Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Vad kul att du träffat Alex, jag vet att hon var i USA ett tag! Oh hon är så gullig och Laura och Alex har kontakt fortfarande. Jag hälsade på "Fohlenhofgänget" för några år seda och Alex bjöd på middag, gulliga Alex serverade spagetti och ketchup:d för "die Mutti", alså det var jag........ hm, hade nog vänta något annat men det serverades med massor av kärlek och beundran,:love: Lauras mamma! Jag kände mig verkligen speciell!:rofl: Har hon inte också varit en sväng i Australien????
 
Sv: Haflinger

Ja, vekligen en urgullig tjej.:) Var i USA träffades ni?
 
Sv: Haflinger

Tycker att det blir mindre trevligt här utan dig! Skit i föreningar o styrelser o var "bara" Eldfuxen här inne, så borde vi väl alla kunna samsas här inne oavsett vad som tycks o tänks.
Vi ses på söndag!
/L
 
Sv: Haflinger

Jag pratar faktiskt lite tyska med henne,gjorde även så med Faffie. Tycker att hon lyssnar lite mer på vissa saker på tyska. De hade meget roligt åt mig i tyskland när jag var nere o tittade på henne,o givetvis muttrade lite på tyska till henne.
 
Sv: Haflinger

Men HALLÅ!! Eldfuxen får inte gå nånstans!! Och där med basta, ja måste ju ha kvar mitt haflingerlexikon!!
SNÄÄÄLLA??! Eftersom ändå ingen här vet vad som hände så måste väl det kännas rätt så bra.. Ingen tycker illa om någon!
Kraam
 
Sv: Haflinger

Men HALLÅ!! Eldfuxen får inte gå nånstans!! Och där med basta, ja måste ju ha kvar mitt haflingerlexikon!!
SNÄÄÄLLA??! Eftersom ändå ingen här vet vad som hände så måste väl det kännas rätt så bra.. Ingen tycker illa om någon!
Kraam
Jo jag vet i alla fall en del men det är ganska så onödigt att älta det i all oändligheten. Jag hoppas att ni alla som åker till Strömsholm verkligen njuter av denna "Haflingerfest" ett sådan arrangemang gör sig inte själv, det har varit många haflingerfolk som legat i och naturligtvis är alla välkommna.:rofl::banana: Jag har fått förhinder i helgen börjar plugga på Växsjö Universitet och vi har "upprop", bokutlämning och föreläsing fredag/lördag och söndag behöver jag nog vila:D Men jag är säker på att ni klarar er utan mig:smirk:
Tråkigt att vårt "Haflingerlexikon" inte vill vara med mer på tråden men det får stå för henne.:banana:
 
Sv: Haflinger

jo det var kul, men inget ställe jag åker tillbaka till..:cool: hästhållning, hantering, utrustning mm höll väldigt låg standard jämfört med sverige.. inte alls samma kunskap och framförallt vilja och lära som vi har!
vi var där i 3mån!;)
 
Sv: Haflinger

Nu har Shone badat! Så nu kommer hon frysa ihjäl, för nu har inge stöv kvar, men hon får sova inne inatt med täcke..
Och här kunde hon se alldeles gammal och sorgsen ut

IMG_0109-1.jpg
[/IMG]

Och här har jag lödder på örat och i hela pannan usch!

IMG_0110-1.jpg
[/IMG]

Men snart e ja ren! Och matte tyckte jag var jätteduktig fastän hon tvättade svansen på mig 3 ggr!! Hon vart aldrig nöjd:D

IMG_0108.jpg
[/IMG]

Vi ses imorrn!!
 
Sv: Haflinger

Men shit ska alla dra nu eller?
Aja, jag stannar.. Mig kan ni räkna me grabbar ;)
Nej hon visas inte fredag men på lördag!
Kraaam
 
Sv: Haflinger

Hej på er!

Det är klart att jag kommer tillbaka ... Jag är en envis typ, så mig blir ni inte av med i första taget, även om jag blir en :devil: ibland.

Vi ses på söndag! Min bebis får vänta med att bada tills imorgon, men sen blir det skura av!

Tillägg: Nån som vet om man kan fettsuga hästar? :rofl: (gäller min, ingen annans)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

hoppas jag hinner se henne imorn! tror iförsig inte att jag hinner fram förräns halv 11, då det tar ca 4h att köra..
och då är nog stonas tur över...:crazy:
 
Sv: Haflinger

KL

Håller på att leta runt efter lite bilder på mor, far och andra släktingar till en av de andra flingorna i stallet.
Tror hon har rätt fin stam då jag fått höra att "Eldfuxen" nämnt något om det när hon registrerades i Sverige! ;)

Vet inte var jag ska leta (hittade inte mycket på allbreedpedigree.com) så jag frågar er som kan!!! :D
Allt jag fick fram var en bild på hennes pappa, Aga Khan, där man snabbt kunde konstatera att hon ärvt sin puffiga man av honom!!!:rofl:
Någon som har bra tips där man, som bara kan lite av det tyska språket, kan leta och hitta trevlig information?

Hästen i fråga är då Hanna, som jag visat på nån bild här tidigare.

Hanna f-90
Mor: Hanni
Far: Aga Khan
Morfar:Hoferbe
Farfar:Arpad
Mormors far: Marinus
Farmors far?: Nebel
hanna2.jpg
 
Sv: Haflinger

Hm, var ska jag börja?

En bra bok där det står mycket om Hannas släktingar är "Westfalens Haflinger in Wort und Bild" av Dr. Heinz Heupel. Den är från 1987 och utgiven av haflingeravelsföreningen i Westfalen (på Ravensberger Verlag). Jag tror att den säljs fortfarande, pröva att fråga hos Westfälischer Pferdestammbuch. Jag kan skicka e-postadressen per PM om du vill (det är till en enskild person, så kanske inte så lämpligt att lägga ut här).

I alla fall.

Aga Khan: Född 1982 (syns på numret). Vann haflingerhingstpremieringen i Münster-Handorf 1984. 1986 placerade han sig som nummer 3/11 vid 30-dagarstestet (bruksprov i ridning) i Münster-Handorf. Minns att jag såg annonserna på honom i Haflinger Magazin i slutet av 80-talet. Där skrev de bl.a. att han var den snabbaste haflingerhingsten vid terrängprovet. Det är en av de första meningarna jag lärde mig på tyska! :rofl: Några år senare var det en ganska stor artikel i Haflinger Magazin, där de berättade om Aga Khan och hans avkommor. Han benämndes då som "Stempelhengst", alltså en hingst som verkligen satt sin "stämpel" på aveln i Westfalen. Enligt de uppgifter jag har här nu är han far till 4 godkända hingstar - men det är bara tyska hingstar. Har för mig att han även har söner i andra länder, bl.a. Holland. Han har även 85 stambokförda döttrar, varav 14 "Staatsprämienstute", som ungefär motsvarar diplom i Sverige (de bästa 3-årsstona i sin årgång blir Staatsprämie). Han har även en son (vallack) som tävlats i dressyr klass A och L (motsvarar ungefär LB-LA).

Aga Khan har för övrigt samma mor som Hattrick 1 i Sverige! Hon heter Nancy och placerades som etta vid stopremieringen i Everswinkel 1974 och kom trea i sin klass vid den tyska Bundesschau (ungefär som en jättestor riksutställning för hela Tyskland) 1979.

Hanni är född 1972 och vann stopremieringen 1975 i Warendorf. Hon är mor till två godkända hingstar (Aramis e. Afghan 420104076 och Narinus (tidigare Natz) e. Nardus 420088871) samt minst fyra Staatsprämienstuten (1987 i alla fall ... de kan ju ha blivit fler efter det ...). Hanni vann också DLG-utställningen (DLG är en stor tysk lantbruksmässa av något slag) 1978 och 1980. Hon har vunnit en massa andra mindre utställningar också, men detta var de största.

Hannis far Hoferbe, född 1966, har 15 godkända söner och inte mindre än 141 stambokförda döttrar, varav 17 Staatsprämienstuten. Hoferbe är förresten farfar till både Hattrick och Harras.

Nu måste jag sluta, det finns massor mer att berätta, men det får bli en annan dag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp