Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Stammen, tack! :D Eller, det räcker så bra med katalognummer! :cool:
Oj då förlåt att jag inte tänkte på det!:crazy: Nr 85 och nr 107 blev våra. Bjöd även på 99 men hoppade av liksom på 171....... ha, ha... som gick för 52.000 euro och är en helsyster till Nachtmann, som står på lising i Sverige. De ni, inte illa!!!:rofl: Bilder, kommer på vår hemsida i sinom tid. Även många gick till Danmark, tror nog att Skandinavien stod för ca 20% av köpen de flesta från Imex men ändå ok stoföl. Väldigt roligt att det åter skett en uppgång av köpen av tyroler-haflinger.:banana:
 
Sv: Haflinger

Människa!! Bilder på alla små vill vi ha!
Du kan inte bara komma o vifta så där med nya fölisar utan att berätta om stam och visa upp bilder på dem!:devil: Många bilder fr Ebbs har du väl tagit?????
Hur är det med bäbisen,väntar på bild där med!:love:
Berätta gärna om hur det var o vad det var för fölisar som "gick" bäst o vilka du tyckte var finast!/L-nyfiken i en strut!
:D Stammen på våra två sötnosar vilka är (99) efter liz.220/T Morgenrot under EL17527/ Sowina morfar är
liz.101/T Amadeus. Ett föl jag föll för först när hon kom in på arenan och jag såg hennes rörelser!
(107) är efter liz.310/T Skorpion under E15564/T Fabienne (samma mor som 14118/T Frülingstraum) morfar är liz.101/T Amadeus. Här avgjorde först stammen och sedan när jag såg fölet då var jag såld! Två ston som jag hoppas på blir framtida avelston.:love:
Första indikationen får vi till våren när Hannes Schweisgut kommer och dömmer på STH:s kåring. Vi bedömmer alltid våra haflinger i STH/HPT som ett åringar och treåringar innan de går i avel. Annars var det lika roligt som alltid att vara på Fohlenhof. Otroligt inspirerande, samt naturligtvis roligt att träffa gammla vänner från alla världens hörn. Bilder får ni titta på under vår hemsida är så dålig på att lägga ut dem andra ställen. Bebisen får jag inte träffa då jag lyckades få en halsfluss på vägen hem:devil: men bara lugn jag kommer att bombadera dig med bebis bilder!!:D
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Vad många härliga bilder du har tagit:love:Det är tur för oss som inte hade möjlighet att åka att ni finns så vi ändå kan få se lite!/L-som oxså vill kunna ta fina bilder!
 
Sv: Haflinger

Får man vara nyfiken o fråga vad ni fick ge för de små liven? Det finns tydligen olika klasser o utgångspriser. Brukar priserna hamna långt fr ursprunget i de lite lägre prisklasserna eller.? Att de kan braka iväg o anta orimliga proportioner, 52 000 euro, är ju tydligt.:eek:
 
Sv: Haflinger

Får man vara nyfiken o fråga vad ni fick ge för de små liven? Det finns tydligen olika klasser o utgångspriser. Brukar priserna hamna långt fr ursprunget i de lite lägre prisklasserna eller.? Att de kan braka iväg o anta orimliga proportioner, 52 000 euro, är ju tydligt.:eek:
JÄTTE FINA BILDER Golden-Tinka..... behöver knappast tillägga några!! Snyggt fotade också!:D
Kan väl säga så att det brukar vara några få som rusar iväg........ dock är 52.000 euro det högsta priset någonsinn.:D Glädjande nog var det en österrikisk uppfödare som köpte henne, hon förblir altså i landet till HPTs stora glädje.
Det finns tre start nivåer. Personligen bryr jag mig inte vilket prisnivå man startar ut ifrån, om jag bestämt mig för ett föl. Det är ganska marginell kvalité skillnad mellan klasserna, däremot köper jag inte Imex föl, vilket jag gjort förr. Har samtliga avlare på auktionen ratat ett föl, tja, då är det något om det, anser jag. Visserligen kan man "fynda" det sker, men då jag går efter framtida avelsdjur så väljer jag att "slåss" för henne på auktionen, vilket vi fick göra en stund innan våra föl blev våra.:D Ett snittpris på 2.500 euro fick vi ge, sedan tillkommer transport kostnader, moms, uppehåll och annat "roligt":smirk: Vi hade förmånen att sitta så att vi hade några internationella dommare bredvid oss och de peppade oss, så förhoppningsvist var vårt val inte hel tokigt! MEN man vet aldrig, det är ju små föl och de utvecklar sig olika vilket är det som är så spännande!!!:cool:
Dock vill jag fastslå, att som uppfödare är den största av alla upplevelser, den morgon när man hemma i sitt eget stall, tar emot sin egen lilla efterlängtade fölunge:love:......kan inte beskrivas vilken glädje och stolthet det är:love:För det fölet är absolut mer värd än 52.000 euro i dina ögon..................auktionsköp i alla ära!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

JÄTTE FINA BILDER Golden-Tinka.....

Kan bara hålla med. :bow: :bow:


Det finns tre startnivåer. Personligen bryr jag mig inte vilket prisnivå man startar ut ifrån, om jag bestämt mig för ett föl. Det är ganska marginell kvalité skillnad mellan klasserna, däremot köper jag inte Imex föl, vilket jag gjort förr. Har samtliga avlare på auktionen ratat ett föl, tja, då är det något om det, anser jag. Visserligen kan man "fynda" det sker, men då jag går efter framtida avelsdjur så väljer jag att "slåss" för henne på auktionen, vilket vi fick göra en stund innan våra föl blev våra.:D

Jag har ju varit på några fölauktioner nu, och jag håller inte med alls här. :devil: Vissa föl hinner knappt komma in i ringen innan de skickas ut igen till Imex-boxen. Jag vet uppfödare som velat bjuda på sådana föl och som inte ens hunnit lyfta "spaden" så har nästa föl kommit in. De fick då snabbt rusa ut från läktaren och till stallet för att köpa just det föl de ville ha. Så att föl hamnar hos Imex är inte nödvändigtvis lika med att det är något fel på dem eller att ingen vill ha dem. Huvudsaken för mig, som aldrig köpt föl på auktion och förmodligen aldrig kommer att göra det heller, är att fölet är välbyggt (för sin ålder) och med bra stam. Mer kan man inte bedöma på ett föl på auktionsdagen, jo man kan eventuellt se lite av temperamentet också, men det är ju en "lite" stressig situation, så man kan missta sig.

MEN man vet aldrig, det är ju små föl och de utvecklar sig olika vilket är det som är så spännande!!!:cool:

Precis! :) För en del år sedan såldes ett föl jättedyrt, för några hundra tusen kronor eller så, det var i alla fall det årets dyraste föl i Ebbs och det var det dyraste fölet någonsin DÅ. När hon som vuxen stambokfördes fick hon 73 eller 74 poäng (minns ej exakt). Så kan det gå ... Och så finns det små oansenliga Imex-föl som vuxit upp och blivt högt bedömda BIS-ston och fått diplom och allt möjligt. Så man vet aldrig, men det är kul ändå med föl!

Dock vill jag fastslå, att som uppfödare är den största av alla upplevelser, den morgon när man hemma i sitt eget stall, tar emot sin egen lilla efterlängtade fölunge:love:......kan inte beskrivas vilken glädje och stolthet det är:love:För det fölet är absolut mer värd än 52.000 euro i dina ögon..................auktionsköp i alla ära!;)

Här håller jag med dig HELT! Vadå 52 000 Euro? Mina guldklimpar är INTE till salu ... :p
 
Sv: Haflinger

Vilka fantastiska bilder, tack för att vi får tillgång att se dem. Tänk nära en halv miljon för ett haflingerföl, det hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
En fråga bara: Vad är Imex för något??:confused:
 
Sv: Haflinger

Ja det är korrekt att vissa hinner inte in och så går de till Imex..... varför kan man ju undra sig!:crazy: För fick de bara gå lite länger vill säkert budgivningen komma igång, i varje fall för några.
Jag vet att även i år susade någon ut för att köpa på Imex och fölet var redan borta, helt riktigt Eldfuxen. Men det är dock undantaget och därför skrev jag "fynda".
Hörde om en uppköpare som köpte ett föl på Imex och som treårnig fick den topp poäng och naturligtvis tvärtom som du nämner. Det är ju upp till var och en vad man tror på och jag har min idé om Imex men visst är det "gambling" helt säkert oavsett var du agerar. Vad som är väldigt viktigt är hur fölet klarar att anpassa sig i sina nya omgivningar och hur snabbt de kommer igång i sitt nya liv, för det är en stor stressfaktor dessa små liv utsäts för.
 
Sv: Haflinger

Vilka fantastiska bilder, tack för att vi får tillgång att se dem. Tänk nära en halv miljon för ett haflingerföl, det hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
En fråga bara: Vad är Imex för något??:confused:

Till Imex kommer de föl som av någon anledning inte blir sålda på auktionen. De köps in av Imex som säljer dem vidare för en och samma summa oavsett auktionutropspriset. Vill mena att det i runda slag ligger på 11.000 skr +/-.
Man kan i lugn och ro gå och titta på dem och fundera lite och så välja ut ett föl. De flesta av fölen säljs, någon enstaka kan gå vidare till slakt.:cry:
Ja visst är det hissnande summor.:rofl:
I detta fallet var det två som hela tiden bjöd över varandra!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

En fråga bara: Vad är Imex för något??:confused:

ImEx = Haflinger Im- und Export. Man säger lite slarvigt Imex, fast egentligen heter det Haflinger ImEx. Lite haflingerslang kan man säga! :) Igår fanns 27 föl kvar hos ImEx, men de säljs fortfarande vad jag vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Vilka bilder!!!!! :bump:

Å inte så lite föl där fanns *sugen*
Får nog bli en tur neråt när det är dax för nästa pålle - men några 52000 EUR lär man ju inte ha råd med! :eek::D

Hur klarade du att åka hem utan att köpa föl??? *imponerad*
 
Sv: Haflinger

Tack för svaren. Ja, jag var rädd för att alla dessa föl skulle gå till slakt, det är ju skönt att höra att de flesta blir sålda i alla fall. Men varför tar inte ägarna tillbaka dem ifall de inte blir sålda? Är det inte lättare för dem att sälja när de blivit lite äldre då? Detta är ju mina funderingar och förväntar mig inte att ni ska kunna svara på det.
 
Sv: Haflinger

Hur klarade du att åka hem utan att köpa föl??? *imponerad*

Jag tror att jag varit på minst 8 fölauktioner i Ebbs, plus några haflingerauktioner med hästar i varierande ålder i Tyskland och Italien, och aldrig köpt något. Det GÅR att låta bli att köpa, jag lovar ... :angel:

Å andra sidan, golden_tinka kanske visst har köpt ett föl med sig hem, vad vet vi om det? :angel: Hon har visserligen inte sagt ATT hon köpt något, men heller inte att hon INTE köpt ... He he he! :devil:
 
Sv: Haflinger

HIHI!
Det är strong gjort!

jag tror aldrig jag hade klarat av att stå å se en hel flock med små, söta, stoföl som ser lite ledsna och stressade ut å sen bara lämna dom igen! :angel: E inte det minsta blödig av mig!:smirk:

Och totalt okunnig om stammar som man e så hade jag bara tagit första bästa som sett allra sötast ut! ;):D
 
Sv: Haflinger

HIHI!
Det är strong gjort!

jag tror aldrig jag hade klarat av att stå å se en hel flock med små, söta, stoföl som ser lite ledsna och stressade ut å sen bara lämna dom igen! :angel: E inte det minsta blödig av mig!:smirk:

Och totalt okunnig om stammar som man e så hade jag bara tagit första bästa som sett allra sötast ut! ;):D

Ja, inte är det lätt, jag ville också ta med alla. När vi åkte från Fohlenhof måndag morgon gick det uppköpare runt i "Imex stallet" och jag föreslog min man att vi kanske skulle ta ett par till bara för "skoj".........:devil:inget bra förslag, han påminde mig om att vi väntar fyra föl till våren och har ett par stycken till där hemma........:rofl:
 
Sv: Haflinger

Det var väl ett bra förslag!!!! Dom små behöver ju måååånga lekkamrater ju! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp