Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Tack så jättemycket än en gång.....:bow:

Ja...Göta Petter.....fanns några stycken på varje sida verkligen var i min smak.
Gah...man blir ju helt sjuk :rofl:.

Jag noterade lite grann att det skiljde sig en del på grundexteriören. Olika modeller har vi ju talat om tidigare men tex. bogen...en del hade mer liggande bog och andra mer upprätt.
Rasbeskrivningen är att kroppen ska vara som en liggande rektangel och bogen ska vara lång och sluttande....men många eller ja...en hel del hade ganska väl upprättade bogar och blev mer kvadratiska.....hur kommer det sig att det kan skilja så mycket då några ändå då inte följer rasstandarden?

Öppet för vem som helst att svara på ;)

Hahaha....så underbart det såg ut med flingan som sprang framför när ni red. Vilka små trumpinnar till ben den hade...ubergulligt:love:

Harri är efter liz.270/T Buchberg u.16744/T Hixa ue.1487 Andrit
Lägger in en sommarbild på älsklingen istället! mycket trevligare
Harri2.jpg

Hon ser ut att vara en väldigt fin dam. Du har ingen så man ser hela hennes sida?
Härligt mycket tagel också :love:

Klart du ska åka på kurs fast han är lite skitig! Du får väl borsta bort de värsta lerkokorna ;).Lortig eller ren spelar ingen roll, det finns inget vackrare än en haflinger ialla fall!

Det är klart jag ska åka ändå, men man känner sig lite oseriös, när man inte har kommit så långt som dom andra, inte har hunnit träna sen sista clinic och dessutom kommer med den mest skitiga hästen. Ni vet ju hur hästtjejer kan vara mot varandra:devil: Och fast det inte alls är så på denna kursen, så sitter den nervösiteten ändå i sen man var yngre:crazy:

men "Spitze" är en typisk enmans häst, det vara han redan som liten fölis.
Wetternobel är efter Wildkogel och stoet Ondula. På fotot är han 5 och samma kväll skadades han så alvarligt att han efter tre operationer och månader på Skara Djursjukhus tyvärr fick avlivas:cry:. Han lämnade ett stort tomrum efter sig, det gör ont fortfarande att bara skriva om det! och nej, jag vill inte gå in på vad som hände allt för jobbigt!

Vad menar du med att han är en enmanshäst? Tycker han inte om att hanteras av olika personer?

Stackars Nubben. Hopppas du kommer bli lika glad för Wetterling, fast det aldrig blir det samma igen.

Gratitudes pappa är Afghan ll.
Ja, jag minns det. Hon har en riktig stjärnspäckad stamtavla hon:love:

Eldfuxen, va fin Wacker är. Han ser så härlig ut, när han stannar upp och vänder sig mot dig, med all uppmärksamhet mot dig. Sen slår han med huvudet på samma vis, som Wincent kan få för sig i bland när han är på bushumör.

Persikan Jag är fortfarande avundsjuk på dig och din utbildning. Jag har sett reklam för den och var sugen på att gå den , men det blev liksom aldrig av, när jag väl hade på börjat min utbildning. Hur många var ni? Kunde du och Shone köra innan ni kom dit eller har ni lärt allt från grunden? Jag har ju aldrig kört en häst.

Senast ändrad:

Å va fin den där inomhusbilden är på alla haflingerspann!

Nja, jag hade typ bara kört min shettis väldigt oseriöst innan..
Dragit lite ris, åkt rockard, åkt bob bakom och så.
Så man kan nog inte säga att jag kunde köra häst!
Iaf inte mot vad jag kan nu.. om man jämför.

Man tänker och tittar på så mkt mer saker nu mot vad man gjorde då, man har mer kunskap helt enkelt.. *nyttigt*

Men de ska ändra intagskriterierna nu så man typ ska få komma på intervju och tömköra och sela en häst och så.
Utifrån det ska de sedan välja ut 12 personer.
12 var vi med.
Man ska tydligen vara inställd på att bli entreprenör när man slutar oxå. Kursen är inte till för att komma och lära sig att köra och sedan åka hem utan man ska ut och bli företagare med häst.
Annars tycker de man tar upp en onödig plats eftersom det är den ända utbildningen i Sverige, (Norden)
Jaja, man får tycka vad man vill, iaf många av oss som varit tjänstlediga och nu går tillbaka till sina jobb för att få in lite inkomst efter att ha varit studerande i 1 och 1/2 år.

Oj oj nu var ja ut och träna shone o tömköras
HAHA!
Hon var ju bara tvungen att rejsa iväg några gånger och bocka och sparka bakut, det var tur jag satte tömmarna nere på sidorna annars hade jag nog inte orkat hålla henne.
Jag åkte på fötterna i sanden efter henne:rofl:
Men ja bara ignorerade och fortsatte driva på och visade att det var inte det jag ville ha.
Den dumma blondinen tror nämligen att hon ska få SKRITTA efter att hon fått ett av sina utbrott, ALDRIG, det är ju en belöning på dumheten!!
Hon får skylla sig själv om hon tar ut sig i onödan.

Mja så det krävs liiite mer träning:banana:
Men hon var inte bara olydig hon gick jättefint mellan varven och gjorde 8:or och fina halter och ryggningar.

Min stoföreläsning "från betäckning till avvand fölunge" vart inställd i Vrigstad på lördag så ja får åka på den 5 april istället.

Adjoooz

Men de ska ändra intagskriterierna nu så man typ ska få komma på intervju och tömköra och sela en häst och så.
Utifrån det ska de sedan välja ut 12 personer.
12 var vi med.
Man ska tydligen vara inställd på att bli entreprenör när man slutar oxå. Kursen är inte till för att komma och lära sig att köra och sedan åka hem utan man ska ut och bli företagare med häst.
Annars tycker de man tar upp en onödig plats eftersom det är den ända utbildningen i Sverige, (Norden)
Jaja, man får tycka vad man vill, iaf många av oss som varit tjänstlediga och nu går tillbaka till sina jobb för att få in lite inkomst efter att ha varit studerande i 1 och 1/2 år.

Adjoooz

Tja.. Jag förstår ju tänket. Men tråkigt för sånna som jag:smirk: Har dom verkligen så många sökande?

Hur var köns- och åldersfördelningen, på dom som gick?

Är den inriktat på skog eller är det "arbetskörning" i allmänhet?

Jo de sa det droppade in intresseanmälningar på hemsidan varje dag, de var väl uppe i 60 st för några månader sedan..
Vi var 3 killar och 9 tjejer.
tre personer var runt 33 och resten födda mellan 87-83.
De har ju haft en PU-häst utbildning förut som liknat denna men där har det bara varit äldre pers så nu var första gången det var så mkt yngre folk och så mkt tjejjer.

Den är mest inriktad på jord och skog men ja tror det kommer ändras, vi har klagat riktigt mycket, vi ville ha mkt mer sportkörning.
Vi fick skriva utvärderingar sista dagen och det var många som nämnde det.
Tror även de kommer att höja kursavgiften, den låg på 20,000 när vi gick men den höjs nog.
Men HALLÅ man får ju gratis medlemskap i morderna hästkrafter- tidningen :rofl: det är väl värt att gå för det;) *ironi*

Hej Johanna ja visst var det, ja är skitöm på utsidan av skinkorna och stramig på insidan av låren:rofl:
Jag breddade nog för mkt tror ja! HAha.
Ja får nog åka in till stan med hunden och ta en vända runt sjön;)
Lycka till hemma i Sthlm nu och hoppas du får värsta mediajobbet!
Skönt för dej att komma hem, nu behöver du aldrig byta tillbaka till "örebro livet" igen :p
Bee yourself:cool:
Vi ses! Puss

Vad duktiga ni är!:)
kan tyvär inte se filmer som läggs upp på photobucket!:( så jag får nöja mig med bilderna!

men finns det ett såpass starkt intresse för sportkörning? för det finns ju redan på dom flesta naturbruks gymnasierna?
Såg visserligen att den var kortare och öppen för alla, så det kanske finns det!;)

Välkommen till tråden!:)
Det var väl ni som vann LB på strömsholm!?

*knapplån*

harri eftersom din bild inte syntes lägger jag in en åt dig!;)

och en på weltwind, som jag tyvär blev lite besviken när jag såg honom på hingst showen, snygg men loj och utan power.:crazy:

hoppas få se honom igen och då med lite mer gnista!:D

Men ja bara ignorerade och fortsatte driva på och visade att det var inte det jag ville ha.
Den dumma blondinen tror nämligen att hon ska få SKRITTA efter att hon fått ett av sina utbrott, ALDRIG, det är ju en belöning på dumheten!!
Hon får skylla sig själv om hon tar ut sig i onödan.

Det är RÄTT!!! :devil:

Men hallå där, jag är inte 33 och inte 83-87... :crazy: Haha! ;)

Jag tyckte förresten att den bilden på dig o Tina var fin!

Här kommer lite bildbidrag:

KajKraJNJPh.jpg

Så här kul var det att skritta hem efter maraton!! Haha! :rofl:
(Det är alltså Persikan bak på vagnen, hehe)

TandemHaf.jpg

Haflinger-tandem!

Kronspann.jpg

Och så här såg kronspannet ut från vagnen!

Simma lugnt haflingerfolk!
//Camilla

och en på weltwind, som jag tyvär blev lite besviken när jag såg honom på hingst showen, snygg men loj och utan power.:crazy:

hoppas få se honom igen och då med lite mer gnista!:D

:love::love: Så vacker! Men synd om han är loj....

Jag är verkligen såld!!! Tack för att du öppnade mina ögon Lakrits:bow:

Hur kommer det sig att liz. 120/T Wintertraum togs ur avel?
med tanke på att han har flera? godkända söner kan det ju inte vara nedärvningen det var fel på?:)

Ok, tjejer..nu har ni många frågor att besvara och här kommer fler ;).
Hoppas ni orkar med mig :o

Jag satt och kollade på lite stammar och fick då se en hingst som heter Heid Camp, tillhör han H-linjen eller tillhör han C som i Campi? Det finns ju hingstar med namn Campi I, Campi II osv...tillhör han den stammen och Heid bara är ett Stuterinamn eller dyl?

H-linjen kommer ju från N-linjen men hingsten Hirn är efter Mandl I,,,hur går det ihop?

Sedan finns det också hingstar som börjar på R och E tex., vad är det för "blod" och var härstammar dom i från?

Jag har inte kommit så långt att jag sökt vidare på dessa hingstars föräldrar än så jag tänkte hör lite fort här så får jag söka vidare sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka