Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Vad rolig Merell såg ut under magen! Såg alldeles rakad ut:)

Typiskt, det är alltid JAG som börjar på ny sida

Senast ändrad:

Hallå alla haflingermänniskor, vad mycket ni skrivit i den nya tråden!
Eftersom datorerna strejkar har vi inte hängt med på sistone.
Våran lilla Knappekullas Waquero har varit iväg på tävling igen och glänst. :D
http://www.youtube.com/watch?v=DIIbZ9UEV8w
19271764.jpg

Så här ser han ut vårt yrväder med sin glada ryttare och vinnartäcke och allt!
Trea i LBn och vinst i LAn. Det var ett nationellt meeting, och de långväga gästerna blev nog lite häpna när de blev omridna av en hoppglad haflinger. :p

Vår andra pojke, Stormwind fick agera stand-in på samma ryttares hoppträning i onsdags och fick beröm för sin fina teknik och sin stoora fina galopp
Här syns lite när J testar nya dressyrsadeln. :)
19272845.jpg

Han har förbättrat sin hoppteknik litegranna sedan denna löshoppningsbilden togs :D.
18629157.jpg

Glad påsk, eller vad man säger. :D

Å va skoj att va me och tävla =)
Men synn på hoppningen kan ja inte komma och kolla, då har vi del två på NH-kursen..
Men på dressyren kanske ja kommer och filmar hela ditt program och lägger ut här:devil::rofl:
Men tävlar du mot de stora hästarna då?

Tack för dina svar! Jag tycker du har prickat fantastiskt bra med dina gissningar. Skickligt :bow:.

Det finns en massa olika märkningar; tatuering på insidan av över- eller underläppen, chipmärkning (på halsens vänstra sida), brännmärkningar som oftast sitter på bogen, halsen (höger eller vänster sida beroende på vilket område hästen kommer ifrån) eller vänstra låret. Brännmärkningar kan se ut på alla möjliga sätt, alltifrån bara en siffra till "symboler" av olika slag (ofta en mer eller mindre stiliserad Edelweiß) eller bokstäver. De brukar vara ungefär så stora som en vuxen människas hand (ja, jag vet att det är skillnad på händer och händer! :D men ungefär!).

Jag borde väl ändå ha sett om han hade haft ett handsstort brännmärke någonstans, eller kan man missa det?? Läpparna ska iallafall kollas en gång till men troligen får jag väl leva med att min "klass I valack" :D har okänd härstamning.

Jag vet bara att endast ett fåtal hingstföl i Nordtyrolen godkänns för vidare uppfödning. Resten säljs vad jag har förstått oftast till Italien (=blir salami ... :crazy:). De får, efter vad jag har förstått i kommunikationen med det nordtyrolska stambokskontoret, inga pass med härstamning, utan bara ett s.k. "slaktpass", alltså sådana som olika avelsförbund utfärdar till hästar utan känd stam, men med hästens signalement i.

Det är knappast bara ett 80-90-talsfenomen, utan det kommer "papperslösa" hästar i en jämn ström, både haflinger och annat (tänk bara på alla irländska hopp-ponnyer utan känd stam ...). Problemet för just haflinger är nog att aveln är så inriktad på vidare avel, kanske inte så mycket i Sverige som i länder som Österrike och Italien. Ett hingstföl som inte duger till avelshingst tycks sakna värde för vissa uppfödare. Nu verkar det dock som om det på sina håll börjar komma en förändring och man ser värdet hos en trevlig valack också!

Trist det där med hingstfölen som inte duger och går direkt till korvbilen :cry:. Hoppas det stämmer att en förändring är på väg. Det finns ju inget bättre än en go' valack om man inte är intresserad av avel.

Åh. lilla Waquero har varit i farten igen. Vad duktig han är! Det ser ju ut att vara betydligt större ponnyer han vunnit över.

Stormwind är verkligen maffig :love:.

*kl*

Jag sitter faktiskt och försöker ladda upp en film på den här ökända videosidan....men vi får se om jag lyckas.

Jag har gjort en liten film om min flingpojke :love:.
Lyckas jag så lovar jag att lägga upp den så fort jag kan...om ni vill se förstås :p

raaaaaaaaaaaaaaderat

Men! sådär får du ju inte göra heller! :mad::D Jag blir ju jättenyfiken ...

Hallooo, ja en liten sketen harv finns nog lite överallt i folks gamla lador.. brukar inte vara svårt att få tag på, de vet bara inte om att de har dem.

Ah, jag får kolla med grannarna!

Hallå alla haflingermänniskor, vad mycket ni skrivit i den nya tråden!
Eftersom datorerna strejkar har vi inte hängt med på sistone.
Våran lilla Knappekullas Waquero har varit iväg på tävling igen och glänst. :D
http://www.youtube.com/watch?v=DIIbZ9UEV8w

Glad påsk, eller vad man säger. :D

QUESODJURET! :love:

Åh vad duktiga de är! Och vad samspelta de har blivit på så kort tid! Hälsa till Isabelle och gratulera så mycket!

Jag kommer INTE att visa den filmen för storebrorsan förresten. Han skulle bli sååå avundsjuk om han såg allt roligt som Queso får göra. Idag började jag förresten fundera på om vi inte skulle satsa på distansritt. Han är så uthållig och återhämtar sig så fort, och vi har ju knappt tränat alls ... Men det verkar vara rätt glest mellan distanstävlingarna. Ser ut så på SvRF:s tävlingstermin i alla fall. Men men, vi får se. Vi kanske kör vårt eget race och gör en megadistansritt mellan olika bukefalist-stall! Eller nåt. Kreativiteten flödar just nu!

Men nu var det ju Quesodjuret jag skulle skriva om. Ja, han såg då inte ut att vara störst i klassen! :D Och vad kul för honom att få fräsa runt i ärevarv.

Här är en film som ni säkert oxå sett men kanske inte alla...
Tårfyllt vackert

http://www.youtube.com/watch?v=XxUGEN9kS9o

Vackert ... Otroligt vackert ... Men varför finns inte en enda film någonstans på hela Internet med Luis Kompatscher och Nikita (haflinger)? De gör allt detta plus lite till - t.ex. går i sidepass över levande människor! :eek: Visserligen har Luis sadel när han rider, men inget träns. Och VARFÖR finns inte en endaste liten filmsnutt på hela Internet av Leo Geelen som kör sitt sexspann med haflinger med enbart rösthjälper? (Karln sitter inte ens i vagnen ...) Mer tårfyllda videos NU! :bump:

Gud va du är duktig!
Gud va bra den var!
Både sorglig, rolig och fin!
ÅÅ ja vill oxå göra en sån ju!!
Vilket program gör man det i????

JA! Nikita filmen har jag sett men vart såg ja den då?? Om det inte var på youtube?? Har ni visat den här??

Ja titta på lakrits film så blir det tårfyllt igen:love:

Gud va du är duktig!
Gud va bra den var!
Både sorglig, rolig och fin!
ÅÅ ja vill oxå göra en sån ju!!
Vilket program gör man det i????

Lugn, lugn...så bra var den inte :D.
Jag misslyckades lite i slutet med musiken och jag har ganska få bilder att välja mellan än så länge..men för att vara första filmen jag gjort så...ja..lite nöjd är jag nog allt :D.

Jag har gjort den på photobucket. Har man ett album där så går man in på create remix.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka