Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Hejsan hejsan!
Kyligt vinterväder här i Lund. Brr... Verkar som Skåneträffen får bli utan häst för min del! Goliath är fortfarande jättehalt:cry:. Fyra veckor snart. Ska upp och röntgas i Helsingborg på måndag så får vi se vad de tror. Men förhandsbeskedet är att det handlar om minst 6 månaders skrittvila sen kanske han är bra. Hoppas på ett mirakel:idea:! I full fart med att bygga en sjukhage som han ska kunna stå/gå i när tiden för det kommer. Saknar att rida men får nästan skuldkänslor när man tänker så det är ju ändå han som har ont inte jag!:smirk:
Hur är allt uppe i Åstorp? Snart Pay & Ride uppe hos er tror jag att jag såg! Stallkamraten ska upp. Jag har rekommenderat!:)
Tycker vi ska satsa på Maj till Haflingerträff! Lagom klimat då. Kristihimmelfärd? Kan kanske låna en ponny av ridskolan här så jag kan rida med er men då blir det tyvärr ingen haflinger!
Hoppas allt är bra med alla och att ni hade en mysig alla hjärtansdag!
Kramar till flingfolk
 
Sv: Haflinger

Måste tala om som lycklig haffisägare så kom min pappa idag o sa när vi satt i bilen att ja ska få betäcka min ebba här nu i vår :D bara för att han ska betäcka sitt varmblodsto :D
 
Sv: Haflinger

Lika härliga bilder som vanligt :love:.

Är det vanligt att manen ligger på vänstersidan hos haflinger eller är det olika?
 
Sv: Haflinger

Nej lite smått men det är lite svårt med tanke på att hon ej har någon stam , som man vet om .. Men vi vill gärna ha en större hingst p.g.a att hon är själv rätt liten ! :) så vi får se vad de blir :D
 
Sv: Haflinger

Ja då kommer jag med en liten fråga.

Jag är ju väldigt förtjust i den grövre typen av haflinger och tycker det skulle vara riktigt tråkigt om den försvinner.

Är det alltså dagens åsikt inom både tyroleraveln och hos er andra uppfödare att bara avla på de smäckrare hästarna? Är målet att den grövre typen ska bort?:( Hoppas inte.

Som flera redan har sagt, det finns alltid de som går mot strömmen! :devil:
 
Sv: Haflinger

Jag tror jag har hört något om att aveln lite grann förstördes under 2 Världskriget också, då man använda haflingers för transport uppe i bergen. Är det någon annan som har hört om detta eller har jag drömt??:confused:

Jag har också hör det där. Det är sant att båda världskrigen gick hårt åt haflingerrasen. Människornas högsta prioritet var ju inte precis att föda upp vackrare hästar, snarare att överleva! premieringsverksamheten upphörde och man avlade på lite allt möjligt för att få fram hästar till armén.

Jag har dock lite svårt att svälja argumentet att det beror på att man avlade packhästar. Jo, jag HAR hört det, men det som känns avigt är att det var ju precis det man gjort mest hela tiden! Varför skulle packhästar för armén vara så mycket grövre än packhästar för bergsbönder? Däremot har jag hört (och tror på!) att armén ville ha mindre haflinger.

De bilder av riktigt grova haflinger som jag har sett är från 1950-60-talet, alltså efter krigsslutet, men jag personligen tror mer på teorin att man i vissa delar av världen då försökte avla fram just en liten arbetshäst. Den aveln tog dock slut ganska snart, p.g.a. mekaniseringen inom jord- och skogsbruket.

Många tankar så här på helgen ...
 
Sv: Haflinger

Är annonsen verkligen äkta tro?
Någon som har mailat på honom?

Jag menar, godkänd eller inte så är 20 danska rätt billigt för en välriden (good under the saddle...;)) välhanterad och "välstammad" (Holländs och Belgisk champion ? ) 6-åring tycker jag.

Den finns på flera sidor i alla fall! Jag har inte mailat ... Har haflinger så att det räcker här för tillfället! :)

Sen behöver ju inte "good under the saddle" betyda att han är just välriden, det skulle även kunna betyda att han är snäll ... Eller?

Det finns i alla fall en holländsk hingst som heter Amethist (van de Heksenkethel). Han har varit med på världsutställningen och har avkommor både här och där (Italien, Österrike o.s.v). Just nu står han såvitt jag vet i Österrike: http://www.schaglhof.at/deckstation.html

Sen tycker jag det är så tråkigt när bara pappan nämns i annonser ... OM han nu är en avelshingst så är ju mödernet MINST lika viktigt!
 
Sv: Haflinger

Men våra kallblodsdomare dömer så högt, ja menar det är hur många ston som helst nu som har 43-44 poäng och det ska det inte vara tycker jag, jo såklart om de gör själ för det men till slut är poängskalan slut...
Våra domare: Ok=7 Bra=8 Mkt bra=9
På strömsholm: Ok=6 Bra=7 Bättre än bra=8 MKT bra=9

Mja så tyckte jag så får ni säga er mening..
jag är van vid att ok ligger på 7 för ska man bli diplom så får man väl inte ha någon delpoäng under 7...

Svenska domare ligger generellt högre än de utländska (haflingerdomarna). Det är vad jag har fått höra (från domarna själva) i alla fall!

Har en fråga angående strömsholm i höstas, om riksutställnignen ändå är avelsgrundande (vet inte va d heter) men varför har man både premiering och utställningen?
Ok ja vet att utställningen är en tävling om BIS och annat och att premieringen är en bedömning som skrivs in.. men ja fattar inte.

Som GT sagt redan, premiering är en bedömning av hur väl hästen är lämpad för avel. I det ska även härstamningen, eventuella avkommors resultat och hästens egna meriter räknas in. Utifrån det tilldelas hästen en avelsvärdeklass (G, GII, GI, A, ELIT)

En utställning är en "skönhetstävling". Vackrast för dagen vinner.

Sen varför man ordnar både en avelsvärderingsgrundande utställning och en premiering så är det för att vid en premiering kan man stambokföra ston, medan den avelsvärderingsgrundande utställningen ger möjlighet att meritera hästen själv och dess föräldrar. Nu var "premieringen" på Strömsholm enligt SH en avelsvärderingsgrundande utställning den också, med möjlighet att stambokföra ston. Men det jag skrev ovanför här är i alla fall skillnaden. Så resultaten från en utställning räknas de också, fast på ett annat sätt! Kolla i SH:s stopremieringsreglemente http://www.svehast.se/allm/2008Storegl.pdf . Rasvisa bestämmelser för haflinger finns på sidan 54-57!
 
Sv: Haflinger

Kom på att jag ridit en halvbror till din wacker, en valack efter winterson, väldigt trevlig häst som jag tyvär inte minns namnet på!:)
 
Sv: Haflinger

Vad kul! Det måste vara Wiktor u. Hilma! Honom såg jag som föl hos uppfödaren i Småland, men jag vet att han flyttade till västra Sverige sen. Pratade med ägaren för några år sedan, då stod han i Frändefors!

Sanjo med syster har ju en annan brorsa. Lille "Queso" :love: har samme far men är u. Marquesa. Sen fanns det en fjärde avkomma till "Prinsen" också (valack), men han lever tyvärr inte längre.
 
Sv: Haflinger

Ja så hette han! stor och snygg kille, ägarna hade lite problem med honom och jag skulle vara testryttare för att se vad som felade, men han skötte sig superbra och hade stora fina gångarter:)

vet du vem hilma var efter?
 
Sv: Haflinger

Hej
Det vore jättekul att träffa mera haflingerägare, kort ja, det får jag nog be om hjälp med, har en gubbe som ev kan detta, han jobbar med data så jag får ta honom en dag.
Så jag får in några kort på "våfflan".
Jag rider ju mest i skogen så det blir ju mest arbete där, men just lite framtung kan man nog vara då man är lite tjock kanske, men skall ialla fall försöka mig att vara på min ridbana en gång i veckan.
Hör av er angående träffen.
 
Sv: Haflinger

ja tror det är så det börjar bli..
Men var inte orolig det finns alltid de som går emot strömmen:banana:

Golden Tinka skrev:
haflinger lika grova som ardennrar kommer försvinna tror jag!
men det kommer nog alltid finnas en ganska stor variation inom rasen

Lakrits skrev:
Dår e vi två så du och jag får väl börja gå emot strömmen tillsammans

Som flera redan har sagt, det finns alltid de som går mot strömmen! :devil:

Ja jag menade ju inte precis att de ska se ut som en ardenner.

Men då är det alltså så att den önskvärda framtida haflingern är en sportponny för 50-kgs ryttare?

Tråkigt, tråkigt. Jag hoppas ni har rätt om att det alltid finns några som går mot strömmen så att den viktbärande grövre haflingern också får fortsätta existera.
 
Sv: Haflinger

Ja jag menade ju inte precis att de ska se ut som en ardenner.

Men då är det alltså så att den önskvärda framtida haflingern är en sportponny för 50-kgs ryttare?

Tråkigt, tråkigt. Jag hoppas ni har rätt om att det alltid finns några som går mot strömmen så att den viktbärande grövre haflingern också får fortsätta existera.

Förstår inte riktigt din oro! Naturligtvis strävar avlen inte efter små ardenner som liknar tunnor på ben med ponnygång:mad: Haflingerhästen är under utveckling målet är en högre haflinger mer luft under sig, bättre sadelläge och mycket bättre rörelser! Dessa haflinger är fortfarande viktbärande men genom att förädla dem får vi ju bättre rörelser och en mer harmonisk häst......... det är väl inte fel på en häst med mankhöjd 148-150 +. De kommer forfarande att ha sin massa även om de med höjden är ädlare.......
Svammel? Hoppas ni förstår vad jag menar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp