Sv: Haflinger
Kan inte låta bli att göra ett inlägg i den här matiga diskussionen
Bettysmatte citat:
"Jag har tänkt ha min på 8-9 kg hö nu i vinter. Hon måste ha minst 4,5 kg bara till natten, annars står hon helt utan på morgonen och boxen är rensopad".
Och jag som trodde Haflinger var lättfödda!!
Detta är ju den giva som jag ger till mitt gamla varmblod (fyller snart 30 år) och hon är inte lättfödd precis (men får ju ett par kg kraftfoder också). Jämför istället Haflinger med vår D-ponny på 145cm vikt ca 400kg som ÄR lättfödd. Hon får max 5 kg hö och endast lite örtmüsli som kraftfoder när hon inte utför något större arbete men.. är nästan överviktig ändå.
Lineá pea citat:
"Förr trodde jag det men nu är min teori att som de steppdjur hästen ursprungligen är så har haflingen kvar sin urreflex att alltid tugga i sig något i tillfälle av att det skulle bli dåliga tider"
Tycker jag är helt riktigt och det gäller nog de flesta raser, men om man tänker på hur mycket de får i sig per tugga när de går i frihet så blir det stor skillnad mot hur vi utfordrar dem. I frihet rör de sig över stora områden och plockar i sig LITE strån här och där. När vi lägger en stor hög med hö framför nosen blir tuggorna stora och de trycker i sig stora mängder på kort tid. Inte alls bra egentligen för deras magar.
Persikan citat:
"Det ger nödvändig slipning på tänderna och hästens inre organ ÄR gjorda för att få liten mängd mat hela tiden.
När vi människor äter en portion mat öppnas ett rör och det tillsätts en skvätt magsyra för att bryta ner födan men däremot på en häst är detta "rör" öppet hela tiden och släpper ut en jämn mängd med magsyra hela tiden eftersom den ska få mat hela tiden och i en hästs mage får det inte plats så mycket mer än (tror det är typ 8 Liter på en fullstor häst"
Ett mycket bra inlägg av Persikan och det säger ju det som de flesta här är inne på. Man vill att de ska ha mat att tugga på så länge som möjligt men ändå inte så stora mängder, så vad gör man då?
Har ett mycket bra exempel här: Min gamling får ca 6 kg hö för natten som ligger färdigt i en stor hög när hon kommer in på kvällen. Det första hon gör är att dela upp högen i 2 delar (hon puttar bort ca hälften en bit ifrån) sen börjar hon plocka i den ena högen, bara några strån åt gången, vet inte säkert men tror hon vilar ett tag sen innan hon börjar i den andra högen, hon brukar alltid stå och pilla i de sista stråna när man kommer ut på morgonen. Jämför man då med våra ponnyers sätt att äta så står de med huvet i höet och bara öser in i munnen så deras hö tar slut på några timmar. Önskar att alla hästar o ponnyer åt som min gamling för det är nog det naturligaste och bästa för hästarnas magar. Hon har gjort så i alla de 16 år jag haft henne så det beror inte på ålder eller tänder…o aldrig har hon varit sjuk, halt eller problem med magen!
Lösningen på problemet borde då vara att få en mindre mängd hö att räcka längre. Hörde talas om att man kunde göra någon typ av golvkrubba (skulle säkert funka för lösdrift också) där man lägger höet i, och ovanpå det någon sorts galler/nät så hästarna bara kunde pilla fram några strån i taget och att sen gallret/nätet trycks ned efter hand som de äter. Det tycker jag låter som en perfekt lösning till våra glupska hästar. Någon som känner till det? Har funderat men inte kommit på någon lösning själv för det måste ju vara 100 % säkert så hästarna inte kan skada sig på en sån konstruktion. Så har vi någon uppfinnare här i tråden så fram med förslag