Sv: Haflinger
Hm, var ska jag börja?
En bra bok där det står mycket om Hannas släktingar är "Westfalens Haflinger in Wort und Bild" av Dr. Heinz Heupel. Den är från 1987 och utgiven av haflingeravelsföreningen i Westfalen (på Ravensberger Verlag). Jag tror att den säljs fortfarande, pröva att fråga hos Westfälischer Pferdestammbuch. Jag kan skicka e-postadressen per PM om du vill (det är till en enskild person, så kanske inte så lämpligt att lägga ut här).
I alla fall.
Aga Khan: Född 1982 (syns på numret). Vann haflingerhingstpremieringen i Münster-Handorf 1984. 1986 placerade han sig som nummer 3/11 vid 30-dagarstestet (bruksprov i ridning) i Münster-Handorf. Minns att jag såg annonserna på honom i Haflinger Magazin i slutet av 80-talet. Där skrev de bl.a. att han var den snabbaste haflingerhingsten vid terrängprovet. Det är en av de första meningarna jag lärde mig på tyska!

Några år senare var det en ganska stor artikel i Haflinger Magazin, där de berättade om Aga Khan och hans avkommor. Han benämndes då som "Stempelhengst", alltså en hingst som verkligen satt sin "stämpel" på aveln i Westfalen. Enligt de uppgifter jag har här nu är han far till 4 godkända hingstar - men det är bara tyska hingstar. Har för mig att han även har söner i andra länder, bl.a. Holland. Han har även 85 stambokförda döttrar, varav 14 "Staatsprämienstute", som ungefär motsvarar diplom i Sverige (de bästa 3-årsstona i sin årgång blir Staatsprämie). Han har även en son (vallack) som tävlats i dressyr klass A och L (motsvarar ungefär LB-LA).
Aga Khan har för övrigt samma mor som Hattrick 1 i Sverige! Hon heter Nancy och placerades som etta vid stopremieringen i Everswinkel 1974 och kom trea i sin klass vid den tyska Bundesschau (ungefär som en jättestor riksutställning för hela Tyskland) 1979.
Hanni är född 1972 och vann stopremieringen 1975 i Warendorf. Hon är mor till två godkända hingstar (Aramis e. Afghan 420104076 och Narinus (tidigare Natz) e. Nardus 420088871) samt minst fyra Staatsprämienstuten (1987 i alla fall ... de kan ju ha blivit fler efter det ...). Hanni vann också DLG-utställningen (DLG är en stor tysk lantbruksmässa av något slag) 1978 och 1980. Hon har vunnit en massa andra mindre utställningar också, men detta var de största.
Hannis far Hoferbe, född 1966, har 15 godkända söner och inte mindre än 141 stambokförda döttrar, varav 17 Staatsprämienstuten. Hoferbe är förresten farfar till både Hattrick och Harras.
Nu måste jag sluta, det finns massor mer att berätta, men det får bli en annan dag!