Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Tack GT för ditt svar :bow:

Men det är inte så lätt för en annan att veta om det är känsligt eller inte och varför skulle det :confused:

Då är det bättre att förklara i stället för att "Så var vi där igen".
Jag uttryckte mig klart och tydligt att jag är nybörjare och inte har någon koll. Frågan var ju bara för få veta om det är i Tyroleraveln de lättare haflingerna finns eftersom jag då gillar de lite kraftigare.
Man lär ju sig genom att fråga och då hoppas man på ett svar, inte något diffust där man fattar noll.

Är det inte bättre att lägga fram vad man tycker och vad man står för :confused: i stället för att ignorera eller svara konstigt.

Nåja,,,då ska jag inte fråga mer om avel om det är så känsligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Lakrits, kommer du ihåg den lille drömkillen som jag visade dig?

Hans helt underbara mamma och lika underbara pappa!:love:
Dom är Tyrolerhaffisar båda två!

Nu är jag, som sagt, totalt okunnig om avel men är det inte så att många av de sk. tyrolerhingstarna vi ser på bild är unga individer som ännu inte utvecklats?
Rätta mig om jag har fel, men det kanske är den snabba generationsväxlingen (som numera finns inom alla raser) som gör att man tror att haflingern -och tyrolerhaflingerna- går åt ett sportponnyhåll?

Dessa unga avelsdjur kommer säkert stå som "tjock-Ulla och Hugo-buko" som medelålders!:D

Japp, jag minns den lille killen :).
Ja, jag har inte kommit så långt att jag har koll på vilka stammar som är tyroler och inte.
Det enda jag vet är att jag vill ha mina haffisar lite kraftigare och inte sportiga, tyroler eller inte spelar ingen roll.
 
Sv: Haflinger

alla seriösa uppfödare oavsett om dom avlar på haflinger eller tyroler haflinger strävar efter att få fram bättre hästar, korrekta hästar, att det blir mer höjd på dem är bara naturligt, korta ben lämpar sig inte till ridning!;)

:eek: Det där undrar jag faktiskt var du har fått det ifrån?

Hittar inga bilder just nu (bara någon copyrightskyddad som alltså ej får postas här) MEN har du sett världens två förmodligen framgångsrikaste dressyrhaflinger, Stardust-7 (Margin) och Max? De har verkligen inga långa ben, men går båda svår klass dressyr. Max har tävlat mot stora hästar i många år och ligger oftast kring 60+ %, och Stardust fick för några år sedan vara "förridare" vid de schweiziska mästerskapen i dressyr.
 
Sv: Haflinger

Äh fråga på!;)

Tyroler aveln har kommit längre i sin avel, vilket såklart syns på hästarna!

Tyroler hingstar
Svenska hingstar

men jag tycker inte på nåt sätt att dom tyrolska hingstarna är speciellt ädla, det beror ju såklart på vad man jämför med!;)
Som du ser på bilderna så hålls hingstarna väldigt slimmade, vilket såklart gör sitt, inget svenskt sommarbete där inte!

kan du inte kika på bilderna och se om "din" typ av haflinger finns där!?
alltid kul att veta vad andra gillar för typ!:)
 
Sv: Haflinger

ha ha, det gör så ont när fötterna har släpats över stock och sten i en timma eller två...:crazy::)

nä du förstod nog hur jag menade, det ska ju inte vara några giraffben, men benen ska åtminstånde harmonera med kroppen så att det inte ser ut som nån tax korsning...;)


Tack för länken! nu ska man ju bara välja.. svårt!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

*kl*

Men oj vilket hallå det blev pga min första lilla fråga :confused:.

Jag citerar mig själv:

Är det alltså dagens åsikt inom både tyroleraveln och hos er andra uppfödare att bara avla på de smäckrare hästarna? Är målet att den grövre typen ska bort?

Jag menade verkligen inget annat än det jag precis frågade och jag vände mig till alla i tråden som sysslar med avel. Jag var/är helt enkelt okunnig och därför nyfiken på avelsmålen. Att sedan jag gillar den grövre typen är ju min högst personliga åsikt.
 
Sv: Haflinger

Var inne och kikade på Hrkks sida och fölen från 2007.
Där fanns ett sto som hette Eldfuxens Belinda. Jag antar att den kommer från er, eller om den bor kvar hos er. Vem är hon efter?
 
Sv: Haflinger

Det är väl att tyroler aveln många gånger ifrågesatts, inte bara här!

Men man måste väl få ifrågasätta även tyroleraveln?

Den enda skillnaden mellan tyroler avel och avel på vanliga haflinger är att tyroler har noll tolerans mot främmande inslag, vilket är jättepositivt!:bump:
och något alla borde sträva mot, men konstigt nog ifrågesätts tyroleraveln!

För det första skiljer sig tyroleraveln från "avel på vanliga haflinger" inte bara åt vad gäller inställningen till inkorsningar. Linea pea har förklarat fler skillnader tidigare i den här tråden. Sen skiljer sig reglerna mellan de flesta länder, vilket konstigt nog ofta glöms bort när det börjar debatteras skillnaden mellan tyrolerhaflinger och "vanliga haflinger". Tyskland har t.ex. länge haft haflingervärldens tuffaste bruksprov, Italien kör avancerade vetenskapliga beräkningar (BLUP animal model och genetiska index) och Sverige har såvitt jag har kunnat lista ut de strängaste vetterinära kraven på haflingerhingstar.

Sen tycker jag personligen (och nu kommer jag att få på moppo! :D) att det är lite löjligt att inte acceptera haflinger med t.ex. 0.195 % arabblod i stammen och kalla dem "icke renavlade". Frågar man en genetiker (vilket jag har gjort, flera till och med) så undrar de om man är riktigt klok som ens frågar om den andelen arabblod kan ha någon betydelse. Genetiskt sett spelar det ingen roll alls.

Det är som att några österrikare skulle komma och ifrågesätta om våran avel på nordsvenskar och russ, om den verkligen är vettigt!:eek:;)

Fast jag tycker i och för sig inte att det spelar någon roll varifrån man kommer om man har vettiga argument. Och jag tycker att det är sorgligt när "internationellt erkända" haflingerdomare anser att "haflingern är ingen ponny, för den ska helst vara över 150 cm i mankhöjd (när rasbeskrivningen säger att de får vara upp till 150 cm men FÅR vara större OM de är av synnerligen god kvalité). Jag tycker också att det är sorgligt när "internationellt erkända" haflingerdomare anser att "ponnyer är robusta och vi vill inte ha dem robusta utan ädla" o.s.v. Observera att detta är inte riktat mot något speciellt land eller område! Jag har pratat med domare från flera olika länder.

Sen är det väl lika märkligt att nordtyrolare kritiserar den sydtyrolska aveln som att svenskar kritiserar tysk, nordtyrolsk eller italiensk avel? :p

Lakrits
Som svar på din fråga "Vad jag förmodar så är det väl inom Tyroleraveln de här lättare flingorna kommer fram? Har jag fel kanske?"

Så är nog svaret att tyskarna med sina "edelblut haflinger" är snabbare, men dom är ju igentligen arabkorsningar..:crazy::)

Edlebluthaflinger är ett kapitel för sig ... och en alldeles egen ras, ej att förväxla med haflinger. Även om det kan vara lätt hänt om man inte har hästens papper framför sig! Men håller vi oss till haflinger så tycker även jag mig se en tendens att avla mot betydligt lättare hästar, oavsett var i världen aveln bedrivs.
 
Sv: Haflinger

Äh fråga på!;)

Tyroler aveln har kommit längre i sin avel, vilket såklart syns på hästarna!

Tyroler hingstar
Svenska hingstar

men jag tycker inte på nåt sätt att dom tyrolska hingstarna är speciellt ädla, det beror ju såklart på vad man jämför med!;)
Som du ser på bilderna så hålls hingstarna väldigt slimmade, vilket såklart gör sitt, inget svenskt sommarbete där inte!

kan du inte kika på bilderna och se om "din" typ av haflinger finns där!?
alltid kul att veta vad andra gillar för typ!:)

Bland Tyrolerhingstarna gillade jag häst med nummerlapp 13(eller om det stod 73), Weltwind var en hingst väldigt i min smak. Ej för sportig och mer åt det grova hållet.

Bland dom svenska så gillade jag Stratos och Eldfuxens Wacker
 
Sv: Haflinger

Var inne och kikade på Hrkks sida och fölen från 2007.
Där fanns ett sto som hette Eldfuxens Belinda. Jag antar att den kommer från er, eller om den bor kvar hos er. Vem är hon efter?

Eldfuxens Belinda är e. Eldfuxens Samson (e. liz. Südwind x u. Romys Samba e. Hattrick u. Sindy) och u. Mara (e. Merlin u. Hagar e. Herkules u. Annabell).

Och ja, Belinda är uppfödd av mig! Så här såg hon ut när hon var tre dagar gammal och på kramhummör:
Belinda2.jpg

:love: :love: :love:
 
Sv: Haflinger

Åh men jösses vilken liten goding.

Men åh :love::love: vilken goding mamman ser ut att vara :d.

Hmm...ett studiebesök nån dag kanske :rofl:
 
Sv: Haflinger

Bland Tyrolerhingstarna gillade jag häst med nummerlapp 13(eller om det stod 73), Weltwind var en hingst väldigt i min smak. Ej för sportig och mer åt det grova hållet.

Bland dom svenska så gillade jag Stratos och Eldfuxens Wacker

Vilken fantastiskt god smak du har! :D Och nej, jag menar inte bara att du gillar min hingst ... Weltwind är också underbar! Såg honom som treåring när han godkändes i Ebbs, och hade jag fått bestämma så hade han gått etta helt klart!
 
Sv: Haflinger

Tyroler aveln har kommit längre i sin avel, vilket såklart syns på hästarna!

Som sagt, vem som har kommit längst beror på vad man har för mål med aveln och vilka egenskaper man tittar på. Men jag struntar i det, vet vad jag vill föda upp och är så nöjd med min egen lilla flock.
 
Sv: Haflinger

Äh fråga på!;)

Tyroler aveln har kommit längre i sin avel, vilket såklart syns på hästarna!

Tyroler hingstar
Svenska hingstar

men jag tycker inte på nåt sätt att dom tyrolska hingstarna är speciellt ädla, det beror ju såklart på vad man jämför med!;)
Som du ser på bilderna så hålls hingstarna väldigt slimmade, vilket såklart gör sitt, inget svenskt sommarbete där inte!

kan du inte kika på bilderna och se om "din" typ av haflinger finns där!?
alltid kul att veta vad andra gillar för typ!:)


Vad kul att titta på hingstar :bump:

Bland de tyrolska hingstarna gillar jag Weltwind och Buchberg bäst.

Bland de svenska får Normer G mitt hjärta att klappa lite extra.
 
Sv: Haflinger

ha ha, det gör så ont när fötterna har släpats över stock och sten i en timma eller två...:crazy::)

nä du förstod nog hur jag menade, det ska ju inte vara några giraffben, men benen ska åtminstånde harmonera med kroppen så att det inte ser ut som nån tax korsning...;)


Tack för länken! nu ska man ju bara välja.. svårt!

Och jag framhärdar att benens längd inte har någon större betydelse för hästens ridbarhet. Ett bra kors och starkt njurparti är viktigare. Och såklart ambitionen hos både häst och ryttare!
 
Sv: Haflinger

Weltwind var riktigt snygg, jag får nog googla lite och se om jag hittar fler bilder på honom.

Eran hingst är också väldigt snygg. Både han och Weltwind ser ut att ha "den där" rumpan och jag tycker det gör jättemycket i utseéndet.
De hingstar/haflinger som är åt sportmodells hållet har för klena rumpor/bakdelar tycker jag. Med det sluttande korset och den djupa/grövre framdelen så blir det inte något i min smak.

Jag ser hellre att det är lika både bak och fram, helhetsintrycket blir mycket bättre och fram -och bakdel ser ut att passa ihop.

Ungefär som min, fast han har lite för korta ben ;) samt att han är lite för tjock.
PICT0242.jpg


Sedan har jag sett att en del är väldigt överbyggda i bak, eller några i alla fall och det gillar jag INTE.
 
Sv: Haflinger

Det lilla jag har kikat på hingstar så är W-linjen den som fallit mig mest i smak. Det är där jag hittat de flesta hästar som är i min smak.
Sen finns det givetvis fina hingstar i de andra linjerna också men W är den som jag just nu märkt mest i.
 
Sv: Haflinger

Vad kul att titta på hingstar :bump:

Bland de tyrolska hingstarna gillar jag Weltwind och Buchberg bäst.

Bland de svenska får Normer G mitt hjärta att klappa lite extra.

Jag tyckte också om Normer G men var lite liten men annars så gick modellen åt rätt håll ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp