Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Hej. då har jag också hittat in på forumet, så får väl presentera mig själv. Jag heter Paulina och har haft min flinga Sonja i mer än fyra år. Hon är väl en allroundhäst och går både hopp, dressyr och fälttävlan

http://www.deadlift.se/sonja.jpg
Vet inte hur man lägger upp bilder så det får bli såhär;)

Sonja är e:Nafing van der Wellenhof och u: Vienna

Men hallå! Det är klart att du kan leta efter ett sto som passar till en viss hingst! Det är precis det jag gjort i många år nu.

Jag hade tänkt behålla Sindys finaste och coolaste stoavkomma, Romys Samba (diplomsto) för att föra generna från mitt "stamsto" vidare, men sen blev det av olika skäl så att jag sålde Samba och behöll Wacker i stället. Han har ju precis lika mycket gener från Sindy som syrran. Sedan dess har jag letat lämpliga fruar åt honom! :D

Eldfuxen, som tycker att lakrits har enormt bra smak!

Då ska jag göra så...hitta ett sto som matchar hingsten.
Finns denna hingst att få på fryst sperma?

Eftersom jag än så länge är noll på avel..hur vet man vilket sto som passar ?

Hej. då har jag också hittat in på forumet, så får väl presentera mig själv. Jag heter Paulina och har haft min flinga Sonja i mer än fyra år. Hon är väl en allroundhäst och går både hopp, dressyr och fälttävlan

http://www.deadlift.se/sonja.jpg
Vet inte hur man lägger upp bilder så det får bli såhär;)

Sonja är e:Nafing van der Wellenhof och u: Vienna

Välkommen till "vår" flingtråd :bump:
Alltid roligt med fler haflingertokar :D

Hej Sonja_lover och välkommen till haflingertråden!

Vilken fin häst du har! :) Jag minns när jag registrerade henne! :D Faktiskt. För hon kommer ur samma holländska "stofamilj" som min gammeltant Sindy! :love: Om jag inte minns fel så är hennes mormors mormor Rosina Hf.K.404. Det är Sindys mormor det! :banana: Det finns ett sto till i Sverige ur denna förträffliga stam. Hon står i Småland.

Då ska jag göra så...hitta ett sto som matchar hingsten.
Finns denna hingst att få på fryst sperma?

Eftersom jag än så länge är noll på avel..hur vet man vilket sto som passar ?

Just i år står han på naturlig betäckning i Bayern, men jag känner ägaren, och han är mycket flexibel och serviceinriktad! :D Så att ordna med fryst sperma ska inte vara några problem.

Hur man vet vilket sto som passar ... Jag nöjer mig inte med att bara titta på stoet och hingsten och se så att de "kompletterar" varandra (något tåtrångt sto - korrekt hingst o.s.v.) som i och för sig är det mest grundläggande när man avlar. Jag vill att det ska passa ihop några generationer bakåt också. Jag försöker att hitta ston ur "genomavlade" stofamiljer, där man vet vad stoets släktingar har gett med olika hingstar. När jag köpte Mara så kände jag hennes "förfäder" utan och innan, inte bara alla deras meriter utan också hur de var "som personer", eftersom jag bott på det stuteriet i några månader och lärt känna hästarna grundligt. Jag hade också sett ston ur denna stofamilj och deras avkommor med olika hingstar i en massa olika kombinationer, så jag visste vad som "borde" slå igenom från stoet så att säga. Dock hade jag inte sett någon kombination med just Winterstein-blod, men de lånade faktiskt in en Winterstein-son några år efter att jag varit där.

När jag köpte Fira ville jag på samma sätt ha ett sto ur en stark stofamilj. Dock var det mycket svårare att "klämma ur" sydtyrolarna hur bra stofamiljen egentligen är ... :crazy: Men det jag fick veta övertygade mig. Nu har jag fått veta ännu mer, och det stämmer verkligen som en person sa: "Men är du dum eller? Vad väntar du på? KÖP henne för sjutton! Det där är den bästa stofamiljen i hela Sydtyrolen ju!" :D Hennes helsyster Blitze gick t.e.x fyra i sin (stora) klass vid världsutställningen i Ebbs 2005 och vann Südtiroler Landeschau 2007, i konkurrens med c:a 150 sydtyrolska haflinger. Dessutom har deras mormor vunnit galopplöp i Italien (då är man snabb) och det där med sydtyrolska galoppgener var jag också sugen på ... När det gäller Fira hade jag dessutom sett Blitzes son med Waldess (e. Winterstein :love:) och jag hade sett Waldess-avkommor med många sydtyrolska ston, och gillat dem, så det kändes bra.

Ja du, inte vet jag om du blev klokare av detta ... Men det är lite så jag tänker när jag väljer ston till min hingst. Nu känner jag ju hingstens mamma otroligt väl också och har sett flera ston ur hennes "familj" så jag vet lite vad som kan förväntas därifrån. Hingstens pappa, farfar och farmor känner jag också rätt väl. Farfar "på avstånd" och genom hans avkommor (bl.a. liz. Weltwind :love: och hans helbror Waldess :love). Farmor för att mina föräldrar ägt henne.

Va kul att ni gillar Weltwind!! Mitt sto är ju som de flesta vet dräktig med honom via semin. Och nu är det inte så jättelångt kvar innan bebisen kommer, hon är beräknad att föla 17 Juni ( fyra dagar efter studenten) vilken present va:) Mamma kände att det sparkade för första gången i förrgår:banana:
67973_1205411271.jpg

Så här såg hon ut för någon veka sen.

Tack så jättemycket för ditt informativa inlägg :bow:

Att kolla upp längre bak i generationerna är ju jättebra. Bara för att man gillar utseéndet hos två individer är det ju inte säkert de matchar varandra och ger bra avkommor, både exteriört och användbarhet.

Jag vet ju vad jag vill ha för modell på mina framtida flingor och bara det antar jag är ett steg i rätt riktning.
Jag har ju även en linje jag är förtjust i mer än de andra, ska man börja titta på den först då kanske? Både ston, avkommor och hingstars prestationer, bedömningar osv?

Jag känner att jag vill "satsa" seriöst den dan jag köper mig ett sto och väljer betäcka, inte bara betäcka "för att".
Allt är ju väldigt nytt fortfarande men tack vare er här så lär jag mig mer och mer. Trots att jag kanske bara väljer att ha ett sto eller kanske två så vill jag göra det på rätt sätt.

Trots att jag hållt på med hästar i 28 år så är det här första gången jag någonsin känt så här "stort" för en ras och verkligen vilja lära mig om den och då är avel inräknat. Det är intressant att titta på stammar, linjer, hingstar osv..nästan som en liten hobby har det blivit ;).

Faktum är att jag har skrivit ner namn på haflingerhingstar och deras stammar för att få lite koll på det hela. Stamboken ska inköpas men det är aldrig fel att ha saker och ting nedskrivna.

Haflingern har verkligen blivit min passion :love:

Jag undrar också om Ebbs har någon hemsida? För att läsa om bedömningar, prestationer osv..var vänder jag mig då? De olika föreningarnas sidor?

Senast ändrad:

Va kul att ni gillar Weltwind!! Mitt sto är ju som de flesta vet dräktig med honom via semin. Och nu är det inte så jättelångt kvar innan bebisen kommer, hon är beräknad att föla 17 Juni ( fyra dagar efter studenten) vilken present va:) Mamma kände att det sparkade för första gången i förrgår:banana:
67973_1205411271.jpg

Så här såg hon ut för någon veka sen.

Vad har ditt sto för stam? Du måste definitivt visa bilder sedan på underverket.
Tyvärr kunde jag inte se bilden du lagt in på ditt sto :(

Här finns en huvudbild och en uppställningsbild: http://www.haflingerzucht.com/weltwind.htm

Varning!!! En epidemi håller på att sprida sig på flingtråden:eek:
Jag är med drabbat av Weltwind-förälskelsen:love::love:

Vilken Snygging!!! Jag förstår dig helt och hållet Lakrits:bow: Snygg färg, harmoniskt byggd - MED flingrumpa!!! Härlig vit man och ett fint huvud!!!

Harri, du MÅSTE fixa bilden, så att vi kan se den.

Tycker absolut du och Wincent ska ta åt er

TACK TACK... Jag suger åt mig så mycket det går - Wincent har aldrig varit särskild fåfäng:p

Välkommen Sonja_lover:banana:

Är inte Winterstein pappa till Klodskovgaards Gratia och alltså morfar till Gratitude eller minns jag fel. Har för mig att han är en snygging med.

Jag giller när dom inte har så bred bläs. Inte att jag tycker att dom är fula med bläsen, men det blir något särskild - lite speciellt - när det bara är en stjärna. Tyckte verklige om Weltwinds huvud:love:

Faktum är att jag har skrivit ner namn på haflingerhingstar och deras stammar för att få lite koll på det hela. Stamboken ska inköpas men det är aldrig fel att ha saker och ting nedskrivna.

Haflingern har verkligen blivit min passion :love:

Jag undrar också om Ebbs har någon hemsida? För att läsa om bedömningar, prestationer osv..var vänder jag mig då? De olika föreningarnas sidor?

Här finns info om Ebbs-hingstarna: http://www.haflinger-tirol.com/english/index.htm Du går via Fohlenhof->Breeding->Covering stallions. Eller ännu hellre via Association->Breeding->Stallions. Då får du upp alla hingstar i hela Nordtyrolen.

Och här har du alla hingstar i resten av Österrike: http://www.pferdezucht-austria.at/main.asp?kat1=13&kat2=142&kat3=265&vid=1

Det där med passion ... Du vet väl att haflinger inte är ett intresse, det är en sjukdom! :D Välkommen i klubben! :D

Senast ändrad:

Eldfuxen: Tack för det:)

Får kolla hennes mormors mormor, för så långt bak kan jag inte härstamningen i huvudet;)

Alla Flingbilderna här är underbara:d

Vad har ditt sto för stam? Du måste definitivt visa bilder sedan på underverket.
Tyvärr kunde jag inte se bilden du lagt in på ditt sto :(

Harri är efter liz.270/T Buchberg u.16744/T Hixa ue.1487 Andrit
Lägger in en sommarbild på älsklingen istället! mycket trevligare
Harri2.jpg

Hon är jättefin Harri, och efter Buchberg ser jag. Det var en av de hingstar jag föll för när Golden Tinka lade in hingstbilder i den gamla tråden.

Va fin hon var:love:

Ser verkligen framemot att se den avkomman!!!

Du har ingen bild där man ser mer av kroppen?

Jag giller när dom inte har så bred bläs. Inte att jag tycker att dom är fula med bläsen, men det blir något särskild - lite speciellt - när det bara är en stjärna. Tyckte verklige om Weltwinds huvud:love:

Vad olika man kan tycka:). Jag personligen tycker det är finast med en jämn bred bläs. Tycker att det är väldigt få hästar som passar i stjärn, strimbläs eller lykta eller inga täcken alls. Fast det kanske skulle vara tråkigt om alla hästar gick runt och hade bläs!! Harri har en perfekt bläs enligt mig:love: och det är inte bara för att det är min häst:p.
38659_1200584668.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II