Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Det var underbart att se honom fräsa runt igen! Det som gör honom fantastisk är att han ställer upp helt och hållet för sin ryttare, det märks speciellt när man hoppar, han gör verkligen sitt bästa om man ger honom chansen, det gör Isabelle och hon suger år sig kommentarer och hjälp som en svamp.
 
Sv: Haflinger

Den där lille Queso är ju bara helt underbart söt :love:.

Och vilken hoppare! Det är så kul att se en Haflinger som sopar banan med konkurenterna. Jag antar att de inte riktigt förväntar sig det. Många har ju tråkiga förutfattade meningar om de "tunga tröga haflingarna".

Men hör ni vad heter haflinger i bestämd form, pluralis egentligen?

Haflingerna, haflingarna eller något helt annat????
 
Sv: Haflinger

Ha ha jag är jätte dålig på såna grejer men, det är väl en Haflinger flera Haflinger!
har aldrig hört nåt annat, kanske nån annan vet bättre!;)
 
Sv: Haflinger

Hej och välkommen Suddis! En riktig liten skönhet det där!
Och Sanjo: Queso är verkligen underbart fin, riktig hoppglädje!

Jag tycker att det verkar som att ganska många flingor gillar/är bra på att hoppa? Upphör liksom inte att förundras över dessa små hästar - dom är så fantastiskt vackra och så väldigt mångsidiga... (Nej, jag får inte sponsorpengar av nån haflingeruppfödare, jag är bara så helfrälst på rasen! :rofl: )
:love:
 
Sv: Haflinger

:D*knapplån*

tack för alla snälla kommentarer! förhoppningsvis kommer ni se mer av oss ute på banorna! :D

ja, det verkar vara många haflingers som gillar att hoppa, och är otroligt duktiga på det också! :D vilket är otroligt kul!

kan ju bara säga såhär: haflingers är verkligen den bästa allroundhästen! så trevliga och arbetsvilliga!
 
Sv: Haflinger

*kl*

God Morgon alla flingtöser :D.
Vad tror ni, börjar vi gå mot vår? Solen har lyst med sin frånvaro här men det har ändå varit riktigt bra väder. Vindstilla och + grader, bara det är en fröjd. Snödropparna kikar upp ur gräsmattan här hemma också :).

Vad kul det är att så många har hittat hit till denna tråd, ju fler desto bättre och roligare.

Red igår en stund och det gick ganska bra, är mer än nöjd. Funkade kanon i båda varven och gick avslappnat i form. Travade faktiskt lite grann också, ca. 2 varv åt varje håll....och tänka sig...grabben tog med sig allt från skritten till traven...han sökte sig nedåt/framåt där med och fick upp ryggen finfint. Jag valde att avsluta när det gick så bra.
Efter det passet, på ca. 30 min, så skrittade vi ut en sväng. Dock så fick jag "skritta" brevid honom då han inte gillar att lämna de andra hästarna (stallet).
Då ridsällskap inte finns så har jag haft svårt att skritta ut på honom, vilket han verkligen behöver, så nu har vi ensamhetsträning ute. Ett par gånger till och jag hoppar upp på honom.

Tja,,,det är väl vad som hänt. Inte mycket men alltid något.
Ha det gott......
 
Sv: Haflinger

Min är också en riktig "sällskapshäst", men har jag med hunden går det mycket bättre - fast han tycker hon är jobbig också (aldrig nöjd:smirk:).

Tycker det känns lite som ett ledarskapsproblem också. Känns som att han håller på att larva sig när vi är ute ensamma i perioder, då man känner att han är allmänt olydig. Så var det med hans mamma också. I början när jag red henne hade hon inga problem att gå ut ensam när dom andra red henne - bara när det var jag. Sen när hon började fatta att jag bestämde och hon kunde lita på mig, så var det inga problem längre:idea:

Släppte Wicent på ridbanan i helgen och tränade lite join up. Jag lyckades faktisk!!!:bump:
Han gick så snällt efter mig i slutet. Stannade när jag stannade, backade när jag backade, svängde när jag svängde! :banana:
Härliga häst:love:Det går framåt så sakta...

Mätte hans vikt i helgen också:o
550 kg:eek: om jag mätte rätt...

Måste verkligen ta o snacka med fodervärden. Vad ger ni era flingor. Vilket grovfoder? Hur mycket? Kraftfoder? Hur mycket? Mineral mm?:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Glömde ju berätta en sak! Vi ska på AR-kurs i helgen, det ska bli jättespännande. Jag är inte så jätte insatt i det än. Men tror det kan vara bra träning för honom att lära sig att jobba lite mer med den där stora rumpan:) (samt resten av kroppen - han är ju ganska så stel)
 
Sv: Haflinger

Med tanke på min hästs bakgrund så är det inte så konstigt att han är sällskapssjuk, men det är väl bara att träna.

Vad härligt, kul att det gick så bra. Jag skulle också vilja prova på det där men har ingenstans att göra det. Det går ju göra i lina också men tycker inte det blir samma sak.
Jag ska ge mig på att tömköra honom lite grann nu också. Det ska bli intressant.

Hm..det här med foder och vikt är ju inte lätt har jag förstått angående flingor.
Min får inget kraftfoder alls förutom tillsammans med sina mineraler och vitaminer. Men då pratar vi om ett par nävar av varje, inga större mängder med andra ord.
Min går ute på lösdrift och knaprar hösilage. Inte det bästa alternativet för hans del då han också är lite rund om magen och skulle behöva gå ner några kilo.
Ska börja stalla in han nu igen om nätterna för ska det fortsätta så här så lär han inte få någon kondis :D.

*kl*

Ska jobba i em/kväll men kikar in här när jag kommer hem, och då hoppas jag det finns lite nya härliga bilder på fuxiga sötingar ;)
 
Sv: Haflinger

Min får ju något som heter equigard från St. Hippolyt. Om jag inte minns fel. Det ska vara speciellt för hästar med högt näringsupptag, som lätt får fång etc. Det sk innehålla alla mineraler o vitaminer, vad jag har förstått. Jag har ju överlämnat foderansvaret till fodervärden, men jag tycker det är fel att han ska gå och vara så tjock. Det är ju inte hälsosamt.

Skulle jag själv stå för utfodringen, hade jag nog tänkt som dig och bara gett någon näve med kraftfoder för att blanda ut mineraler och vitaminer i och försökt hitta grovfoder utan för mycket näring i.
Jag vet inte så mycket om foder, men kan man inte ge halm som grovfoder nät han är inne i boxen, bara så han har något att tugga på utan att få för mycket näring i sig.

Det går ju inte att ge honom något annat än det dom andra får när han är i hagen, för då kommer han ju själv att vilja åt det som är bättre antagligen.
 
Sv: Haflinger

Jag tror jag har missat det med din hästs bakgrund - vad har händt?

Geten i stallet finns inte längre:cry:
Så tråkigt, den var ju så mysig när den gick runt blandt hästarna.
 
Sv: Haflinger

kl* har tänkt jag ska börja tönköra nora och en häst till, men vad är det för tömkörningsgjord jag ska ha??
har kollat lite på denna

1256298040_annons.jpg


Det är en longeringsgjord, men kan man ha den till enbart tömkörning med? och hur gör n som tömkör, har endast tömkört minishettis innan, hur har ni tömmarna?
 
Sv: Haflinger

Måste verkligen ta o snacka med fodervärden. Vad ger ni era flingor. Vilket grovfoder? Hur mycket? Kraftfoder? Hur mycket? Mineral mm?:confused:

Det har varit uppe innan i tråden, så det finns nog mer att läsa om du kikar "bakåt". Jag ger min pålla relativt mycket, och jag vet att hon är för rund, men hon blir "knäpp" om hon inte får tillgodose tuggbehovet av grovfoder. Hon får 7 kg hö att dela med shettisen ute i hagen. När hon kommer in får hon 5 kg till natten, alltså äter hon nog ca 10 kg hö/dygn. Hon får också 1 kg lucernpellets, ca 2,5 dl betfor (torr mängd), 0,75 dl mineraler och 1 msk B-vitamin.
 
Sv: Haflinger

Förlåt jag vet. Tråden är så fruktansvärt lång bara, så jag orkar inte leta. Frågor på ett annat sätt; är det någon som har hittat ett sätt som funkar???? Isf; hur?

Jag vet inte så mycket om foder, men ni som vet; har ni något intryck av hur mycket tillskott i form av mineraler och vitaminer haflinger behöver. Det är väl i viss mån individuellt, men det kanske finns något gemensamt inom rasen?

Dom verkar ju vara bra på att ta åt sig näring iaf...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp