Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Ja det där är fascinerande. Jag har upplevt det samma med Romeo. Han har i och för sig inte haft problem med någon häst (hittills), men med Haflingern som han gick tillsammans med på det förra stället vi stod inackorderade var det precis som du beskriver. Det var som om de hade känt varandra alltid när de släpptes ihop första gången. Jag tror helt klart de känner igen sina rasfränder.

Så kan jag känna det med hundar också. Har genom hela min uppväxt haft en del hemma och det har känts som att hundarna av samma ras har haft en annan samhörighet och trivts bättre än de som inte hade några rasfränder.

Lakrits var fin han har blivit och va fint han går, hur har du gått till väga? Försöker själv träna upp min, fast det svårt när jag bara är där 1-2 ggr per vecka och han andra dagar rids av en annan. Vore kul att veta lite mer detaljerad hur du har gått fram.

Köpte förresten nya ridbyxar i dag - för första gången på typ 5 år!:bump:
 
Sv: Haflinger

Det jag har gjort är att jag har ridit på enbart långa tyglar, så gott som.
Han har på detta vis lärt sig att slappna av, jobba igenom kroppen och även hittat balansen själv under ryttare.
Eftersom jag inte ridit honom "i handen" så har jag i stället ridit med vikthjälper och skänkel. Detta har gjort att han har blivit lyhörd och jag stör honom inte i munnen (därmed balansen).

De enda gånger jag tog i honom var vid förhållningar, men dessa gör jag idag med sätet i stället.
För att få en häst att hitta sin form så behöver drivningen komma bakifrån = få bakbenen under sig samt höjer ryggen, man rider in hästen i handen fast jag har honom inte i handen utan han har "sig själv i bettet" med liten, liten kontakt. För att klara det så ska hästen hittat sin balans.
Inom dressyr tex. så rider man in hästen i handen, där ska du känna suget i bettet och det gör du för du har där mer kontakt med hästens mun och det hela tiden. Oftast så rider många som så att dom först lär hästen hitta formen och sen kommer balansen........jag har gjort tvärtom.
Det här gör också många gånger att de inte blir framtunga, vilket kan vara ett problem i början för många.
Givetvis så behöver de hamna lite på bogarna i början för att få under bakbenen under sig men ju mer styrka och balans de får desto mer kan dom frigöra bogarna.

Haha....oj...ja jag vet inte om du förstod hur jag menade. Lät det krångligt så fråga igen.
Jag ska tillägga att jag har skrittat honom i 4 månader så något travarbete har vi inte påbörjat men detta är ju för att han var helt omusklad när han kom.
Du som har en häst som redan är riden och kanske har muskler och kondis kan ju säkert få ett lite snabbare resultat.
Jag å andra sidan har gått väldigt försiktigt fram.
 
Sv: Haflinger

Ja det där är fascinerande. Jag har upplevt det samma med Romeo. Han har i och för sig inte haft problem med någon häst (hittills), men med Haflingern som han gick tillsammans med på det förra stället vi stod inackorderade var det precis som du beskriver. Det var som om de hade känt varandra alltid när de släpptes ihop första gången. Jag tror helt klart de känner igen sina rasfränder.


Samma här! Janosch är extremt lättsam socialt och går fint ihop med de flesta andra hästar (som står ut med att han är lite "knöig"), men att se honom med andra flingor ÄR annorlunda! önskar ibland att han kunde få gå i en stoor fin flock (som på golden_tinkas bilder, tex) med en massa andra, om inte annat för att det är så underbart vackert att se på :love:

Iser: härligt med nya ridbyxor! Jag måste också investera snart, mina jeans faller snart sönder... :o
 
Sv: Haflinger

Det jag har gjort är att jag har ridit på enbart långa tyglar, så gott som.
Han har på detta vis lärt sig att slappna av, jobba igenom kroppen och även hittat balansen själv under ryttare.
Eftersom jag inte ridit honom "i handen" så har jag i stället ridit med vikthjälper och skänkel. Detta har gjort att han har blivit lyhörd och jag stör honom inte i munnen (därmed balansen).

De enda gånger jag tog i honom var vid förhållningar, men dessa gör jag idag med sätet i stället.
För att få en häst att hitta sin form så behöver drivningen komma bakifrån = få bakbenen under sig samt höjer ryggen, man rider in hästen i handen fast jag har honom inte i handen utan han har "sig själv i bettet" med liten, liten kontakt. För att klara det så ska hästen hittat sin balans.
Inom dressyr tex. så rider man in hästen i handen, där ska du känna suget i bettet och det gör du för du har där mer kontakt med hästens mun och det hela tiden. Oftast så rider många som så att dom först lär hästen hitta formen och sen kommer balansen........jag har gjort tvärtom.
Det här gör också många gånger att de inte blir framtunga, vilket kan vara ett problem i början för många.
Givetvis så behöver de hamna lite på bogarna i början för att få under bakbenen under sig men ju mer styrka och balans de får desto mer kan dom frigöra bogarna.

Haha....oj...ja jag vet inte om du förstod hur jag menade. Lät det krångligt så fråga igen.
Jag ska tillägga att jag har skrittat honom i 4 månader så något travarbete har vi inte påbörjat men detta är ju för att han var helt omusklad när han kom.
Du som har en häst som redan är riden och kanske har muskler och kondis kan ju säkert få ett lite snabbare resultat.
Jag å andra sidan har gått väldigt försiktigt fram.

Detta lät vettigt.:idea: Hoppas det är ok om jag "kopierar" lite av ditt träningstips..
Jag köpte i höstas ett jättemysigt Haflingersto som inte är så mkt tränad heller, mest körd tror jag. Lite hård i munnen o vill gärna springa ifrån/öka takten när det blir jobbigt på volten..:smirk:
Jag rider gärna med westerninriktning dock inte så avancerat o har tyvärr inte möjlighet att för närvarande åka iväg med henne på träning, ev ska jag leta upp en tränare ivår som kan komma till mig istället men då är det ju bra att ha grundtränat lite först..
Nu behöver jag även en liten spark därbak känner jag när vädret - skönt att skylla på ibland kanske - inte är så vänligt mot oss ryttare.. :crazy:
 
Sv: Haflinger

Ungefär så var min kille också.
Han är en import från Holland så jag vet egentligen inte så mycket om honom. Det jag fått sagt till mig är att han också ska vara körd en del. Så som han såg ut i kroppen och hur han var att rida när han kom bekräftar en del om att det är så.
Troligtvis körd bara för "nöjes" skull och inte lärt sig gå korrekt osv.
Han hade huvudet högt, högt och har nog gått så en hel del, hans rygg var/är sänkt (blivit bättre nu), hård i munnen och ganska okänslig.

Ridningen på lång tygel har fått honom att sänka sig nedåt och det märks att han tycker det är mycket bekvämare för han har inte ens försökt dra upp huvudet längre under ridning.
Ridningen på lång tygel har också gjort att man snabbt, snabbt kan ge eftergift i rätt ögonblick och det rejält. Man kan också vara väldigt, väldigt mjuk i handen på lång tygel och det har hjälp till att få han känslig.

Hoppas det går bra med din flinga..det vore kul om du uppdaterar och gärna bilder :)
 
Sv: Haflinger

Det här med tränare är inget jag heller gjort så mycket under de 3 år jag ridit western. Har nog tränat 2 gånger tror jag.

Däremot så om man kan grunderna och kan läsa av hästen och vet hur man vill ha den så hittar man vägar för att få hästen som man vill.
Det många glömmer idag är att rida "med känsla". Många rider på ett sätt för att någon har sagt att det ska vara så. Då tar det längre tid att nå sitt mål och man glömmer av att "känna efter" hur sin häst fungerar, det är ju från individ till individ.
 
Sv: Haflinger

Det låter som vi har samma synsätt ang ridningen :) o min flinga är också import från Holland :) Hon togs till Sverige i höstas via Belgien enl hennes pass. Jag köpte henne via ett försäljningsstall i Uppsala trakten utan att ha träffat henne innan :o Jättevågat men jag fick så bra kontakt med säljaren o kände att det var rätt.
Detta har jag inte ångrat.Hon är verkligen en jättego häst :) Jag trivs jättebra med henne.
 
Sv: Haflinger

Välkommen!
kul med nån som bor så nära inpå!bor själv i henån!:)
säg till om du vill ha tips på bra tränare som åker ut och håller träningar!;)
 
Sv: Haflinger

Ah..men det låter ju trevligt :).
Jag sa hej till min, klappa lite, red 3 minuter och sen var det klart :).

Uddevalla ligger ju inte allt för långt härifrån. Det kanske tom. är så att vi är tillräckligt många för en "Flingbuketräff" här i mellan Sverige också så småningom :D
 
Sv: Haflinger

Fakur har du också flinga?

Lakrits, det låter ju nästan för enkelt..... Fast det kräver nog en hel del att komma dit där han svarar på minimala hjälpar. Jag tycker min behöver helt enorma hjälper för att flytta på sig. Jag har alltid ridit med långa tyglar på honom, men däremot har jag väl när jag var yngre inte brytt mig om hur jag har användt hjälparna. Vi red bara i skogen och då räckte mina små enkla hjälpare, för stopp och svänga. Ingen hade förklarat mig viktigheten av att träna något annat. Det är inte förrän på senare år när man har börjat intressera sig för western och AR att man har fattat hur en häst bör gå.

Sen har han ju varit hos en del andra från att jag red honom då tills han nu äntligen har blitt min - hur dom har ridit vet jag inte. Men alla har nog haft gemensamt att man inte tyckte att gymnastiserande var särskild roligt. Han har alltid gått lågt med huvudet i skritt, men såfort han skulle trava åkte huvudet upp och det är kanske inte så konstigt när ingen annan har tränat något annat har han väl inte riktigt orkat att gå med det därnere - han vill ju har fart och fläkt och det är kanske svårt med huvudet därnere:smirk:

Tycker det låter vettigt det du skriver - synd att mitt tålamod är så dåligt och att jag inte har tiden att träna honom helt själv på det viset jag vill.

Du kanske har rätt att man ska skritta rätt länge och bygga upp honom i skritten först innan man sätter i gång med traven, för jag tycker det måste vara omöjligt som det är nu att rida på långa tyglar och hålla honom i ett tempo, där han har möjligheten att söka neråt-framåt. Inte att jag måste dra mycket i tyglarna, men jag kan inte hålla honom i kort trav bara med vikten - kanske får träna lite mer jag med;)

Tränar du mest på ridbanan? Jag brukar rida ut och sen lägga in träningsmoment under turen och försöka få honom att söka ner. Vi skrittar mycket, men det blir lite trav med, men jag försöker hålla honom i sakta sakta trav, för att jag får för mig att han jobbar bättre med ryggen då. Försöker också lossa tyglarna, så fort det känns som att han börjar slappna av - tycker inte om att rida med korta tyglar - men det verkar inte som han fattar meningen med det riktigt.

Sen går jag lite i backar. Ökar tempo/gångart 10 steg för sen att korta 10 steg skiftande, för att jag inbillar mig att han kanske börjar bli mer uppmärksam och fatta halvhalter så småningom. Men ibland får jag ta till mycket driv-/stoppkraft för dess övningar. Jag går ofta bort från stigarna in i skogen, för att han ska bära sig bättre, lära sig sätta fötterna rätt, lyssna bättre etc. och det tycker jag faktisk han gör då med. Ofta går han mycket bättre då än på vägarna.

Ojdå:o! Det blev långt. Det får ni ursäkta, men hur tycker ni det låter och hur tycker ni jag ska gå till väga? Ska jag strunta i att trava ett tag till?
 
Sv: Haflinger

Uddevalla ligger ju inte allt för långt härifrån. Det kanske tom. är så att vi är tillräckligt många för en "Flingbuketräff" här i mellan Sverige också så småningom :D

Mellansverige??? Nu får du nog vara försiktig innan du har trampat någon på fötterna:)!

Jag bryr mig inte, men kommer Mandiiz och Persikan från Norrland då:confused:

Iofs dom verkar ju vara de enda här som har haft snö i år. Snö=Norrland!:angel:
 
Sv: Haflinger

Mellansverige??? Nu får du nog vara försiktig innan du har trampat någon på fötterna:)!

Jag bryr mig inte, men kommer Mandiiz och Persikan från Norrland då:confused:

Iofs dom verkar ju vara de enda här som har haft snö i år. Snö=Norrland!:angel:

Ha ha, har utsett skara till sveriges mittpunkt!
Allt ovanför sthlm är norrland!
Det känns iaf så när man bor här på kusten!;)
 
Sv: Haflinger

*delvis knapplån*

Ha ha! Då bor jag i Norrland! Vi har haft snö flera gånger i år! :p

Annars ligger ju Sveriges geografiska mittpunkt i Jämtland. Åh, nu blev jag sugen på att åka dit bara för det ...

Sen vill jag kommentera det här om att haflinger känner igen andra haflinger också. Ni vet väl att haflinger är rasister?! :devil: Jodå, våra har mobbat ut både en stackars liten welsh mountain och en korsningsponny (fjording x new forest). Jag har även bekanta i Tyskland som försökte släppa ihop sina haflinger med ett halvblod. Det gick inte. Halvblodet fick fly för sitt liv ... :crazy:

Och så en fundering om detta med kraftiga och lätta hjälper. Jag tycker ofta att de hästar (haflinger) som vi har köpt in har varit mycket okänsligare än de vi själva har fött upp. Nu vet jag inte om det beror på att de är inköpta/egenuppfödda eller om det bara är så att de jag fött upp själv har jag liksom "synmkroniserats med" så att de inte behöver mer än att jag "andas" till dem så gör de det de ska. Men min erfarenhet säger att haflinger kan vara mycket känsliga och faktiskt kräva väldigt små och fina hjälper. Använder jag för kraftiga signaler så "står de emot" direkt.
 
Sv: Haflinger

Att komma till minimala hjälper tar ett tag men är många gånger inte så svårt som man tror.
Givetvis beror det mycket på hur hästen har varit riden innan men för fyra månader sedan var min inte särskilt rolig heller.
Eftersom du använder dig av både vikt och skänkel vid förflyttning så blir det lite "dubbelt" och får ganska bra effekt.
Min kille har lång väg kvar men han flyttar sig väldigt bra åt sidan med vikten,,,skänkeln är en extra hjälp.

Jag har gjort så med mina hästar att jag har befäst allt i skritt innan jag gått vidare till trav. Man får ut så mycket mer då. Det är lättare att få hästen till att förstå vad den ska göra även om gångarten är en annan. Givetvis kan man trava och galoppera men nu tänker jag på när man jobbar med hästen.

Jag hade nog gjort som så att jag hade fortsatt jobba i skritten, med tempoväxlingar, gjort hästen lyhörd på vikt och skänkel.
Man måste ha absolut gehör och det lär man sig ganska snart. Det är de små förändringarna som ger en bra väg till den framtida ridningen.
Nu vet ju jag inte alls överhuvudtaget hur din häst är eller hur den rör sig osv...men jag skulle nog släppt tygeln lite i traven ändå. När hästen ökar så gör en förhållning med både hand och säte. Så fort hästen saktar in och lyssnar så släpp igen.
Hästen ser det som ett obehag att bli korrigerad hela tiden och förstår snart att om den går i ditt önskvärda tempo så slipper den bli störd.

Många gånger rider man också med mer hjälper än vad man behöver. Hästarna reagerar snarare bättre med en liten hjälp (upptäckte detta på min andra häst).
I westernridningen vill man rida med så lite hjälper som möjligt, så enkelt det bara går. Tex. använder vi oss av neckreining när hästarna är mer utbildade...där styr du hästen med att du lägger tygeln mot ena sidan av halsen, så lätt vill man att det ska vara.
I dressyren kombinerar man många hjälper för att få hästen göra något...det vill vi slippa.


Oj, oj vad jag pladdrar på...svammel för några kanske men det funkar på mina hästar och även på andra.
 
Sv: Haflinger

Haha...........jag tänkte på att det talats om flingträff i Skåne....det är lite långt för mig i alla fall ;)
 
Sv: Haflinger

Jo jag vet att tankegångerna är annorlunda inom western än dressyr. Det var just därför jag fastnade för det och fick upp ögonen för hur viktigt det är med "dressyr"/att gå i form. Har ridit lite western, men då på hästar som redan kunnit. Jag hänger mig inte så mycket i vad ridgrenen heter, det viktiga är att få till en lyhörd häst, som är tränat på ett uthålligt sätt och det har jag en idé om att jag kan få fram genom western och AR träning. Jag plockar liksom det jag tycker låter vettigt av båda - hoppas inte det blir helt motsatt då. Men jag är ju fritidsryttare och inte fanatisk någonting, jag vill ju kunna hoppa ibland också fast jag ibland tränar för AR-tränare.

Tycker det är skönt att dessa ridgrenar har kommit fram mer. Jag har aldrig riktigt trivts med dressyren. Det känns som att hästen är till för dressyren - det borde vara tvärtom:idea:
(hoppas ingen tar illa upp)

Men när man inte har brytt sig så mycket om sånt innan finns det plötsligt mycket att lära sig, när man väl sätter i gång och då är det jobbigt att det inte är 35 timmer på ett dygn:crazy: och tåålamodet inte räcker till. Man vill ju se resultat fort;)
 
Sv: Haflinger

Apropå flingträff i Skåne - jag blir mer och mer tveksam till om min är i form för det eller hinner bli det. Han är SÅ tjock!

Måste prata med fodervärden om det. Jag har köpt ett måttband, så jag ska mäta hur tjock han är egentligen är. Men hur mycket bör han väga egentligen:confused: Finns det några rekommendationer på det?

Det ät blir ju inte direkt lättare att få honom i form med den magen han bär omkring på:crazy:!
 
Sv: Haflinger

Jag förstår hur du menar. Jag gick från dressyr till western och fick en AHA upplevelse som heter duga när jag väl förstod vad det gick ut på. Det bär jag med mig i ridningen än i dag och allt har blivit så mycket enklare. Man kan många gånger själv "komma på" hur man ska göra för att få hästen dit man vill...på så lätt och "litet" vis som möjligt.

Du gör helt rätt i att plocka lite från varje...det är ju suveränt.

Haha...det är väldigt intressant sånt här men som du säger....spelar egentligen ingen roll vad det heter...huvudsaken är att man tycker det är rätt ridning.
 
Sv: Haflinger

Välkommen Fakur!

Är så klart nyfiken på din flinga. Du har händelsevis inga bilder :)?
 
Sv: Haflinger

Apropå flingträff i Skåne - jag blir mer och mer tveksam till om min är i form för det eller hinner bli det. Han är SÅ tjock!

Måste prata med fodervärden om det. Jag har köpt ett måttband, så jag ska mäta hur tjock han är egentligen är. Men hur mycket bör han väga egentligen:confused: Finns det några rekommendationer på det?

Det ät blir ju inte direkt lättare att få honom i form med den magen han bär omkring på:crazy:!

Jag har vägt Romeo några gånger vid veterinärbesök. En av gångerna var han riktigt, rejält tjock och då stannade vågen på 487 kg :crazy:. De gånger han varit i fint hull och hyfsat musklad har han vägt drygt 400kg. Jag ska tillägga att han är en rätt liten flinga. Strax under 1.40.

Apropå Skåneträff så är ju inget datum bestämt än. Det finns hopp än :)!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp