjur i första hand. Hade de varit hingstar hade bedömningen blivit en anna! :devil: ;) Sen har jag ju inte sett honom skritta eller trava, utan det var ett försök till gissning utifrån en tidigare ridbild. Men jag tycker han är en fin valack. Så det så.

Nu måste jag ju också komma med några följdfrågor:

Toppigt kors och svagt njurparti. Är det hans fortfarande ganska tunna överlinje som gör att det blir så (musklerna kommer så sakteliga), eller ser han ut så i grunden?

Du nämnde till Iser att korset ska vara som en liksidig triangel. Hur menar du då??

Med toppigt kors menar jag (fast här är jag faktiskt lite osäker på om jag har rätt :o) att korset liksom har en "topp". Det kan vara bara det svaga njurpartiet som gör att jag får det intrycket. Njurpartiet är den bit av ryggen alldeles framför korset "ovanför virveln" om man så vill. Vissa hästar har som ett "hål" där. Så mycket är det inte på Romeo, men en liten "dipp" är det och det är det jag menar. Det borde kunna bli bättre om han jobbar med ryggen!

”Tät fram”, vad betyder det? Att han inte har så brett mellan frambenen?

Tät fram betyder att han sätter ner framhovarna tätt (också utifrån den tidigare ridbilden, som jag inte vet hur rättvisande den är). Detta har jag sett på ganska många haflinger. En teori som jag hört, som jag inte vet om den stämmer eller ej, är att detta är vanligt hos bergshästar. Det skulle liksom vara sämre att hästen sätter fötterna för brett isär, bättre att sätta fötterna tätt ihop om man ska ta sig fram längs en smal bergsstig. Jag har ingen aning om ifall detta är sant, men tycker att det ligger något i tanken.

Slutligen det här med tecken. Romeo har ju stjärn och snopp vilket väl är ganska ovanligt. Är det några tecken som inte är önskvärda?

Saxat från SHF:s gällande Plan och Riktlinjer (godkända av Jordbruksverket 23/2 2007):

Färg: Alla nyanser av fux med ljus man och svans är tillåtna. Vita tecken på benen, utbredd stickelhårighet och/eller vita fläckar på kroppen och svart eller grått inslag i man och svans är inte önskvärt och skall medföra avdrag på typpoäng.

Ja det är ju för synd att det inte finns några papper eller någon märkning på honom. För jag kan väl inte ha missat den i fyra år? Var brukar de sitta? Hur stora är de? Är de svåra att se?

Det finns en massa olika märkningar; tatuering på insidan av över- eller underläppen, chipmärkning (på halsens vänstra sida), brännmärkningar som oftast sitter på bogen, halsen (höger eller vänster sida beroende på vilket område hästen kommer ifrån) eller vänstra låret. Brännmärkningar kan se ut på alla möjliga sätt, alltifrån bara en siffra till "symboler" av olika slag (ofta en mer eller mindre stiliserad Edelweiß) eller bokstäver. De brukar vara ungefär så stora som en vuxen människas hand (ja, jag vet att det är skillnad på händer och händer! :D men ungefär!).

Romeo är ju enligt uppgift importerad från Österrike. Vet man något om varifrån alla dessa omärkta papperslösa flingor kom egentligen? Jag antar att det var ett 80-, tidigt 90-tals fenomen eller dyker det upp yngre omärkta flingor också? Varför valde man att inte märka? Var det ”bonden Kornström” som hade sina hästar på Almen och så blev det föl ibland och till sist blev det för många hästar och så sålde han av lite eller hur har det gått till?

Många funderingar blev det. Glad påsk på er allihop.

Jag vet bara att endast ett fåtal hingstföl i Nordtyrolen godkänns för vidare uppfödning. Resten säljs vad jag har förstått oftast till Italien (=blir salami ... :crazy:). De får, efter vad jag har förstått i kommunikationen med det nordtyrolska stambokskontoret, inga pass med härstamning, utan bara ett s.k. "slaktpass", alltså sådana som olika avelsförbund utfärdar till hästar utan känd stam, men med hästens signalement i.

Det är knappast bara ett 80-90-talsfenomen, utan det kommer "papperslösa" hästar i en jämn ström, både haflinger och annat (tänk bara på alla irländska hopp-ponnyer utan känd stam ...). Problemet för just haflinger är nog att aveln är så inriktad på vidare avel, kanske inte så mycket i Sverige som i länder som Österrike och Italien. Ett hingstföl som inte duger till avelshingst tycks sakna värde för vissa uppfödare. Nu verkar det dock som om det på sina håll börjar komma en förändring och man ser värdet hos en trevlig valack också!

GLAD PÅSK PÅ DIG SJÄLV! :banana:

Men bettysmatte det är väl samma flinga på "snöbilderna" som innan? Men hon såg så olik sig ut..
Men söt är hon, ja hon ser väldigt hög ut:o
Du är modig du som vågar dig upp på en så hög häst:bow::D

Kan bara hålla med! Väldigt söt är hon ... Men oj vad olika hon ser ut på alla bilder! Om man nu säger så? Och ja, du är modig, och alla andra som vågar rida stooora hästar! :eek: Själv håller jag mig helst till den mindre varianten.

/Eldfuxen, höjdrädd men glad ändå! :banana:

Själv var jag ute och harvade på påskafton i all ära..

En gaaalen häst häst häst, ja försökte styrde och va hon sparkade sparkade sparkade så sanden yyyyrde.

Ha ha jag försökte sjunga där;)
"En kulen natt"

Hi hi, jag gissade melodin på en gång! :D

Men Persikan, jag vill också kunna köra så där bra! *avundsjuk*

Jag vill också harva! Min ridbana liknar mer och mer en puckelpist ... :crazy: Var får man tag på en harv?? Som en häst kan dra alltså. Jag har faktiskt två inkörda hästar i alla fall. Och en under inkörning ... :cool:

Alltså, fjärde inlägget i rad, men det hjälps inte.

Hittade två videofilmer speciellt för lakrits och Golden_tinka!

http://www.myvideo.de/watch/821592/My_little_Pony

http://www.myvideo.de/watch/2427908/hafi_007

Den första är bäst tycker jag (som i och för sig inte vet något alls nästan om westernridning). Den andra är till Persikan också: Det finns fler med rosa grejer till sina hästar! :D

Ni kanske redan har sett de här filmerna, men vad 17. :cool:

Hi hi, jag gissade melodin på en gång! :D

Men Persikan, jag vill också kunna köra så där bra! *avundsjuk*

Jag vill också harva! Min ridbana liknar mer och mer en puckelpist ... :crazy: Var får man tag på en harv?? Som en häst kan dra alltså. Jag har faktiskt två inkörda hästar i alla fall. Och en under inkörning ... :cool:

Du kan också använda dig av ett armeringsgaller, går finfint;)....och vill du ha lite tyngd på så kan du lägga på stenar.

Alltså, fjärde inlägget i rad, men det hjälps inte.

Hittade två videofilmer speciellt för lakrits och Golden_tinka!

http://www.myvideo.de/watch/821592/My_little_Pony

http://www.myvideo.de/watch/2427908/hafi_007

Den första är bäst tycker jag (som i och för sig inte vet något alls nästan om westernridning). Den andra är till Persikan också: Det finns fler med rosa grejer till sina hästar! :D

Ni kanske redan har sett de här filmerna, men vad 17. :cool:

Tack snälla du för din omtänksamhet...men ja..du gissade rätt :rofl:, har sett dom och det finns även länkar till dom från min hemsida ;).

Vet inte om man får nämna namn men Katarina Paulik som hon heter som äger hästen Just A Hafi, har en väldigt fin hemsida där hon i sin tur länkar till sidor med just haflinger inom western, bla.
Hon har även hälsat på mig på min sida ;)

Du kan också använda dig av ett armeringsgaller, går finfint;)....och vill du ha lite tyngd på så kan du lägga på stenar.

Armeringsgaller ... var får man tag på det då? :crazy: Du talar till tjejen som knappt vet vad en packning är! :D Bortskämd till max med två grannar som båda är bilmeckare har jag liksom aldrig behövt bekymra mig om såna där praktiska saker ... Jag är riktigt bra på att sätta upp staket, men annars har jag tummen tämligen mitt i handen. Förresten räcker det nog inte med ett galler. Min puckelpist-paddock skulle nog behöva någon typ av harv med rejäla pinnar!

Det var ju synd att du redan sett videosarna. Men men. Himla gullig liten häst i alla fall!

Yeaah fan jag är ju här !! :) jag lever bara inte mått så bra inte orkat med just nu , men ÄNTLIGEN har jag tagit tag i ridningen igen och 20 april blir det tävling på LINDENÄS i klubbhoppning igen :D 1 maj blir det klubbdressyr på lindenäs :D lycklig ;D Im alive x) Men men , tråkigt känner mig ensam ute i skogen med min flinga *suck*

hej igen :)
igår var vi nere vid ridhuset och tränade dressyr och markarbete med kansas! hon var jätte duktig! gick otroligt fint, o höll formen i både skritten traven och i galoppen! haft stor problem med att få henne gå i form o "samlat" i galopp innan, hon har lixom haft problem med att balansera sig och hitta "tempot" i galoppen. var jätte nöjd med henne! va hade den nya sadlen igår :D kansas gillade den, hon kändes sååå anorlunda, mycket mer avslappnad än med den gamla, så stor skilnad på hästen genom att bara byta sadel :O
aldeles dags färsk bild på kansas kommer oxå ;) löshoppning i kväll!!!!! ska se om jag kan ta lite bilder då!

Ja det är lite skumt eftersom man själv bor i "norrland" :rofl:
Men vi fick snö men den försvann lika fort som den kom.

Ja vet inte men hon såg så mkt tunnare och smäckrare ut på hagbilderna.. Hon ser mer robust ut på ridturen.

Förresten igår var jag iväg och köpte blå färskjäst och så gav jag Shone 1/3 paket igår kväll och hon åt och glufsade som vanligt!
Men sen vart jag så orolig senare att hon kanske låg i krämpor så då var jag tvungen att springa ut och kolla att hon levde och det gjorde hon såklart.

Ja vågade inte ge henne 1/2 paket för det lät så mkt, hon får ju inte så mkt i krubban:cool:
Lite mineraler och liiite Hippo havrefri men 3 baotamorötter:)
Så då skulle hon fått ätit bara jäst, om man gett henne mer.

Men hur länge ska ja ge henne d nu då?
5 kvällar eller?? 7 lr 8??
Jag ger mina MAX 1 paket i MAX 10 dagar. Sedan uppehåll minst 5 dagar innan nästa kur. Men oftas kör jag bara en 10 dagars kur.

Vilken skillnad det är på bilderna!:)
tog också lite kort i det fina vädret igår!

mimba är trött efter vår ridtur!

och självklart skall Merell härma allt Mimba gör!

Tjockis Tinka som bara har lite mer än 2 månader kvar till beräknad fölning fick nöja sig med att stanna i hagen.

Hallooo, ja en liten sketen harv finns nog lite överallt i folks gamla lador.. brukar inte vara svårt att få tag på, de vet bara inte om att de har dem.
Min e trasig i spaken så det går inte att ställa djupet men det gör mej inget ja tycker den har bra djup (tror ja):confused:

Vilka fina filmer! Och de på första filmen bonkade ju sådär me fötterna vid ryggning:bump: ja starta en tråd om det på western för de som inte sett den. Vad man använder för hjälper i western när man ska backa.

Å så snygg haffisen va i rosa, tror det kommer passa jättebra till sommaren när hon oxå blir sådär ljus!:love:

MEN va snyggt det är med westernridning! Fan det är den snyggaste ridningen! Ser så FRÄNT och TUFFT ut!
Och flingor passar verkligen i det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka