Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

jag kunde komma med mina dumma frågor

Men Iser då! :eek:

När jag gick min första domarkurs, för Morgan Johnsson 1993, sade han med sin starka och lite barska stämma (ni som hört Morgan "live" vet vad jag menar):

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar".

Så jag har frågat och frågat och frågat (och läst, böcker, tidningar, gamla avhandlingar från förra sekelskiftet o.s.v) och det hoppas jag att alla här fortsätter att göra, med liv och lust. Kan jag svara så gör jag det, kan jag inte så hoppas jag att det finns andra som gör det i stället.

Hoppas att jag inte trampat någon på tårna nu, det är INTE min mening.
 
Sv: Haflinger

Men hörrni får jag lägga mig i det här känsliga ämnet.. sorry men ja måste, det kliar i fingrarna:D

Vad jag förstått så är alpkogel och nachtmann tyrolerhingstar men de betäcker inte bara tyrolerston!!!!
Då blir det ju fel iaf!
Ok de betäcker bara 100% renavlade ston men tydligen så är väl shone det hoppas jag men de två: *vanliga haflinger & *Tyroler blandas ju ändå ihop där!

Vore ju annat om de höll sig var för sig och inte parades med varandra
 
Sv: Haflinger

eller så här:

aldre_2.jpg

I like:love:
Den var väldigt fin i kroppen tycker jag.
Sen är det väl kanske lite roliga med en mörkare-rödare färg i pälsen. Vad heter den?
 
Sv: Haflinger

Å det är den där mara som är så fiiiin!
När jag läste riksstamboken var det henne jag föll för!

Men hörni vart var nachtmann? var han med bland de där hingstarna på länken? Det stog ju inge namn..
 
Sv: Haflinger

Det måste ha varit liz. Klodskovgaards Steinbock 5! Han stod i Järvsö i några år. Tyvärr lever han inte längre. Men han har mååånga avkommor i Sverige (och 14 i Danmark!). Född 1984 och e. 901 Steinadler u. 13588/T Greta e. 900 Alarich.

Då måste den ju nästan vara i "släkt" med Wincent - fast långt ute. Wincents mamma Ulli, som vi har pratat om innan, var ju dotter till Ulfi, e: Steinadler u: Ulfidaes. Är det några du känner till Eldfuxen? Jag kan tyvärr inte alla siffror i huvudet och jag sitter på jobbet nu:crazy:

Du skrev ju en gång att du hade sett någon bild på Ulli, då hon var fin och hade helt vit man - var var det? Skulle verkligen vilja se den bilden. Hon var en stjärna:love: En envis stjärna:angel:
 
Sv: Haflinger


Åh, de är underbara :d :love:!

Jag måste också få säga att jag börjar bli riktigt avundsjuk på er som vet era hästars stam. Jag har inte tänkt särkilt mycket på det innan. Tyckte bara att jag hittat den perfekta hästen. Men nu när jag läser här i tråden så verkar det så himla roligt att kunna upptäcka släktband hit och dit. Ja bara att veta (kanske) varför ens pålle ser ut och är som han är.

Tänk om jag ändå kunde få veta varifrån min lilla Romeo härstammar!
 
Sv: Haflinger

Utte din Romeo, stammar från en lång rad av matglada, egensinninga, blonda, smarta och hårliga flingor:bump:

Räcker inte det:confused:

Jag blir mest nyfiken eftersom jag kännde Wincents mamma och flera av hennes avkommor. Alla flingorna, som jag inte har ett personligt förhållande till, är inte als lika intressanta när det gäller stam. Förutom att man försöker att lägga dom på minnet man tycker snygga:love:

Men man kan ju inte komma i håg alla stammar bara så där (om man inte heter Eldfuxen förstås:rofl:)
 
Sv: Haflinger

Men hörrni får jag lägga mig i det här känsliga ämnet.. sorry men ja måste, det kliar i fingrarna:D

Vad jag förstått så är alpkogel och nachtmann tyrolerhingstar men de betäcker inte bara tyrolerston!!!!
Då blir det ju fel iaf!
Ok de betäcker bara 100% renavlade ston men tydligen så är väl shone det hoppas jag men de två: *vanliga haflinger & *Tyroler blandas ju ändå ihop där!

Vore ju annat om de höll sig var för sig och inte parades med varandra

är inte säker men tror att alpkogel bara betäcker tyroler ston, rätta mig om jag har fel linea pea!;)

men annars som du säger så är det ju inte så att tyroler haflinger och vanliga haflinger måste hållas isär, bra hästar gynnar aveln oavsett om man håller på med tyroler aveln eller inte och skall därför användas!:)
 
Sv: Haflinger

Ska se om jag ids svara på lite fler inlägg senare, nu är det målning av stall som gäller, och dricka öl och grilla korv på vår gigantiska brasa som snart står i lågor!!:D
 
Sv: Haflinger


Det här är min typ av haflinger, så här vill jag ha dom :love:.
Det här var en riktigt snygg haflinger och den ska jag ha som avelsidol :love::D.
Tyrolerhaflinger eller inte, spelar absolut ingen roll. Det är modellen jag vill ha.
Sen är det ju så att eftersom jag håller på med westernridning så vill jag ha en haflingermodell med bra bakdel (som ovan) och lite kraftigare ben.


*kl*
Jag hoppas vi inte ska behöva be om ursäkt varje gång tyroleraveln kommer på tal för vi måste ju kunna diskutera om den. Det är ju så vi lär oss :bow:.

Som jag också skrev i ett inlägg, men som nu är borttaget, så ser jag gärna att Linea Péa kommer tillbaka för hon sitter med en stor kunskap som jag tror de flesta vill ta del av.


Jag undrar sen också var man hittar all information där man kan läsa om aveln, stammar, stamböcker och allt.
Jag vill så gärna lära mig inför framtiden......
 
Sv: Haflinger

Persikan säger den heter Mara, men väntar spännt på lite mer information från Eldfuxen....

Al respekt til dig Persikan - men Eldfuxen är ju vårt lexikon i dessa frågor:idea:.... Sen var det ju hon som la ut den också.
 
Sv: Haflinger

Men det där är nog inte Mara? Henne såg jag bild på igår och hon var riktigt mörk i färgen. Det här är väl en hingst :confused:;)
 
Sv: Haflinger

Hmmm...letade efter länken som fanns här igår om den fina utrustningen. Är den borttagen? Vill någon PM:a den till mig *blinkar lite med ögonen* :D
 
Sv: Haflinger

Ska se om jag ids svara på lite fler inlägg senare, nu är det målning av stall som gäller, och dricka öl och grilla korv på vår gigantiska brasa som snart står i lågor!!:D

Det där låter helt underbart!:d

Angående liz.301/T Alpkogel så betäcker han premierade och renavlade haflingerston precis som Nachtmann gör.
Ytterligare information går att hitta på vår hemsida.

Det är helt OK lakrits, jag är inte av den långsura typen men jag vill hellre berätta om mina egna haflinger än att vara ett "lexikon". Min pedagogik och kunskap är inte så fantastisk som Eldfuxens, heller inte mitt tålamod!:D
Skrivs det däremot fel om den avel som mitt hjärta tillhör, då stegrar jag!
 
Sv: Haflinger

Jag är heller inte långsur :D

Ja, jag hör gärna om dina haflinger. Jag menade bara att om man har en fråga och skriver den här så kanske ni med längre kunskap har svaret. Sen väljer ju ni själva om ni vill svara eller inte.

Du har PM också ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp