Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Håller med du om Nachtman,han föll både mig o dottern i smaken.Så fint ansikte:love:
Atlas-F ,var det den magra kraken:D? Men vilket steg han har,helt underbart men jag gillar lite mer massa så jag hoppas att han "mafflar"till sig lite.
Blev lite ställd när jag såg Adelante,han har blivit så mörk!.När jag var till honom med Faffie så var han mycket ljusare,men han är fortfarande jättegosig!
Pratade med Persikan o Eldfuxen men jag missade tyvärr dig GT.
Tycker att själva visningen var lite förvirrande emellanåt,informationen hade kunnat vara bättre spec som jag aldrig lyckades hitta något program.Men det var skoj att titta på vackra hästar,vilken lycka det är att komma hem o hitta en i sin egen hage som avslut!!!!/L
 
Sv: Haflinger

Ja Nachtmann är en raring:love:(hade glädjen att ha honom en vecka i vårt stall precis när han kom till Sverige i februari)
Två år står han i Sverige sedan ska han(antagligen) tillbaka till Haflinger Pferdzuchtverband Tirol som äger honom, ingen vet när vi får ett sådant erbjudande igen! Tyrolerhingstar med det gedigna avelsarbete som ligger i Tyroleravlen genom generationer, växer inte på träd, finns bara en förutom Nachtmann i Sverige.
 
Sv: Haflinger

Nu är jag skit nyfiken på helgens upplevelser.:bump: Kunde ju inte själv vara med på grund av "studier i fältet" så berätta nu!!!!!!!!
Foton också!!!!!!!!!!!:rofl: Gissar att det var rena godis affären för haflinger freeks:d:banana:
 
Sv: Haflinger

Vi var där med våran och deltog i Haflingermästerskapen, dressyr Lb0 och La4 samt hoppning LC och LB.. Gick skapligt bra, blev placerad tvåa i första klassen dressyren, samt kom trea i mästerkapsklassen LB hoppning efter ett snöpligt pet på sista hindret! Wille skötte sig ganska bra, men var livrädd för hindrena i första klassen:o

Jag såg hingstarna (de äldre?) på söndagen efter lunch, och den som föll mig bäst i smaken var Nilton som kom tvåa. Jag kan inte så mkt om rasen i sig men han var högställd, med utstrålning och hingstkaraktär.

Lite roligt var att vi träffade uppfödaren till våran Haflinger, vi som fick info om att han var importerad från Österrike från förra ägaren så jag vart skapligt förvånad när det stod några utanför boxen o påstod sig ha fött upp honom! Men de var mkt trevliga o det var kul o få veta lite bakgrund om Wille:p

Mv´h Maria
 
Sv: Haflinger

Det jag funderar över är hur stor risken är att det blir inavel till slut om man bara ska avla på 100%-igt renavlade Tyrolerflingor?
Alla är ju släkt med alla, spec de "stora" linjerna A,N o W.Det borde ju bli ett bättre utbud om man även plockar in lite ovanliga stammar även om de innehåller någon enstaka % arab,vilket iofs alla gör eftersom stamhingsten var arab.
Nu säger jag inta att vi ska korsa in rena arabhingstar utan att kanske vara lite mer vidsynta i avelsarbetet vad det gäller de icke 100% renavlade haflingar. Känns lite kymigt att tro att det ena (läs "rena) skulle vara bättre än det andra.
Målet måste väl vara att få fram en sund o trevlig rastyp som passar oss som köpare/brukare, o inte ett utställningsföremål med fina namn på ett papper.
Upplys mig, är nyfiken på "tänket" inom aveln!/L
 
Sv: Haflinger

Kul Maria att det gick bra för Wille men visst är det snörpligt när de petar. Det där med att lura på nya hinder har vi alltid fått "bråka med" när vi varit med på HM, våra tycker det var läskigt med nya hinder och annat knasigt! Vet inte om haflingen är mer misstänksam av sig även om de samtidigt är nyfikna.:confused: Jag gillar också Nilton, han är en haflinger i min smak även om jag inte kan använda honom i mitt avelsarbete. Jaså, Wille har "dubbelt medborgarskap" då!:D
 
Sv: Haflinger

haha ja dubelt medborgarskap kan man ju kalla det:D Nae men vi är alltså säkra på att han nu är född i Sverige hos dem, de har hans mamma hemma hos sig samt fött upp lite syskon till honom.. Men det var lite kul när de kom fram till mig o sa "Det är vi som fött upp Wildfang" o jag bara: "Nae, han är importerad från Österrike":D haha... men de tyckte det var kul att han hamnat hos någon som satsar lite, tidigare har han tydligen vandrat runt en del av okänd anledning. Men de vi köpte honom av hade honom som turridningshäst ihop med fler Haflingers o Nordsvenskar, men de skulle lägga ner verksamheten.

Wille har iallafall tävlat en del nu i sommar, dock inte med mig eftersom jag är för gammal för att rida ponny. Det blir även fullt upp kommande helger med fortsättning på div 2 i både hoppning och dressyr, dressyrDM, ett par till hopptävlingar samt KM i både dressyr, hoppning o fälttävlan.. Så det blir fullt upp med tävlingar i höst!!

Ja Nilton var fin, han hade dock lite svagt njurparti var väl det negativa från domaren. Jag gillade även en som var väldigt mörk i färgen, kommer inte ihåg namet på den men den nämndes väl tidigare i tråden tror jag...

Den som vann saknade könskaraktär men det kanske inte är så viktigt bland Flingorna. Jag som inte kan speciellt mkt om just den här rasen vet inte riktigt vad avelsmålen är.

Det jag själv reflekterade var att jag tyckte de som var den gamla, lite grövre typen av Haflinger rörde sig lite mer genom kroppen, de lite nättare, arabliknande Flingorna kanske var lite mer trippiga i steget, men självklart mer högställda. Halshugg mig nu om ni inte håller med:angel:
 
Sv: Haflinger

Ingen halshugger dig:D Ordet är fritt och jag personligen tycker det är intressant att höra om era iaktagelser eftersom jag inte var närvarande. Intressant med att vinnaren av hingstarna saknade "könskarraktär" kan det bero på att det var en mycket ung hingst? Könskarraktären kommer ju lite med åldern. Ser på vår sexåring här hemma och tänker tillbaka på honom första gången jag såg honom, inte samma kille. Nu är han hingst!!
 
Sv: Haflinger

Vill också se bilder :D! Det var lite väl långt för mig att resa, så jag kunde tyvärr inte vara på plats, men jag skulle gärna vilja se lite fina haflingerbilder!
 
Sv: Haflinger

Det jag funderar över är hur stor risken är att det blir inavel till slut om man bara ska avla på 100%-igt renavlade Tyrolerflingor?
Alla är ju släkt med alla, spec de "stora" linjerna A,N o W.Det borde ju bli ett bättre utbud om man även plockar in lite ovanliga stammar även om de innehåller någon enstaka % arab,vilket iofs alla gör eftersom stamhingsten var arab.
Nu säger jag inta att vi ska korsa in rena arabhingstar utan att kanske vara lite mer vidsynta i avelsarbetet vad det gäller de icke 100% renavlade haflingar. Känns lite kymigt att tro att det ena (läs "rena) skulle vara bättre än det andra.
Målet måste väl vara att få fram en sund o trevlig rastyp som passar oss som köpare/brukare, o inte ett utställningsföremål med fina namn på ett papper.
Upplys mig, är nyfiken på "tänket" inom aveln!/L

Risken för inavel är minimal, då utbudet av både ston och hingstar är stort. Viss linjeavel finns, har själv bedrivit det med bra resultat.
Nu är det ju så att den form av avel du förespråkar redan finns på marknaden och 1,563% arab accepteras där.
Som avlare väljer man ju inriktning på vad man tror på blir bra för ens avelsarbete, lite av en "affärshemlighet".
Ja, målet är att få fram bra bruksindivider men även framtida avelsdjur behövs - avel är att tänka framåt! Just där kommer avelsvärdering, utställning och papper in... kalla det fina namn på ett papper tja, det kan man kanske säga, jag vill mena att det är just avel att dokumentera resultat och visst det som blir bra blir "fina namn", den enkla haflingerns resultat som avelsdjur! Utan seriös avel får vi inga bra sunda och rastypisak haflinger som passar köpare. Utan utställningar av avelsdjur finns det inget grundlag till att bedömma de olika avlares avelsarbete.
Som brukare kanske du tävlar i olika disipliner och där kommer också "fina namn" och resultaten kommer individen till godo när bruksresultaten ska meriteras.... avlen är på samma vis, förenklat förklarat.:idea:
Hoppas att det gav lite upplysning då ämnet är väldigt individuellt hur man ser på avel, allt enligt min mening altså.:D
 
Sv: Haflinger

Tror minsann att det var Wilco som vann o han är väl inte så ung eller? Han har ju en hel del avkommor efter sig iaf. Kan hålla med om att han inte var spec hingstig men han kanske har ett superlugnt temperament ,vilket jag isf skulle uppskatta mer som ev "fölgörare".
Tack för infot om avelstänk,det är klart att aveln ska ske under ordnade former, inte tu tal om saken,det jag kan ha lite funderingar om är pratet om "100%-renavlade Tyrolerhaflingar" det känns lite snävt i svängarna,enl mina funderingar så borde det väl kunna vara bra att titta lite i periferin, OM det nu finns något att se där.

T.ex jag tycker att Alpkogel är en grann hingst och skulle gärna ha honom som pappa till mitt flingaföl, pga att han vore den som skulle kunna passa bäst exteriört o tempermentsmässigt,då duger inte hon eftersom hon har Bayerstam +några droppar arabblod i sig eller hur?
Däremot så skulle jag ha kunnat avla på Faffie som hade ren stam men som inte alls var lika fin exteriört.
Nu har jag inte tänkt att ta något föl så frågan är helt hypotetisk.

Jag har lite svårt att få ihop tänkandet,hjälp med förklaring,tack./L
 
Sv: Haflinger

OK, är det vår "snävsynhet" vad gäller avel du hänger dig i, tja, då får det stå för dig, det är svårt att ge ett svar då eller ens argumenterar mot. Att diskutera hypoteser är inte min starka sida!:rofl:
Jaså var det Wilco som vann men han är ingen unghingst men väldigt populär i Sverige. Roligt för ägarna till honom!
Att du ville välja våran "Alpkotte", det förstår jag, för han är "världsbäst i Småland" tycker jag:D:banana: men si han kommer inte på avelsmarknaden, ska gå i privat avel.
 
Sv: Haflinger

Ha ha, kikade efter lite buke människor, men visste inte riktigt vad jag skulle kolla efter, så jag ägnade mig åt hästarna istället!;)

sammanfattar vad jag tycker om några av hingstarna!

Atlas-f som fick dagens bästa poäng 98898 - 42p var nätt och snygg, dock ingen wow hingst. 8 på galoppen.
imponerade inte när han visades för hand, men var desto finare under ryttare, passar säkert bra att använda om man har ett kraftigare so och vill ha en ngt lättare avkomma med mer luft under magen..

Nachtmann
min favvo!:love: det enda negativa att säga om honom är att han har tendens till underhals när han stressar upp sig, vilket även domaren påpekade..
luftig trav och bärig galopp!
han fick 98798 - 41p och 8 på galoppen.

Nilton
snygg. högrest var riktigt fin på dressyren, tyvär inte "ren"..

Wilco
mkt fin, visade visserligen inte upp nån bra trav och fick bara 89897-41

Stratos
gillade jag skarpt tyvär ansåg domaren honom omodern och han hamnade på 77888-38p


Sen får jag säga WOW angående Adelantes färg!;)

bilder på g...
 
Sv: Haflinger

ÄNTLIGEN en rapport, tack för den!!:bow:
Ser framemot lite bilder också:bump: Nu har jag hållt låda hela dagen dags för lite "Allvar":rofl:
 
Sv: Haflinger

Hejsan, ska försöka göra ett bidrag till alla bildhungriga stackare som inte var där, bilderna i ridhuset blev jättemörka men ni ser väl lite..
Det är klart att jag älskar min häst för den hon är, HON ÄR BÄST hihi men jag tycker inte att man kan ändra så i rasbeskrivningen.
Snackade med en fjordingfantast i min klass och hon sa att fjordarna oxå gått skilda vägar men att de av den äldre grövre modellen inte blir sänkta i poängen för det.

Idag fick Shone följa med mej till skolan och köra dressyrkörning på körplan och hon var jätteduktig! Sen red vi ut alldeles ensamma och tog en galopp och på söndag är det DM i bruksridning som vi ska va me på så då får ni se bilder från det! Kul va? Det är väl inte många flingor me på, mest fjordar..
Tack så hemskt mycket arna för den fina komplimangen av din kära dotter :crazy: jag blir alldeles rörd..
Ja, min klasskompis sa idag att hon såg ut som en sagohäst men det är ju bara för den vita manen (som inte såg lika vit ut när jag stog bredvid i min vita kavaj) :D JAJJA!!

IMG_0120.jpg
[/IMG]
Här är min klass jag kommer som trea nu

IMG_0109-2.jpg
[/IMG]
Detta är uppställningen inför dommaren

IMG_0126.jpg
[/IMG]
Här kommer vi ut, mamma Saffi till höger.. Tror bestämt jag fick med någons pappa på denna bild..

IMG_0155.jpg
[/IMG]
Titta va fin stjärn vi har

IMG_0141.jpg
[/IMG]
Och här är hon så vacker så att hon nästan ser ut som hingst!

Ja det var väl något iaf, har lite kort på hingstarna men dom e kvar på kameran, kan sätta in dem sen.. Kraam så länge
 
Sv: Haflinger

Jag tycker hon är jättevacker!:) var inte rädd för att visa henne igen! Smaken är som baken även på domarna, och dom dömer "lite" efter eget tycke...
alla hästar i helgen fick låga poäng! :smirk: flera av dem sjönk med 2-3 p, sen förra året!
 
Sv: Haflinger

Tror minsann att det var Wilco som vann o han är väl inte så ung eller? Han har ju en hel del avkommor efter sig iaf. Kan hålla med om att han inte var spec hingstig men han kanske har ett superlugnt temperament ,vilket jag isf skulle uppskatta mer som ev "fölgörare".


Det var inte temperamentet eller hingstigheten jag syftade på när jag menade att han hade svag könskaraktär. Det är självklart jättebra med en hingst med lugnt temperament o det är nog mer efterfrågat än en hingst som har "mkt i skallen". Det jag menade var att han snarare såg ut som en valack i utseendet, jag skulle aldrig ha tippat på att han var hingst när jag såg honom i ringen, då rent utseendemässigt. Även domaren påpekade att han saknade könskaraktär. Däremot så hade han väldigt goda kvaliteter ändå och det belönades ju han för. Och könskaraktären är ju inte kanske det viktigaste för de flesta i val av hingst, en hingst med bra temperament och god exteriör väger säkerligen upp bättre. För mig var han däremot ingen hingst som jag kände nått "wow" för..

Jag såg däremot en annan häst som bara var sådär "wow". Har ingen aning om vilket kön eller vilken klass den tillhörde för jag såg den bara på håll, men det var på lördan. En jäkla resning och en sån härlig man! Den drog verkligen min blick till sig! Därmed vill jag inte ha sagt att den är en bra avelsindivid eftersom jag inte sett den nära och därför inte kunde se om den hade några exteriöra avikelser eller hur temperamentet var.

Mvh Maria
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp