Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Men shit ska alla dra nu eller?
Aja, jag stannar.. Mig kan ni räkna me grabbar ;)
Nej hon visas inte fredag men på lördag!
Kraaam
Nej Persika, jag har inte dragit, blott loggat ut he...he... fick ta ett "nytt namn" för att komma tillbaka.:rofl:
här på Buke, vill ju inte missa denna tråd även om man vill ta time out ibland.

Lycka till med Shone på Strömsholm, helt underbara bilder på Shone i badet.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

:eek:
JEEEEESUS!!!

Du ÄR verkligen ett lexikon!!!! :bow::bow::bow::bump:

Tackar så hemskt mycket för infon!:banana:
Hanna är ju min allra första haflinger-kärlek. Å eftersom jag inte kan "forska" nått på min egen så får man ju ta det näst bästa! :D
Lilla Hanna Mein Hertz:love:

Du vet ingen bra internetadress där man kan läsa?
 
Sv: Haflinger

Ja LYCKA TILL alla som ska ställa ut eller tävla i helgen!!!! :)
Hoppas på många bilder och resultat härinne sen!!! *lova*

Ska flytta i helgen så jag måste ju få något roligt att se fram emot!!! ;)
 
Sv: Haflinger

HJÄLP Vad jag är mega mega nervös!!

Det kommer gå skit för oss imorrn, domarna tycker bara om de "moderna" flingorna och de "gamla" klassar de ner totalt!!
36Poäng, värsta skitresultatet på den treåring jag höll på ..

Tråkigt , ja menar vad vill de? Ska vi gå o skjuta våra "gamla" flingor det finns ju ändå fler av dem än av de nya :mad:

Jag tycker fan man ska dela upp haflingern i 2 sorter då för jag vill inte ha nån vanlig new forest hopp barn ponny av den det finns det tillräckligt av, jag vill ha kvar denna vackra lilla bergshäst som kan bära vuxna ryttare ingen klen liten arab!! (inge illa mot araber)
Nej usch vad sur jag blir, vem vet det kanske går jättebra!
Har hört talas om att det brukar ges högre poäng på utställning än på premiering.. Men ja menar man vill ju klättra uppåt på karriärstegen inte neråt! Vi har ju fått 40 då kan vi ju inte åka hem med 36 imorrn då börjar jag grina!
Då känns det onödigt att ha varit med över huvud taget, de stona som var lika shoshone idag fick typ det. Snååååla dommare, tihi..

Men jag vart glad för shones mamma o brorsa är efteranmälda Saffi och Navaho får vi se om hon känner igen sin lilla mor..
Idag träffade jag arna här på tråden "in person" det var kul, vi satt och tittade på "ardenner-premiering" mitt bland alla fina flingor *hihi* imorrn vill jag träffa fler utav er!! Men ja vet inte hur ni ser ut så ni får kolla in Shone o komma fram .. Puss på er ja ska gå upp mitt i natten så det är bäst att gå o sussa nu typ halv 4 tror ja tuppen goler
 
Sv: Haflinger

Okej, fortsättning om lilla Hanna:

Hoferbe höll jag på med när det blev dags att bryta för middagsmat ... :d

Hoferbe är även far till vackre, underbare "stoproducenten" Hofmarschall :love: som bl.a vann hingstpremieringarna 1978 och 1981, samt DLG-utställningen 1982. Hofmarschalls mormor är Nelli, som även är mormorsmor till Hanna. Nu börjar det kännas lite snurrigt även i mitt huvud av alla släktskaper kors och tvärs! ;) Så här ser (såg?) han ut: http://www.reiten-rosen-relaxen.de/weblog/pix/1095006593_1.jpg

Nåja, efter denna lilla utvikning i ämnet återgår jag till Hanna och hennes "direkta" förfäder:

Mormor till Hanna är Marga, född 1967, som på 18 "avelsår" fick 18 föl efter 10 olika hingstar, bl.a. tre godkända söner och minst fyra Staatsprämienstuten. Marga har vunnit en massa olika utställningar, jag kan inte här räkna upp alla! En av Margas döttrar är Novelle e. Nardus, som bl.a. är mor till Herzdame e. Hofmarschall. Herzdame har bl.a. fått sönerna Almbube e. liz. Almwind (hittar ingen bild att länka till) och Mythos e. Mithras: http://www.haflingergestueteschachtal.de/index.html?zuchthengste_haflinger_pr.h._el.h._mythos.htm . Nåja, sluta dregla nu :p Nardus har 25 % arab i sig, så Mythos har 3,125 % och är alltså inte renrasig nog för Sverige! He he ...

Margas far Mandl fick 8 söner godkända för avel, samt 68 döttrar stambokförda, varav 1 Staatsprämienstute.

Så till "stammodern", Nelli. Nelli är grundare av en av Westfalens bästa och största stofamiljer. Hon återfinns liksom "överallt" i stammarna. Förutom Marga är Anke och Ariane döttrar till Nelli. Ariane har förutom Hofmarschall givit ytterligare 4 godkända hingstar och fyra Staatsprämienstuten i Westfalen. Dessutom är hon mor till Dagmar Westhovens stamsto Merry, som återfinns lika ofta i stammar från Rheinland som Nelli återfinns i stammar från Westfalen. Exempelvis är hon mormor till hingsten Merlin: http://www.kiefferhof.de/28.0.html . Merlin finns också i några "svenska" hingstars stam, nämligen som morfar till både Eldfuxens Adelante och Nilton!

Inte mindre än 10 av de 255 sidorna i boken "Westfalens Haflinger in Wort und Bild" som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, ägnas åt Nellis stofamilj. Där finns massor av bilder, och ännu fler bilder av släktingar finns på annan plats i boken. Där finns bilder av både Hanni, Marga och Nelli! Och en massa andra släktingar förstås. Förresten finns det en massa annat kul också, t.ex. ett långt kapitel om Alphavilles möderne (7 sidor om Nixes stofamilj) och även Nelli (en annan Nelli än Hannas mormorsmor) som återfinns på mödernet till både Striker och Wirbelsturm presenteras (3 sidor). Marga finns förresten på bild i Otto Schweisguts bok "Haflinger Pferde" också, men hennes namn nämns inte tyvärr, bara att hon kommit tvåa vid en utställning.

Nä, vet ni vad, klockan är ju jättemycket! :eek: Dags att kasta sig i säng!
 
Sv: Haflinger

Persikan ... nu läser du väl det här när du kommit hem igen, men: Kom ihåg att du åker hem med samma häst du åkte dit med. Du älskar henne precis lika mycket som förr, och DU tycker att hon är bäst, eller hur?

Jo tack, jag är också nervös ... Hingstar är de ännu strängare mot än ston. Även om det är fem bedömningspunkter (alltså inte bara typ) så skulle det suttit fint med en liten fettsug. Han ser så tung ut när han får några extra kilo på magen ... Men, men, det går som det går. Lycka till med er och hoppas att Shoshone gillar att träffa sin mamma och sin brorsa.

P.S. Det brukar inte regelmässigt ges högre poäng vid utställning än vid premiering. Poängen beror nog snarare på vem som dömer. D.S.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Håller med du! Jag tyckte också att 3-åringen med lägsta poängen var finast.Hon hade en mycket bättre trav iaf. Men de ska visst vara höga,smäckra o ljusa.
En sak jag reagerade på var att de som visade hingstungarna inte hade hjälm! Ska man inte det?
Annars var det väldigt roligt att se alla ekipage (spec ardennerna:D).
Åker tillbaka o tittar på söndag,vill inte missa hingstarna,hoppas bara att jag hittar ett program då, för du är väl kanske inte där då o kan svara på vem som är vem,Persikan.(dottern tycker att du har den finaste hästen i hela världen,förrutom hennes egna ponny förstårs:D)/L
 
Sv: Haflinger

WOW alltså! :bow:

Nu snurrar det runt som tusan i skallen på mig med alla släktingar till Hanna! *haha*

Men jag är mäkta imponerad över din kunskap! Hur håller du ordning på allt?:o

Men nått som jag iaf tror jag fick ihop av allt det du skrev är att hennes stam inte går av för hackor! Eller?:)
 
Sv: Haflinger

Persikan! Det kommer säkert att gå jättebra!:bump:
Som dom andra skriver så åker du ju både dit och hem med samma häst-oavsett vad hon får för poäng!:)
Hon kommer väl inte minska eller öka i värde för dig vilka poäng hon än får? Tror hon är värd allt för dig ändå!?! Eller?:bump::love:

Jag håller med dom föregående skribenterna iaf! Tycker hon är fantastiskt vacker!:love::d
 
Sv: Haflinger

OK! :)

Finns så många flingor med samma namn så man blir ju rent snurrig! :D
 
Sv: Haflinger

Nån som vet ngt om hingsten Stürmboe då?
Vet ej när han är född dock...
 
Sv: Haflinger

OK! :)

Finns så många flingor med samma namn så man blir ju rent snurrig! :D
Ja, och därför är det bra om man tar med deras stamboksnummer(om de har det förståds) när man talar om stammar, annars kan man inte skilja på vem som är vem! Namnet Marga figurerar i blandannat i en hingstannons här i Sverige men med stamboksnummer(12704/T) naturligtvis.
Den tyska(om det är det hon är?) Marga som nämns har döttrar efter sig som inte namnges med M som första bokstav.
12704/T Margas döttrars namn börjar alla med M, flera är hingstmödrar bla finns det en unghingst i Ponny Park i Tyskland efter en dotter till 12704/T Marga.
Detta bara för att visa att saken lätt kan bli snurrig om man inte håller sig till stamboksnummer och helst orginal (fast det är lite min mening) då jag är emot att man kallar liz.135/T Wildkogel här i Sverige för liz. Wildkogel 18 eller bara Wildkogel 18, men det är en annan femma).
Förlåt att jag lägger mig i, men hingsten som 12704/T Marga är mor till är min hingst.
 
Sv: Haflinger

K L

Måste fråga då lite allmänt.
Vad exakt är då en riktig Tyroler Haflinger?
Och varför har te.x Danmark en förening där det bara tillåts rena Tyroler Haflingers (finns kanske i Sverige oxå??)?
Dom andra (med full haflinger-stam då såklart) är väl lika mycket Haflinger som de är?? Eller?
 
Sv: Haflinger

Ja du får gärna skicka ett PM!

Men varför skulle du få på öronen om du skriver fakta?? Det skulle ju vara konstigt!
Å alla har ju rätt till sin åsikt så!
 
Sv: Haflinger

Ja du får gärna skicka ett PM!

Men varför skulle du få på öronen om du skriver fakta?? Det skulle ju vara konstigt!
Å alla har ju rätt till sin åsikt så!


Ja, det har du rätt i. Gör ett försök då men sänder inget PM!
Vill inte skriva en uppsats så detta är väldigt "löst" förklarat.

I stort sett och utan att krångla kan man säga följand:
En Tyroler-Haflinger är en haflinger utan inkorsning, som är kårad(premierad) i Haflinger Pferdzuchtverband Tirol och införd i HPTs stambok. Även avkommor som är berättigade till registrering för senare stamboksföring kallas tyroler-haflinger.

Lättas är att kika in på Dansk Tyroler-Haflingeravels hemsida www.Haflinger-dth.dk under"Haflingerhesten" "Der er forskel".
Ja, det finns en "underavdelning" i Sverige(Svensk Tyroler- Haflingeravel, STH) som tillsammans med Danmarks DTH är medlemmar i Haflinger Pferdzuchtverband Tirol och följer deras avelsnormer.
Dessa avelsnormer, samt moderlandstillhörigheten och i och med det avelsvärderingen skiljer sig från de som SHF och HAD har men visst haflinger som haflinger så länge de är utan inkorsning.
 
Sv: Haflinger

*knapplån*
har kommit hem efter ett par underbara dagar, med mängder av vackra haffisar!!!;)

roligast var ju så klart att få se hingstarna idag! det är sån skillnad på att få se dem live, jämfört med bilder!:D

tycker att Atlas-F verkar va en intressant tillgång till svensk avel!
och så klart min favorit, Nachtman!!!:love:
 
Sv: Haflinger

En liten fråga, hur kan man lättast ta reda på att en haflinger är "ren", ingen arab inkorsning?
tänker då på dom tysk, italien och holland uppfödda?

Tänker bla på hingstar som Atlas-F, Striker och Wilco?
 
Sv: Haflinger

En liten fråga, hur kan man lättast ta reda på att en haflinger är "ren", ingen arab inkorsning?
tänker då på dom tysk, italien och holland uppfödda?

Tänker bla på hingstar som Atlas-F, Striker och Wilco?

Jaaa! En mycket bra fråga! :) Hur kan man ta reda på det på enklaste sätt????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp