Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Vårt hö har värdena:

TS: 84%
smrp: 48g/kg foder
MJ: 7,1/kg foder
Ca: 3,6/kg foder
P: 1,6/kg foder
Mg: 0,9/kg foder

Det ger ju då, på Maxis hömängd, (8x0,84=) 6,72kg torrsubstans
Eller?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

Vårt hö har värdena:

TS: 84%
smrp: 48g/kg foder
MJ: 7,1/kg foder
Ca: 3,6/kg foder
P: 1,6/kg foder
Mg: 0,9/kg foder

Det ger ju då, på Maxis hömängd, (8x0,84=) 6,72kg torrsubstans
Eller?

Ja det stämmer så klart :).

Du skrev i ditt tidigare inlägg att han fick hösilage och det var det jag gick efter, men då var det hö alltså?
 
Sv: Haflinger

Hej och välkommen tillbaka! Va' kul:rofl:

Ja man får inte vara borta härifån för länge, då blir det svårt att uppdateras igen...

GT vem äger egentligen haffisarna du rider? Du har ju sagt några gånger att dom ägs av någon annan... Är du medryttare eller hur funkar det?

Bara lite nyfiken - min haflingerkarriär började ju också med att rida andras hästar...
 
Sv: Haflinger

Ursäkta mitt tjat om foder. Jag vet inte så mycket om det. Det fodret Wincent får nu har denna deklaration (ursäkta danskan)

Råprotein 9,6 %
Råfibre 17,0%
Råaske 12,5%
Råfedt 8,0%
Kalcium 1,6%
Fosfor 0,6%
Magnesium 0,6%
Stivelse 6,0%
Sukkerforbindelser 3,0%
Ford. råprotein 77g/kg
Ford. energi 8,5MJ/k

Och innehåller:

Sammensætning:
Snittet alpehø (varmlufttørret) · lavglykæmisk · tørrede æbler · sukkerroefibre · fintformalede hørfrø · koldpresset hørfrø-/ solsikkeolie · æblesirup · krydderurter · snittet lucerne · ølgær · hvedeklid · sukkerroemelasse · vindruekerneekstrakt · havsalt · majskim · ærteprotein · havalgemel · gulerødder · hvidløg


Är det någon som har några kommentarer till det?
Om ni nu förstår vad det står...
 
Sv: Haflinger

Ursäkta mitt tjat om foder. Jag vet inte så mycket om det. Det fodret Wincent får nu har denna deklaration (ursäkta danskan)

Råprotein 9,6 %
Råfibre 17,0%
Råaske 12,5%
Råfedt 8,0%
Kalcium 1,6%
Fosfor 0,6%
Magnesium 0,6%
Stivelse 6,0%
Sukkerforbindelser 3,0%
Ford. råprotein 77g/kg
Ford. energi 8,5MJ/k

Och innehåller:

Sammensætning:
Snittet alpehø (varmlufttørret) · lavglykæmisk · tørrede æbler · sukkerroefibre · fintformalede hørfrø · koldpresset hørfrø-/ solsikkeolie · æblesirup · krydderurter · snittet lucerne · ølgær · hvedeklid · sukkerroemelasse · vindruekerneekstrakt · havsalt · majskim · ærteprotein · havalgemel · gulerødder · hvidløg


Är det någon som har några kommentarer till det?
Om ni nu förstår vad det står...


Ja det verkar vara ett riktigt superhö han äter din pålle!!

Ford. står för fordøjelig vilket betyder smältbart så det bör motsvara det som heter smältbart råprotein i en svensk analys.

Om ford. råprotein är detsamma som smältbart råprotein så är 77 g smältbart råprotein/kg ett riktigt, riktigt högt värde. Som jämförelse så har Krafft grund 80 g smbRp. Det är så klart å ena sidan en fördel att ha så höga proteinvärden på sitt hö. Han lär inte behöva något kraftfoder. Men förhållandet mellan protein och energi är lite knepigt.

Jag har en lathundstabell som är vägledande för energi och proteinbehov för hästar med olika vikter och i olika arbete. Om jag tittar i den så är som exempel foderbehovet för en 500 kg häst i lätt träning (definieras som två timmars promenadridning eller en timmes intensiv träning per dag) ca 88MJ och 500 gram smältbart råprotein. Som sagt detta är så klart ingen absolut sanning utan bara vägledande värden. Alla hästar är individer.

I allafall skulle det innebära ca 10 kg av ditt hö för att ge tillräckligt med energi men bara 6,5 kg för att ge tillräckligt med protein. Jag har fått lära mig att för mycket protein precis som för mycket energi omvandlas till fett så det blir en knepig balansgång där.

Nu har jag svamlat nog tror jag. Jag hoppas att jag inte har förvirrat dig totalt :).
 
Sv: Haflinger

Nej men vänta nu. Nu har jag läst för snabbt igen! Det är ju inte höet du har lagt ut värdena på. Glöm svamlet ovan :D.

Vad är det för typ av foder? Pellets eller müssli eller något annat? Det verkar innehålla en salig blandning av allt möjligt ialla fall!

Äter han mycket av det?
 
Sv: Haflinger

GT vem äger egentligen haffisarna du rider? Du har ju sagt några gånger att dom ägs av någon annan... Är du medryttare eller hur funkar det?

Jag är nog mest en allmän hjälpreda!:D
Kom i kontakt med dom som äger hästarna genom att jag (då 8år) och syrran skulle få hyra en shettis en sommar, tursamt nog hade en kille i klassens mamma ett par shettisar luskade min mamma ut, sagt och gjort vi hyrde den bedårande lilla pyret:love: några veckor under sommarlovet, när våren och påsklovet närmade sig hörde vi efter om vi kunde få hyra pyret igen!
Fick då reda på att stora stygga Mackie sparkat henne så illa att hon brutit benet, men vi fick istället hyra hennes son Myrphy!
Efter påsklovet fortsatte vi att rida på Myrphy på helgerna, framåt sommaren bestämdes det att han skulle flytta.
men att vi istället kunde få rida på Mackie, deras Haflinger sto!;)
Vilket jag fortsatte med tills jag blev 15, då hon tyvär såldes, efter det red jag hennes dotter Mimba endel för att sedan gå över till att rida Tinka!:)

Mimba med föl och på högra bilden Mackie:)
MarimbaochMackie.jpg


Som sagt jag är nog mer en allmän hjälpreda än medryttare, rider när jag kan och vill, hjälper till med träning av unghästarna, hjälper till vid premieringar och hämtning / lämning av hästar.
Är hästvakt om dom är bortresta.
Har haft hästar uppstallade här hemma några gånger både för egen vinning och deras.
mm mm så vi utnyttjar varandra ganska bra!:D

oj vilken lång historia det blev...;)
 
Sv: Haflinger

Välkommen tillbaka!:)
Trodde faktiskt inte att du skulle lämna oss helt! Det finns ju bara ett fungerande forum där det diskuteras haflinger och det kan man ju inte hålla sig borta ifrån!;)
 
Sv: Haflinger

He, he nä -sorry- skrev fel. Det är hösilage vi har!:)

Men nu blir jag totalförvirrad. Du har hösilage men med en torrsubstans på 84% :confused:. Kan hösilage ha så hög torrsubstans??? Det är ju lika torrt som hö i så fall?

Många frågetecken blev det :).
 
Sv: Haflinger

Välkommen tillbaka!:)
Trodde faktiskt inte att du skulle lämna oss helt! Det finns ju bara ett fungerande forum där det diskuteras haflinger och det kan man ju inte hålla sig borta ifrån!;)

He..he.... kloka ord!:D Tack, kul att få komma tillbaka men ibland kan även diskusionerna bli för mycket och jobbiga, då är det dags att pausa.....:crazy: Att inse att livets mittpunkt inte är haflingerrasen vara eller ikke vara, utan de underbara individer som står i mitt eget stall först och främst eller hur?:love: Det dagliga roliga som vi alla upplever med våra flingor och gärna vill ta del av och dela med oss av.:bump:
 
Sv: Haflinger

Nä,nu får du hålla dig här så vi vet var du håller hus!:D Vi vill se bilder på fölisarna när de kommer, och även andra bilder naturligtvis!!

Kramar till alla flingor och flingaägare på Alla Hjärtans Dag:love: /Lisa
 
Sv: Haflinger

Lisa va söt du är:love: Du om någon skulle ju behöva kram på alla hjärtans dag!

Kram till alla er andra också!:rofl:
 
Sv: Haflinger

Ja det är hösilage iaf :) och analysen visar TS på 84%. Så det är väldigt torrt.
 
Sv: Haflinger

Hujedanimej! Nu blir jag nästan folkskygg:D
Men gud va kul, nu är alla här! Denna tråd borde få pris här på buke!
Välkommen tillbaka Linea Pea JA fölisbilder!

Å gud vilken hopphäst Sanjo, jag höll andan när jag tittade på den där filmen! Man blir rörd av att de är så duktiga:crazy:

Å välkommen Suddis gud så fin häst du har:love:, henne vill vi se mer av!

Självklart Iser kan du slänga in halm, bra utdrygning!
Funderade på Utte att du skrev att du gav betfor mest för att blöta upp kraften, men du kan väl lika bra blötlägga kraften:idea:
Det gör jag till vår shettis för han har luftvägsproblem så ja vill inte ge den torr. Det blir jättebra, pelletserna luckras upp och förvandlas till en tjock gröt.

ja, jag håller me arna här, har skuldkänslor som f-n för hästen att jag inte gjort någe me henne. Det ända jag har gjort sen löshoppningen är och dragit ut några lass me kälken ur deras skogshage.
Har absolut inte haft någon lust och ja vet hur det blir om man ger sig ut sur, då är man bara ännu surare när men kommer hem igen för då går det ut över henne..
Men hon är ju trots allt värd vintervila för allt hon gjorde i somras..
Då fick hon ingen vila alls!
Skönt nu är det bara imorrn kvar på min huggning.
Men den 23-24 feb då smäller det, då ska vi på NH-kurs!

Tror jag har bestämt att jag nog måste skicka henne på betäckning i år trots platsbrist o dyl. men det går att lösa..
Tycker det är lite svårt med dessa unga hingstar för man har ingen aning om hur de ser ut om 10 år.
Ja menar wacker såg ju ut som vilken wilco och atlas som helst när han var 4 och harras gjorde säkert det oxå så hur vet man om de blir grövre eller förblir taniga små ......
Då ska man kolla på stammen ja, mmm...
Men det får nog bli nachtman isf, tyckte de verkade proffsiga när jag läste hemsidan. Man kände lixom att man kunde lämna sin häst där utan ängslan..

Ska leta på kort på shone när hon är 4 får ni se, ser inte ut som samma häst.

Det märks i tråden att det börjar bli vår, alla tittar fram ur sina iden.
Nu har vi fått bredband!!
 
Sv: Haflinger

*Lånar knapp av mig själv*

Först VÄLKOMNA till haflingertråden alla nya och nygamla! Kul med mycket olika folk här. :)

Till er som undrar om utfodring och mängd ts m.m. så vill jag gärna tipsa om SLU:s foderstatsprogram på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm . Det är jättebra, bara att mata in uppgifter om hästen, ålder, kön, hur mycket den arbetar (eller växer eller om den är dräktig eller digivande o.s.v.) och så matar man in mängden foder och värdena på det foder man använder (förutsätter att man har analysvärden förstås) och så kan man ändra fram och tillbaka tills man är nöjd! Det räknar till och med ut om man ger tillräckligt med grovfoder!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp