Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Vi har bytt ut kornet mot havre nu när han tränats och tävlats så hårt, vi vill gärna ha lite nerv i honom då än att han blir för cool för han har ett helt annat uttryck och blir mer explosiv på havren. Men jag skulle nog inte vilja sätta upp vem som helst på honom för en lugn tur i skogen nu när han går på havre, nerverna sitter på utsidan och han kan bli "väldigt" rädd då och då:D men jäklar så känslig och det är för hans träning bara bra!!
 
Sv: Haflinger

min erfarenhet av haflinger på lösdrift med fri tillgång är väl inte så jättebra...:angel:
Fruktansvärt feta, och då var det unghästar 3-4 åringar...:crazy:

men det är ju inte säkert det gäller din häst;)
 
Sv: Haflinger

Min får också bara 5 kg hö totalt, plus något kg halm till natten (står på spån). Dessutom får han lite krafft grund och betfor (bara lite skrammel i krubban) när de andra får. Han har tyvärr lyckats bli väldigt fet i sommar trots att han gått med betesbegränsare. Jag fattar inte hur det gått till. De kan verkligen leva på luft. Ingen av de andra hästarna som gått på samma bete, men utan begränsare, har blivit tjocka.
 
Sv: Haflinger

Jag har en känsla av att han kan bli rätt bastant om han får bestämma. Jag har tillgång till box så han kan få stå på det om han vill.

Hahaha.....jag har märkt att de gillar mat...så fort han får chansen så drar han sig till en gräskant eller en grästuva..:rofl:
 
Sv: Haflinger

Vi har provat att låta Romeo stå på halm tidigare men då satte han i sig i stort sett hela bädden på nätterna. Det verkar inte finnas något stopp. Jag skulle aldrig våga ge fri tillgång till grovfoder.
 
Sv: Haflinger

Men alltså man tycker ju att de till slut borde lära sig att den där rundbalen t.ex alltid står där proppfull med mat, ja menar andra raser kan ju d. Men haflingern kanske man ska gämföra med shettlandsponnyn som nog inte heller skulle gå ifrån maten i första taget....
 
Sv: Haflinger

Vi har provat att låta Romeo stå på halm tidigare men då satte han i sig i stort sett hela bädden på nätterna. Det verkar inte finnas något stopp. Jag skulle aldrig våga ge fri tillgång till grovfoder.

Halm i boxen är nästan omöjligt till en haflinger, våra står också på spån. Däremot halmar vi alltid fölboxen och det fungrar bra, stoet äter inte av halmen, smakar bara lite:D Jag är också mycket betänklig till att ge haflinger fri tillgång till något överhuvudtaget:d Det gäller även sommarbete, vi flyttar dem från olika hagar hela tiden för att undgå feta "sommarhaflinger", som man ska banta ner en hel vinter!
Funderar på lösdrift till unghästarna men utan fri tillgång till grovfoder, någon som har erfarenhet av det?::bow:
 
Sv: Haflinger

Vi kommer ha spån i boxarna ;).

Då har jag ännu en fundering, jag har aldrig haft en häst som varit lättgödd, snarare tvärtom; Hur fasen ska man veta hur mycket mat han ska ha så hästen inte konstant går och är hungrig?
 
Sv: Haflinger

Kan inte låta bli att göra ett inlägg i den här matiga diskussionen:d

Bettysmatte citat:
"Jag har tänkt ha min på 8-9 kg hö nu i vinter. Hon måste ha minst 4,5 kg bara till natten, annars står hon helt utan på morgonen och boxen är rensopad".

Och jag som trodde Haflinger var lättfödda!!:angel: Detta är ju den giva som jag ger till mitt gamla varmblod (fyller snart 30 år) och hon är inte lättfödd precis (men får ju ett par kg kraftfoder också). Jämför istället Haflinger med vår D-ponny på 145cm vikt ca 400kg som ÄR lättfödd. Hon får max 5 kg hö och endast lite örtmüsli som kraftfoder när hon inte utför något större arbete men.. är nästan överviktig ändå.

Lineá pea citat:
"Förr trodde jag det men nu är min teori att som de steppdjur hästen ursprungligen är så har haflingen kvar sin urreflex att alltid tugga i sig något i tillfälle av att det skulle bli dåliga tider"

Tycker jag är helt riktigt och det gäller nog de flesta raser, men om man tänker på hur mycket de får i sig per tugga när de går i frihet så blir det stor skillnad mot hur vi utfordrar dem. I frihet rör de sig över stora områden och plockar i sig LITE strån här och där. När vi lägger en stor hög med hö framför nosen blir tuggorna stora och de trycker i sig stora mängder på kort tid. Inte alls bra egentligen för deras magar.

Persikan citat:
"Det ger nödvändig slipning på tänderna och hästens inre organ ÄR gjorda för att få liten mängd mat hela tiden.
När vi människor äter en portion mat öppnas ett rör och det tillsätts en skvätt magsyra för att bryta ner födan men däremot på en häst är detta "rör" öppet hela tiden och släpper ut en jämn mängd med magsyra hela tiden eftersom den ska få mat hela tiden och i en hästs mage får det inte plats så mycket mer än (tror det är typ 8 Liter på en fullstor häst"

Ett mycket bra inlägg av Persikan och det säger ju det som de flesta här är inne på. Man vill att de ska ha mat att tugga på så länge som möjligt men ändå inte så stora mängder, så vad gör man då?:confused:

Har ett mycket bra exempel här: Min gamling får ca 6 kg hö för natten som ligger färdigt i en stor hög när hon kommer in på kvällen. Det första hon gör är att dela upp högen i 2 delar (hon puttar bort ca hälften en bit ifrån) sen börjar hon plocka i den ena högen, bara några strån åt gången, vet inte säkert men tror hon vilar ett tag sen innan hon börjar i den andra högen, hon brukar alltid stå och pilla i de sista stråna när man kommer ut på morgonen. Jämför man då med våra ponnyers sätt att äta så står de med huvet i höet och bara öser in i munnen så deras hö tar slut på några timmar. Önskar att alla hästar o ponnyer åt som min gamling för det är nog det naturligaste och bästa för hästarnas magar. Hon har gjort så i alla de 16 år jag haft henne så det beror inte på ålder eller tänder…o aldrig har hon varit sjuk, halt eller problem med magen!
Lösningen på problemet borde då vara att få en mindre mängd hö att räcka längre. Hörde talas om att man kunde göra någon typ av golvkrubba (skulle säkert funka för lösdrift också) där man lägger höet i, och ovanpå det någon sorts galler/nät så hästarna bara kunde pilla fram några strån i taget och att sen gallret/nätet trycks ned efter hand som de äter. Det tycker jag låter som en perfekt lösning till våra glupska hästar. Någon som känner till det? Har funderat men inte kommit på någon lösning själv för det måste ju vara 100 % säkert så hästarna inte kan skada sig på en sån konstruktion. Så har vi någon uppfinnare här i tråden så fram med förslag
 
Sv: Haflinger

Det bästa är väl att höra efter vad han fått tidigare och ha det som utgångspunkt. Sen får du hålla koll på h*n och lägga till eller dra ifrån utifrån hur mycket han används. Stenkoll på hullet alltså:)
 
Sv: Haflinger

Räkna foderstat på han och sedan ha lite överseende med att det är en haflinger vi pratar om och som sagts fråga förra ägaren oså mixar du ihop det där på ett fint sätt tillsammans med hur han ser ut och hur mycket han får arbeta.. Lät väl enkelt som en plätt! haha nej ja vet det är en hel vetenskap det där.
 
Sv: Haflinger

Har funderat på, såsom andra här antyder, om inte hästen skulle lära sig efter ett tag att maten finns kvar om man har den på fri tillgång. Är det ingen som har vågat testa detta?

Mormor, när man säger att haflingers är välfödda, har jag alltid förstått det på det viset att dom behöver väldigt lite kraftfoder - att dom tillgodogör sig näringen i nästan vilken mat som helst, fast det är väldigt lite näring i det. Alltså att dom i princip kan leva på bara grovfodret och ändå ta näringsämnena. I stallet jag var i tidigare hade vi fyra haflingers, som tillsammans fick lika mycket havre, som ett halvblod - fast dom motionerades varje dag. Men samtidigt åt dom mycket mer hö/halm än vad varmblodet gjorde. Hoppas ni förstår vad jag menar. Rätta mig om jag har fel - jag är ingen expert på foder, men det är så jag har fattat det.

Har min flilnga på foder nu och dom har bytt foder på honom. Nu får han något som heter hippolyt - minns inte vad det heter mer. Är det någon som har erfarenhet av detta? Han har inte fått det så länge än, men ska bli spännade att se hur det funkar.
 
Sv: Haflinger

Nu får han något som heter hippolyt - minns inte vad det heter mer. Är det någon som har erfarenhet av detta? Han har inte fått det så länge än, men ska bli spännade att se hur det funkar.

Kollade på hemsidan, det heter visst hippolyt equigard och visst till för sånna hästar som våra, som har problem med övervikt och tendens till fång. Skulle vara kul att höra om andra har erfarenhet av det...
 
Sv: Haflinger

Nu äntligen fick jag tid att titta på dina kort golden-tinka (från Ebbs). Va fina dom var och vilka härliga hästar!

Har för mig, att det var någon annan än jag som kärade ner sig i föl nr 209??? Isf förstår jag helt och hållet - VILKEN snygging!

Älskar när dom har den där mörka färgen - såsom Apollo, han var också jättefin samt Novaris. Vilken var hingsten på bild nr 2 och 3 i mappen med hingstarna? Och vem var vinnarna?

Man tröttnar ju alldrig på att kolla på kort på haflingers. Men är det bara jag som saknar lite "massa", lite mer bastanthet hos en del av dom? Det är jättefina hästar allihoppa, men en del av dom tycker jag har tappat lite det här charmiga med haflingern, just att den är lite bastant och "kraftig". Eller vad tycker ni?
 
Sv: Haflinger

Och jag som trodde att jag skulle få på nöten för att jag ger en unghäst så lite kraftfoder:D. Ska genast inhandla Mustang Müsli åt henne o dra ner till 4 dl/dag!

Iser: Ge tusan i "mitt" föl:rofl::rofl::rofl:/L
 
Sv: Haflinger

Ja, jag inser från allas inlägg att jag nog måste dra ner på maten lite. Men det var precis det jag ville veta, hur mycket andra flingor får. Tack alla!! Jag ska prova med att lägga henne runt 7 kg hö/dygn i första hand och försöka se till att det finns grenar och annat skoj i hagen i stället. Kanske ska jag skaffa hönät också. Fast jag har svårt för att tro att min "busa" kan låta bli att förstöra det. Jag kan se framför mig hur hon, redan första natten, har dragit ner och slitit sönder det :D! Hon har SVÅRT för att låta bli saker när hon står i box...

Vilken intressant mat-diskussion vi fick igång. Eller vad tycker ni andra?

Ni får gärna fortsätta diskussionen med att ge mig träningstips för en 4,5-åring. Hur ofta, hur intensivt och hur länge bör jag rida henne? Vad tror ni om 3-4 ggr/vecka och ca 30-60 min/pass i mestadels skritt med kortare travinslag?
 
Sv: Haflinger

Ang. det här med hönät...

Såg på Scandinavuim i våras en fjordning som stod i en liten fålla där dom visade nått slags hönät/boll som man la på golvet med lite mindre maskor än i ett vanligt hönät.
Alltså en som man inte behöver hänga upp, utan ligger direkt på marken/box golvet.
Så hade hästen at göra lite längre med höet men man slipper böka med att hänga in ett nät i boxen - lite jobbigt i kollektivt stall där alla hjälps åt att fodra, kanske inte alla om "giter" gå in i boxen och surra fast ett nät.

Nån som såg detta och som vet var det går at få tag på?
 
Sv: Haflinger

KL
*smyger mig in i tråden lite försiktigt*
Jag hämtar hem min haflinger på lördag, en 13 årig valack vid namn Janosch. Han är uppvuxen på ett Hafl.stuteri i Tyskland men är utan papper (reggad som svensk ridponny). Så småningom tänkte jag försöka mig på lite detektivarbete och få reda på lite om hans häsrstamning, men första ska jag bara ta hem honom och vara barnsligt lycklig över att ha hittat en sån extremt trevlig häst!

Jag är kallblodsfantast men vill gärna ha en ganska liten häst. Janne är verkligen det bästa av de två sakerna, perfekt i storleken men trots det enormt stark. Fantastiska hästar de där små flingorna :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp