Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Ok, tjejer..nu har ni många frågor att besvara och här kommer fler ;).
Hoppas ni orkar med mig :o

Jag satt och kollade på lite stammar och fick då se en hingst som heter Heid Camp, tillhör han H-linjen eller tillhör han C som i Campi? Det finns ju hingstar med namn Campi I, Campi II osv...tillhör han den stammen och Heid bara är ett Stuterinamn eller dyl?

H-linjen kommer ju från N-linjen men hingsten Hirn är efter Mandl I,,,hur går det ihop?

Sedan finns det också hingstar som börjar på R och E tex., vad är det för "blod" och var härstammar dom i från?

Jag har inte kommit så långt att jag sökt vidare på dessa hingstars föräldrar än så jag tänkte hör lite fort här så får jag söka vidare sedan.

Visst orkar jag, det här är ju mitt favoritämne (haflinger - blodslinjer - historia) !

Der hingstar du nämner levde för mycket länge sedan. Då hade man inte börjat dela in linjerna i "bokstavslinjer" ännu, utan man pratade om "Afing-linjen", "Mandl-linjen" o.s.v. Egentligen bra mycket smartare än dagens bokstavslinjer. Jag tycker till exempel att det är ganska stor skillnad mellan t.ex. "Afghan II-linjen" och "Alpha-linjen", fast båda tillhör A-linjen. För att inte tala om hur uppblandade linjerna är sinsemellan ...

Nog om detta nu och tillbaka till dina frågor!

Hingsten 50 Heid Campi I föddes 1912 hos Johann Innerebner i Durnholz/Sarnthein i Sydtyrolen i nuvarande Italien. Han växte upp i Piber i nuvarande Österrike.
Far: 32 Campi (e. 14 Folie I som i sin tur är e. 249 Folie)
Mor: "Haflingersto" e. 54 Genter (e. 14 Folie I e. 249 Folie).
50 Heid Campi I var far till Campi II, född 1921 i Italien, som i sin tur var far till A-linjens grundare 999 Anselmo (som faktiskt ursprungligen hette Hansele ...) född 1926 i Italien.

356/72 Hirn Mandl föddes också han 1912, hos Anton Gamper, och föddes upp i Piber.
Far: liz./42 Mandl (född 1904 e. 54 Genter e. 14 Folie I e. 249 Folie)
Mor: "Ohast." e. liz./252/233 Hafling (e. 249Folie)
"Ohast." är en förkortning, betyder helt enkelt "Originalhaflingerstute" och innebär att det är ett haflingersto utan känd härstamning. De var höll noggrannare ordning på hingstarna än på stona på "den gamla goda tiden" ... :crazy:

Hingstar på R och E är antingen gamla (Rudi, född 1909 e. liz./42 Mandl) eller italienska (1971 var tydligen ett "R-år" i Italien, där tidigare alla hingstar fick namn som började på en viss bokstav varje år). Det finns även åtminstone en hingst med ett namn på R som inte är renrasig, men de flesta är alltså mycket gamla eller lite nyare italienska. Samma sak med E; Ebner, Elvas (Elfass) och Epper är födda 1918, 1924 respektive 1902. Finns en hög italienare med namn på E också enligt samma mönster som för R. Ebner var e. Gampen, Elvas e. Jaggele och Epper e. 32 Campi.

Hoppas att det klarnat!

Ok...då hänger jag med :D

Jaggele såg jag också och undrade var det kom i från men då är det så att några av de äldre hingstarna inte alltid "följer" linjerna eftersom de inte var uppfunna ännu eller så är det nya Italienska.
Ja...det ska jag nog kunna komma ihåg ;)...

Thank you....nu är du min bästa vän :love::D

Hur kommer det sig att liz. 120/T Wintertraum togs ur avel?
med tanke på att han har flera? godkända söner kan det ju inte vara nedärvningen det var fel på?:)
Liz.120/T Wintertraum och liz.135/T Wildkogel är helbröder, tror det är typ ett år i mellan dem. Nej, det är inget fel rent ärvtligt.
Wintertraum som är pappa till Wegberiter togs ur avel samma år som Wegberiter avelsgodkändes, vi var spekulanter på honom då.:D
Meningen var att Wintertraum skulle avlivas men Laura som då arbetade på Fohlenhof satte sig framför hans box och vägrade lämna honom. Hannes gav med sig och med krav på att Wintertraum kastrerades fick vi köpa honom. Den officiella anledningen var att han var för mörk............ enligt stallskvallret på Fohlenhof var det att han var för bråkig och busig! Laura flyttade Wintertraum till ett litet stall i Ebbs och där pysslade hon om honom till de flyttade hem till Sverige.
I dag??? Jo då, visst är han en rackare:D super inteligent och en kanon bra unghingst fostrare! När Hannes var hemma hos oss efter kåringen 06 kunde han inte känna igen sin förra bråkstake.:)
Vårt stallgäng hade en liten uppvisning innan middagen och Wintertarum gled runt som en liten ängel...........:smirk:
Jag tror att han helt enkelt och på grund av felhantering innan han kom till Ebbs gav "fan i allt", intill Laura kom in i hans liv och förstod vad han ville! Deras "förhållande" är fortfarande speciellt och så pratar hon tyska på tyrolerdialekt och Wintertraum står still och bara lyssnar, helt otroligt.:crazy: men vi är väldigt glada för att "Der Wilde" som han alltid kallades för på Fohelnhof bor hos oss i dag!;)
Ha en tevlig helg kära Buke vänner!:)

Visst orkar jag, det här är ju mitt favoritämne (haflinger - blodslinjer - historia) !

Der hingstar du nämner levde för mycket länge sedan. Då hade man inte börjat dela in linjerna i "bokstavslinjer" ännu, utan man pratade om "Afing-linjen", "Mandl-linjen" o.s.v. Egentligen bra mycket smartare än dagens bokstavslinjer. Jag tycker till exempel att det är ganska stor skillnad mellan t.ex. "Afghan II-linjen" och "Alpha-linjen", fast båda tillhör A-linjen. För att inte tala om hur uppblandade linjerna är sinsemellan ...

Nog om detta nu och tillbaka till dina frågor!

Hingsten 50 Heid Campi I föddes 1912 hos Johann Innerebner i Durnholz/Sarnthein i Sydtyrolen i nuvarande Italien. Han växte upp i Piber i nuvarande Österrike.
Far: 32 Campi (e. 14 Folie I som i sin tur är e. 249 Folie)
Mor: "Haflingersto" e. 54 Genter (e. 14 Folie I e. 249 Folie).
50 Heid Campi I var far till Campi II, född 1921 i Italien, som i sin tur var far till A-linjens grundare 999 Anselmo (som faktiskt ursprungligen hette Hansele ...) född 1926 i Italien.

356/72 Hirn Mandl föddes också han 1912, hos Anton Gamper, och föddes upp i Piber.
Far: liz./42 Mandl (född 1904 e. 54 Genter e. 14 Folie I e. 249 Folie)
Mor: "Ohast." e. liz./252/233 Hafling (e. 249Folie)
"Ohast." är en förkortning, betyder helt enkelt "Originalhaflingerstute" och innebär att det är ett haflingersto utan känd härstamning. De var höll noggrannare ordning på hingstarna än på stona på "den gamla goda tiden" ... :crazy:

Hingstar på R och E är antingen gamla (Rudi, född 1909 e. liz./42 Mandl) eller italienska (1971 var tydligen ett "R-år" i Italien, där tidigare alla hingstar fick namn som började på en viss bokstav varje år). Det finns även åtminstone en hingst med ett namn på R som inte är renrasig, men de flesta är alltså mycket gamla eller lite nyare italienska. Samma sak med E; Ebner, Elvas (Elfass) och Epper är födda 1918, 1924 respektive 1902. Finns en hög italienare med namn på E också enligt samma mönster som för R. Ebner var e. Gampen, Elvas e. Jaggele och Epper e. 32 Campi.

Hoppas att det klarnat!

Herre Gud....... jag slutar aldrig förvåna mig över dig och dina kunskaper!!!!!!!!!!!!:D
Kan du inte ge ut en bok..... eller det kanske du har redan???????

Min eloge och största respekt.........

NU tänker jag njuta av helgen och mina haflinger!:banana: Kram på er!

Golden_Tinka: Japp det var vi som vann LB:0 och LC:). vem av alla var du:angel:

Herre Gud....... jag slutar aldrig förvåna mig över dig och dina kunskaper!!!!!!!!!!!!:D
Kan du inte ge ut en bok..... eller det kanske du har redan???????

Min eloge och största respekt.........

NU tänker jag njuta av helgen och mina haflinger!:banana: Kram på er!

Åh tack! *Eldfuxen rodnar klädsamt*

He he, en bok har jag ju gett ut, även om det i ärlighetens namn inte var Min Bok, utan Mammas Bok. Så jag har faktiskt funderat på att skriva en egen bok också. Frågan är bara om det finns någon efterfrågan? :crazy:

Åh tack! *Eldfuxen rodnar klädsamt*

He he, en bok har jag ju gett ut, även om det i ärlighetens namn inte var Min Bok, utan Mammas Bok. Så jag har faktiskt funderat på att skriva en egen bok också. Frågan är bara om det finns någon efterfrågan? :crazy:

Det vore konstig om det inte fanns det, alla här inne slukar ju din information!

jag läser ju förra årets stoföl katalog till auktionen på ebbs varje kväll innan jag somnar och till frukosten Johannes Schweisgut´s Haflinger!
Skulle behöva nåt nytt!:angel:

Vilken tur att laura tog sig an honom!:) nu ska jag in på eran sida och se om ni har några bilder på honom eller har laura nån egen sida?

KL

Godmorgon (eller godförmiddag kanske ;)?)!

Någon som har varit ute på tur ännu? Jag har! Pållan var pigg, och maken följde med och cyklade med hunden (som också var pigg och galen :D). Det känns verkligen som om det är en ridhäst jag börjar ha. Antar att det verkligen finns belägg för att vänta med att rida på riktigt tills en haflinger är ca 5 år (min är 5 i maj). Det bara känns så mycket mer rätt nu. Hon är inte alls lika snubblig, har vuxit till sig ordentligt i kroppen...ja, det bara känns rätt helt enkelt! Nu känner jag att vi är redo att börja träna lite kondition på mer allvar. Hon orkar mycket mer nu, verkar det som.

Det enda problem vi har är att hon är så STARK :crazy:! Jag var nöjd när vi red bortåt idag. Jag fick faktiskt henne till att jogga i sakta och bekväm trav, men på hemvägen :crazy:... Huvudet åker ner (antar att hon försöker komma undan hackets inverkan) och så bara drar hon iväg i värsta slängtraven. Inte bra alls, men VAD gör man??? Tips mottages tacksamt och ödmjukt :D! Hur får man STOPP på en ångvält? Ju mer jag "tar i" henne, ju mer går hon ju emot.

Godmorgon! Vad härligt det låter med en ridtur och man och hund med sig... har inte tänkt på att mannen kan CYKLA med, bra för lilla magen kanske.
Det där med slängtrav hem är ju inte så kul. Jag tror att medicinen är att aldrig låta henne komma upp i fart. Lugn skritt och övergång till trav, så fort hon vill öka så tar du genast tillbaka henne till skritt igen. (eventuellt även halt) så småningom tröttnar hon... Det är väl värt att träna på för hon går ju över på framdelen när hon blir så där tung och det är varken bra för hästen eller för dig.

Ett fenomen som är vanligt när man rider på hack är att de kör in nosen när de vill komma undan så där har du helt rätt.

Jag håller med Eufemia, när du märker att hon ökar så stanna henne. Sakta av till skritt och när du gör det var snabb med att ge henne lång tygel omedelbart. Sitt tungt i sadeln, ta små förhållningar i stället för att ta i henne hela tiden när du ska stanna henne. Som du säger så drar hon på mer ju mer du tar i henne. Man får en dragkamp och då gör tygeltaget ingen nytta. Den direkta långa tygeln (eller kraftig eftergift) är hästens belöning för att den lyssnar.

Jättekul att det går så bra för er annars...visst är det en härlig känsla? Jag vet precis hur det känns :).

P.S Glöm inte att vara konsekvent.

Lakrits/ som strax ska ut och rida även hon.

Vad härligt, har ni med superfint vårväder?
Var ute i går på en tur, men tinka börjar bli tung nu det är ju bara 2½ månad kvar till fölning så det är dags att börja trappa ner lite, men det märks inte på vägen hem!
då är hon hur pigg som helst!:)
till och med så att hon kunde show trava lite när grannsens nordsvenskar räjsa runt i hagen bredvid vägen!

Den här övningen funkar nog inte med hack, men rider du i tränsbett eller sidepull kan du prova att böja henne när det går för fort, genom att korta upp ena tygen böja henne ganska rejält så måste hon sakta av, så fort hon lugnar sig släpper du efter.
funkar även när du ska sakta av från trav ner till skritt.
vad jag lärt mig är det tabu att ta ett tygelag rakt bak med båda händerna på en outbildad häst, det skapar ofta irritation och ett motstånd och dragkampen vinner hästen.
men tar man i en tygel så måste hästen stanna eller sakta ner, i början får man kanske ta tag ordentligt och böja hästen så att mulen nästan tar i din fot men efterhand som hästen lär sig minskar man böjningen!

Annars är ju ett perfekt tillfälle att ta vara på energin och skapa samling!:)

tipsen ovan är också bra!
Men tänkt på att för mycket förhållningar till slut bidrar till en seg häst som inte vill gå fram!

Vad härligt med en tidig morgontur!

Själv åkte jag på shoppingtur och inhandlade ett nytt träns! Jag har letat länge efter ett lite kul träns till hyfsat pris och blev så glad när jag hittade ett idag :). Jag har bara ett sedan tidigare så jag är ingen storkonsument precis.

nytttrns-1.jpg

Tyvärr syns det inte så jättebra hur det ser ut men det är mönster både på nosgrimma och pannband. Synd bara att så gott som alla träns har aachenrem. Jag använder den inte men den fula flärpen sitter ju där.

En bonusbild också från eftermiddagens ridtur. Vi ser ut som vi gör eftersom vi måste gå en liten bit på en 90-väg där det gäller att synas.

ridturmars-1.jpg

Vad härligt, har ni med superfint vårväder?
Var ute i går på en tur, men tinka börjar bli tung nu det är ju bara 2½ månad kvar till fölning så det är dags att börja trappa ner lite, men det märks inte på vägen hem!
då är hon hur pigg som helst!:)
till och med så att hon kunde show trava lite när grannsens nordsvenskar räjsa runt i hagen bredvid vägen!

Den här övningen funkar nog inte med hack, men rider du i tränsbett eller sidepull kan du prova att böja henne när det går för fort, genom att korta upp ena tygen böja henne ganska rejält så måste hon sakta av, så fort hon lugnar sig släpper du efter.
funkar även när du ska sakta av från trav ner till skritt.
vad jag lärt mig är det tabu att ta ett tygelag rakt bak med båda händerna på en outbildad häst, det skapar ofta irritation och ett motstånd och dragkampen vinner hästen.
men tar man i en tygel så måste hästen stanna eller sakta ner, i början får man kanske ta tag ordentligt och böja hästen så att mulen nästan tar i din fot men efterhand som hästen lär sig minskar man böjningen!

Annars är ju ett perfekt tillfälle att ta vara på energin och skapa samling!:)

tipsen ovan är också bra!
Men tänkt på att för mycket förhållningar till slut bidrar till en seg häst som inte vill gå fram!

Din övning låter också jättebra...ett "one rein stop" med andra ord :)

HAHA va roligt Camilla!! Va kul och se att du lever!!
Känns som att ja bara sitter här och skriver med mina gamla klasskompisar:angel:
Jag hör av mej!!!!!!!!!

Hallooo everyone, va skoj o se att fler e leriga om fötterna:smirk:
Själv sa jag åt mor att ta kort utan benen:rofl: men man ser fortfarande insidan av svansen.. Ap-skitig!

Nej men det var ju mina fina ullared kläder ni skulle titta på:D
Det var nog 5 år sedan jag sist köpte ridkläder så detta är jag värd,
men det skar sig lite till hennes färg men det blir bättre till sommaren när hon blir ljusare och inte så RÖD!

Shoneoja004.jpg

Måste tillägga att säkerhetsvästen åkte på efter korttagningen, haha.

Shoneoja008.jpg

Men eldfuxen va smal wacker har blivit, va duktig du har varit, men ja ska anmäla dej jag tror bestämt att du har trollat på det på shone istället!! Haha, nej ja skoja
DET ÄR JAG SOM VARIT LAAAAAAAAT jag erkänner.......... men ja har faktist mått skit me och då ere fan tillåtet. förresten mår ja fortfarande skit för nu har jag inge liv heller, ingen livskamrat och inget liv! Hur ska detta sluta??
Nej sluta självömka, nu ere ju schlager!!!!

Senast ändrad:

Tack eufemia, golden_tinka och lakrits! Jag ska ta till mig era tips och försöka få ordning på "monstret" :D. Hon är så glad och rolig, och det vill man ju absolut inte ta ifrån henne, men samtidigt kan hon inte helt få köra med matte och göra precis som hon vill...

Synd bara att så gott som alla träns har aachenrem. Jag använder den inte men den fula flärpen sitter ju där.

Klipp bort den :devil:!

En bonusbild också från eftermiddagens ridtur. Vi ser ut som vi gör eftersom vi måste gå en liten bit på en 90-väg där det gäller att synas.

Vad förståndigt att du plockar på dig och hästen så mycket reflexer! Man märker ju verkligen när man är ute och kör bil att de som har reflexväst syns på ett ofantligt avstånd, jämfört med de som ingen har...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka