Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

God kveld
så fantastisk moro å se film snutter- synest dere er svært så tekniske alle som får til det:bow:
Kunne nok også ønsket meg en lenger snutt Eldfuxen, men nå vet du hvordan du gjør det- så nå gleder jeg meg til mer....
Og Persikan så utrolig flott å se tospannet i fullt driv- jeg blir helt varm innvendig.
Kjøring er toppers- Elly og jeg har vært på fire-fem helge kurs i kjøring. Hun ble godt innkjørt i Sverige som to/ tre åring av en som jeg i farten mener å huske het Lars Åke Johansson (mulig jeg husker feil) Så tok jeg fatt i kjøringen etter at hun kom til Norge. Har gått gradene med tømkjøring- løse skjeker- løs vogn- vogn på inngjerdet område- vogn på jordet- til nå i mars: vogn i trafikken. I dag har vi vært på ca 10 km tur og møtt tre busser (en med luftbrems- gikk fint), utallige personbiler, fem lastebiler og flere traktorer- DET ER SÅ MORO!!
Skulle gjerne satset mot konkurranser også- for Elly elsker dette. I hvert fall er det fantastisk moro å være på helgekjørekurs (skal på neste i april)- jeg lærer så mye av de andre hestene som også deltar-dessuten er det alltid (-erfaringsmessig) gode , hjelpsomme mennesker som deltar på slike kurs- ingen ego tendenser- alle hjelper alle. Anbefaler alle å kaste seg med hvis man har mulighet. Jeg har i hvert fall lært nesten all min hestehåndtering der. Jeg hadde ikke mye erfaring med hest før jeg kjøpte Elly for snart tre år siden. Jeg hadde i starten store problemer med lederskapet/ få henne til å høre etter hva jeg ville, men takket være disse kursene har jeg etter hvert fått tryggheten og gode erfaringer. Slik jeg oppfatter det så innebærer kjøringen så mange elementer som bygges lag på lag, at lederskapet kommer parallellt med kjøreferdighetene- altså- anbefales!

Kveldshilsen fra (i-hvert-fall- i -dag-) kjørestolt Jorunn

Hmm, det var kanske inte i Lindesberg men ovanför:) hon står på en stor islandshäst gård (ett gammalt sågverk).
Och karolina heter hon helsyster med min favvo tinka!

Visst är det kul med maraton!:D har visserligen bara kört i hinder en gång, och då bara i skritt och trav i en gig!
men vi hade en tävling i körgruppen där vi hade dressyren, precisionen och maraton delen utan hinder med, gissa vem som vann!:banana:
Apkul, framförallt när man kör en välskolad fd tävlingshäst.
Tränaren sa till oss inför precisionen att vi inte fick gallopera, när kompisen körde trava vi inte ett enda steg och gigen gick på ett hjul i kurvorna!:eek: jag satt bredvid och var livrädd, sen körde jag något lugnare med både trav och galopp och sparade bollar!;)

Min blivande pålle ska vara tävlingsbar i både ridning och körning!

Kul med en ny haffis!!!

Jag har tittat på gamla kort igen och hittade några, från när jag var och provred Wincent innan jag skulle få honom. Vist är han konstig i färgen?

Så har jag aldrig sett honom varken före eller efter...

P_ske_2006_003-1.jpg

Att dessa två killar är släkt ses ganska tydligt eller hur?
Wetternobel tycker jag är en typiskt Wildkogel avkomma.
Vad är det du funderar över Iser? :)

Att dessa två killar är släkt ses ganska tydligt eller hur?
Wetternobel tycker jag är en typiskt Wildkogel avkomma.
Vad är det du funderar över Iser?
Ja dom var verkkligen lika. Fast Wetternobel var i betydligt bättrre form. Men på den bilden var han ju inte min än, så skylla inte på mig:angel:

Hoppas det snart börjar synas på honom att han rids nu iaf.

Hmm, det var kanske inte i Lindesberg men ovanför hon står på en stor islandshäst gård (ett gammalt sågverk).

Det var väl inte Fors Gård i Riddarhyttan??? Jag var där på turridning 2004, men såg ingen flinga. Hanr tittat på hästarna många gånger när jag har åkt förbi där, men inte sett någon flinga. Hur kunde jag missa det isf:confused:

*kl*

På tal om gamla kort....
Några kanske minns att jag berättat att jag nästan köpte mig en haflinger redan förra vintern...det var så jag fick upp ögonen för dom.
Jag har faktiskt kvar bilder på honom.
Han var stor, ca. 152 cm. Troligtvis ingen stam heller för hans namn var Donald *fniss*, fast det här med linjer och stammar hade jag ju inte koll på då.

IM000312-1.jpg

IM000316.jpg

IM000311.jpg

Det var ett tag sedan jag kikade på bilderna och nu när jag gör det......fasen var snygg han var egentligen :love:.
Jäkligt synd att det inte blev något köp redan då.

Hmm, det var kanske inte i Lindesberg men ovanför:) hon står på en stor islandshäst gård (ett gammalt sågverk).

Såldes inte Karolina till Uppsala? Mannen som vad jag minns köpte henne ringde mig flera gånger. Fast det är klart, Uppsala ligger ju "ovanför" Lindesberg! :) Eldfuxen minns bara väldigt viktiga saker ... :crazy:

Jag kan inte titta på filmerna på jobbdatorn o min egen har jag inte lyckats att få igång ännu:eek: Vill också titta på roliga filmer!!!!
men jag får nöja mig med bilderna vilka inte är så dumma de heller.
Körning är kul men jag har "bara" kört travshettis, fort gick det iaf tyckte jag! Är avis på dig Persikan du gör så mycket skoj jämt!/L

*kl*

På tal om gamla kort....
Några kanske minns att jag berättat att jag nästan köpte mig en haflinger redan förra vintern...det var så jag fick upp ögonen för dom.
Jag har faktiskt kvar bilder på honom.
Han var stor, ca. 152 cm. Troligtvis ingen stam heller för hans namn var Donald *fniss*, fast det här med linjer och stammar hade jag ju inte koll på då.

Fast han KAN ha haft papper OCH ett "riktigt" namn på D. Om han kom från Tyskland. Där finns en D-linje! :) "Härstammar" från hingsten Nasir (med 25 % arab i stammen, e. Nikita e. Nabuch ox).

Märkligt nog har vi en oregistrerad haflinger på vår ridskola också som lyssnar på samma namn - Donald. Inte samma häst dock, helt olika typer av haflinger. Se vår Donald här under.
Kanske kan han tillhöra den där D-linjen eftersom han faktiskt är så ädel i typen?
Han kom till Sverige samtidigt som Goliath och Goliath kom ju från Tyskland så det kanske Donald gjord med? Man blir så nyfiken!

Körningen ser superkul ut!! Jag hade varit livrädd men det hade varit skoj. Jättekul med filmkklipp!:)

Senast ändrad av en moderator:

Gud ja han var jättefin!

Vet ni vad vi gjorde idag???????????
HAHAAAA Körde tandem! Den ena framför den andra alltså oså körde vi fyrspann oxå!
Och jag körde bådadera i TRAV! och genom slalomen=)

kvinnersta044.jpg

Värsta snygga spannen satte vi ihop, ett nordsvenskt och ett fjord men där bidrogs det lite med elevhästar.

kvinnersta043.jpg

Tyvärr hamnade den fulaste nordsvensken närmast kameran, han e bara 5 oså har han sommareksem, men han var jätteduktig!

kvinnersta045.jpg

Och stoet bakom 5-åringen är megadräktig så det förklarar magen=)

Och vet ni vet ni vet ni, vad vi ska göra imorrn??????
Vi ska stå på hästarna, sådär med en fot på varje när de går bredvid varandra:bump::bump::

Jag återkommer med bilder om det, vill ja lova!
Oså ska vi prova att rida den bakre hästen medan man tömkör den främre=)
Nu får vi göra allt skoj bara för att det är sista dagen imorrn:(
Orättvist! Usch va hemskt att vi inte kommer ses mer......
Alla bara drar ut till sveriges alla hörn

Vadå Uppsala ligger väl inte ovanför Linde:confused:

Senast ändrad:

Gud ja han var jättefin!

Vet ni vad vi gjorde idag???????????
HAHAAAA Körde tandem! Den ena framför den andra alltså oså körde vi fyrspann oxå!
Och jag körde bådadera i TRAV! och genom slalomen=)

FYRSPANN!! :bow: :bow: :bow: Persikan, du är min IDOL!! ÅH VAD HÄFTIGT!! JAG VILL OCKSÅ! NUUUUUUUU! :bump:

Och vet ni vet ni vet ni, vad vi ska göra imorrn??????
Vi ska stå på hästarna, sådär med en fot på varje när de går bredvid varandra:bump::bump::

Jag återkommer med bilder om det, vill ja lova!
Oså ska vi prova att rida den bakre hästen medan man tömkör den främre=)

*skanderar* Vi vill se Persikan i ungersk post! Vi vill se Persikan i ungersk post! :D

Nu får vi göra allt skoj bara för att det är sista dagen imorrn:(
Orättvist! Usch va hemskt att vi inte kommer ses mer......
Alla bara drar ut till sveriges alla hörn

Jag säger som min kloka mamma sa till mig när jag skulle åka hem från Nya Zeeland: "Gråt inte utan tänk på allt roligt du har fått vara med om!"

Vadå Uppsala ligger väl inte ovanför Linde?

Eh, ja, jo, eh, om man säger så här, Uppsala ligger liiite "ovanför" och väldigt mycket "till höger om" Lindesberg ... I alla fall inte "nedanför" (Eldfuxen = professor i geografi?!)

Snacka om att vara uppe i högvarv!!:rofl: Jättekul Persikan. Toppenbilder vi får se oxå...tack, tack :bow:
Var på studiebesök en gång för herrans massa år sen hos bröderna Pålsson i Skåne som ju tävlingskört på elitnivå. De va en upplevelse ska jag säga,fick åka med när han tränade fyrspann, så jag förstår din entusiasm.
Finns det inte några skolor eller kurser för tävlingskörning?
LAKRITS Den där pållen skulle ju passa mig perfekt, precis i min smak, kanske liite kraftigare, men svårt att se på kort. I alla fall har han den där färgen som ser ut som en inte riktigt färdiggräddad vetebulle. För svag undervärme...hi , hi. Sen får den gärna heta Mac Donald eller Donald Duck eller vad som helst...kanooon!:love::love:

Fast han KAN ha haft papper OCH ett "riktigt" namn på D. Om han kom från Tyskland. Där finns en D-linje! :) "Härstammar" från hingsten Nasir (med 25 % arab i stammen, e. Nikita e. Nabuch ox).

Jaha...där ser man. Ja helt omöjligt är det faktiskt inte att han kan komma från Tyskland för även han var en importhäst.
Tack för infon....

Han har två boenden!:) så visst har du delvis rätt, men det med lindesberg stämde inte riktigt!:angel:
det var visst i ludvika området hon står!

iser hittar tyvär inte deras hemsida!:crazy: men det var inte den gård du tänkte på!

Trots att jag inte alls är för körning (förutom innetävlingar i fullt ös, typ Skandinavium :D) så ser det jättekul ut. Faktiskt blev även jag lite avis.
Måste vara en härlig känsla att ha dessa underbara hästar framför sig.

*kl*

Måste säga att jag är kär :love::love::love:

Hur snygg får en hingst vara...liz.Weltwind får definitivt bli pappa till mina bebisar framöver.
Kan man leta efter sto som matchar hingst i stället för tvärtom :rofl:

Jag säger ju det....W-linjen är den som har snyggast flingor ;)

*kl*

Måste säga att jag är kär :love::love::love:

Hur snygg får en hingst vara...liz.Weltwind får definitivt bli pappa till mina bebisar framöver.
Kan man leta efter sto som matchar hingst i stället för tvärtom :rofl:

Jag säger ju det....W-linjen är den som har snyggast flingor ;)

Men hallå! Det är klart att du kan leta efter ett sto som passar till en viss hingst! Det är precis det jag gjort i många år nu.

Jag hade tänkt behålla Sindys finaste och coolaste stoavkomma, Romys Samba (diplomsto) för att föra generna från mitt "stamsto" vidare, men sen blev det av olika skäl så att jag sålde Samba och behöll Wacker i stället. Han har ju precis lika mycket gener från Sindy som syrran. Sedan dess har jag letat lämpliga fruar åt honom! :D

Eldfuxen, som tycker att lakrits har enormt bra smak!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur