Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Eldfuxen: Berätta mer om din resa ........ I september är det min tur att åka till Australien, yngste sonen fyller 30 och bor där ute. Ska bli gö spännande. Har tänkt att besöka Hunter Valley också för att kolla haflinger.

:p Du får läsa om det i tidningen först! :p Mamsen har förstås första tjing på reseberättelsen. Men visst kan jag berätta att Nya Zeeland är ett underbart land. Bilder finns på http://moomintrollphotos.spaces.live.com , 6 album med c.a 100 bilder i totalt tror jag. Och jag längtar tillbaka så att jag tror att jag blir tokig snart ... Blir ju inte bättre av att det finns en speciell person där som jag längtar efter extra mycket. Men jag ska inte exportera mig själv, satsar på import i stället! :D
 
Sv: Haflinger

tack så mycket:bow:
Ska kolla upp hans stam nu..

Det är lite klurigt ja, för det har du helt rätt i. De var säkert ännu smäckrare från början.. Men hur vart de så grova som vissa är nu?
Är ni säkra på att det inte har korsats in ardenner nånstans??!! Haha

Jo, jag har faktiskt hittat en ardenner som användes i haflingeraveln för lääänge sen! :D Annars finns ju norikerblod i många haflinger (nu pratar vi om lååångt tillbaka i tiden och stammen). Samt arab, halvblodsarab, shagyaarab, engelskt halvblod, huzuler m.m. Men störst inflytande på rasen hade Folie och hans söner!

När man skulle frakta varor (eller människor) på de smala bergsstigarna behövdes det en liten och smidig häst. Sedan när vägarna blev bättre behövdes det, och fungerade med, en lite tyngre häst. Sen var det redan i tidernas begynnelse så att man i vissa områden föredrog ädlare hästar och i andra områden ville man ha dem lite kraftigare. T.ex. i Vinschgau gillade man den lätta typen, medan tyngre haflinger var populära i Sarntal.
 
Sv: Haflinger

Ja då kommer jag med en liten fråga.

Jag är ju väldigt förtjust i den grövre typen av haflinger och tycker det skulle vara riktigt tråkigt om den försvinner.

Är det alltså dagens åsikt inom både tyroleraveln och hos er andra uppfödare att bara avla på de smäckrare hästarna? Är målet att den grövre typen ska bort?:( Hoppas inte.
 
Sv: Haflinger

Jag tror jag har hört något om att aveln lite grann förstördes under 2 Världskriget också, då man använda haflingers för transport uppe i bergen. Är det någon annan som har hört om detta eller har jag drömt??:confused:

Nu ska jag hem och hålla helg. Återvänder efter helgen, förhoppningsvis med lite bilder på AR!

Trevlig helg. Förväntar mig många bilder efter helgen när alla har varit ute i det fina vädret:)
 
Sv: Haflinger

Jodå, visst har det korsats in ardenner. Här är ett levande bevis ;)(från förra våren):

belleochcloettajan07009.jpg


Nu ser hon dock ut så här, så jag vet inte vad som hände vid det fototillfället:

P2100013.jpg
 
Sv: Haflinger

:p Du får läsa om det i tidningen först! :p Mamsen har förstås första tjing på reseberättelsen. Men visst kan jag berätta att Nya Zeeland är ett underbart land. Bilder finns på http://moomintrollphotos.spaces.live.com , 6 album med c.a 100 bilder i totalt tror jag. Och jag längtar tillbaka så att jag tror att jag blir tokig snart ... Blir ju inte bättre av att det finns en speciell person där som jag längtar efter extra mycket. Men jag ska inte exportera mig själv, satsar på import i stället! :D
Åhhhh Eldfuxen så underbart!!!!!!:love: Vad glad jag blir för din skull, hoppas han kommer snart!:love: Jag vet från Laura att Nya Zeeland och dess befolkning var helt underbart, hon var där 2006.
Ska gå in och kika på bilderna. Ser framemot att få läsa i "mamsens" tidning när den kommer.:D
 
Sv: Haflinger

Jag tror jag har hört något om att aveln lite grann förstördes under 2 Världskriget också, då man använda haflingers för transport uppe i bergen. Är det någon annan som har hört om detta eller har jag drömt??:confused:

Nu ska jag hem och hålla helg. Återvänder efter helgen, förhoppningsvis med lite bilder på AR!

Trevlig helg. Förväntar mig många bilder efter helgen när alla har varit ute i det fina vädret:)

Iser, jag har också hört detta!

Bettysmatte:Vilket sötnos! Speciellt bilden från nu!
 
Sv: Haflinger

Jag tror jag har hört något om att aveln lite grann förstördes under 2 Världskriget också, då man använda haflingers för transport uppe i bergen. Är det någon annan som har hört om detta eller har jag drömt?

Det har jag läst mig till med, under andra världskriget ville dom ha fram en starkare och robustare häst och avlade därför in grövre hästar!

Persikan har förstått på dig att det är resultaten från riksutställningen du inte är helt nöjd med eller?
men hur gick det på premieringen? det är resultaten därifrån som räknas!:)
 
Sv: Haflinger

haflinger lika grova som ardennrar kommer försvinna tror jag!
men det kommer nog alltid finnas en ganska stor variation inom rasen;)
 
Sv: Haflinger

Nu står det ju inget namn på hingsten (i annonsen "Åke" länkade till, om det är den du menar?) så jag vet inte vem det är, men det skulle ju kunna vara så att han inte är godkänd för avel och att det är därför han är så billig.

Ja, det var den jag tänkte på. Men även om han inte är godkänd så tycker jag det var billigt.

Nåväl...jag ska inte ha han..men snygg var han i alla fall :D
 
Sv: Haflinger

Ja då kommer jag med en liten fråga.

Jag är ju väldigt förtjust i den grövre typen av haflinger och tycker det skulle vara riktigt tråkigt om den försvinner.

Är det alltså dagens åsikt inom både tyroleraveln och hos er andra uppfödare att bara avla på de smäckrare hästarna? Är målet att den grövre typen ska bort?:( Hoppas inte.

Dår e vi två så du och jag får väl börja gå emot strömmen tillsammans :D
 
Sv: Haflinger

Nu står han säkert i en konstig fotovinkel men jag tycker han har en ovanligt kraftig hingstnacke och tung-gung-pung för att vara 6 år.;)

Är annonsen verkligen äkta tro?
Någon som har mailat på honom?

Jag menar, godkänd eller inte så är 20 danska rätt billigt för en välriden (good under the saddle...;)) välhanterad och "välstammad" (Holländs och Belgisk champion ? ) 6-åring tycker jag.

Jag skulle vilja se honom mer rättuppställd och en bättre huvudbild för att säga lite mer vad jag tycker.
Snygg färg dock!:love:
Sedan önskar jag mer man än vad denne har!:p



Ang. hästen på bilden i Clerence Holmbergs annons.
Det är inte Harras väl? Inte så som jag kommer ihåg att Harras såg ut i a f!

Vet att Striker däremot är rätt långmanad men kommer inte ihåg om han har mer vitt i ansiktet.

Såg en annons på en Strikeravkomma i höstas.
En 2-årig hingst med pannluggen ner till nosen och manen ner till bogen!:love:
 
Sv: Haflinger

Ja då kommer jag med en liten fråga.

Jag är ju väldigt förtjust i den grövre typen av haflinger och tycker det skulle vara riktigt tråkigt om den försvinner.

Är det alltså dagens åsikt inom både tyroleraveln och hos er andra uppfödare att bara avla på de smäckrare hästarna? Är målet att den grövre typen ska bort?:( Hoppas inte.
Ska kanske nämna att jag kan inget om haflingern alls.

Men kollar man på nästan alla andra raser. Welsh, arab, halvblod mm mm så visst tusan har dom blivit slankare. Halvbloden har visserligen blivit större i höjd men mycket smäckrare. Welshen tycker jag inte är någon söt gullig barnponny längre. Dom ser mest ut som en vältrimmad sportponny.
 
Sv: Haflinger

Det är efterfrågan som styr aveln, uppfödarna tar ju fram det som köparna vill ha!;)

trygg
Håller med angående halsen och pga av den tror jag inte han skulle kunna bli godkänd här i sverige!

Angående clarence bild på annonsen är frågan om det öht är nån av hans hingstar, var där för 1½ år sen och ingen av hingstarna där hade i närheten av den manen..
visserligen var inte hans nya hingst där, ej heller harras.
Vet att han haft annons tidigare på en importerad hingst med mkt man har jag för mig, kanske är det den på bilden!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Jodå då fick hon 40 Poäng och en grön rosett med ett G på:)
Ne men man får ju tänka på vilka olika sorters domare det är.
Premieringen vi var med på var en kallblodspremiering med gubbar som dömmer.. ja den sortens hästar.
De kanske vet hur en haflinger ska se ut men då är det deffinitivt den gamla modellen de anser.

Ska försöka få upp henne till GII nu men får inge svar på mina mejl..

Men våra kallblodsdomare dömer så högt, ja menar det är hur många ston som helst nu som har 43-44 poäng och det ska det inte vara tycker jag, jo såklart om de gör själ för det men till slut är poängskalan slut...
Våra domare: Ok=7 Bra=8 Mkt bra=9
På strömsholm: Ok=6 Bra=7 Bättre än bra=8 MKT bra=9

Mja så tyckte jag så får ni säga er mening..
jag är van vid att ok ligger på 7 för ska man bli diplom så får man väl inte ha någon delpoäng under 7...

Har en fråga angående strömsholm i höstas, om riksutställnignen ändå är avelsgrundande (vet inte va d heter) men varför har man både premiering och utställningen?
Ok ja vet att utställningen är en tävling om BIS och annat och att premieringen är en bedömning som skrivs in.. men ja fattar inte.


Nej det var inte Harras på bilden med manen.
 
Sv: Haflinger

På en premiering dömer man kvaliten på hästen ur avelssynpunkt, den ska vara rastypisk och korrekt, dagsformen är ganska oväsentligt!

Riksutställningen är just en utställning där den för dagen snyggaste vinner, angående riksutställningen i höstas dömdes alla hästar lågt, kanske för lågt!

Angående premieringen så visst domaren du hade där kanske gillar den äldre modellen men dom bedömer dom ger ju inte bra poäng till en dålig häst!

Har ni många nordsvenskar som döms?
Här har det blivit samma problem nordsvenskarna är såpass bra att dom har fått höga poäng, men nu ska dom börja gå på hårdare på dom dåliga delarna för att på så sätt få ner poängen och få fram ännu bättre hästar!

Sen tycker jag personligen att ditt sto kan tillföra aveln nåt bra oavsett vad domarna på riksutställningen sa, hon har en fin rund överlinje och har ju visat att hon är en användbar allround häst!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp