Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

*Kl*

Håller på att arbeta mig igenom tråden och kolla på alla bilder. Blev helt fascinerad av filmerna på hästarna som de red i bra halsring :love:
Jag har drömt om att ha en Haflinger sedan jag var nio år...och efter den här tråden vill jag det ännu mer!

Men...kan en Haflinger hävda sig mot storhästar, typ halvblod i hoppning och dressyr? Eller har de för lite steg?
 
Sv: Haflinger

Knapplån här också

Jag har bilder från gårdagens generalmönstring och avelsvärdering på min hemsida www.liselottesruss.se

Finns under bildarkiv.
Bilderna är sisådär, tråkiga fotoförhållanden, men de finns där om någon är nyfiken.
 
Sv: Haflinger

Hittar man rätt häst så kan den hävda sig! Många Haflinger tävlar just mot storhäst då det är många vuxna som rider dem!;)
Men samma svung som ett dressyr avlat halvblod är svårt att hitta!;)

det finns Haflinger som är framgångsrika både inom western, hoppning och dressyr! Rasen är ju relativt liten i Sverige och desto färre är det på tävlingsbanan! men dom är på frammarch!:banana:
 
Sv: Haflinger

Okej :) Ja, jag har en dröm om att hitta en riktigt fin, nätt och högväxt flinga och ha som allroundhäst, och bevisa för alla att Haflingers kan hävda sig :) Den skulle vara supermysig,trygg och charmig, och jag skulle jobba med NH och trickträning m.m tills vi var lika duktiga som på de där filmerna... :love:

Vi får väl se hur det går med det, men man ska ju ha drömmar att försöka nå :) Just nu har jag för mycket annat för att ha häst, men någon gång i framtiden...
 
Sv: Haflinger

Du glömde fälttävlan! ;) Den enda SM-starten för en haflinger inom ridsporten so far. :bump:

Själv tycker jag det stannat av lite de senaste åren. Ett tag var det flera stycken som tävlade sin haflinger på hög nivå inom hoppningen (alla i mellansverige). Varav två tävlat i sina respektive klubbars elitlag. Att det stannat av lite tyckte jag syndes på årets HM. Men ryttarna verkade unga så ekipagen utvecklas troligtvis. :)

Jag tycker det är synd att så få tävlar och visar upp sina haflinger. De passar ju alldeles utmärkt som tävlingshästar! Både bland ponnier och storhästar. Och nu när det föds fram allt högre haflinger så kanske de snart kan hävda sej bland storhästarna även i högre klasser! :D
 
Sv: Haflinger

Då jag var iväg till Strömsholm för att fotografera så tänkte jag att jag kunde dela med mig av de bilder jag fick här. Det var första gången jag kom i kontakt med haflingerhästar, och dem gjorde verkligen stort intryck på mig! Min favorit var nog hingsten Anger :)
Jag har inte så bra koll på vilka hästarna är, men kanske någon känner igen sin häst på bilderna? ;)

Bild 1, bild 2, bild 3, bild 4, bild 5, bild 6, bild 7, bild 8, bild 9, bild 10, bild 11, bild 12
 
Sv: Haflinger

Ha ha kom på det när jag skrivit klart, men latmasken anföll och jag orkade inte ändra!;)

vi får inte heller glömma körningen, där det finns flera duktiga svenska ekipage både på nationell och internationell nivå!

Samt SM guld i Pleasure!;)
 
Sv: Haflinger

Tusen tack snälla ni för all info och bilder:bow:
Tycker nog att det var en ganska så "blandad kompott" vad gäller hingstmaterialet..............:smirk: Det blir inte lätt för stoägarna att välja hingst!:confused:
 
Sv: Haflinger

*knapplån*

Jösses vad ni har skrivit och fotat! Här är man borta ett par dagar bara och så är det tre nya sidor att läsa och en massa att svara på!

I alla fall så är jag så glad, för min lille tjockis kom inte sist!! :banana: Inte ens näst sist! Nu spelar det ingen som helst roll i och för sig, för jag vet vilka avkommor han fått med "rätt" ston, men det var skönt att slippa bli "halshuggen" totalt ... ;)

Kul var det i alla fall att träffa både Persikan och arna och "Stormpilarna" förstås, samt några till som inte finns här på "Buke".
 
Sv: Haflinger

WOW alltså! :bow:

Nu snurrar det runt som tusan i skallen på mig med alla släktingar till Hanna! *haha*

Men jag är mäkta imponerad över din kunskap! Hur håller du ordning på allt?:o

Men nått som jag iaf tror jag fick ihop av allt det du skrev är att hennes stam inte går av för hackor! Eller?:)

Tackar, tackar! Ja, det var väl ungefär det jag menade när jag sa (när hon registrerades) att hon har bra stam ... :D Hålla ordning och hålla ordning, det gäller att ha bra minne bara ... :D
 
Sv: Haflinger

QUOTE=Eldfuxen;8996531]Okej, fortsättning om lilla Hanna:


Mormor till Hanna är Marga, född 1967,


Inte att förväxla med tyrolerstoet 12704/T Marga e. 1188 Motafon u. 11293/T Mohn född 1981 och mor till en hingst i Sverige.

Förlåt, förlåt, :o jag brukar som du säkert vet ALLTID skriva ut nummren också (samt tjata livet ur mig på alla andra att de ska göra detsamma, eftersom det inte går att skilja mellan hästar med samma namn (VANLIGT inom haflingerrasen) om man inte har numret också! Men just när jag skrev det där inlägget så var klockan lite efter ett på natten och jag orkade inte skriva alla nio (9) siffrorna i alla tyska nummer ... Skall aldrig upprepas, jag lovar! :)

Tillägg: Sen skrev jag i och för sig ut den tyska Margas stam också, så det var väl rätt klart att det inte rörde sig om "er" Marga, som ju har en helt annan stam.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Nån som vet ngt om hingsten Stürmboe då?
Vet ej när han är född dock...

Men du, jag borde kanske skriva en bok i stället för att skriva här! :rofl:

Sturmböe är född 1995 hos Wolfgang Kreikenbohm i Schleswig Holstein i norra Tyskland. Hans far är tyrolerhingsten 143/T liz. Sturmwind (nöjd nu, Linéa pea? :D) och mor är Elfi 220057489 e. liz. Almwind 220081284. Mormor är Elfe 220026884 e. Nordpfeil 420302580 u. Elka 220051579. Eftersom Nordpfeil är en son till Nardus 420088871, som har 25 % arab i stammen har alltså Nordpfeil 12,5 % arab, Elfe har 6,25 % arab, Elfi har 3,125 % och Sturmböe har 1,563 %.

Sturmböe godkändes för avel i Schleswig-Holstein våren 1998. Hösten 1998 genomgick han sitt 50-dagarstest i Moritzburg i Tyskland och placerade sig som nummer 2 av 21 deltagare.

Så, det var lite om Sturmböe!
 
Sv: Haflinger

En liten fråga, hur kan man lättast ta reda på att en haflinger är "ren", ingen arab inkorsning?
tänker då på dom tysk, italien och holland uppfödda?

Tänker bla på hingstar som Atlas-F, Striker och Wilco?

Atlas-F, Striker och Wilco är alla renrasiga haflinger.

När det gäller att kolla arabprocenten så finns det tyvärr inga genvägar ... Det är bara att leta reda på hela stammen ... Gäller det "tyrolerhaflinger" så har de ingen inkorsning, så som Linéa pea skriver. Är hästen svenskregistrerad står det i passet om den har någon %. Kolla på sidan 14! På sidan 11 i svenska pass finns också härstamning, dock inte lika många genetrationer.

Arabprocenten skall även synas i exempelvis kataloger, tyvärr var den inte angiven på alla "procentare" i år, bara vissa.
 
Sv: Haflinger

haha ja dubelt medborgarskap kan man ju kalla det:D Nae men vi är alltså säkra på att han nu är född i Sverige hos dem, de har hans mamma hemma hos sig samt fött upp lite syskon till honom.. Men det var lite kul när de kom fram till mig o sa "Det är vi som fött upp Wildfang" o jag bara: "Nae, han är importerad från Österrike":D haha...

Det är Wildfang född 1997 vi talar om, eller hur? Kolla i passet på sidan 11 så ser du vem som är uppfödare. De är svenska! Däremot är båda Wildfangs föräldrar ursprungligen från Österrike. Kanske därför det uppstått ett missförstånd?
 
Sv: Haflinger

Du är förlåten:D för jag vet att du brukar vara en himmla tjatmoster vad det gäller nummren:D så att inga förväxlingar görs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp