Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Däremot har din häst andra släktingar i Sverige! Stroganows far liz. Stromboli har flera avkommor här vet jag. Harri här på Buke har t.ex. en dotter till Stromboli hemma om jag inte är helt felinformedad! :D En mycket fin Stromboli-dotter, enligt mig och även enligt domaren som gav henne diplom en gång i tiden. :bow:

Det stämmer bra det! Katarina har vi haft sen hon var tre (tror jag) nu är hon femton och därmed stallets älsta och mest bortskämda häst:angel:.
http://www.haflinger.se/page_1196537831890.html

Katarina har desutom samma mamma som GT:s älskling Katinka - 13798/T Karina.
 
Sv: Haflinger

Jag måste bara få säga att din hingst är otroligt vacker.

Jag ser fram emot capriolebilderna!
 
Sv: Haflinger

Katarina har desutom samma mamma som GT:s älskling Katinka - 13798/T Karina.


Precis!:)
Blev så glad när jag hittade bilder på henne på eran hemsida, har alltid velat se hur hon ser ut!;)

När jag kommer underfund med hur scannern funkar ska jag lägga in lite bilder från 90-talet:D bland annat på Karina!
 
Sv: Haflinger

Hej Fakur!

Jag kan bara svara fram till nyår, men fram till dess fanns det i alla fall ingen haflinger här i Sverige (registrerad i SHF) som var/är e. Stroganow.

Däremot har din häst andra släktingar i Sverige! Stroganows far liz. Stromboli har flera avkommor här vet jag. Harri här på Buke har t.ex. en dotter till Stromboli hemma om jag inte är helt felinformedad! :D En mycket fin Stromboli-dotter, enligt mig och även enligt domaren som gav henne diplom en gång i tiden. :bow:

Stroganows mor Anka kommer ur samma stofamilj (Bonny) som Eldfuxens Adelante. Anka är e. Andermatt u. Bonny. Adelantes mor Mara är e. Merlin u. Hagar ue. Herkules uu. Annabell. Annabell i sin tur är en helsyster till Anka! Annabell och Anka ingick om jag minns rätt båda i Bonnys avkommegrupp som vann avkommeklassen för ston vid den europeiska utställningen i Ettelbruck i Luxemburg 1994.

Jag har haft förmånen att få vara "barn i huset" hos familjen Kremp, som fött upp Anka, Mara och Stroganow (och en massa andra fina haflinger). Det var hos Kremps jag lärde mig tyska! Och en hel massa om haflinger, förstås. Så jag känner till Stroganows möderne, inte bara "på pappret". Det är underbara och vackra haflinger ... :love: Stroganow föddes dock 1990, vilket var 5 år innan jag var där, så honom har jag tyvärr inte träffat "live". Men hans mamma är en pärla!

Stromboli blev reserv-Världschampion hingst vid världsutställningen i Ebbs 1990 och Anka tror jag har 5 eller 6 godkända söner, så det är en bra stam hon har på fädernet din haflinger. Vad har hon för stam på mödernet? Nyfiken i en strut! :)

Det låter ju bra :) Hennes mamma heter Kwibus "fan it ruge fjeld" (Det står faktiskt så i passet..) Morfar heter Stein van den Hemel som var efter Status.
Mormor heter Tessa som var efter Noro.
Känner du igen nån av dessa hästar också kanske?
Jag själv har inte tänkt att ta föl på henne nu i alla fall men det är ändå kul att veta om hon har "hyfsad" stam..:smirk:
 
Sv: Haflinger

Hej igen!

Nej, tyvärr känner jag inte just dessa hästar!

Googlade lite på "Stein van den Hemel" och hittade denna länk: http://www.hethaflingerforum.nl/hengsten.php?hengst=Stein van den Hemel&nummer=Hf.K.118 och här finns det bilder: http://www.allbreedpedigree.com/ind...red=Standard&x2=n&username=&password=&x=0&y=0 (klicka på reports och photos)

Det enda jag kan se är att Stein van den Hemel har 3,125 % arab i stammen, men finns där inget mer så är din häst OK som haflinger! :)

Och här fanns det lite om Noro: http://www.hethaflingerforum.nl/hengsten.php?hengst=Noro&nummer=Hf.K.61

Jag kan PM:a dig adressen till KVTH (den holländska haflingerföreningen) ifall du vill fråga dem om hästarna i din hästs stam. De förstår och skriver bra engelska! :)

Jag gillar förresten holländska haflinger - min "gammeltant" kommer från Holland och hon går verkligen inte av för hackor! :love: Inte hennes son heller för den delen! :love:

Idag har jag förresten varit väldigt duktig - först löshoppade jag lille Wacker, det tyckte han var sååå roligt! Hade varit kul att filma hans härliga krumsprång, men tyvärr hade digitalkamerans batteri laddat ur ...

Sen lade jag sadel på Fira, det var väl tredje gången eller så, och ledde runt henne i träns och med dinglande stigbyglar. Hon var jätteduktig och GLAD att äntligen få börja jobba. Inte för att det är så mycket till jobb, men hon fick en hovböld med komplikation för ett år sen och har inte kunnat göra något alls eftersom hoven har haft ett stort HÅL i sig :eek: så det var fantastiskt roligt att göra NÅGOT! :banana:

Sen när jag ändå var igång så satte jag på träns och sele (första gången med sele) på mammas lilla tvååring Cassiopeia. Hon var också JÄTTEDUKTIG! :love:

Så nu kan jag nästan vistas i samma rum som Ambitiösa Persikan utan att skämmas! :D

Mycket smileysar blev det denna gång, men det var kul att jobba med så många rara haflinger på en dag!
 
Sv: Haflinger

Tack för all info! :bow: Jättesnällt av dig. Ska försöka att bidra med ett foto på min Carmen, ska bara kolla hur man gör först..
Du får gärna skicka över adressen till den holländska haflingerföreningen, kan ju vara kul att kolla lite mer. Man får väl hoppas att det inte finns mer arab i stammen då kanske för ev framtida bruk i aveln..
Får väl se till snart att få hennes holländska pass omgjort till svenskt, men det är kanske väntetid för sånt?
 
Sv: Haflinger

Du har PM ... :) Angående väntetider och sånt så är jag numera lika ovetande som alla andra här, eftersom jag inte längre är registrator i SHF. Uppsagd p.g.a. "arbetsbrist". Vem som är ny registrator vet jag inte heller, men enligt hemsidan ska man kontakta styrelsen.
 
Sv: Haflinger

God morgon alla glada haflingerälskare :D!

Klockan är inte mycket, och jag har redan varit ute och ridit, därav mitt goda humör :D! Vad skönt det är med dessa mycket ljusare tider när man kan ge sig ut klockan 8 på morgonen. Man slipper det mesta av den trafiken (lastbilar, traktorer, etc) som brukar finnas, och det är lugnt och skönt. Pållan var pigg, och inte så lite stressad för att lilla kompisen inte fick följa med, så den största delen av ridturen bestod av gångarten "överilad skritt". Men det är bara bra att träna den stora 5-åriga bebisen på att kunna vara ute själv med matte utan sällskap...

Vad har/ska ni göra med pållarna idag?
 
Sv: Haflinger

Tänkte jag skulle snickra lite på stallet, som igentligen bara skulle målas istället får genom gå en mindre ombyggnation, tre boxar blir två!:)

sen i em ska jag ut på en skogstur med ägaren till pållarna!
Härligt att du redan hunnit vara ute, själv tog jag en efterlängtad sovmorgon!:D
 
Sv: Haflinger

Vad kul det måste vara att ha ridsällskap. Det kan jag sakna ibland.

Fotade pållan lite snabbt idag. Jag stod i badrumsfönstret, och så här glad blev hon när hon fick syn på mig (det, hrm, händer att jag kastar ut äpplen/morötter ibland:o):

P2100010.jpg

Full galopp i "dyngan"!

P2100014.jpg
 
Sv: Haflinger

Härliga bilder! Det riktigt syns hur hon hoppas på lite godis från fönstret.

Jag har också tagit en ridtur i det underbara solskenet. Det har ju varit som vår hela helgen. Märkligt med 10 grader varmt i februari. Vi stötte tyvärr på ett gäng jägare som också hade hittat ut i vårsolen så vi fick ta en lite konstig väg med mycket asfaltsskritt. Men vad gör det när solen skiner!
 
Sv: Haflinger

Här har vi inte haft någon sol alls, men vindstilla och milt. Så underbar omväxling efter alla stormar och regnskurar. Jag fick med mig min svägerska till stallet idag och hon följde med ut på en tur, sen har vi övat teknik idag. Min lilla häst blir otroligt pigg och glad av lite hjärngympa, roligt! :banana:

Imorgon blir det morgonritt här också, håller med om att det är underbart när ljuset kommer tillbaka! Hörde koltrasten sjunga igår, då det blir nog vår i år också :D
 
Sv: Haflinger

Åh,,,jag blir så avundsjuk på er som kan ta en härlig morgontur.

En annan som har hästarna inhyrda 1 mil härifrån och inget körkort får ju hålla sig till dagarna. Visserligen härligt det också men lite sotis är jag allt ;)
 
Sv: Haflinger

Vart uppmanad av golden_tinka att skriva om min lilla pålle, och det är såklar jag ska göra det! :D

Min haflinger heter Hasi Hella, är ett sto som är född 2002 i Österrike.
Mor: Helvig
Far: Starkenbach
Inporterade henne ifrån Tyskland för snart ett år sen (känns inte som det!)
Hon är ganska hög, har ej mätt henne själv (lite lat) men är runt 150 sträcket...
Hon är ju fortfarande ganska ung, så vi håller mest på att lära känna varandra och utvecklas, hon vart inriden ganska sent..
Hon är en hejare på att hoppa och tycker det är superkul! så hon kommer bli min dressyr och hopphäst förhoppningsvis!

Lite bilder:




ursäktar om det blir stora bilder!
 
Sv: Haflinger

Hugger en knapp för att jag bara är tvungen att uppdatera lite från oss, och passar på att säga att det är kul med lite nya bilder på alla fina hästar.

Vi råkar vara ägare till världens bästa häst, ja ni får ursäkta men lilla Queso är speciell.
Han fick i höstas en ny liten (liten som i ung, inte som i kort) ryttare. Eftersom han var oren och snedmusklad när han kom hem så fick hon enbart skritta honom i flera månader. Före årsskiftet någon gång trappade vi upp träningen, i januari var hon plötsligt anmäld till hoppträning och idag tävlade de för första gången.
Första klassen var en LC, Isabelle tog tränaren på orden och satsade, svängde runt hinderstöden, snett mot hindren, Queso hängde med, upp med benen, höger, vänster, de missade en sväng och kom på tredje placering av 43 startande ekipage. Det här kan bli bra med lite rutin. :)
Nästa klass LB, en noggrann genomgång av banan och tips från coachen. Isabelle styrde, Queso hoppade. Omhoppningen började med en snygg sväng, fortsatte med tvära hopp och bra galopp och slutade med vinst, långt före övriga placerade. Det var Isabelles tredje start nånsin. Queso var överlycklig, ärevarv är kul!
Det var väldigt vad fort de blev rutinerade. :D
Vi filmade lbn, så här såg det ut. http://www.youtube.com/watch?v=CAHfuqaZ2Go
Lägg märke till hans hoppteknik i omhoppningen (snabbt upp och över, viker benen till höger och vänster). :love:
Så här fina är de tillsammans.
4355.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

Vi råkar vara ägare till världens bästa häst, ja ni får ursäkta men lilla Queso är speciell.

Quesodjuret! :love: :love: :love:

Ja, han har verkligen en speciell plats även i mitt hjärta ... Så underbart att se honom fräsa runt igen, sanden yr ju om hovarna i svängarna! :D

Hälsa till Isabelle och gratulera så mycket!

Bamsekram från Knappekulla- och Eldfuxen-gänget
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp