Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Det är så deprimerande också när de ALLTID är hungriga!

Följdfråga: hur ser foderstaterna för era pållar ut? Hur mycket grovfoder får de? Jag har tänkt ha min på 8-9 kg hö nu i vinter. Hon måste ha minst 4,5 kg bara till natten, annars står hon helt utan på morgonen och boxen är rensopad:crazy:. Och så läser man om hästar som är svårfödda, och hur ägarna inte får i dem mer än totalt 7 kg hö/dygn hur de än försöker... Hur KAN det vara så olika???

Förutom grovfoder får min ca 3 dl betfor (torr mängd) med mineraler och jäst i. Lite morötter får hon ibland också.
 
Sv: Haflinger

Det är så deprimerande också när de ALLTID är hungriga!

Följdfråga: hur ser foderstaterna för era pållar ut? Hur mycket grovfoder får de? Jag har tänkt ha min på 8-9 kg hö nu i vinter. Hon måste ha minst 4,5 kg bara till natten, annars står hon helt utan på morgonen och boxen är rensopad:crazy:. Och så läser man om hästar som är svårfödda, och hur ägarna inte får i dem mer än totalt 7 kg hö/dygn hur de än försöker... Hur KAN det vara så olika???

Förutom grovfoder får min ca 3 dl betfor (torr mängd) med mineraler och jäst i. Lite morötter får hon ibland också.
Jag vet inte om de alltid är hungriga? Förr trodde jag det men nu är min teori att som de steppdjur hästen ursprungligen är så har haflingen kvar sin urreflex att alltid tugga i sig något i tillfälle av att det skulle bli dåliga tider. Det gör inget att boxen är rensopad några timmar på natten ingen behöver äta dygnet runt.
 
Sv: Haflinger

Hejsan, kände bara att jag ville flika in lite i vad det pratas om för tillfället.
Lägsta rekommenderade grovfodergiva är 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt (ts=torrsubstans)
1 kg torrsubstans motsvarar 1,2 kg hö
1,1 kg halm
1,8 kg hösilage
4-7 kg bete

Det beror alltså på hur hög vattenhalt grovfodret du ger din häst har.
5 kg hö är ju inte samma sak som 5 kg ensilage men det tror ja vi alla förstår.
Om vi nu säger att våra typ C-D-ponnys är jämförbara med fjordingar i vikt så ligger de väl i runda mått runt 400-450 kg helt beroende på grovheten (Ja menar Atlas väger väl inte över 350 haha)
Men vi säger att vår exempelhaflinger här väger 400 kg precis och vi ger henne vanligt torrt hö
4 kg ts ska hon alltså (minst) ha per dag 4 * 1,2 = 4,8 kg hö vilket vi då avrundar upp de två hektona till 5 kg hö om dan.

Nu är det ju såklart stor skillnad om din häst går ute på lösdrift eller är uppstallad. Går hästen på lösdrift så rekommenderas fri tillgång på grovfoder mycket för att hålla värmen. Men vad jag förstod så står din häst inne i box om nätterna vintertid och då krävs inte så mycket energi just åt att hålla värmen så då äter hästen för att den är så van vid det och för att sysselsätta sig och jag är helt på det klara med att det är jätteviktigt för hästar att äta nästan hela tiden bortsett från några timmars sömn och en tids vandring till vattnet.
Det ger nödvändig slipning på tänderna och hästens inre organ ÄR gjorda för att få liten mängd mat hela tiden.
När vi människor äter en portion mat öppnas ett rör och det tillsätts en skvätt magsyra för att bryta ner födan men däremot på en häst är detta "rör" öppet hela tiden och släpper ut en jämn mängd med magsyra hela tiden eftersom den ska få mat hela tiden och i en hästs mage får det inte plats så mycket mer än (tror det är typ 8 Liter på en fullstor häst) vilket inte är nånting för ett så stort djur om man gämför med kossan eller älgen men de har ju förstås flera magar.

Ja åter då till din häst, eftersom vi grymma människor haha har tillfångatagit detta vackra djur och fängslat in det i hagar och i boxar och lösdrifter mm mm så har ju vi gjort om detta djurs levnadsstandard. Hästen är van vid att moffa gräs hela sommaren bli tjock o fet, få i sig alla viktiga ämnen för att den sedan när snön kommer ska kunna ha något att "ta av" helt enkelt reserver i stränga tider då hästen får gå o knapra kvistar och döda löv. Den ska även vara högdräktig och digivande under gräsperioden då den ska laga den viktiga mjölken till sitt föl och då måste den ju bli brunstig när den naturligt oxå blir brunstig (jag reserverar mig för alla tokiga ston som brunstar året om och när de vill).

Oså har vi glidit iväg igen! Åter till din häst, eftersom vi föder våra hästar även på vintern och hela året om så behöver de inte äta konstant och det blir ingen "kristid" som de verkar gå o vänta på så därför anser jag personligen att det inte gör något att det inte finns något hö kvar i boxen på mornarna, hur många hästar har de? Kanske de kräsna eller de som pissat i sitt hö eller de som litar strongt på att deras mattar kommer med mat dagen efter oxå.
Hästen måste få tid att sova oxå och jag kan tänka mig att om jag skulle slunga in så mycket hö till min på kvällen så skulle hon bli lite stressad att hon måste hinna äta allt innan hon får sova för annars ser hon det som ett brott om hon inte skulle göra det.

Alltså tycker just bara jag att du inte behöver ge din häst så mycket utan kanske bara 6-7 kg men det beror ju helt på den resterande foderstaten, det ska ju helst inte fattas något.
Fodringstillfällena ska ju vara så många som möjligt men eftersom man inte är hemma hela dagarna så kanske man bara kan få det till 3 st vintertid.
Nu orkar inte jag skriva mer men fråga gärna mera så ska jag se om jag kan svaren! hihi det är roligt att få ha hästkunskap och lära mig massa viktigt, så åker ja hem till mamma o säger hörrudu visste du att BLA BLA BLA ... och det hade de ingen aning om! *L*
Kramar på er!
Ps, idag tog jag ut veterinären för att rutinkolla tänderna på hästarna och Shone var så duktig! Hon lät sig snällt bändas upp med munstegen och tog inte ett steg bakåt inget sömnmedel där inte!
Annat med nordsvensken, honom drogade vi så han höll på att ramla omkull. Och hennes tänder såg jättefina ut behövde inte göra nå!
 
Sv: Haflinger

Måste bara påpeka att man inte kan säga att det blir 1,8kg hösilage för hösilage kan ju variera VÄLDIGT i mängd TS. Hur mkt det blir i kg vet man ju inte förrän man har analysen.
 
Sv: Haflinger

Det gör inget att boxen är rensopad några timmar på natten ingen behöver äta dygnet runt.

Fast hur många timmar är okej egentligen? Om min pålla står inne mellan kl 20 och 07 vill jag ju helst att hon ska ha hö kvar till kanske kl 3 eller 4 på morgonen. Då måste det, tyvärr, till en del kilon för att det ska räcka... Annars får jag väl hitta någon stalltomte som kan pytsa ut mat på regelbundna tider natten igenom :D!

Men hur mycket grovfoder får flingorna här på Buke då?
 
Sv: Haflinger

Usch ja - det där med mat är ju en hel vetenskap! :crazy:
Maxi är oxå hungrig/sugen alltid men allra värst är dom 2 äldre Haflingerstona i stallet (17 å 18år).
Helt makalösa! Går å drar tänderna längs med boxkanterna, bankar i väggarna och "pratar" hur mycket som helst när man kommer och ska ge!
Skulle man sen våga visa sig med en höpåse ute vid hagen så börjar de vandra och pipa och små tjivas.
Ingen hit om det nu skulle råka vara så att det inte är dax för mat än... Man blir tokig på dom ibland! :smirk:
Dom får väl mellan 6-8kg vardera om dagen.

Maxi ska få ca 7,5kg hö nu i höst enl. uträkningen, men vi får ju se hur det passar när vi ridit igång ordentligt. :p
Jag kanske inte kan ge så pass "mycket" och får dra ner lite eller så behöver han kanske lite mer. *inte så stor risk* :angel:
Men iofs så kommer jag inte att ge mindre än 7kg/dag just för tuggtidens skull! Får väl rida lite mer om det skulle vara så! :D
 
Sv: Haflinger

Ja, jisses, jag känner igen en del av det där :eek:! Jag har hästen runt husknuten och smyger nästan dubbelvikt när jag går ute mellan fodringar. Om hon hör mig är det kört. "Hallå matte! Är det inte dags för lite mat snart igen? Va???" :D
 
Sv: Haflinger

Fast hur många timmar är okej egentligen? Om min pålla står inne mellan kl 20 och 07 vill jag ju helst att hon ska ha hö kvar till kanske kl 3 eller 4 på morgonen. Då måste det, tyvärr, till en del kilon för att det ska räcka... Annars får jag väl hitta någon stalltomte som kan pytsa ut mat på regelbundna tider natten igenom :D!

Men hur mycket grovfoder får flingorna här på Buke då?

Inte vet jag hur många timmar de kan stå utan mat men fodring, liksom allt annat är årstidsrelaterat hos oss. Vintertid får våra sitt "natt hö"(blandning av hö och havrehalm) vid 22.00 tiden och vi hittar dem lungt sovande vid 07.00. Havrehalm är utmärkt att ge dem som extra tugg till natten. Våra får ca 5-7 kg hö/dygn beroende på kvalité och individ samt vad de utför av dagligt arbete. Efter utfört arbete fodras de ju alltid med hö och havre innan de släpps ut i hagen igen. Vi supplerar med extra havrehalm ute vid behov tex kallt vinterväder. Vid insläpp blir det lusern och max 1 dl betfor uppblött i varmt vatten, altså "varm mat" + allt annat vad gäller mineraler, vetegroddsolja vitaminer och "sånt" samt lite havre. Normalt är havre den största givan på morgonen, då de behöver energi för dagen. Ute fodrar vi också efter årstidernas behov. Vekokontroll av hullet på varje individ är oerhört viktigt, och utifrån det bestämmer vi den fortsatta foderstaten för varje haflinger i vårt stall. Jag anser att haflinger visserligen är lättfödda men att det är viktigt att man håller stenkoll på hullet, så att det inte plötsligt drar i väg. En fet haflinger är inget roligt att försöka banta ner....... Hade en med 250 kg övervikt det tog två år och en dräktighet innan det någorlunda lyckades!
För övrigt ett bra inlägg Persikan, långt men bra:D
 
Sv: Haflinger

Fast hur många timmar är okej egentligen? Om min pålla står inne mellan kl 20 och 07 vill jag ju helst att hon ska ha hö kvar till kanske kl 3 eller 4 på morgonen. Då måste det, tyvärr, till en del kilon för att det ska räcka... Annars får jag väl hitta någon stalltomte som kan pytsa ut mat på regelbundna tider natten igenom :D!

Men hur mycket grovfoder får flingorna här på Buke då?

Vad jag har lärt mig behöver hästen tugga 18 timmar per dygn för att tarm systemet skall må bra, vilket såklart är svårt med en lättfödd häst!

Här får dom vuxna hästarna ca 6-9kg per dag, fördelat på morgon ute i hagen och på kvällen vid 7.
i hagen finns alltid nåt annat att tugga på, vissnat gräs, ljung, mossa, träd, enar mm
utöver det mineraler och andra tillskott.
 
Sv: Haflinger

Hanni får ca 6-8 kg ensilage ute i hagen /dag lite beroende på vad hon hinner pilla i sig innan de andra damerna jagar bort henne:crazy:
Till natten får hon 2 kg ensilage o 2 kg fjolårshö.
3 dl Havre, morgon o 1 dl torr betfor o 4 dl havre kväll o lite mineraler. Hon väger för mycket just nu men eftersom hon förhoppningsvis ska få lite muskler så vill jag inte ge för lite heller.
Hoppas att det blir kallt i vinter så att det går åt en del extra energi då.:D/L
 
Sv: Haflinger

Knapplån. Tack alla som svarat hittills och berättat vad ni ger era haflinger. Det är jätteintressant att höra!
 
Sv: Haflinger

*kl*

Nu när ni pratar om foder och sånt...frågade ju om det i mitt första inlägg här på denna tråd.
Jag fick veta att dessa hästar är oftast väldigt lättgödda ;) och nu undrar jag om det är en bra eller dålig idé att ha en sådan här häst på lösdrift med fri tillgång på grovfoder i vinter?
Alla hästar behöver ju äta förstås men man kanske ska ha lite kontroll på dom?
Min kille är inte direkt av den lätta typen och meningen är att han ska bli min tävlingshäst framöver så jag vill ju gärna inte ha en "tjock" häst pga. massa mat.
 
Sv: Haflinger

O vi ger bara våran 5kg hö om dagen, samt 1kg havre och sen så får han betfor. Han var väldigt överviktig när han kom till oss, och visst, 5kg låter lite, men får han mer så blir han tjock och det är ohälsosamt och lär istället slita på benen. Han rids ganska hårt, tränar och tävlar aktivt i både hoppning(LB) och dressyr(LA)..

Jag disskuterade detta med några uppfödare på Haflingermästerskapen och de såg inget fel i det, med tanke på hur lättfödda de är trots storleken. Visst så skulle det vara bra med mer just för tuggbehovet, men han får inte vara tjock när han rids som han gör.

Blir jag halshuggen nu?:angel:

Mvh Maria
 
Sv: Haflinger

Ska du ha honom som tävlingshäst framöver så skulle inte jag föredra fri tillgång på hö då jag tror han kommer bli väldigt tjock, iallafall om han är som våran som lätt lägger på sig, också den grövre modellen..
 
Sv: Haflinger

Håller med här om havren! Men det är ju kul att någon kan ge en flinga havre själv byter hästen hemma personlighet totalt och blir rent utsagt galen om man ger henne havre, samma med hennes morsa och brorsa men då går det ju att ge korn istället innehåller typ samma mängd energi och protein.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp