Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Hörrni har ni sett haflinger vallacken som är till salu här på buke!! Skiiitlång man! På en treåring! om det nu är han på bilden.
hur kan det växa så långt på 3 år?? Ne det kan inte va 3åringen som är på bilden.
Det är de som har harras som säljer tror ja..

ja hitta lite gamla bilder.

12.jpg


4.jpg


Kolla va kort man hon har!!

021_18A.jpg


7.jpg


Kolla inte på min spinkiga profil men kolla hennes framben va mörkt det är alldeles mörkgrått, så ser hon inte heller ut nu...

De förstås man bleks ju med åldern..

Gud va roliga gamla bilder ja hitta nu, på mitt gamla russ och allt:)
 
Sv: Haflinger

Tycker det är lite svårt med dessa unga hingstar för man har ingen aning om hur de ser ut om 10 år.
Ja menar wacker såg ju ut som vilken wilco och atlas som helst när han var 4 och harras gjorde säkert det oxå så hur vet man om de blir grövre eller förblir taniga små ......
Då ska man kolla på stammen ja, mmm...

Nej, är inte så lätt att veta hur mycket de "grovnar" med åren. Man lär sig med tiden att gissa rätt bra, och visst hjälper det en del att känna till stammen också, även om det kan vara svårt för en "vanlig haflingersvensson" att känna till alla stammar och hur de hästarna såg ut. Men de allra flesta haflinger jag har sett har "växt ut" rejält mellan 3 och 6-8-årsåldern. Men inte är det lätta att sia om framtiden inte!

Sen är det så stor skillnad på samma häst också tycker jag, inte bara när de blir äldre, utan även om man jämför dem som sommarfet/otränad jämfört med lite slank och vältränad. Men men, jag vet vad jag har och är nöjd med det. :D
 
Sv: Haflinger

Alla kramar emottages tacksamt,håller på att packa flyttkartongerna och slänger grejjor,kastar bort halva livet känns det som....men efter regn kommer solsken o nu är det snart vår o härliga riddagar:love:
Fina bilder på Shone,Persikan! O Harri din "Märta" är inte fel hon heller!/L
 
Sv: Haflinger

Ja det är hösilage iaf :) och analysen visar TS på 84%. Så det är väldigt torrt.

Ok, då har jag lärt mig något nytt :).

Persikan och Harri: Vad kul med nya fina bilder på fina hästar!

Shone var ju verkligen en skönhet som unghäst :love: (och är ju fortfarande!). Men Persikan, du skojar med oss va när du tycker att hennes man är kort på bilderna :D.
 
Sv: Haflinger

Jag tror jag har missat det med din hästs bakgrund - vad har händt?

Geten i stallet finns inte längre:cry:
Så tråkigt, den var ju så mysig när den gick runt blandt hästarna.

Han kommer från Holland och jag visste inget om hans bakgrund när jag köpte honom. När jag sökte på uppfödarens namn, som står i passet, på nätet så fick jag en träff som handlade om hästar.
Detta var en ställe där man hyrde ut olika slags djur, bla hästar, till ex. köpcentrum så barn mfl. fick titta på dom och klappa osv. Även ponnyridning och sånt..en "evenemangs/uthyrningshäst" så att säga.

Han har troligtvis alltid haft andra djur runtomkring sig hela tiden.

En grej som var lite lustig var när han gnäggade på stallägarinnans ena hund en dag. Hade haft han i 2 månader eller nåt.
Hunden har samma färg som Rambo....en Douge Du Bourdeux :rofl:
 
Sv: Haflinger

På tal om hästar till salu...
Är det någon som sett hingsten som är/varit till salu, från utlandet?
6 år tror jag men de ville bara ha 20.000.....hm...undra varför?
Nu kommer jag inte ihåg från vilket land det var men om någon mer sett annonsen så kanske ni kommer ihåg. Är inte det väldigt billigt?

Jäkligt snygg var han i alla fall :love:
 
Sv: Haflinger

Men nu blir jag totalförvirrad. Du har hösilage men med en torrsubstans på 84% :confused:. Kan hösilage ha så hög torrsubstans??? Det är ju lika torrt som hö i så fall?

Många frågetecken blev det :).
Vårat är lika torrt det. Tanken vara tt vi skulle rulla hö av det. en minut innan grannen skulle pressa kom det 4 mm regn så vi plastade vårat.
 
Sv: Haflinger

*Lånar knapp av mig själv*

Först VÄLKOMNA till haflingertråden alla nya och nygamla! Kul med mycket olika folk här. :)

Till er som undrar om utfodring och mängd ts m.m. så vill jag gärna tipsa om SLU:s foderstatsprogram på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm . Det är jättebra, bara att mata in uppgifter om hästen, ålder, kön, hur mycket den arbetar (eller växer eller om den är dräktig eller digivande o.s.v.) och så matar man in mängden foder och värdena på det foder man använder (förutsätter att man har analysvärden förstås) och så kan man ändra fram och tillbaka tills man är nöjd! Det räknar till och med ut om man ger tillräckligt med grovfoder!
Nja, jag tycker nog att den sidan är lite kass. Jag får det aldrig att stämma någe vidare på mina hästar.
 
Sv: Haflinger

Shit vilken hals han hade! Som Gorms=)

Eldfuxen du får inte ta illa upp av nått ja skrev, klart du ska va nöjd med vad du har! Han gör själ för sitt namn;)
Jag har varit tvungen (fastän jag inte tycker om det) att inse att jag måste mixa in denna nya modellen.
Om jag vill hålla på med avel och kanske även tyroler i fortsättningen så får jag helt enkelt lägga mig för domarens beslut.
Men arg kan man bli ändå..
Om du tittar på rultfian vi har så förstår du kanske att det krävs något som är väldigt mycket åt andra hållet för att kompensera upp det hela och kanske hamna på mitten..

Har bara ingen lust att stå framför domaren igen och höra att man har en medeltidshäst:eek:
De får väl dela haflingeraveln i två led me som de gjort me fjord.
Jag tycker inte man kan ändra raskriterierna mitt i rasens förökning.
 
Sv: Haflinger

Ojsan vilka fina fölbilder:d

Du Kerstin vem ska jag kontakta om jag vill höja shones G till GII??
Jag skrev mejl till börje men det kanske inte var rätt??
Det står ju att man ska ha avlagt bruksprov eller motsvarande.
På GII alltså. Hon har ju vart me på både bruksridning och Skogs-DM så det måste väl gillas som "motsvarande" svårighetsgrad...
Tacksam för svar!:bump:

Kraaam
 
Sv: Haflinger

På tal om hästar till salu...
Är det någon som sett hingsten som är/varit till salu, från utlandet?
6 år tror jag men de ville bara ha 20.000.....hm...undra varför?
Nu kommer jag inte ihåg från vilket land det var men om någon mer sett annonsen så kanske ni kommer ihåg. Är inte det väldigt billigt?

Jäkligt snygg var han i alla fall :love:

Nu står det ju inget namn på hingsten (i annonsen "Åke" länkade till, om det är den du menar?) så jag vet inte vem det är, men det skulle ju kunna vara så att han inte är godkänd för avel och att det är därför han är så billig.
 
Sv: Haflinger

Shit vilken hals han hade! Som Gorms=)

Eldfuxen du får inte ta illa upp av nått ja skrev, klart du ska va nöjd med vad du har! Han gör själ för sitt namn;)
Jag har varit tvungen (fastän jag inte tycker om det) att inse att jag måste mixa in denna nya modellen.
Om jag vill hålla på med avel och kanske även tyroler i fortsättningen så får jag helt enkelt lägga mig för domarens beslut.
Men arg kan man bli ändå..
Om du tittar på rultfian vi har så förstår du kanske att det krävs något som är väldigt mycket åt andra hållet för att kompensera upp det hela och kanske hamna på mitten..

Har bara ingen lust att stå framför domaren igen och höra att man har en medeltidshäst:eek:
De får väl dela haflingeraveln i två led me som de gjort me fjord.
Jag tycker inte man kan ändra raskriterierna mitt i rasens förökning.

Oh nej , nu missförtod du mig! :D Inte tar jag illa upp heller!

Jag menade mer att jag vet vad jag har = känner till stammen i många led, och då menar jag inte bara att jag har namn på ett papper, utan att jag känner hästarna i stammen också. Och att jag är nöjd, tja, det är bara ett konstaterande! :D

Det jag var ute efter var att det är viktigt att känna till hästarna i stammen, inte bara att de har den eller den meriten (vilket i och för sig också är bra att veta) utan också att veta hur de där hästarna såg ut.

Sen är det lite lurigt vad som är rasens "ursprungliga" utseende också. Många pratar ju om den "äldre" typen i motsats till den "moderna" typen, men det stämmer inte heller riktigt, för de allra första haflingerna (nu pratar jag om 249 Folie t.ex.) registrerades som "arabiskt halvblod" eftersom det inte fanns någon haflingerras på den tiden (rasen erkändes officiellt 1898, 24 år efter Folies födelse). Då tänker man sig att de väl var väldigt lätta. Å andra sidan var det araber som de såg ut på 1800-talet, och de kan ju ha varit grövre än dagens araber ... Många funderingar ...

I alla fall förstår jag precis hur du tänker med att "hamna på mitten". Det var precis den tanken (och några till) som jag hade när jag köpte lilla Fira.
 
Sv: Haflinger

Ojsan vilka fina fölbilder:d

Du Kerstin vem ska jag kontakta om jag vill höja shones G till GII??
Jag skrev mejl till börje men det kanske inte var rätt??
Det står ju att man ska ha avlagt bruksprov eller motsvarande.
På GII alltså. Hon har ju vart me på både bruksridning och Skogs-DM så det måste väl gillas som "motsvarande" svårighetsgrad...
Tacksam för svar!:bump:

Kraaam

Jag tror att det kan vara bra att fråga SH (Svenska Hästavelsförbundet) vem du ska kontakta. sh@svehast.se är deras e-postadress. Det är SH som är ytterst ansvariga för premieringsverksamheten i Sverige, och om inte annat kan de tala om för dig vem du ska vända dig till eller hur du ska bära dig åt för att höja Shones värdebokstav.

Om det ingår skritt, trav och galopp i båda varven, och halter, i bruksridningen så räknas det som "motsvarande". Om det ingår både skritt och trav i skogs-DM så är det också "motsvarande". Att det ingår halter och vändningar i skogs-DM vet jag. :D
 
Sv: Haflinger

Välkommen tillbaka :banana:

Säger som dom andra...ett usel nyårslöfte :D

Tusen tack! :bump: det är roligt att vara tillbaka och läsa alla era inlägg. Fölbilder får ni vänta på till april, då kommer hela fem "Kottar" till världen. Tre hos oss och två i Skåne om allt går väl. Jag lovar att ni får förstahands tjing.:d
Att våren är på väg märks på liz.301/T Alpkogel som längtar efter fruarna. Han kommer att betäcka i år också trots att vi hade andra planer i höstas. :banana:
Eldfuxen: Berätta mer om din resa ........ I september är det min tur att åka till Australien, yngste sonen fyller 30 och bor där ute. Ska bli gö spännande. Har tänkt att besöka Hunter Valley också för att kolla haflinger.
Men måste vara tillbaka till fölauktionen i Ebbs sista helgen i september.
Persika: Spännande planer du har med Shone!
Arna: Kram på dig mina tankar går till dig!
Till er alla, riktig solig och trevlig haflingerhelg!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

tack så mycket:bow:
Ska kolla upp hans stam nu..

Det är lite klurigt ja, för det har du helt rätt i. De var säkert ännu smäckrare från början.. Men hur vart de så grova som vissa är nu?
Är ni säkra på att det inte har korsats in ardenner nånstans??!! Haha
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp