Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Men min erfarenhet säger att haflinger kan vara mycket känsliga och faktiskt kräva väldigt små och fina hjälper. Använder jag för kraftiga signaler så "står de emot" direkt.

Det håller jag verkligen med om!:)
Dom ser robusta och tåliga ut och det är lätt att man behandlar dom därefter, men jag tycker faktiskt att dom är enormt mycket känsligare än tex halvblod!
Både när det gäller hantering och ridning!
 
Sv: Haflinger

Jag kan ge ett exempel...Har ridit mitt travsto i western i snart 3 år. Hon är lyhörd och känslig men det här med neckreining fastnar inte hos henne. Ibland går det, ibland inte.

Idag red jag Rambo med bara hjälp av neckreining...och då är han riden i 4månader. Det är klart att det kan bero på lättlärdhet och dylikt...men jag tror att känslighet för hjälper kan spela roll också.
Nu har ju iofs inte så stor erfarenhet av rasen ännu men kan ju tala om vad jag upplever i alla fall :)
 
Sv: Haflinger

Jo jag vet att tankegångerna är annorlunda inom western än dressyr.

Jag tror att det finns betydligt mer som är lika än som är olika om man jämför western och dressyr. Man vill ju inom båda grenarna få en häst som är lyhörd för hjälperna och uppmärksam och som rör sig i balans och harmoni med ryttaren. Sen hur utrustningen ser ut eller hur långa tyglar man har tycker jag inte är så viktigt.

Som Eric Lette (FEI-domare och A-tränare i dressyr) uttrycker det: "Dressyr är bekväm förflyttning".

Tycker det är skönt att dessa ridgrenar har kommit fram mer. Jag har aldrig riktigt trivts med dressyren. Det känns som att hästen är till för dressyren - det borde vara tvärtom:idea:
(hoppas ingen tar illa upp)

Jag tar inte alls illa upp, men vill absolut protestera mot att hästen skulle vara till för dressyren och inte tvärtom. Självklart är dressyren till för hästen.

Mitt personliga ideal är Spanska Ridskolan i Wien, har sett dem två gånger i Sverige *dreglar*. Jag lovar att återkomma (med bilder alternativt vidoesnutt såklart) så snart vi behärskar någon av skolorna ovan mark, min lille fete hingst och jag! :D
 
Sv: Haflinger

I grunden är western och dressyr väldigt lika, man börjar på samma sätt. Däremot så har ju westernhästen en annan form. Det här med lång tygel har faktiskt ganska stor betydelse.
Men det går att diskutera det i all oändlighet och det hör väl egentligen westernforumet till.

Däremot skulle jag gärna vilja se bilder och film på dig och din hingst :D
 
Sv: Haflinger

OK, här kommer en bild. Stillastående och från 2004, men ändå ... Har ingen video (jo en VHS-klump, men den är så svår att ladda upp på Internet ... :D ).

Wackerisafva.jpg


Återkommer som sagt när vi är i lite bättre form, helst skulle jag vilja kunna visa nåt kul också, typ capriole. :p

Edit: 2004 var han smal ... Väldigt smal ... :D
 
Sv: Haflinger

Jag har spanat lite på din hemsida på er hingst...han e snygg:love:

Japp...du får gärna återkomma med lite caprioler :D
 
Sv: Haflinger

Han är lika fin när han är rultig....:love:/L

Visst är han! :love: Ville bara förtydliga att jag inte menar att en häst som ser ut som på den bilden är tjock, för det är han ju inte där! Dock nu ...

Lakrits: Jag kan nog tänka mig att återkomma innan vi är mogna för caprioler också! :D Annars finns det kanske en risk att mitt nick avregistreras :eek:
 
Sv: Haflinger

Välkommen Fakur!

Är så klart nyfiken på din flinga. Du har händelsevis inga bilder :)?

Tackar.:bow: Jag har följt tråden o tyckte nu att det var lagom att "hoppa in".. Ska försöka återkomma med någon bild på min pärla. Hon är efter Stroganow. (usch varför tänker jag på korv..:crazy:) Jag tycker ju förstås hon är väldigt fin :angel: Hon är inte så grov o ganska mörk i färgen. Vore kul o veta om nån annan har en flinga som är efter samma hingst.

Golden Tinka: Har sett att du finns i Henån, jättekul. Visste inte att det fanns så många flingor så nära :) Skicka gärna PM om bra tränare. Tacksam för tips :bow:
 
Sv: Haflinger

Hej Fakur och välkommen! :) Vad roligt, nu är vi ju faktiskt några stycken från VG-regionen, det kanske skulle gå att styra upp nån slags träff trots allt? Jag ber såklart också snällt om bilder!
 
Sv: Haflinger

Och jag hittade en igår av en slump.
En tjej som kände till mitt travsto från förr innan min ägo och när vi satt och pratade så kom det fram att hon minsann har ett flingsto som hon rider lite western på :D..4mil ifrån mig:eek:.

Så visst kan vi skrapa ihop lite VG folk snart :banana:
 
Sv: Haflinger

Hej Fakur!

Jag kan bara svara fram till nyår, men fram till dess fanns det i alla fall ingen haflinger här i Sverige (registrerad i SHF) som var/är e. Stroganow.

Däremot har din häst andra släktingar i Sverige! Stroganows far liz. Stromboli har flera avkommor här vet jag. Harri här på Buke har t.ex. en dotter till Stromboli hemma om jag inte är helt felinformedad! :D En mycket fin Stromboli-dotter, enligt mig och även enligt domaren som gav henne diplom en gång i tiden. :bow:

Stroganows mor Anka kommer ur samma stofamilj (Bonny) som Eldfuxens Adelante. Anka är e. Andermatt u. Bonny. Adelantes mor Mara är e. Merlin u. Hagar ue. Herkules uu. Annabell. Annabell i sin tur är en helsyster till Anka! Annabell och Anka ingick om jag minns rätt båda i Bonnys avkommegrupp som vann avkommeklassen för ston vid den europeiska utställningen i Ettelbruck i Luxemburg 1994.

Jag har haft förmånen att få vara "barn i huset" hos familjen Kremp, som fött upp Anka, Mara och Stroganow (och en massa andra fina haflinger). Det var hos Kremps jag lärde mig tyska! Och en hel massa om haflinger, förstås. Så jag känner till Stroganows möderne, inte bara "på pappret". Det är underbara och vackra haflinger ... :love: Stroganow föddes dock 1990, vilket var 5 år innan jag var där, så honom har jag tyvärr inte träffat "live". Men hans mamma är en pärla!

Stromboli blev reserv-Världschampion hingst vid världsutställningen i Ebbs 1990 och Anka tror jag har 5 eller 6 godkända söner, så det är en bra stam hon har på fädernet din haflinger. Vad har hon för stam på mödernet? Nyfiken i en strut! :)
 
Sv: Haflinger

Måste bara säga VILKA UNDERBARA HÄSTAR I DENNA TRÅD......... :love: Jag har själv en nordis, men min första stora kärlek var en haflinger o de ligger mig fortfarande varmt om hjärtat.... :love:
 
Sv: Haflinger

Vill bara :bow: åt ditt enorma tålamod!

Att ha en häst sedan sept/okt och fortfarande bara ha skrittat på den!
Det kallar jag grundligt arbete!:love:

Själv skulle jag inte klara av det utan hade inte kunnat låta bli en skogsgalopp eller en go haflingerlunk mellan gran o fur!

Speciellt mina flingor har jag arbetat i sandgropen för att bygga upp deras ryggar framför allt!
Detta samtidigt för att motverka underhals!
För att sedan lätta upp musklerna så har vi kört ett race på ängarna då deras matte är en fartdåre sedan ohejdad vana!

Vilken tur att han kom till dig Rambo!
 
Sv: Haflinger

Jag är kass på att rida!
En westernsadel med mockasits, ett par mockachaps över ett par helskodda ridbyxor, lite duggregn på det, håll i knoppen så drar vi!:D

Har ridit och kört in tre av flingorna och ska sanningen fram så var väl ingen direkt imponerad av deras nya ägare sen!:angel::rofl:
Men jo, välkörda var dom i a f!
och alla hade vistats på en travbana så det där med flaggor som vajjar, traktorer som sprutar grus och hästar som far förbi bekom dom inte!

Det får väl läggas på pluskontot!:p

Kom på att den ena, Alladin, var faktiskt på westerninridning hos en Anna vid Hornborgarsjön!
Den lille köttbullen visade så fina westernanlag så en elev till Anna la ett bud på honom så jag släppte honom för hans skull!
 
Sv: Haflinger

Vill bara :bow: åt ditt enorma tålamod!

Att ha en häst sedan sept/okt och fortfarande bara ha skrittat på den!
Det kallar jag grundligt arbete!:love:

Själv skulle jag inte klara av det utan hade inte kunnat låta bli en skogsgalopp eller en go haflingerlunk mellan gran o fur!

Speciellt mina flingor har jag arbetat i sandgropen för att bygga upp deras ryggar framför allt!
Detta samtidigt för att motverka underhals!
För att sedan lätta upp musklerna så har vi kört ett race på ängarna då deras matte är en fartdåre sedan ohejdad vana!

Vilken tur att han kom till dig Rambo!


OJ...tack så mycket :bow:
Men jag måste medge att jag är rejält sugen på den där galoppen :d.
Faktiskt så har jag galopperat lite på han, det var när jag haft han två månader eller nåt som han blev lite pigg på uteritt och han föll i galopp. Jag gjorde väl inte speciellt mycket för att stanna honom:angel:...eller jo...efter en stund men var ju tvungen att känna lite...hihihi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp